Megvolt az első "bombázás" is. A technika bombázórésze kielégítően
működik, de a gép........
.....nos azzal
vannak gondok bőven.
Gyakorlatilag vezethetetlen, repképtelen volt. Már kezdem érteni miért
nem láttam soha ezt a modellt senkinél. Ez is Multiplex gyártmány, de
ellentétben a Multiplex többi (jól sikerült) modelljével ez egy rémálom.
Egy nagyon ritka jelenséget produkál, és ezért taulságos is erről
beszélni:
Nagyon magasan van a gép szárnya, és elég nehéz is a szárny. Ez
gyakori hiba habanyagú gépeknél, mert a szárny általában egy nagy
tömör habtömb. Viszont az orra rövid, így a gyárilag megadott
motorlehúzatás alapesetben nem jó. Egy átlagos modett, ilyenkor
motoros repülés alatt orrkönnyű jelleget muatat, siklásban meg normál
repülést produkál......ez jól látható, a hiba javítható. NA DE EZ
A nem megfelelő motorlehúzatás párosul egy eléggé ívelt
szárnyszelvénnyel, a leírás azt közli, hogy "Benedek mod" . Tehát
Benedek Gyuribácsi egyik vastagabb, de erősen ívelt szelvényét
használták fel. Azon kívül, hogy jó nagy a Cy tényező ezeknek a
szelvényeknek elég nagy a nyomásközéppont vándorlása is. A ritka
jelenség kialakulásához kell még egy nagy magassági kormány is, és
ezen a gépen az is van.
A jelenség a következő: "gázt" adsz a gép gyorsul, majd a hatalmas
szárny és az ívelt szelvény miatt 1,5...2 m gurulás után elemelkedik.
Eddig jó. De aztán a kis sebesség, és az elégtelen motorlehúzatás miatt
a gép elkezdi emelni az orát. A nagy íveltségű szárny gyorsítja a
folyamatot, mert a nyomásközéppont hirtelen előreszalad, a gép
orrkönnyűvé válik és flágaskodik , "hanyattvágja" magát.
Ha viszont tovább nyomom neki a "gázt" és képes gyorsulni kicsit, akkor
a nagyfelületű magassági kormánnyal meg lehet fogni a folyamatot, és
erősen nyomott magasságival lehet folytatni a repülést. Viszont ekkor
elég kicsi az állásszög, egy félszimmetrikus szelvénnyel már nem is
repülne a gép, de az erősen ívelt szelvény a levegőben tartja a
masinát, viszont a kis állásszöghöz tartozó alacsony Cy miatt nagy
sebességgel kell repülni a levegőben maradáshoz.
Tehát van egy egyensúlyi állapot, amikor relatív nagy sebességen,
nyomott magasságival, magas motorfordulaton nagyjából elfogadható
módon repül a gép. Ha ennél lasabban repülünk, a magassági kormány
nem képes kordában tartani a folyamatot és a gép felágaskodik,
átesik.
A motor leállításakor viszont meredek zuhanásba megy át, hiszen
nagyon "fejre" van trimmelve.
Most az van, hogy leszedtem a motort, és átalakítom a tűzfalat,
valamint csökkentem kissé a szárny állásszögét. Ennek hatnia kell
(kellene) a repülési tulajdonságokra. Remélem helyreáll a rend.
Minden esetre nagy tanulság, hogy a magasan elhelyezett, erősen
ívelt szelvényű szárny, a mélyen lévő motor, és a magasan lévő
rendszersúlypont, nagyon pontos beállításokat kíván, mert egészen
kicsi motorlehúzatás, vagy állásszöghiba is súlyos repülési hibákat
produkál, ráadásul a folyamatok gyorsan mennek végbe, igen rutinos,
gyors kezű pilóta kell az ilyen gépek berepüléséhez, a hiba
felismeréséhez.
üdv.:SRY