SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 03. - 5:53

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 20. - 17:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia, Feri!

Nagyon jó a leírás, és köszönöm a gyors választ. Nekem úgy tűnik, hogy a hajók sebessége pont méretarányos, úgyhogy nagyon tetszik a dolog. Gyönyörű látvány lehetett!!!
Ha nem gond, kérdezd meg az illetőt, hogy nem zavarom-e, ha felveszem vele a kapcsolatot.

Érdekes ez, amit az oldalkormányról írsz. Több helyen láttam, hogy a görögöknél mindkét oldalon volt kormányos. Nem is értettem, szerintem ez fölösleges. Ha jól emlékszem, csak rekonstrukciókon láttam ilyet. A thérai freskókon meg van egy hajó, amin két kormányos áll, azonos oldalon, egymás mögött. Ezt se értem (egyelőre). Bevallom, én a kormányosokat egyelőre csak dísznek szánom, ugyanis csak a kikötésnél, meg vitolás "üzemmódban" látom jelentőségét. A csatahajókat az evezősök kormányozták, mert így szinte helyben meg tudott fordulni a hajó. Ez a döfőorros harci tedhnikánál lényeges lehetett. Éppen ezért bonyolult az evező tartó szerkezet, ugyanis az alapvető gond, hogy vízszintesben kell tartani a rudat, amik az evezőkt melgetik. A másik gond, amit már írtam is, hogy a két oldali evezősorok mozgását össze kell hangolni. De amikor azt a kis evezős ladikot mutattad, ami a youtoube-on volt, megnyugodtam, hogy kellő ügyességgel ez megoldható a bonyolult mechanika nélkül is, amivel sokat kínlódtam. De ez majd akkor derül ki, ha már úszik.

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 20. - 19:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok,

Gyorsan összedobtam egy vázlatot a révfülöpi hajók meghajtásáról - legalább is arról, amit láttam belőle... Ime:
Kép

A két nagyon vékony léchez voltak rögzítve az evezők, a vastagabb összefogó léc pedig eltűnt a "fekete dobozban", de nagyon az volt az érzésem, hogy egyszerű forgómozgást végzett. Nehéz volt megfigyelni, mert a lapátok is arányos méretűek voltak, azaz nagyon picik, dolgozott is rendesen a motor, relatíve nagy fordulattal (olyan 120-150 ford/percre saccoltam) - azaz csattogott odalent a korbács szaporán! :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 20. - 23:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jó ez tempó, én nem fogom győzni!
Nem olyan egyszerű a keresztben levő lécet úgy megtartani vízszintesben, hogy forgómozgást végezzen, de egy külső tengely körül. Nem is pontos a megfogalmazás, de úgyis érted. Magának a lécnek nem szabad körbefordulnia. Az első nehézségen tehát túljutottak.

Azért az evezők tempója nekem soknak tűnik, ahogy elnézem az evezősöket a valóságban, átlagos, kényelmes tempónál 6 másodpercenként ér körbe a lapát, ha nagyon sietnek, akkor se lehet több kettőnél. Illetve kevesebb. Éppen ezen variáltam, nézegettem a Paco modellbolt áttételeit. De persze még nem jutottam messze, most szabadságon vannak. Motorom rengeteg van, de a meghajtás házilagos kivitelezése elég macerás. Volt ugyan három egyforma akkus csavarozó mechanikám, de sajnos kettőt már szétszedtem, és most csak egy van. Régen lehetett ilyen kis vacak gépeket kapni akciósan 1000 Ft-ért, ha tudsz valami hasonlóról, szólj.
Arra is rájöttem, hogy le kéne cserélnem a távirányítómat (Futaba Attac), amit még sose használtam, egyszer lett kipróbálva "szárazon", azóta is a dobozában van. Egy négy csatornással kacérkodom, amin a vezérlő karok egyvonalban vannak, így a két oldali meghajtás kezelése sokkal egyszerűbben megoldható. (Ez persze csak kényelmi szempont, a mostanival is működne, de rossz lenne ezt megszokni, aztán később átállni a rendesre.) A Paco-soknak írtam, de 27-ig szabin vannak, majd közben megkérdezem SYL-éket, ők is közel vannak, hátha beszámítják, és lehetne cserélni.

Sajnos az én mechanikám még nincs abban az állapotban, hogy képet tegyek fel róla, lerajzolva meg nem látszik a működése. De talán hamarosan...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 26. - 23:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdvözlet mindenkinek!

Csakhogy tudassam, lassan mennek a dolgok, tegnap szétszedtem, amit elkezdtem, és ma visszajutottam oda, ahol tegnapelőtt tartottam, de sokkal jobb! Már tudom, hol lesznek a gerendák... (ez nem vicc, egy ilyen szerkezet könnyen beakadhat).

Feri!
Megpróbálok majd feltenni egy képet, nem biztos, hogy sikerül. Ha nem, akkor megkeresem a linket, ahol találtam. Ezen pont ugyanolyan fura kötelek vannak az evezők felső végén, mint azon a képen, amit Te küldtél nekem itt a fórumban. Ugyanúgy ábrázolják a hullámokat is, meg a hajó oldalgerendáit. A hajó oldaláról lóg le két madzag minden evezőnél, és úgy tűnik, rá vannak kötve az evezőre. Hogy mi célt szolgált, nem tudom, de azt sejtem, hogy ugyanez van a thérai hajók oldalán is. Mivel fogalmam sincs, mi lehet ez, a thérai hajót egyelőre félreteszem, és pentekontert (vagy mi a szöszt) építek, bár ezen is vannak ilyen kötelek, amiket még nem biztos, hogy felteszek rá (amíg nem értem, minek voltak ott), de ennek legalább van döfőorra, amit mindenképpen érdemes lenne kipróbálni vízen, mire alkalmas. Ki lehet-e vele szúrni egy lesúlyozott lufit, meg ilyenek. Persze türelem. Apropó, most elsején lesz F4-es találkozó a Városligeti tónál Pesten, nem leszel-e arrafelé?

A következő levélben próbálom a képet (előbb ugyanis úja megtanulom, hogyan kell feltenni).

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 26. - 23:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
[img][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/070827/pentekonter_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
[/img]


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 26. - 23:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Áhhhh, sikerült!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 27. - 6:51 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. az Úraknak!

Van nekem egy nagyon jó 3 kötetes könyvem Válecné Lodé a címe
és Prágában adták ki 1985-ben. A hadihajózás történetét tekinti át
rengeteg rajzzal, ábrával, fotókkal. Ebben találtam az első kötetben
a 49. oldalon az alábbi színes táblát:

Kép

A színek miatt raktam fel, mert a képen rekonstruált színek vannak,
tehát a modell hitelessége nagyban növelhető.

A könyv sajnos Szlovákul van, így csak igen nehézkesen boldogulok vele,
de ha valaki keni vágja a Tótok nyelvét akkor segíthetne, érdemes lenne
pár dolgot rendesen lefordítani, mert nagyon részletes és jó kiadvány.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 27. - 9:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok,

Ha már evezős, meg rajz, akkor mindenekelőtt szeretném megosztani veletek a legújabb netes "leletemet" - egy nagyon részletes tervrajzsorozatot a viking hajók szerkezetéről. Ime:
http://www.sjolander.com/viking/plans/

A cseh és a szlovák (sőt a csehszlovák) szakmai és modellező irodalom mindig sokkal jobb volt mint nálunk. Hál'Istennek a rajzokat nem kell fordítani! :lol:
A mo-na-ko.net-ről régebben (talán ma is) remek hajómodellezéssel kapcsolatos irományok voltak letölthetők, sok-sok rajzzal.

Üdv / Feri


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 27. - 19:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Idézet:
Amikor az evezősor belemerül a vízbe, a közegellenállás+munka lefékezi az áttételt, erőlködni kezd a motor. Aztán belendül a hajó, viszont, ebből adódóan amikor az evezők kiemelkednek a vízből, ronda lesz, ahogy szinte kicsap a szerkezet, és "felszabadulva" rohannak előre az evezők.

Bocsánat hogy belekontárkodok hisz hajómodelekkel nem foglalkoztam és nem is olvastam részletesen minden hozzászólást, tehát ha amit irok le volt tárgyalva akkot tkintsétek semmisnek a hozzászólást.
Az idézett sorokra azt a tanácsot adnám mint elektronista szakember hogy be kell ittatni egy automatikus feszültségszabályzót amely a levegöben levö evezök esetében csökkenti a motor feszültségét.
Ez megoldható mekanikus kapcsolókkal is vadt elektronikus uton, például 2 elekrtomos vezetö evezö (fém vagy fémszálat tartalmazó) amikor vizbe merül egy egyszerü komparator IC vel a stabilizátort átbillenti nagyobb feszültségre és amikor kiemelkedik a vizböl csökken a meghajto fesz.
Ha megoldod a mekanikát az elektronika tervezésében (egésszen a nyomtatott áramkör rajzáig) nagyon szivesen segitek.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 28. - 12:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szervusz, Péter!

Fantasztikus, amit írsz, ez a visszacsatolásos vezérlés zseniális ötlet, szerintem még senkinek jutott eszébe. Nekem biztos nem. Az az érzésem, hogy sok területen hasznosítani lehetne.

Mivel az elektronikához nem értek, várható, hogy kérem a segítségedet, de egyelőre még a mechanikával "bajlódom". Az is nagy időkiesés, amikor kiderül, hogy valamilyen anyagért, alkatrészért el kell menni a boltba, de ma megoldottam ezt a feladatot (egyelőre), úgyhogy holnap folytathatom a kísérletezést. Aztán beleteszek egy próba meghajtást, és akkor derül ki, mennyire volt indokolt az előzetes aggódásom.

Köszönöm!

K.Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 aug. 28. - 12:43 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sziasztok, Feri és SRY!

Nagyon klasszak ezek a rajzok! Bár viking hajót egyelőre nem tervezek, tanulságos a palánkolás.
Ami a "cseheket" illeti, nagyon sokban leköröznek minket. Ők már a múlt évezredben (tíz éve) építettek olyan skorpiót (római nyílvető), amilyet én az idén, és ha jól sejtem, nálunk ilyen még nem készült, hacsak nem valami múzeum számára, ahol nem lehet kipróbálni. Jó, az enyém még nem tökéletes, mindenféle maradék anyagból készült, de azért működik. Jövőre, ha minden igaz, csinálok hordozhatót is, hogy lekörözzem a cseheket.

Rendkívüli felismerésre jutottam a görög hajó rajza alapján. Persze ez erősen bizonytalan, de egyelőre ezt tartom logikusnak. A vázaképeken, stb. ugyanis általában sokkal kevesebb evező van azokon a hajókon, amilyet én most tevezek. Odüsszeusz, Tézeusz olyan kis hajókon járta a tengert, amiken 16-20 evező volt a képeken. Mármost a pentekonter ötvenevezős hajót jelent. Vagyis egy oldalon 25 evezőnek kellett lennie. Találtam egy főníciai pentekonter makettet, ahol viszont két sorban voltak az evezők. Ezt hibásnak tartottam, mondván az volt a logikus, hogy először a sor hosszát növelték, és csak azután emelték a sorok számát. De ez a rajz megvilágosított, hogy mégiscsak az a logikus, ha először megfelezik az evezők közti távolságot úgy, hogy két-két evezős egymás mellé kerül, csak kicsit eltolva, és a távolabbi evezőt kidugják a hajó oldalán. Ehhez még nem kellett az a külön evezőszék, ami a trierseken látható. Vagyis a pentekonter valójában bireme volt!!

Egyelőre nem csinálok ilyet, mivel örülök, ha az egy evezőros hajtás elkészül az idén... Aztán meg kenus hajót akarok csinálni, amit a Tonga Birodalomban használtak. Aztán, ha még mindig lesz bennem kitartás, visszatérek a thérai hajókra. És csak azután lenne esedékes bireme, meg trireme építése. Ennyi már nem fér bele a belátható jövőbe...

Szóval zseniális ez a fórum, köszönöm a segítségeket!

Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 szept. 09. - 22:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szomorkás üdvözlet!

Csak hogy a kudarcokról is beszámoljak, megpróbálok feltenni pár képet. Hiába, egy ilyen laikusnak egészen más dolog az, ami papíron működik, és más az, ami a valóságban van. Na azért nem nagy a baj, csak kicsit kell átterveznem. (Legalábbis most még ebben bízom.)
Na, próbálom a képeket.
[img][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/070909/P1140970_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu
[/img]Kép
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. http://www.kepfeltoltes.hu

Remélem, jövő héten már a tényleg működő változatról is beszámolhatok. (A kis műanyag kallantyúkat kell lecserélnem fixre, mert így nem emeli az evezőtartókat. Persze, gondolhattam volna, de az nem az én világom...)

Üdv
Klaci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 szept. 16. - 13:44 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kép
Egy elképzelés amit más elképzelésekkel is lehet kombinálni vagy tovább finomitani.
Kimaradt a rugó ami lekényszeritti az evezötartókat


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 szept. 16. - 18:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kép
Egy aránylag egyszerü mekanika. Müködését ha nem egészen tiszta leirom privátban vagy a topikban. [/quote]
A kis rugós/ golyos (stopp) rendszer biztositja hogy az evezök sulyuk vagy surlodás által ne emelkedjenek ki vagy ne sülyedjenek a vizbe hamarább mint szükséges. a 2 hupptengely szinkronban kell müködjön(fogas szij vagy fogaskerék)
Ha valakit érdekel a rendszer és esetleg nem tiszta a müködési elv szivesen elmagyarázom.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 szept. 17. - 17:19 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia, Peter!

Koszonom a segite'st! Most ugyan nincs időm, de este lerajzolom, and bescannelem a hiba oka't, csak a mosoly kedvee'rt.
Egye'bkent e'n is hasonloan kezdtem, mint amik a ke'peken la'thatok. Nem is nagyon lehet ma's alapokbo'l kiindulni. A bonyodalmak ott kezdo"dtek, amikor az e'lethu" mozga's kedvee'rt azt akartam ele'rni, hogy az evezo"k ne köralaku mozga'st ve'gezzenek, hanem legala'bb egy szakaszon vizszinteset, amikor a levego"ben vannak. Az se nagyon konnyu", hogy a ke't ve'gponton a ta'rcsa'k szinkronban legyenek. Az elo"bbinél az a gond, hogy tul nagy ero"a'tte'telek adódnak, ha a korivet meg akarjuk torni vizszintes mozga'sra egy ponton, a ma'sik esetben pedig az okoz gondot, hogy a hulla'mza's miatt nem minden lapa't e'r egyszerre vizbe, igy elcsu'szhat a mechanika, fo"leg a szijhajta'sna'l.
Sajnos me'g sokat nem mutathatok, most ke't napig szureteltem, azta'n meg le kell dolgoznom az igy kiesett ido"t, de azert igyekszem.
(Nem tudom, a ge'peden hogyan jelennek meg a magyar e'kezetek, ha nem ir ki mindenfe'le kriksz-kraxot, akkor ezentul nem bohockodok ezzel az ira'ssal.)

Ave
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség