SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 10. - 19:22

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 29 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő
Szerző Üzenet
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 29. - 22:59 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Decsi Feri bácsi kérésére és sugallatára nyitottam egy topicot az alapvető vitorlás versenyszabályok kitárgyalásáról. Hamarosan bele is vágok, de most egy kicsit későn van és nem lenne a dolog tökéletes, de hamarosam.

Nem olyan bonyolult, mint látszik.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 8:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
T. Belo!

Ezt olyan téma ami nagy hiánypótlás lesz, és tényleg szüség van rá. Szerencsére növekszik a vitorláshajó-modellezők száma, és az igazán jól szervezett, jó hangulatú versenyeken is egyre népesebbek az indulók. Épp itt az ideje az On-Line képzésnek. Nagy-nagy köszönet érte előre is.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 9:13 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Akkor bele is vágok.

Mostantól kezdve ezzel a jellel jelölöm, ha szabályról beszélek:

mouse 1. rész

Az első és legalapabb szabály nem csak a versenyzésben, hanem a vitorlás hajók közlekedésében is használatos.

Két hajó különböző csapáson közelít egymáshoz.

A csapás fogalma a legegyszerübben: Minden vitorlás két csapáson haladhat. Vagy bal vagy jobb csapáson. Ez azt jelenti, hogy a nagyvitorlája vagy jobbra vagy balra áll a hajó hossztengelyéhez képest. Előfordulhat, hogy egy hajó hátszélben halad és az orvitorlája jobbra áll, a nagyvitorlája balra. Mindig a nagyvitorla állása határozza meg a csapást.

-Ha jobb csapáson halad akkor a nagyvitorlája balra áll, vagyis jobbról kapja a szelet. Ezért jobb csapás.
-Ha bal csapáson halad akkor a nagyvitorlája jobbra áll, vagyis balról kapja a szelet. Ezért bal csapás.



-A hajó jobb és bal oldala mindig a menetirány felé nézve adódik.

Tehát a szabály: A JOBB CSAPÁSON HALADÓ HAJÓNAK ÚTJOGA VAN A BAL CSAPÁSON HALADÓ HAJÓVAL SZEMBEN!!!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_36 2011 nov. 01. - 18:20-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 18:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Jó kis topic.
Én abban vagyok bizonytalan, hogy mi van ha teljes hátszélben mész?Mert ott nehéz megítélni milyen csapás van.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 19:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Akkor is az szamit, melyik oldalra all a nagyvitorla rudja.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 19:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
"
Jó kis topic.
Én abban vagyok bizonytalan, hogy mi van ha teljes hátszélben mész?Mert ott nehéz megítélni milyen csapás van"

...ahogy a Belo írta: "Mindig a nagyvitorla állása határozza meg a csapást." így hátszélen is...
az ép nem forduló hajónak a baumja mindig valamelyik oldalon van.

(persze van olyan a modellvitorlázásban, hogy a távolság, a fényviszonyok, a látószög miatti rövidülés okán nem látjuk jól, vagy a szemünk tévedése miatt másként, másik oldaslon látjuk... )


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 20:18 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
írtómarhanagy hiánypótló topic ez! ...szerintem :?

Részemről hálás vagyok. ...de nagyon


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 20:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
1. rész kiegészítés
Van egy amolyan íratlan szabály, ami az eredményességen segít.

1. Nem biztos, hogy a bíró látta a szituációt, nem biztos, hogy Te láttad a szituációt, nem biztos, hogy az ellenfeled látta a szituációt. Ha nem tudod megitélni, hogy Te hibáztál-e és a bíró sem tudja, akkor lépj tovább. Persze, ha tudod, hogy Te hibáztál vagy a bíró itél, akkor légyszives ród le a büntetést. Ne hagyd magad befolyásolni a hangosabbtól, de játssz tisztességesen! (A tisztességbe belefér egy kis zsiványság, de jó szabályismerettel és határozott fellépéssel meg tudod ettől magadat védeni)

2. Ha nem értesz egyet a bíró döntésével, akkor se töltsd az időt azzal, hogy reklamálsz, mert nem sok értelme van. Csak az energiáidat szívja. Vedd tudomásul, hogy abban a helyzetben áldozattá váltál (jogosan vagy jogtalanul az mindegy) és koncentrálj a további tennivalókra.

3. A pálya néha marha nagy. Mindenkinek egyforma nagy és igaz, hogy ennek nem egy távolba néző versenynek kell lennie, de nem a verseny annak a helye, hogy ezen változtass. A versenyen mindenkinek egyforma nagy. Alkalmazkodj, vagy vegyél szemüveget!

És egy kis megállapítás: Jó bíró ritka mint a fehér holló. A jó bírók számának növelése egy hosszú folyamat. Azon Ti versenyzők is tudtok segíteni, hogy ismeritek a szabályokat használjátok azokat, akár magatokkal szemben is.


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_36 2011 nov. 01. - 18:21-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 7:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
[quote="riplak"]"
Jó kis topic.
Én abban vagyok bizonytalan, hogy mi van ha teljes hátszélben mész?Mert ott nehéz megítélni milyen csapás van"

...ahogy a Belo írta: "Mindig a nagyvitorla állása határozza meg a csapást." így hátszélen is...
az ép nem forduló hajónak a baumja mindig valamelyik oldalon van.


Kép

egy bal csapás:

Kép

és egy jobb csapás:

Kép

...... sokszor még közelről is okozhat gondot a megitélés :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 9:57 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ez egyre jobb:

Szabály - magyarázat - illusztráció!


Reggel mikor bekapcsolom a gépet ez az első topic amit megnézek :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Köszönet érte.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 12:33 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nekem ugy sikerult megszokni, hogy az elesen halado hajo ha balra dol (hatulrol nezve) akkor jobboson van.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 13:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
mouse 2. rész

Két hajó azonos csapáson halad. Az egyik cirkál a másik hátszelezik. Melyiknek van útjoga? Annak amelyik cirkál. És miért?
Mert mindig az élesebb hajónak van útjoga. Az élesség azt jelenti, hogy az a hajó élesebb, melynek a hossztengelye kisebb szöget zár be szélirány tengelyével.

Tehát a hátszelező hajónak ki kell térnie a vele azonos csapáson érkező. de cirkáló hajóval szemben.

Cirkálásnak nevezzük, amikor a vitorlás úgy halad, hogy a hossztengelye a lehető legkisebb szöget zárja be a széltengellyel, úgy, hogy a teljesen behúzott vitorlák még nem lobognak. Ez a szög hajótipusonként és szélerőnként változó, de ökölszabályként a 45 fok az elfogadott.

Tehát a szabály: KÉT AZONOS CSAPÁSON HALADÓ HAJÓ KÖZÜL ANNAK VAN ÚTJOGA, AKI ÉLESEBBEN HALAD!!!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_36 2011 nov. 01. - 18:22-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 20:56 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm Belo!
Ez a topic, már nekem is hiányzott!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 01. - 18:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
mouse 3. rész

Néhány fontos kifejezés meghatározása és annak magyarázata:

Tisztán elől; Tisztán hátul; Fedésben

Egy hajó tisztán hátul van, amikor teste, és természetes helyzetben lévő felszerelése, a másik hajó testének, vagy természetes helyzetben lévő felszerelésének leghátsó pontjában, a hajó hossztengelyére merőlegesen húzott, képzeletbeli egyenes mögött van. A másik hajó tisztán elől van. A hajók fedésben vannak, amikor egyikük sincs tisztán hátul. Azonban fedésben vannak akkor is, amikor egy közbenső hajó mindkettővel fedésben van. Ezen kifejezések mindig alkalmazandók azonos csapáson lévő hajók között.



Ez egy olyan meghatározás, ami a vitorlázásban igen jól alkalmazandó, de a modellvitorlázásban legtöbbször nem lehet pontosan megitélni. Bójavételeknél igen fontos szabály, meghatározás. Fontos tudni és alkalmazni, de nehéz bizonyítani.

Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 07. - 15:25 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Eszem ágában sincs sürgetni a folytatást! ...persze :)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 29 hozzászólás ]  Oldal 1, 2  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség