SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 13:55

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 66 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 30. - 21:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Erről a témárol már ejtettünk pár szót SRY-al, a FIRST-STAGE (terv) topicpan.

Csak azért említem meg itt is, hátha többen felfigyeltek a téma FONTOSSÁGÁRA.

Véleményem szerint nagy szüksége lenne mindenkinek (de főleg a kezdő modellezőknek) egy nyugott kis "masinára", amivel nem csak a repülést, hanem az elkészítését is el tudja sajátitani.

Üdv: joeskac[/quote]


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 31. - 9:04 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Nem vagyok én semmi jónak az elrontója :D :D :D :D :D :D

Leírom mire gondoltam, aztán ezen lehet változtatni, gyúrni, formálni
az igények szerint.

1.) Ennek a gépnek legyen futóműve. De nem olyan sematikus valami
ami csak csüng a gép alján, mint a karácsonyfán a dísz. Komoly, erős
futóra gondoltam, amivel rendesen fel és le lehet szállni. Bírja a
kiképzést. Ebből már látható, mi is a gép tervezésének fő irányelvei.

Tehát úgy képzelem el a dolgot, hogy a gép futóról felszáll. Ez egy igen
fontos momentum és gyakorolni kell, mert nem olyan egyszerű, mint
amilyennek kinéz. A felszállást könnyítendő nagy átmérőjű kerekek
leszmek, hogy az egyenetlen talajon is jól fusson (akinek saját
betonozott reptere van az majd rak rá kissebb kereket :roll: ).

Nem árt ha a gép keréken futva is iránystabil, ezért a keréktengelyek
döntöttek lesznek.

A felszállás két gyorsítási szakaszból áll:
1.) amikor még fognak a kerekek. Ez a gurulás. Ekkor az iránytartást a
megfelelő futó geometria biztosítja.
2.) A kerekek részleges elemelkedése. Ekkor már a kerekek nem
"fognak" tehát a gép elkezd kóvályogni, össze vissza elfordulni. Ekkor
már az oldalkormánnyal kell "tartani" a gépet.

Ezért a gépen mindenképpen lesz oldalkormány, és megfelelő
hatékonyságú függőleges vezérsík.

folyt. köv....


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 júl. 31. - 9:15 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.....

Ami felszállt annak előbb-utónn le is kell szállnia.

Ezért a landolás igényeinek kielégítését is el kell érni.

Az egyik legfontosabb követelmény az erős futószerkezet. Ezt már
tárgyaltuk. A másik amit figyelembe kell venni, hogy a futószerkezet a
landolás erőhatásait átadja a törzsnek , így ha nem megfelelő a törzs
méretezése, a leérkezéskor eltörhet, torzulhat. Tehát megfelelően
masszív törzsszerkezet kell. A leszállást elméletileg széllel szemben,
vízszintes szárnyakkal, megfelelő siklószöggel, növelt állásszöggel és az
ehhez tartozó mérsékelt sebességgel végezzük....elméletileg... :D Ha
valamelyik kritérium nem teljesül, akkor billegve, csúszva , túl gyorsan,
túl meredeken száll le a gép. A legnagyobb veszély, hogy a billegő-
csúszó-gyorsan érkező gép szárnya előbb ér talajt mint a futó. Ekkor a
gép berádlizik (beperdül) és súlyos töréseket szenved. Tehát védeni kell
a szárnyat a leéréstől, valamint elő kell segíteni a bejövetelnél a
megfelelő pozíció felvételét. Ezért a szárny magasan lesz, és közepes "V"
állással ellátott.

További szempont, hogy a gép a kormánymozdulatokra ne hirtelen, és
főleg ne túlzott mértékben reagáljon. Ehhez hosszú farokrész, és közepes
méretű kormányok kellenek.

Máris beleszaladtunk az első dilemmába. Az erős törzs követelménye
azt kívánná, hogy rövid, zömök farokrész legyen. A nyugodt, finom
kormányozhatóság meg hosszú-karcsú farokrészt kívánna. Hát itt kell
valami okos kompromisszumot kiagyelni.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 01. - 21:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Semmi reakció?

El elmélkedhetek ám itt magamban, a végén még repülőgép is lesz
belőle, de az nem feltétlenül olyan lesz mint amit az FS utánni
továbblépésre szeretnétek. Lehet elővezetni bátran az igényeket.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 01. - 21:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tartózkodási hely: Nagykanizsa
Nekem sztem mindegy milyen gép lesz FS utánra ugyis beszek egyet belőle :-P
Vezetni meg megtanulom azt is :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 7:04 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Csak egy ötlet:

Szerintem az E-startrer stílusú futószárat kellene alkalmazni, mert nekem az nagyon sok durva leszállást kibírt ( füves terepen ). Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit de egy erősebb kézmozdulattal visszahajtottam az eredeti pozícióba és máris jöhet az újabb felszállás. Ezt a görbítgetést már rengetegszer megtettem, de az acéldrótnak semmi baja sincs, bírja az igénybevételt . A drót 1.8-as vagy 2.0-es lehet, meg kéne mérni csak éppen nem vagyok otthon.

A rögzítésre meg az az ötletem, hogy L alakban kell meghajlítani a tetejét és akkor egy rétegelt lemezre rá lehetne csavarozni 3 csavarral.

A törsz alja ahol a futószárak rögzítve lesznek szerintem mindenképpen 20-30mm vastag hungarocellből legyen, mert
1. a kukában mindig lehet találni kidobva még a tömörebb fajtából is , ezért ingyen van
2. abba tök jól belehet sűlyeszteni a rétegelt lemezt és erős a tartása

üdv: Viktor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 11:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit de egy erősebb kézmozdulattal visszahajtottam


Nem akarok vitatkozni, de ezzel nem értek egyet. Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét?
Inkább valami olyan anyag kellene szerintem ami bírja a "gyürődést" és nem kell "állandóan" hajtogatni. Mert akkor el megy a kedve az embernek rendesen.


A gép test teljesen jó szerintem úgy ahogy azt már SRY elemezte.

Idézet:
a szárny magasan lesz, és közepes "V"
állással ellátott.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 11:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Bár már leírtam az "igényeimet" az FS topicban, de ide is bemásolom, hogy itt tudjuk átbeszélni egy picit.

Idézet:
Üdv SRY!

Nekem személy szerint a következők lennének az "igényeim".
Ha lehet, tréner legyen, könnyen építhető, egyszerü, habból kivágható,
profilos szárnyu, a szépség nem számottevő egyenlőre (amíg nem érzem "profinak" magam Very Happy
És ha lehet utólag csürőt is lehessen rajt kialakítani (egy szervóval)

Szóval az "igényeim" megvannak, csak megtervezni nem tudom. Embarassed

Remélem jól körülírtam, de ha még nem elég részletes akkor csak szólj, mert nem igazán tudom milyen feltételei vannak egy gép megtervezésének.

Tudom, hogy az igényeimnek megfelelő gépet talán még venni is lehetne, de
abban nincs semmi "élvezet". A megépítésnél nincs jobb, meg a habvágó se porosodjon a szekrény tetején


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 12:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Nem akarok vitatkozni, de ezzel nem értek egyet. Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét?


Ami nem hajlik az törik !!

A hajtogatást csak példának írtam, hogy azt is bírja törés nélkül az acéldrót !!! Lényeg, hogy egy rugalmas anyagnak kell elnyelnie a nagy erőhatást, amit egy merev szerkezet nem tud elviselni törés nélkül.
Ja, meg az ára is lényeges mivel hogy kezdő gép, az acéldrót 150-200 Ft métere, egy formás alu vagy karbon futószár 1000 Ft felett van csak. Minden futóműnek van rugalmassága, lásd a normál méretű gépeket. Szépen is néznénk ki ha merev lenne a futószár, minden egyes keményebb leszálláskor tőből szakadna ki a futómű !!
Inkább hajtogatok, mint ragaszgassam a géptestet !!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 14:52 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
helo
amire Ti gondoltok sztem az hogy legyen egy elég rugalmas futószár ami se nem törik se nem hajlik el maradandóan hanem egyszerűen rugózik és kész
Sry írta az egyik CO2es topicban hogy a gépének csinált berakhatós futóművet ami, ha erősen ér földet a gép, kiesik és nem pedig kitör egy darabkát a gépből ami sztem ennél a gépnél is alkalmazható lenne
Idézet:
Üdv SRY!

Nekem személy szerint a következők lennének az "igényeim".
Ha lehet, tréner legyen, könnyen építhető, egyszerü, habból kivágható,
profilos szárnyu, a szépség nem számottevő egyenlőre (amíg nem érzem "profinak" magam Very Happy
És ha lehet utólag csürőt is lehessen rajt kialakítani (egy szervóval)

Szóval az "igényeim" megvannak, csak megtervezni nem tudom. Embarassed

Remélem jól körülírtam, de ha még nem elég részletes akkor csak szólj, mert nem igazán tudom milyen feltételei vannak egy gép megtervezésének.

Tudom, hogy az igényeimnek megfelelő gépet talán még venni is lehetne, de
abban nincs semmi "élvezet". A megépítésnél nincs jobb, meg a habvágó se porosodjon a szekrény tetején

nekem is hasonlóak lennének az igényeim méghozzá abból a kék habból amiből az FS szárnya volt persze ez nekem tökmind1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 02. - 19:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
amire Ti gondoltok sztem az hogy legyen egy elég rugalmas futószár ami se nem törik se nem hajlik el maradandóan hanem egyszerűen rugózik és kész

levi, látom Te érted mire gondoltam.

T. SRY!

Még az RC elemek elhelyezéséről és a törzsről nem esett szó.
Szerintem az RC elemeket a törzsre lehessen felfogatni (kivülről) mint az FS-en, és NE legyen dobozos a törzs mert az véleményem szerint sérülékennyé teszi.

Üdv: joeskac


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 03. - 6:13 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ezt már nagyon tudom szeretni, amikor vita, eltérő nézetek vannak egy-
egy alkatelem műszaki kialakítását illetően.

először is a futómű:
Szerintem két futóműfajta létezik. az egyik a funkcionális, a másik a
dekorációs célú. Egy CO2 motoros makettmodellen dekorációs célt
szolgálnak a futók, hiszen a gép kézből indul és a leérkezést követően
sem nagyon gurulgat sehova. Általában beesik, beül a fűbe. Így lehet
olyan trükköket alkalmazni amit Levi említett. Nem számít ha kiesős,
kifordulós, leválós a futómű, hiszen az fontosabb szempont, hogy a törzs
ne sérüljön, mint az, hogy jól guruljon.

A másik csoport a keményebb diófa, ez pedig a funkcionális futóművek
este. Itt bizony fel- és leszálláskor keményen részt vesz a "munkában" a
futómű. Végül is két alapvető szempont van.
1.) Segítse a felszállást. Ez azt jelenti, hogy könnyen fussanak a kerekek
de ami fontosabb ne legyen elakadásra hajlamos a futószár. A keresztben
alacsonyan átvezetett tengely pl. kifejezetetten káros mert felakad a
fűben, gazban és orravágódik a modell tőle. A másik fele a dolognak az
egyenesen futás biztosítása, ezt megfelelő kerékdőléssel és jól
megválasztott geometriával lehet elérni.

2.) Kibírja a leszállást. Ez tisztán szilárdságtani kérdés. A leszálláskor
keletkező erőhatások igen nagyok (még kifejezetten kicsi gépeknél is).
A valódi repülésben a törzset a leszálláshoz méretezik, így fordulhat elő,
hogy a levegőben keletkező erőhatásokhoz képest a törzsszerkezet
20-30 szorosan is túl van méretezve. És ezért van az, hogy teljes
terheléssel egy utasszállító sem tud leszállni, mert darabokra törne.
Tehát a leszállásnál a legfontosabb követelmény a szilárdság. Persze itt
is figyelmezni kell a könnyű futásra, és elakadásmentességre, mert
az átvágódás veszélye itt is fennál, bár nem annyira mint felszálláskor.

Ezek alapján az én álláspontom a funkciónális futóműveket illetően :
Legyen szilárd, és rugalmas. A keletkező erőhatásokat vagy az acél, alu
futószár-szerkezet megfelelő geometriájában lévő rugalmasság, vagy
egyéb segédberendezés (pl gumikötél bandázs, rugóstag stb...) nyeli
el, osztja szét. A futókerekek legyenek nagyok, hogy rossz talajon, fűben
is könnyen mozogjon a gép. A kerekek vastag szivacs "gumikkal"
ellátottak, tovább növelve a rendszerben lévő rugalmas, energiaelnyelő
elemek számát. Az egész szerkezet legyen alaktartó, és szilárd. Azért
nem jó a Tv kolléga által felvetett elhajló futószár, mert egyfelől
megváltozik a futógeometria, és kézzel visszahajtogatva az már soha
nem lesz olyan mint kéne lennie. Így a futómű elhúz, a gép nem
egyenesen fut kiguruláskor, gyorsításkor. Ráadásul az elhajló futóval
könnyen leérhet a légcsavar a talajhoz, és akkor nagy baj van.
Végül, de nem utolsó sorban a futómű legyen szilárdan rögzítve a
törzshöz. Ez a modellek egyik legnagyobb rákfenéje. Olyan hevenyészett
futórögzítéseket látni, hogy az már fáj (legalább is nekem :D ).
Én az évek alatt arra jutottam, hogy minden gépbe kell lennie egy
"terhelési doboz"-nak (nem egy fantáziadús elnevezés, de jobb nem
jutott még eszembe) Ez a "doboz" (ami átalában rácsszerkezet) köti
össze a motortartót, a szárnybekötést és a futóművet. Ezek a leginkább
erőhatásoknak kitett elemek. Ez afféle plusz csontváz a törzsön belül
és a nagy terhelésekhez van méretezve. Így leszálláskor az
erőhatásokat nem a tözs általánosságban veszi fel, hanem ez a terhelési
doboz.

"röviden" :D :D ez a világnézetem a futóművekről.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 03. - 6:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy-két egyszerű futómegoldás:


Kép
Többszörösen meghajtogatott acélszálból készült futószár, széncső
törzsre gyantázva. Jól látható a törzset "átölelő" kengyel és a
támasztó szárak. Nem egyszerű így meghajtogatni egy 1,5-ös acélszálat,
de nem is lehetetlen, mint ahogy az a képen is látható.

Kép
Rétegelt lemez törzskeretre "vart" és ragasztott futószárak. Ez egy
kifejezetten erős megoldás. Ezzel még gondom soha nem volt. Ez a
rétegelt lemez törzskeret is része a terhelési doboznak, mondjuk úgy ez
a hátsó fala.

Kép
Ugyanaz a megoldás brutál kiszerelésben. Hidegen kovácsolt alumínium
fülekkel és acélcsavarokkal (a ragasztós cérnabandázs helyett). Ez mág 2-3 Kg-os gyors, robbanómotoros gépeket is elbír, mint pl. ez a nagy
S.P.A.D.

Kép
Rugalmas bekötésű, 0,8 mm-es acélból készült forrasztott futómű.
Ez a keresztkötéses megoldás igen ellenállóvá, de rugalmassá is
teszi a futószárakat.

Üdv.:SRY

(ui.: A törzsre később visszatérek még, de most vár egy Il-14-es, és
annak egykori főszerelője.... megnézzük mit is rejteget a lemezek alatt
az öreg masina)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 03. - 7:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Már megbocsássatok Fiúk, de én ezt nem értem !! Ti elolvassátok rendesen a hozzászólásomat, vagy csak három szavanként átfutjátok a szemetekkel ?
én ezt írtam
Idézet:
Keményebb leszálláskor mindig elhajlott egy kicsit
a keményebb leszállást írtam és nem azt, hogy minden leszállásnál !

ezt joeskac így értelmezte
Idézet:
Mire jó egy olyan gép aminek állandóan hajtogatni kell a futómüét?


a következő hozzászólásomban már leírtam,hogy nem állandó hajtogatásról van szó
Idézet:
A hajtogatást csak példának írtam, hogy azt is bírja törés nélkül az acéldrót !!!


ezen nagyon fennakadt a szemem, hogy SRY is félreértelmezte a dolgot

Idézet:
Azért nem jó a Tv kolléga által felvetett elhajló futószár


ezek után elnézve SRY képeit

Idézet:
Többszörösen meghajtogatott acélszálból készült futószár


Kép

ugyanarról az anyagról tett be képeket ( acéldrót ), mint amiről legelőször írtam

Idézet:
az acéldrótnak semmi baja sincs, bírja az igénybevételt . A drót 1.8-as vagy 2.0-es lehet


Bocsánatot kérek ha valakit megbántottam nem ez volt a célom, csak helyesbítésként írtam, én így olvastam és értelmeztem a hozásszólásokat.

üdv.Viktor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 03. - 11:40 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Tv!

Akkor most jól elbeszéltünk egymás mellett. Tehát az a lényeg, hogy
használjunk acél futószárat, vagy alumíniumot, de abból csak az edzett
rugalmas fajtát. Az a lényeg, hogy kitárgyaljunk minden momentumot.
Műszaki kérdéseket is, és a félreértéseket is.

MÁS

Megvolt az Il-14-el a haverkodás:
Kép
Jó kis vas ez. A nagy múltbarévedést azért megzavarta néhány zajos
fiatal, "akik" folyasmatosan ott dübörögtek felettünk:

Kép
De sebaj, meg van nekik minden bocsátva. Csináltam 450 fényképet,
meg jól összefirkáltam egy Il-14 tervrajzdokumentációt (természetesen
csak a fénymásolatokat)

Na de térjünk át a törzsre. Volt már olyan felvetés, hogy tömör legyen.
Lehet az is, de lehet doboz is. Kinek melyik a szimpi? Joeskac a
tömör mellett szavazott, így eddig tömör-doboz 1:0.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 66 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség