T. Feribácsi!
Ezzel a kérdéssel sikerült belenyúlni a darázsfészekbe, pontosabban
nem is belenyúlni, hanem egyből fel is rúgni
Ezen vita ősi mivoltára világítson rá, hogy James Watt azt állította, hogy aki
1 Bar túlnyomással nagyobb nyomással működő gépet épít az őrült,
tömeggyilkos. Richard Trevithick a nagynyomású gépek atyja (mellesleg
Watt tanítványa) pedig azt mondta, hogy aki nem használja ki a nagyobb
nyomásokban rejlő lehetőségeket a gép teljesítménynövelésére, és
egyben a gép méreteinek csökkentésére az egy bigott hülye. Na ez a
vita ezzel indult valamikor 1800 körül és tart már 210 éve folyamatosan.
A gőznyomás emelése mellett és ellene is van sok érv:
+ növelhető a térfogati teljesítmény
+ csökken a gépméret
+ jobb a szabályozhatóság
+ kisebb a kondenzációs veszteség
+ lehetőség a többszörös expanzióra (bár ez modellben igen ritka)
+ jobb hatásfok
- veszélyesebb
- magasabb hőmérsékletek
- sokkal pontosabb megmunkálást igényel
- kenési problémák (a hengerolajok hőtűrése komoly határt szab)
- sokkal igényesebb szerkezetű gőztermelő berendezés (kazán)
ezt még lehet sorolni oldalakon keresztül, de a legfontosabb (szerintem)
hogy a nagyobb nyomás adta lehetség modellméretben nem minden
esetben kihasználható, mert maga a gép kidolgozása nem engedi ezt
meg.
Szerintem a 3 bar túlnyomás még elfogadhat, de már ebben az esetben
is nagyon figyelni kell a megmunkálás minőségére, a csőkötésekre, a
kazán szilárdságára stb....A 3 bar túlnyomás már kb. 135 °C túlhevítést
jelent, ami már képes komoly sérüléseket okozni.
Az sem mellékes, hogy 3 bar túlnyomásnál már a kengőhengeres ,
oszcillációs megoldás mr nem megfelelő (kivéve a hajókban alkalmazott
tengelytolattús verziót) . Itt azért már illik tolattyús gépet bevetni, ami
donyolultabb, összetettebb szerkezet.
De ez mindenkinek a maga döntése, bátraké a szerencse.
Üdv.: SRY