2011. február 1., kedd, 12:44:08
Feladó Gelencsér Kálmán <K.Gelencser@Richter.hu>
Címzett
krasso.tamas@freemail.hu Tárgy Tomi! Légyszíves tedd föl. Kösz.
Kedves antikosok, kedves Laci!
A szabályzatot illetőleg nehéz helyzet elé lettem állítva, és ezért nem is születhetett igazi megoldás.
Néhányatoknak már elmondtam, de most közzé teszem, hogy milyen is az én vezetői módszerem. Alapvetően a demokráciában, a vitában, egymás meggyőzésében, a mindenki számára elfogadható kompromisszumban hiszek. Úgy gondolom, ezt láttátok bennem, ezért is választottatok meg olyan nagy számban a kategória felelősének. Amint ezt a bizalmat elveszítem, szívesen átadom másnak a staféta botot, annak, akit választotok. Azt is eldöntöttem az elején, hogy a meggyőződésemmel ellentétes kompromisszumba, olyan dologba, amit nem tudok vállalni, nem fogok belemenni. Szép dolog a demokrácia, de nem mindenhol alkalmazható. Például egy hadsereg vezetését kizárt dolog demokratikusan művelni. Mi ugyan nagyon távol állunk egy hadseregtől, de mégis.
Az elektrogumis körül fellángolt vitával kapcsolatban azt tudnod kell Laci, hogy nem csak az ott lévő többség szavazott. Azért én megkérdeztem olyan embereket, akik a kategóriát művelik, hogy szükséges-e változtatni a dolgokon, és ha igen, milyen irányban. Az volt az általános vélekedés, hogy a kefenélküli motorok ugyan jobbak, - néhány elrettentő motorégető példától eltekintve, amit a többség nem akar követni, - de nem kizárólag ezen múlik. Mindent egybevéve a légcsavar valamilyen korlátozása javítaná az esélyegyenlőséget. Nekem egy személyben kell képviselnem az ő véleményüket is, és a magam szakmai véleményét. Ezért nagyképűen a Köztársasági Elnöktől kölcsönöztem az intézményt, újratárgyalásra kértem az érintetteket. Idáig abban a hiszemben voltam, hogy sikerült számodra is elfogadható kompromisszumra jutni, ezt írtam le a szabályzat előzetesbe.
Elöljáróban annyit, hogy az a jó szabályzat, ami egyszerű, rövid, könnyen ellenőrizhető, nem vitatható, nincs kiskapu.
Akkor most vegyük sorra a kifogásolt dolgokat.
2010-ben nem volt megkötés a felületi terhelésre, ehhez képest a 15g/dm2 elég csekély, de ezt a Cseh szabályzatból vettük át. Én a 18~20 g/dm2-t javasoltam, de az egyik jelenlévőnek se tetszett. Nekem úgy tűnt, hogy a 15-ben megállapodott a társaság.
A legnagyobb problémát a kefés motorral versenyzők esélyeinek kiegyenlítése jelenti a kefenélküliekkel szemben. Szerintem a légcsavart leginkább a tényleges átmérőjével lehet korlátozni. Példa erre a SAM 1/2ATexaco kategória. A légcsavar emelkedése sokkal kisebb mértékben számít bele az emelkedőképességbe. Azon kívül a légcsavar emelkedésén az ügyes modellező tud változtatni, a légcsavar profilja is lehet hasasabb. Nem is beszélve a saját gyártású légcsavarról. Vannak, akik ilyenben gondolkodnak. Azt hogyan fogjuk ellenőrizni? Viszünk emelkedésmérőt? Tovább bonyolítja a dolgot, hogy kisebb-nagyobb légcsavar középrészt lehet kapni, de az ötletes modellező készít majd olyan egyedit, amitől néhány méter pluszt fog remélni. Tehát a névleges légcsavar méret megadása nagyon könnyen kijátszható korlát, de utoljára ezt támogatta a társaság: 7,5×4"-est. Ebből én, - beismerem önhatalmúlag - lehagytam a 4-est, mint lényegtelen tényezőt. Több embert megkértem, hogy mérje meg a versenymodelljén a légcsavar tényleges átmérőjét. Ezért én javaslatom az, hogy a légcsavar maximális átmérője 205~210mm legyen, ezt nagyon könnyű ellenőrizni, és szerintem hatásos korlát.
175 méter magasságból kb 0,5m/sec merülősebességgel lenne képes egy modell kirepülni a 6 percet. Ilyen elektrogumis nemigen akad. Ha a Laci szerinti 5 perc vitorlázást veszünk, úgy a merülősebesség majdnem 0,6m/sec, ami már nem annyira elérhetetlen. Egyik kategóriában se cél az, hogy a feladat könnyen teljesíthető legyen. Megnéztem a tavalyi statisztikát. Mindegyik kategóriában hasonló volt a totálosok, és a döntősök száma. Miért pont ebben a kategóriában kellene az idősebbek esélyeit kiegyenlíteni? Rossz tapasztalat volt néhány éve a robbanómotoros kategória, amikor is a kötelező 5 percet az indulók 75 %-a teljesítette, és csak jó esetben döntött az első döntő.
A SAM 400 1/2 ELOT kategóriánál nem egészen világos, hogy mire gondolsz követendő példaként. Ott 1 perc motorozás után 15 percet kell repülni.
Ami a kereket illeti: van két érvem ellene, két érvem mellette. A SAM EU-ban valóban az a szabály, hogy aminek kereke volt, annak legyen most is. A Cseh szabályzatban is kötelező kereket használni. Ugyanakkor az amerikai versenyeken nem mindegyik gumis kategóriának van kereke. A kerék ellen szól az is, hogy a kerék jelentőd mértékben növeli a sérülésveszélyt. A leszállásnál nagyon valószínű, hogy a kerék nem gurulni fog a füvön, hanem elakadni, amitől egyből orra bukik a modell. Ha mondjuk ezt túlélte, már közepes szélnél is megnő annak a veszélye, hogy a szél elkezdi görgetni a fűben ágaskodó könnyű kis repülőt.
Tehát ebben a kérdésben én nem tudnék állást foglalni, mi legyen a követendő.
Ami a SAM bevezetését illeti, arra egy kicsit később reagálnék, így is elég hosszú lett a válaszom, és jelenleg amúgy is ez a fontosabb.
Üdvözlettel: Gelencsér Kálmán.