T. Ranti!
Megkerestem a könyvet, és abban az Abrial szelvényt. Ez egy jó kis
csupaszárny gépekhez való szárnyszelvény. Az adatsora az teljesen
rossz
Így aztán nem is lehet kiszerkeszteni az adatok alapján.
A szelvények kiszerkesztéséről általában:
Egy szelvényt több adattal adnak meg. Egyrészt a vonalát leíró közelítő
Koordinátákkal. És itt fntos, hogy közelítő !! Ez nagyon hasonló a
matematikából ismert integrálás módszeréhez. Ha a szelvény vonalát
egy 2 dimenzió koordináta rendszerben értelmezett görbének,
függvénynek tekintjük, akkor a megadás pontossága attól függ, hogy
hány elemere (x koordináta) bontjuk fel ezt a görbét.
Szárnyszelvénynél régen 15-20 elemet adtak meg és ez kellően jó
közelítést eredményezett a szelvény vonalán. Kivéve egy helyet! Ez
pedig az orrgörbület!! Itt ugyanis a felbontás túl nagy, ami jó nagy hibát
is eredményez, ha visszatérünk a matematikai gondolatmenethez itt
a dx mértéke túl nagy, és ez rettentő rossz közelítést eredményez.
Ezért régebben úgy adták meg a szelvényeket, hogy a vonalat leíró
adatsor mellé odaírták az orrgörbület sugarát is. Ezt ismerve már
kiküszöbölhető a "csúcsos" torz szelvények szerkesztése.
Miért mondom, hogy régebben?
Mert ma már sokkal több adatot adunk meg DAT fájlban, átlagosan 100-
200 adat ír le egy szelvényt. Ez lényegesen jobb közelítést , igen kicsi
dx-et eredményez, így a torzulások is elmaradnak.
Jó ez a régi könyv, a szelvények is használhatóak még, amik benne
vannak, csak az adatsorok reménytelenül elavultak ! Ha egy konkrét
szelvény kell, akkor meg kell keresni az interneten a DAT formátumú
adatsorát (Pl. Profili2-ben) és ezek alapján kell kiszerkeszteni.
üdv.: SRY