Üdv. Mindenkinek!
Nagyjából kész a rajzkészlet:
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/vie ... d/12349314 Ez itt a hajótest, a fedélzet "gerenda" koszorú, az orrtő, valamint az
orrtőt dístítő sárkányfej. Az építés igen egyszerű, a rajzot ki kell
nyomtatni 0,3 mm vastag nem fényes felületű kartonra, ki kell vágni az
alkatrészeket, őssze kell ragasztani (erről lesz részletes leírás !!), lakkozás
és már mehet is a vízbe.
Ahajótestben lévő két mikroceruza-elem nem az elektronika része, mivel
ebben a hajóban nincs is elektronika, hanem a két elem 24 grammos
össztömege adja a ballasztot. Olyan ballasztanyagot próbáltam
találni, ami egyszerű, megfelelő súlyú, és bárhol rendelkezésre áll.
Két lemerült AAA elem minden háztartásban van, így sikerült egy
univerzális, könnyen beszerezhető ballasztot találni. Ráadásul ezzel a
megoldással a ballaszt tömege is "szabványosított". Lemértem két
marék elemet és max. +- 1 gramm a differencia az elemek tömege között.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12349315Ez itt a fedélzet , a külső gerinc, a mellvédet díszítő pajzsok, a tat-tő és
a kormányevező elemei. Mint látható a tat-tő szélesebb, mint az orr-tő,
és a gerinc is egyre mélyebb hátrafelé. Ezzel a trükkel lehet elérni, hogy a
hajó szélbeálljon és szépen ússzon, ne oldalt sodródjon. A szélbeállást
segíti az előrébb tolt súlypont is (az előző rajzon látható, hogy a
ballaszt elemek elhelyezése egy kicsit orrnehéz úszást eredményez)
Ha még ez sem lenne elég, a hajó oldalnézeti profilja is asszimettrikus. Az
orr-tőt díszítő figura sárkányfeje lényegesen nagyobb felületű, mint a
tat-tőt díszítő sárkányfarok. Így oldalszélben a hajó elfordul, és ami
fontosabb jó irányba, hátszálbe fordul.
http://steam.surmanzs.fotoalbum2.hu/?ge ... d/12349316 Ez itt a vitorla és az árboczat. A kötélzet nagyon le van egyszerűsítve,
ennek a kezelhetőség, és a könnyű építhetőség az oka. Az árboc
egyébként egy elég magas árbocgyökben áll és abban forgatható. A
vitorla beállítását az árboc elforgatásával lehet megoldani. Ezért a
vitorlarúd fixen van kötve az árbochoz, így nem kell ejtőkötél,
karkötelek, felső fordító-kötél stb...
Az állókötélzet is nagyon erősen redukált, én inkább esztétikai szerepet
töltenek be. Egy tarcskötél "feszíti" az árbóccsúcsot az orrtőhöz, és egy
patrác a tat-tőhöz.
Egyetlen futókötélzeti elem van a hajón. Ez a vitorla szarvkötelei. Ezek
nem engedik lebegni a vitorla alsó élét.
A vitorlázat a klasszikus Viking forma szerint kissé nyújtott téglalap, az
elmaradhatatlan váltott színű csíkokkal. Az árboczat elemei a hosszabb
fajta bambusz saslikpálcából készül, és ebből van a kormányevező
szára is.
Most az jön, hogy tesztelem a kartonokat, melyik a legalkalmasabb
a hajóhoz.
Üdv.: SRY