Az európai 2011-2013 SAM Rc versenyek szabályzata Általános verseny szabályok Az eredeti tervhűség bizonyítása érdekében a versenyzők felkérhetők, hogy mutassák be modelljük SAM feltételeinek megfelelő tervrajzát, és/vagy fényképeit. A versenybírók bármikor ellenőrizhetik a modellek méreteit és súlyát, a dokumentációnak való megfelelőséget.
Minden rádióadó ellenőrizhető, hogy megfelel-e a frekvencia előírásoknak.
A modell nevét, vagy a tervező nevét, tervezési évét fel kell tüntetni a modell felületén. A modell profiljának, valamint a futómű elhelyezésének az eredetivel azonosnak kell lennie. Az eredetileg egykerekes futómű helyettesíthető kétkerekessel de fordítva nem.
Ha más előírás nincs, a légcsavar merev, kéttollú lehet, nem készülhet fémből.
A modellek bármilyen méretarányos kicsinyítése, vagy nagyítása megengedett.
Egy versenyző több kategóriában is nevezhet, de csak kükönböző tervezésű modellel. Habár csak egy modellel érhet el helyezést, és csak egy modellel szerezhet bajnoki pontokat. Ha a teljes bajnokság díjazott, akkor a pontozás alapja a következő: minden verseny első helyezettje 3 pontot kap, a második 2-t, a harmadik 1-et.
Minden benevezett modell eredményét fel kell tüntetni a végső eredménylistán független attól, hogy repült vagy nem.
A verseny megkezdése előtt a verseny főbírója (Contest Director, a továbbiakban CD) eligazítást tart a pilótáknak minden reggel angolul, és a helyi nyelven, vagy nyelveken. Megnevezi az aznap lebonyolítandó kategóriákat, a futamok beosztását, ami alatt a hivatalos versenyrepítések végezhetők, és a flyoff tervezett időpontját, ha szükség lesz rá. Elmagyarázza a felszálló és leszálló területeket, a rádió frekvencia használatának rendjét, a biztonsági szabályokat, és egyéb szükséges információkat, pl. a szomszédos területekre elrepült modellek visszahozásával kapcsolatos szabályokat. A CD ezen eligazítás alatt válaszol minden feltett kérdésre.
A versenyterületnek rendelkezni kell egy olyan sima felülettel, ahonnan a nagyobb modellek a földről szállhatnak föl, és emellett van megfelelő nagyságú leszálló terület is.
Minden versenyző használhat távcsövet, segítőket és figyelőket.
Minden területen kívül leszállt modell a feladatra nulla pontot kap.
Minden motor túljárás nulla ponttal büntetendő.
A földön elhelyezett "horgászbot" jelzőszalaggal engedélyezett de semilyen más modellen elhelyezett termikjelző nem. A szabály megszegése a versenyből való kizárást vonja maga után. Annak elkerülésére, hogy a modellek a nézők, gépkocsiparkoló, sátrak és lakókocsik fölé repüljenek egy biztonsági vonalat kell kijelölni.
A vonal első megsértésekor a rendezők figyelmeztetést adnak, a második esetben a felszállásra 0 pontot adnak.
Ezt a szabályzatot jóváhagyták angol nyelven az alább felsorolt zsüritagok a 2011, 2012 és 2013 -as SAM Euróba Bajnokságokra és alapul szolgál minden más nyelvre való forditásra.
Feltehető minden SAM veboldalra más nyelveken az érthetőség érdekében.
A SAM EB-k helyét és időpontját közzé kell tenni amint lehet.
San Marinó rendezi a 2011-es, Szlovákia a 2012-es és Magyarország a 2013-as EB-t.
Jelenlegi zsüritagok:
Domeniko Bruschi - San Marino, Leo Bussmeier - Németország, Tiziano Bortolai - Olaszország, Jaroslav Ribak - Csehország, Alojz Pajdlhauser - Szlovákia, Gelencsér Kálmán - Magyarország és Ed Hamler - USA.
Engedélyek bejegyezve 2010 júliusában.
Szabvány verseny eljárások A versenyző felelős azért, hogy betartsa a versenyszabályokat. Ismernie kell, és végre kell hajtania minden szabályt, amelyek az adott kategóriában a modellekre vonatkoznak.
Ezt a tényt a versenyző a hivatalos nevezési lapon aláírásával igazolja.
A rádióadók frekvencia megfelelőség bármikor ellenőrizhetők.
Frekvencia ellenőrző táblát, vagy póznát kell biztosítani a rádiózavarok elkerülése érdekében.
Minden frekvenciához csak egyetlen frekvenciajelző lehet a táblán.
Ezen a táblán a frekvenciák mellet fel kell tüntetni azon versenyzők nevét, akik felszállásra várnak az adott frekvencián. Az azonos frekvenciát használók egymás után, sorrendben következhetnek, ahogy a táblán jelezve van.
A rádióadó használatakor akár repülés alatt, akár a felkészülési területen, a versenyzőnek a frekvenciajelzést fel kell tenni az adóra. A versenyző névtábláját a frekvencia jelzés helyére kell akasztani. A feladat befejezése után a versenyzőnek vissza kell rakni a frekvenciajelzést a helyére, és saját névtábláját legalulra tenni, az adott frekvenciára várók sorába. A szabad frekvenciák ilyen módon való jelzése biztosítja a verseny zavartalanságát.
Miután a versenyző elvette a frekvenciajelzést, 5 perce van a hivatalos repítés megkezdésére, ha más versenyző is várakozik repítésre ugyanazon a frekvencián.
A CD engedélye alapján a fenti eljárástól csak a 2,4 GHz-t használó rádióadók esetében lehet eltérni.
Az OTVR modellek versenye a felhúzó zsinórok használata miatt a CD előzetes bejelentése alapján meghatározott fordulókban kerül lebonyolításra.
A modellek repülési idejének mérése akkor kezdődik, amikor a modell a felhúzó zsinórról leakad, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.
Kivétel az Antik Vitorlázó kategória (Old Time Glider, OTVR), a versenyző a napi versenyidőtartam alatt bármikor repíthet hivatalos startot, amennyiben:
A./ Felhelyezte a rádiójára a frekvencia jelzését.
B./ Van saját segítője és/vagy hivatalos időmérője.
C./ Az időmérőnek rendelkeznie kell működő digitális stopperórával, és a versenyző repülési lapjával.
D./ A repülési lapra az összes előző start hivatalosan rá van vezetve.
A motoros modellek repülési idejének mérése az elengedés pillanatában kezdődik, és akkor ér véget, amikor a modell először érinti a talajt, vagy egy talajon lévő akadályt, vagy ha valaki más veszi át a rádióadót a versenyzőtől.
Minden időmérésnél a másodpercek törtrésze elhagyandó, csak az egész másodpercek számítanak.
Bármely kategóriában a CD kivételes esetekben csökkentheti a motorjárati időt, a maximális repülési időt, és/vagy a fordulók számát, hogy elegendő idő legyen biztosítva minden versenyzőnek a repítésre, ha zord időjárás várható, vagy ha a szél sebessége meghaladja a 9 m/s-ot, sötétedik, vagy bármely egyéb ok miatt, ami csökkenti a rendelkezésre álló repülési időt.
Speciális verseny eljárások A szabályok betartása, és betartatása érdekében a CD jogosult bármikor, bejelentés nélkül előírni egy ellenőrző versenybíróknak is a motorjárati idő, a repülési idő, a modell súlyának, és az üzemanyag mennyiségének ellenőrzését. A versenybíró minden ellenőrzött repítést, valamint mérést a hivatalos repülési lapon aláírásával igazol.
Óvást a CD-nak kell benyújtani írásban. Fel kell tüntetni, hogy a szabályzat melyik pontját sértették meg.
A nemzetközi zsűri, és a CD mindkét érdekelt fél érvelését meghallgatja, mielőtt döntését meghozza.
Speciális flyoff eljárások Döntetlen eredmények esetén a sorrendet flyoff-al kell eldönteni, hacsak az összes azonos eredményt elért versenyző egybehangzóan más módszer mellett nem dönt, úgymint pénzfeldobás, vagy sorsolás.
A körülbelüli flyoff kezdési időpontját minden nap, a reggeli eligazításon kell bejelenteni.
A CD megitélése alapján a flyoff megtartható délután a normál repülések után vagy másnap reggel a verseny kezdete előtt.
Az aktuális flyoff kezdetének idejét fél órával a startok kezdete előtt ki kell hirdetni, majd ¼ órával előtte ismét, hogy az esetleges frekvenciaütközések idejében kiderüljenek. Megoldhatatlan ütközések esetén két, vagy több fordulóra van szükség, ahova a résztvevőket sorsolással, vagy pénzfeldobással kell kisorsolni.
Minden versenyző mellé két időmérőt kell beosztani, akik közül az egyik az elsődleges időmérő, aki beszél a versenyző nyelvén, és számol visszafelé a motorleállításhoz.
A második időmérő tartalékként megerősíti az elsőt. Mindketten mérik a motorjáratot, és a teljes repülési időt.
A versenyzőknek az első fordulóban 5 percük van a modelljeik elindítására.
Az azonos flyoff második, vagy harmadik fordulójában induló versenyzők azonnal indulhatnak, amint a frekvenciájuk felszabadul, és megkapják a frekvenciajelzőt.
Azért, hogy további egyenlőség ne alakulhasson ki a flyoff-ban, a repülési idő nincs korlátozva.
Minden egyéb szabály változatlan.
2011 - 2013 SAM EB verseny szabályok
A osztály OTMR - Old Timer Gas LER (antik motoros)
Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A maximális lökettérfogat minden motorra 4,9 cm3.
Minden 1957 előtt vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesitmény fokozó hangtompitóval ellátott motorok használata tilos.
SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.
Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakitót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.
A motorjárati idő 35 sec.
Az 1950 előtt gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 35 sec.
Az 1949 után gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 23 sec.
Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.
A motorjárati idő 23 sec.
Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.
A motorjárati idő 28 sec.
Az A osztályú OTMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről vagy kézből.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.
B osztály OTMR - Old Timer Gas LER (antik motoros)
Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Minden 1957 előtt vagy 1960 előtt gyártott siklócsapágyas motor használható.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
Túltöltővel, turbófeltöltővel, rezonátorral vagy teljesitmény fokozó hangtompitóval ellátott motorok használata tilos.
SAM által engedélyezett utángyártott motorok használhatók, ugyanúgy, mint az eredeti motorok.
Megengedett a szikragyújtású motorok használata, amelyek megszakitót, gyújtógyertyát, akkumulátort, és gyújtótekercset használnak. Tranzisztoros gyújtóberendezés használata szintén megengedett.
Az 1950 előtt gyártott motorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 20 cm3.
Az 1949 után gyártott szikragyujtású motorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 10.65 cm3.
Szikragyujtású motorok motorjárati ideje 35 sec.
A dizelmotorok lökettérfogata 5.0 cm3 - 10.65 cm3.
Az 1950 előtt gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 35 sec.
Az 1949 után gyártott dizelmotorok motorjárati ideje 23 sec.
Az izzógyertyás motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.
A megengedett lökettérfogat 5.0 cm3 - 10.65 cm3.
A motorjárati idő 23 sec.
Az átalakított motort használó modellek felülete minimálisan 8,85 dm2/cm3-enként.
A megengedett lökettérfogat 5.0 cm3 - 10.65 cm3.
A motorjárati idő 28 sec.
A B osztályú OTMR modelleknek földről kell felszállniuk.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 8 perc.
NMR 2.5 - Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros)
Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.
Bármilyen szikragyujtású, keresztöblitésű izzógyertyás vagy dizelmotor amelyiket 1961 előtt gyártottak engedélyezett 2,49 cm3-ig.
Tulnyomásos üzemanyagrendszer engedélyezett.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belső részű motorok nem megengedettek.
Motorok működési ideje minden NMR modellnél 18 sec.
A 2.5 NMR modellek a CD előzetes engedélyével indulhatnak a földről vagy kézből.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.
NMR - Nostalgia Gas LER (nosztalgia motoros)
Minden 1957 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modellek minimális súlya 173 g/motor cm3.
Használható bármilyen kersztöblitéses izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 2.5 -től 10,65 cm3-ig (0,65 inch³), és bármilyen szikragyújtású motor 2,5-től 20 cm3-ig (1,2 inch³), amennyiben 1961 előtt készült.
Túlnyomásos üzemanyagrendszer használata megengedett.
A Schnüerle átömlési rendszerű, PDP pumpa, ABC, vagy AAC belsőrészű motorok nem megengedettek.
Az NMR modelleknek a földről kell fölszállnia.
Motorok működési ideje minden NMR modellnél 18 sec.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 6 perc.
Texaco
Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 30,5 g/dm2, a szérny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Bármilyen motor, eredeti vagy utángyártott használata engedélyezett.
Bármilyen szikragyújtású, izzógyertyás, vagy öngyulladásos motor 10,65 cm3-ig (0,65 inch³), valamint bármilyen szikragyújtású motor 20 cm3-ig (1,2 inch³) használható, amennyiben 1961 előtt készült.
Folytószelep szabályozás megengedett.
Motorok távirányitóval való leállitása kötelező biztonsági okokból.
Izzógyertyás motor szikragyújtásúra való átalakítása nem megengedett.
Az üzemanyag mennyisége a Texaco modelleknél 2 cm3 üzemanyag minden 400 gramm modellsúlyra, a táblázat szerint. A modell súlyát kerekíteni kell a legközelebbi 400 grammra.
Súly g Üzemanyag Súly g Üzemanyag
0 - 600 2 cm3 2601 - 3000 14 cm3
601 - 1000 4 cm3 3001 - 3400 16 cm3
1001 - 1400 6 cm3 3401 - 3800 18 cm3
1401 - 1800 8 cm3 3801 - 4200 20 cm3
1801 - 2200 10 cm3 4201 - 4600 22 cm3
2201 - 2600 12 cm3 4601 - 5000 24 cm3
Az üzemenyag tank mérete nem lehet nagyobb mint a fenti táblázatban szereplő súlyfügő üzemanyag mennyisége
és úgy kell elhelyezkednie, hogy könnyen ellenőrizhető legyen.
A modellt a rendezők lemérik, ellenőrzik a tank kapacitását és ezt a startlapon aláirásukkal rögzitik.
Felszállás előtt a motor járatható és utántölthető járó motornál.
A TEXACO modelleknek a földről kell fölszállnia.
A végeredménybe a 3 startból a legjobb számít. A maximális repülési idő 30 perc.
1/2A Texaco
Minden 1951 előtt publikált robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
Motorja rezgőszelepes 0,8 cm3-es COX lehet, egybeépített 5.1 cm3-es tartállyal.
A légcsavar bármilyen nem visszahajló, maximálisan 8 inch (203,2 mm) átmérőjű lehet.
Minden benzin/benzol nélküli üzemanyag használható.
A tank utántölthető járó motornál.
Az 1/2A Texaco modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.
Speed 400 Old Timer - 1/2A Electric (400-as, kis elektromos)
Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A modellek minimális súlya 454 g.
A meghajtás modosítás nélküli Graupner Speed 400 -as, 6,0 v-os, állandó ferritmégnesű, siklócsapágyas motor (átmérő 27.6 mm, hossza 38 mm 2.3 mm tengellyel) direkt meghajtással, nem fémből készült légcsavarral. A visszahajló légcsavar használata megengedett.
Az akkumulátor 6 cellás NiMh, vagy 2 cellás Litium lehet, bármilyen kapacitással, de feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót. Bármilyen BEC, ESC szabályzó megengedett.
Modellek indíthatók kézből vagy földről, a pilóta választása szerint.
A motor csak a repülés első 90 másodpercében járhat.
A végeredménybe a 3 startból a 2 legjobb számít. A maximális repülési idő 15 perc.
8. ELOT - Electric Old Timer LMR (nagy elektromos)
Minden 1951 előtt publikált, robbanómotorra tervezett modell nevezhető.
Az elektromotor típusa, légcsavarja, a meghajtás módja és szabályzó rendszere nincs korlátozva.
Az akkumulátor egy darab 7 cellás NiMh, vagy 2 cellás LiPo vagy LiIon lehet, bármilyen kapacitással, feltüntetve rajta jól láthatóan a gyártót.
A modell minimális felületi terhelése 24,4 g/dm2, a szárny függőleges vetületére vonatkoztatva.
A motor kizárólag a repülés első 45 másodpercében járhat.
A modellekkel a földről, vagy kézből kell startolni, a CD előzetes, összes modellre vonatkozó döntésétől függően.
A végeredménybe a 4 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 10 perc.
9. OTVR - Old Time Gliders (antik vitorlázó)
Minden 1951 előtt publikált, vitorlázónak tervezett modell, vagy kitt nevezhető, amennyiben a fesztávja nem haladja meg a 3,5 métert.
Kézi húzásnál a felhúzó zsinór nem lehet hosszabb 100 méternél. Gumiköteles startnál a kinyújtható gumikötél maximálisan 20m, a zsinór 80 méter lehet.
Startkor a kihúzott zsinór hossza nem lehet több 170 méternél.
A végeredménybe a 6 startból a 3 legjobb számít. A maximális repülési idő 5 perc.
|