SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 02. - 6:19

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 248 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Riva Aquarama
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 0:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Kép

A 60-as 70-es évek motorcsónak Rolls-a!
Tiszta fa építésű hajó, hihetetlen szépségű és kidolgozottságú mahagóni burkolattal.
Hossza ~8m
Meghajtás 2db V8 Chevrolet, vagy hasonló motor.

A modell, amibe belefogtam:

Méretarány 1:15
Hossza 58.5 cm
Meghajtás 2db 540 es kefés motor, csavar hydro, 31mm

A többi menet közben alakul.

jj

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 0:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
A hétvége terméke:

Kép

Kép

A bordák 3mm-es rétegelt lemezből készültek. Kirajzolásuk után őszintén kezdtem irigyelni Darth Vader Nagyurat a lézerkardja miatt, mivel azzal sittysutty kivághattam volna azokat...

Valaki megjegyezte, hogy egyszerű a hajótest. (no igen, fröccsöntve biztosan) Így egy klassz húzós térbeli puzzle, ahol a csomópontokban az illesztéseket jól összehozni szép mulatság.

Bekerültek a motorhűtés kivezető csövei és a motor-tönkcső helyek is passzentosan ki lettek fúrva, reszelve.

folyt. köv.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 7:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Jenő :D

Eddig nagyon jó.
Az, hogy a hátulján végigfutó párkányt már most beleépítetted, az kifejezetten tetszik. /Volt aki e nélkül kezdte el megépíteni, és utólag szenvedett vele./
A hajó alját palánkolhatod akár rétegelt lemezzel is, mert 2 db 540-es motor elég nagy igénybevételnek teheti ki.
Ha a merevítő léceket beragasztottad, akkor viszont próbáld meg a diagonális palánkolást rajta. Sokkal szebb íveket lehet elérni vele, mint a hagyományos, hossz irányú palánkolással.
A méretarány viszont meglepett. :D
Én 1:10 arányt választottam volna.

Üdv Szilveszter :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 8:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Üdv Szilveszter!

Köszi a bíztatást!

A test alsó két szegmensére 1mm-es rétegelt lemezt gondoltam tenni.
A felső két sávot megpróbálom 0.8 mm-es rétegelt lemezzel borítani, talán összejön. A test első felén negatív a borítás íve, középtájt egyenes, majd a tat felé pzitív ívet vesz. A görbület nem rettenetes, de ha a A 0.8 rétegelt nem viszi, jön a balza palánkozás. A mahagóni borítás csak a felső törzsfélre kerül.

Mahagónizás után a test, a fedélzeten kívül kap egy finom szövésű üvegszál-műgyanta borítást. Alul úgy is fehér a test.

Most a merevítő lécek készülnek (4X4 fenyő), száradnak a sablonban, mivel a hajó orra felé a görbület nagysága miatt gőzöléssel hajlítottam meg őket.

Más: Mahagóni borítás ügyében van néhány eretnek ötletem. Teszek néhány kísérletet közepesen híg pillanatragasztóval és kétkomponensű epoxival is.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 8:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia!

Nem akarok beleszólni, de megosztom a saját tapasztalatomat. Én 1:12ben csináltam.
Az alja 1mm rétegelt, de az orrnál nem lett szép mert ott hajlik és domborodik, homorodik egyszerre. SZóvel nekem mindig puklis lett, ezért 2 darabból csináltam (mármint 2x2-ből az alját).

A többit a mostani tudásommal (de akár az alját is) ma már diagonállal csinálnám meg. Van egy portugál oldal, ott sok kép van az építésről (bár ők egy olasz ficak tervrajzát építik).

A furnérozásnál én a kontakt ragasztót probáltam. Másfajtával egyszerűen nem tudtam elég ponton szorítani a homorú felületeket, hogy ne legyen hullámos. Pálma fa és más híg ragasztó felejtős, ui a pórusokon keresztül átmegy a furnér másik felére.

A másik gond az erős homorú felülettel, hogy kidomborodik a "földgömb" effektus. Párhuzamos élű sik lapokkal fog menni, mert mindig egymásra fognak lapolódni. Szvsz ki kellene szerkeszteni őket egy mm papíron vagy kellene találni egy szabász programot.


szvsz az 1:15 szerintem is kicsi. btw láttam 1:6ban épülőt is.

jj írta:
Üdv Szilveszter!

Köszi a bíztatást!

A test alsó két szegmensére 1mm-es rétegelt lemezt gondoltam tenni.
A felső két sávot megpróbálom 0.8 mm-es rétegelt lemezzel borítani, talán összejön. A test első felén negatív a borítás íve, középtájt egyenes, majd a tat felé pzitív ívet vesz. A görbület nem rettenetes, de ha a A 0.8 rétegelt nem viszi, jön a balza palánkozás. A mahagóni borítás csak a felső törzsfélre kerül.

Mahagónizás után a test, a fedélzeten kívül kap egy finom szövésű üvegszál-műgyanta borítást. Alul úgy is fehér a test.

Most a merevítő lécek készülnek (4X4 fenyő), száradnak a sablonban, mivel a hajó orra felé a görbület nagysága miatt gőzöléssel hajlítottam meg őket.

Más: Mahagóni borítás ügyében van néhány eretnek ötletem. Teszek néhány kísérletet közepesen híg pillanatragasztóval és kétkomponensű epoxival is.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 8:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ha jól látom, te is a john-tomról megszerezhető olasz tervet építed. szvsz abba nem fog beleférni 1:15ben az 540s moci, és az akkuknak is nehéz lesz helyet találni.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 8:51 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Én nem ismerem ezt a rajzot, így véleményt sem tudok mondani arról, hogy fér el benne két motor + az akku, de ahogy Jenőt ismerem, ezt már az elején kipróbálta.
A furnérozáshoz a diszperziós fa ragasztók egyáltalán nem jók, mert valóban átüt a furnéron, és utólag kicsiszolhatatlan.
Magához a furnérozáshoz egyébként nem kell szabászprogram.
Az eljárás a következő.
A fixen rögzített hajó palánkolására párhuzamos vonalakat húzunk ceruzával, mint amikor a vízvonal festéséhez a maszkolás helyét rajzoljuk, majd egyszerűen pauszpapírra átrajzoljuk a csíkokat, és az alapján vágjuk ki a furnérból az akkor már mindenfelé görbülő csíkokat.
Pauszpapír helyett én háztartási sütőpapírt használok, mert az mindig van itthon.
Így, sorról sorra haladva lehet a legszebb burkolatot kapni. Természetesen minden csíkot külön, külön a helyére kell próbálni, és esetleg az élei csiszolásával beilleszteni. Ebből adódik, hogy soronként ragasztjuk, mint ha palánkolnánk.
Az orr fedélzet intarziás megoldását majd külön leírom ha már arra kerül sor.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 9:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Manópapa, minden tiszteletem a tied, de ilyen mértékben görbült felületen a pausz sem segít lévén az is síkfelület, ami nem nyúlik/zsugorodik. Ezért mondtam a földgömb példát.
Hol párhuzamos? A sikban vagy a homorú felületen.

Nem túl ívelt felüleleten, jól megválasztott dölésszögű, keskeny csíkokkal (45fok tuti nem jó), jól lefedhető a test.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 9:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
compot írta:
Manópapa, minden tiszteletem a tied, de ilyen mértékben görbült felületen a pausz sem segít lévén az is síkfelület, ami nem nyúlik/zsugorodik. Ezért mondtam a földgömb példát.
Hol párhuzamos? A sikban vagy a homorú felületen.

Nem túl ívelt felüleleten, jól megválasztott dölésszögű, keskeny csíkokkal (45fok tuti nem jó), jól lefedhető a test.


Az asztalra lefektetett és rögzített hajóra az asztal lapjával párhuzamos síkokban, mondjuk 10 mm sortávolsággal rajzolunk.
Olyan, mint ha palánkolnánk.
A pauszpapírból is csak keskeny szalagokra rajzoljuk át a testen kijelölt, már nem párhuzamos vonalakat.
Az egyértelmű, hogy széles lapot nem tudsz ráilleszteni, de 25 mm széles csíkokat már igen.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 10:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
hmm, ravasz. Kösz a tippet.

http://www.ptnauticmodel.net/forum/viewforum.php?f=76


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 10:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
A "Történelmi Hajók Modellezése" kategóriában lehet találkozni hasonló esetekkel, amikor egészen furcsa alakú palánkléceket kell gyártani, holott az ember azt hinné, hogy azok normális "deszkák" :D
Ha majd Columbiával eljutok odáig, ez nem mostanában lesz, akkor lehet majd látni furcsán csavarodó fektetett S alakú palánklécet téglalap helyett.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 12:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 3
Sziasztok!

Mire megpróbálok valami használhatót leírni az adott topicba máris újat nyitnak a Riva-nak! :twisted: :twisted:

Na szóval, itt meg itt építettek ilyen hajót:

http://www.re-bischoff.de/
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=151569

Ha szeretnél megtudni dolgokat mahagóni furnérozott hajókról ezt lehet elolvasni:

A szerzője Patrick Matthews, a cime MAHOGANY in SCALE, alcíme Modeling the Classic Runabout. A szerző saját építési tapasztalatait írta le, nemcsak úgy összeollózta...

Keressetek rá a WEBen...

Kép

Más:

Részlet egy angol Riva építési topicból:

In our club, the guys who build the Classic Mahagony boats insist that you need to put 7-8 coats of epoxy on the exterior, then sand and polish the finish to a bright shine. They start sanding with 150 grit paper and work down to 12,000 grit, then polish with jewelers rouge. They do end up with a nice deep finish, but the weight added is incredible. I personally prefer 1-2 coats of epoxy, followed by several coats of automotive clear coat, with sanding in between.

Szabad fordításban a lényeg:

A srácok egy része 7-8 réteg epoxy bevonattal készítette a hajóját. 150-es papírral kezdte a csiszolást és eljutott a 12000 - ig. Végezetül az ékszerészek által használt polírozó anyaggal fejezte be. Az eredmény szuper simaság, csak rémesen nehéz lett a hajó :lol: :lol:
Személy szerint jobban preferálom az 1-2 réteg epoxyt, majd azt követően néhány réteg színtelen autólakkot (vélhetően kétkomponenses) a rétegek között csiszolva (a már említett módon).

Üdv, Géza


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 12:31 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
http://books.google.hu/books?id=m-a8viw ... ip&f=false

Manópapa írta:
A "Történelmi Hajók Modellezése" kategóriában lehet találkozni hasonló esetekkel, amikor egészen furcsa alakú palánkléceket kell gyártani, holott az ember azt hinné, hogy azok normális "deszkák" :D
Ha majd Columbiával eljutok odáig, ez nem mostanában lesz, akkor lehet majd látni furcsán csavarodó fektetett S alakú palánklécet téglalap helyett.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 05. - 20:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok!

Ma is történt némi továbblépés:

A merevítő fenyőszálak a helyükre kerültek. Némi csiszatolás után jöhet a palánkolás.

Kép

A gépészet elhelyezése:

A 2X540-es moci (befért !) kb. úgy mutat méretileg a hajóban, mint az eredetiben a két nyolchengeres...
Az akksinak is kitűnő helye adódott, a hátsó ülések alatt. (Az autókban általában itt van az ü.a. tank.)
Kormányszervó helye is adott.

Kép

Végezetül egy mahagóni kisminta-próba:

Kép

A "tikfa" közök: 1mm-es balzából vágott csíkok, ahol a lap magasságát használom fel, az általam vágott él felfelé néz. Ragasztás rétegelt lemezre közepesen híg pillanatragasztóval. Ragasztás után felületi csiszolás, a puha balza így szintre kerül a mahagónival és egyenletes közöket biztosít.
Lakk 3 réteg, csak, hogy csillogjon. A végleges helyén kétkomponensű epoxival lesz lakkozva, csiszolva, polírozva a borítás.

jj


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára jj 2010 okt. 06. - 12:53-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2010 okt. 06. - 6:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Már megint egy " varázslóval " állunk szemben!
Tamásbá

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 248 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség