Most nézzünk meg egy két igazán "nagy vasat"
Az első az egyik kedvenc repülőgépem. Minden idők legszebb
bombázórepülőgépe a
Convair B-58 HustlerEbben a masinában minden benne volt amit csak el lehet képzelni,
féllelmetes egy szerkezet. A 60-as évek második felében Moszkvában
leizzadtak tőle. 12.000. m-en 2,1 Mach sebességgel pörkölő nukleáris
fegyvert szállító gép volt. A Szovjetúnióban akkor még olyan gép sem
volt ami egyáltalán utol tudta volna érni, nemhogy tüzet nyithasson rá.
Csakhát iszonyú drága egy kütyő volt, még az USA-nak is így anyagi
okok miatt kivonták a rendszerből.
Nézzük mit alkottak a ködös Albionban ez idő alatt?
A Hustler kortársaként született, a sokkal hosszabb pályafutást megélt
Avro VulcanEz olyan szép
A gép képességeit és itőtállóságát jellemzi, hogy
1957-ben állították hadrendbe, a Falkland-i háborúban bombázta az
Argentínokat, mindezt úgy, hogy Angliában szállt fel átrepülte a fél
világot, megszórta az Argentín csapatokat aztán hazarepült Angliába.
Erre mondják, hogy nem semmi. Végül 1982-ben vonult
nyugdíjba.
A nagyvasak végén pedig egy másik gyönyörűség:
a
ConcordeEzen a gépen sok magyarázni való nincs, szinte mindenki ismeri, és még
így a kivonása után is óriási rajongótábora van.
Itt kell megemlékeznünk a Tu-144 -ről, ha már a Concorde szóba
került. Miért nincs ebben a felsorolásban képpel megemlítve? Mert a
Tu-144 nem csupaszárny. Eredetileg az volt, de olyan instabil és
mondhatni életveszélyes volt, hogy ellátták a pilótafülke mögött egy
kinyitható előszárnnyal (kacsaszárnnyal) így már nem csupaszárny gép.
Egyébként a gyalázatos repülési tulajdonságokon ez sem segített sokat.
Egy ideig járt utasforgalomban, de miután állandó műszaki gondok és
katasztrófák kisérték útját, már csak a Szovjetúnióban belföldi
forgalomban közlekedett üresen
csak, hogy lássa a nyugat,
hogy repül a "vörös Concorde". De hamar beszüntették ezt is és ma
már múzeumban pihen a katasztrófákat túlélő néhány példány.
üdv.: SRY