antikos írta:
Nekem nagyon tetszik és azt hiszem nem vagyok egyedűl ebben a témában!
T. Antikos!
Hát ilyen gőzkompért szerencsére nem kell Amerikába menni. Valóban
hálás modellező téma lehet, és nagy-nagy szerencsénkre elégséges a
Balatonig elmenni térben, időben meg 1927-ig, amikor üzembe helyezték
a Balaton első motoros kompját a nem túl fantáziadús névvel illetett
"KOMP I." -et:
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16572119Mint látható ez egy igen egyszerű szerkezetű, gőzüzemű hajó volt.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16572120A fedélzeti ház is egyszerű, izléses, bár az egyszerűség megtévesztő,
mert sok az apró részlet, és a falak is íveltek, de ettől olyan elegáns az
egész.
Külön érdekesség a kettőzött pozíciólámpák (mindíg a menetiránynak
megfelelők kapcsolták be). Ez arra is utal, hogy a "KOMP I." ugyanúgy
ingázott, mint a mai kompok, nem volt forduló a menetben.
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16572121Ami érdekes, hogy a hajó csavarhajtású, nem Voith-Schneider mint a
mai kopok, de akkor megy hogy ingázott? Hát úgy, hogy mindkét végén
van hajócsavar és kormány is !!!! Összesen két csavar és 4
kormánylapát van a "KOMP I."-en, így aztán teljesen mindegy, hogy
előre, vagy hátra megy-e. Nincs is értelme az előre, meg a hátra
kifejezésnek ez esetben. Olyan mint a "kétvégű" dunai átkelők voltak.
Szóval lehet trükkös kompot építeni ha valaki ilyesmire adná a fejét
, segítségül tudok adni "pár" fotót még a múzeumi modellről. Alaposan
körbefotóztam minden részletét.
Üdv.: SRY