Üdv. Mindenkinek!
Akkor csapjunk bele a lecsóba:
Mitől jó egy mocsárjáró?
Az eddig tervezett és épített mocsárjáró modellek (nem csak az enyémek,
hanem mind) mellőztek minden komolyabb megfontolást, én így úgy voltam
vele, hogy kell egy lapos test meg egy légcsavar és hajrá. Nem egy
bonyolult valami ez, nem kell sokat agyalni rajta.
Ebből adódik, hogy a mocsárjáró modellek egy csomó bosszantó
hiányossággal küzdenek. Ez első és legszembetűnőbb az iránytartás hiánya.
Mindenki látta már a mocsárjáró hajó modelleket függőleges tengelyük
körül pörögni, kifarolni, látványos hirtelen irányváltásokat csinálni. Ez
nagyon szórakoztató az első pár percben, csak hamar kiderül, hogy a
hajó mindíg ezt csinálja!!!! Nagyon látványosakat "farol" csak éppen
mást se tud ezen kívül!!!
Ha valaki nagyon ügyes és tartós egyenes vonalú gyorsulásra, majd
haladásra tudja bírni mocsárjáróját, és még egy szép ívű fordulóba is
sikerül belekezdenie, akkor meg azt veszi érszre, hogy a hajó nem tartja
a kívánt ívet, hanem a kisodródik, "alulkormányzott"-ként viselkedik.
A harmadik jelenség ami ebbe a körbe tartozik az első pillanatban
vártalannak és érthetetlennek tűnő irányváltások . A hajó
gondol egyet és eltér a kívánt haladási iránytól. Ezt egy kis
motorfordulatszám növelés, enyhe szellő, bármi okozhatja.
A jelenségek együttes oka a laterálfelület hiánya. A hajó lapos feleneke
miatt nincs olyan oldalirányú áramlási erőket keltő elem, ami minden
fentebb felsorolt káros jelenséget megakadályozna. Ha lenne a hajó alján
egy uszony, egy lelógó síklap, akkor ezek mind megszünnének. Igen ám
de ez egy mocsárjáró hajó!!! Ha uszony lenne az alján, akkor száraz
felületen, iszapon, sűrű lebegő növényzeten felakadna és semmivel nem
lennének jobbak a "mocsárjárási" képességei, mint egy átlagos
motorcsónaknak.
Tehát a dilemma az, hogy vagy mocsárjáró, vagy irányítható hajó?
Az ALIGÁTOR 3 egyik különlegessége ezt a problémát oldja meg. ez az
automata stabilizátor uszony. Vízben haladva van uszony, szárazon
haladva meg nincs, mert behúzódik az uszonyszekrénybe. Mindezt
automatikusan teszi, az uszony helyzetét a hajótest súlya szabályozza.
Vízben az uszonykitoló rugó kinyitja a lapot, szárazon a hajótest súja
miatt visszanyomódik a szekrénybe.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/v ... d/14858806Az uszony 2 mm vastag alulemez a felső részén látható a kiemelő rugó,
ami egy 0,8 mm-es acélszál. Az uszony bal oldalán kialakított részben
íves. részben egyenes rész állítja be az uszony nyitási szögét. Ez az
orr elem ütközik fel az uszonyszekrény végében és nem engedi
túlnyílni az uszonyt.
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858807A hajótest most fejjel lefelé van! Normál helyzetben az uszony kitolódik,
de erőhatásra (szemléltetésül kézzel benyomva) visszaúzódik az
uszonyszekrénybe
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/14858811Maga az uaszoynszekrény egy nagyon masszív 6 mm vastag rétegelt
lemez szerkezet, így ez lesz a hajó gerince is egyben. A tetején lévő
három bemarásnak még fontos szerepe lesz a későbbiekben.
Így a csúszás, iránytartás, szélérzékenység problémája megoldódott....
De miért ilyen egyszerű téglatest alakú ez a szerkezet?????? .....
.....erről lesz szó legközelebb...
Üdv.: SRY
T.bá