Sziasztok!
Előszó:
A téma egyes részleteiről már írtam egyéb topicokban. Pl. Gőzgépek, Műhelygyakorlatok. Úgy érzem itt az ideje, hogy egy önálló, összefoglaló topicba kerüljenek rendezésre, az egymással összefüggő részek, folyamatok.
Aránylag könnyű dolga van annak aki elővesz egy kész rajzot, és abból dolgozik, mert akkor a topicja cime az lesz:
A Smörgoasbord svéd gőz csatacirkáló építéseVagy valami hasonló. Én azért adtam címnek a "formába öntés" szókapcsolatot, mert a gőzenergia 3 megjelenésének "gőzgép", "gőzkazán", "gőzhajó" mint kézzel fogható formának a megalkotásáról fog szólni.
Bizonyos idő eltelte után a modellezőt már nem elégíti ki egy más által elkészítet terv "szolgai megépítése". Előbb-utóbb eljön az ember életében az a pillanat, amikor a kiváncsiság felébred, vajon megtervezni is tudom-e az alapoktól az eddigi ismereteim alapján?
Ez a topic jelentős részben - az építési fogások mellett - koncentrál a tervezés folyamatára. Igyekszem megvilágítani, hogy a tapasztalatok és alapvető műszaki ismeretek birtokában milyen szabadságunk van egy szerkezet kialakításában. Ez természetesen segítséget nyújt azoknak is, akik egy kész tervből kívánnak majd építkezni, de remélhetőleg így előre felismerik a tervek kritikus pontjait, bátrabban mernek nyúlni az egyes tűrések, műszaki kialakítások reviziójához.
Amikor műszaki iskoláimat végeztem, abban a szerencsében volt részem, hogy az ország egyik legjobb, és leginnovativabb - több akkori nemzetközi elismeréssel rendelkező - műszaki tanár csapata tagjai voltak az oktatóim.
Ők egy gőzgép müködését, soha nem magyarázták volna úgy el, hogy felrajzolnak egy adott tipusú gőzgép metszetet, majd jön a szöveg: gőz itt be, ott ki, dugattyú ott le..... Megpróbálom érzékeltetni a stilusukat, remélem "átmegy":
Fogunk egy négyzetes fémdarabot, készítünk egy átmenő furatot, elnevezzük hengerfejnek. Fogunk egy darab furatba illő hengeres fémdarabot, verünk bele egy nyelet
. Ha bedugjuk a lukba, akkor tudjuk le fel mozgatni. Benyulunk fent ujjal, le tudjuk tolni. Meg persze a nyélnél fogva is huzogathatjuk. Benyulunk alulról, fel tudjuk tolni. Biztos tudja ezt a gőz is helyettünk csinálni, csak azt kéne megoldani, hogy hol felül, hol alul menjen be... és így tovább. A lényeg, hogy megtanultuk mi az ami a létező 27 féle gőzgép megoldásaban
közös, mi az ami egyedi, és ezek hogy csereszabatosak, helyettesíthetőek egymással.
Mi is lessz ebben a leírásban, többé kevésbé párhuzamosan, egymáshoz illeszkedően tárgyalva:
a., Irányváltható kéthengeres gőzgép, többféle beépítési móddal, többféle irányváltási lehetőséggel kitárgyalva. Kb 100-130 cm-es hajóhoz
b., A gőzgéphez illeszkedő bruttó 1 literes nettó 0,7 literes, üzem közben tölthető kazán. Gáz vagy spiriusz turbó égőhöz.
c., A fentiek hordozására alkalmas hajó
Már csak egy megjegyzés, de azt hiszem ez nem meglepetés, nem igérem, hogy gyorsan lezavarom az építést
folyt köv.
Üdv, Géza
( Kö-szönjük elöre is, Tamásbá)