SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 16. - 20:18

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 28. - 9:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egyébként érdekes, hogy mennyire elhanyagolják a jelzések, fények stb... tanulmányozását a modellezők. Az egy dolog, hogy a tolóhajón ez-az rossz helyen van, de sokszor látom élethű hajón, repülőn, és járművön is ezeket a hibákat. Ami még érdekesebb, hogy a versenyeken a bírók se nagyon foglalkoznak ezzel. Pedig szerintem nagyon is fontos része a külalaknak.

Volt szerencsém egy-két makettversenyen hajókat, I.Világháborús és azt megelőző korszakú repülőgépeket értékelni mint bíró. Gyönyörűen kivitelezett maketteken olyan blőd hibák voltak, hogy először azt hittem én látok rosszul. Csak pár igazán vad dolog:

1.) Egy kétárbocos földközi-tengeri gályán az előárbocon fehúzott latinvitorla kormányfél oldali szélben feszült, a főárbocon meg tatbal oldali szélben. Az árbocszalagok meg hátszélben "lobogtak" . Nem értette a srác, hogy miért lett lapontozva, amikor még a gallionfigurákat is egyenként faragta, festette kézzel (és egy gályán van belőlük bőven). Hát azért, mert olyan nincs, hogy egy vitorlás egyszerre háromfelől fújó szélben halad :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

2.) Egy másik hajón viszonylag jó jelzésekkel nagylobogó díszben (az más kérdés , hogy össze-vissza voltak a jelzőzászlók és nem a nagylobogó-dísz szabványos sorrendjében) egy dioráma összeállításban haladt a tengeren. 0 pont! Nagylobogódísz csak horgonyon álló, vagy kikötött hajón lehet. Ez is egy tipikus példa a szép hajó, sok munka egy blőd hibával való lenullázására.

3.) Aztán van olyan is ám, hogy igyekszik a Kolléga és kisasolja, hogy milyen jelzések kellenek, de nem tudja melyik mire való, és össze-vissza rakja fel őket. Pl. az idei tolóhajó versenyen a BNV-n a WALRUS-omon fenn volt a sárga-fehér-fekete hengeres bólya az antenna/jelzőárbocon. Jól néz ki csak éppen nem lehetett volna fenn, mert ezt vontatáskor kell feltenni, a versenyen meg tolóhajózás volt :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Amúgy meg azért volt fenn, mert ha kiakasztom, akkor leesik és elveszik, és előzőleg itthon elfelejtettem levenni. De ha pontoznák a makett jelleget, az élethűséget, akkor bizony én ezért súlyos pontokat levonnék.

Most még sorolhatnám a példákat, de a lényeg, hogy ezek olyan apró, de az összképet nagyban lerontó hibák, amiket még javítani sem nagy dolog. Meg aztán ki tudja melyikünk lesz folyami hajós, vagy tengerész, vagy vizitúrista és akkor igen jól jönnek az ilyen ismeretek.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 28. - 17:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok!

Köszi SRY Mester, az építő jellegűeket mindenképp figyelembe veszem!
Ezért nem árt, ha az ember valamilyen 1:1 hajóvezetői vizsgát tesz, mert ott ugyebár a bevágandó hajózási szabályzat kitér minderre.

De gondom az igazi makett-modell megméretéssel ott van, hogy bizonyos anyagok használata eleve lepontozással jár. Pl. fóliázás. Az általam épített hajók túlnyomó részénél a test vízzel folyamatosan érintkező része fóliázott, mivel sok igénybevételt vidáman elviseli, nyugodtan kicsaphatja a hullámzás a kövekre a hajót SÉRÜLÉS NÉLKÜL! Max letépem, cserélem a fóliát és minden OK. Egy sok gonddal fából épült, glettelt alapozott festett hajó rendkívül sérülékeny, nem igazán szívesen ökörködik, csapat vele az ember. A használat élményéből vesz el. A fa építés vitathatatlanul gyönyörű, páratlan élmény, de nagyon kényes, sérülékeny. Lásd a Riva mahagóni hajó. Néhány hajózás után egy egy helyen vizet kap (néha belülről) a mahagóni, felpúposodik. Szikével felvág, ragacs aláinjektál, szorít, csiszol lakkoz, csiszol lakkoz..... Pedig van rajta3-4 réteg epoxi+2 réteg autolakk.

Így marad az építési technológia, ahol nem feltétlen szemet szúró, a PVC+fólia. Nekem bevált.

(Persze ez nem ment fel a részletek helyes és precíz kidolgozása alól. Egy volt fórumos kolléga igen helytállóan felhívta a figyelmemet a tűzoltókészülékek és fecskendők hiányára. Pont jó, mivel az is piros... mihamarabb pótlom)

üdv: jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 28. - 19:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Ha már belebonyolódtunk.

Szerintem a makett és a modell elég távol áll egymástól, és köztük van jónéhány átmeneti fokozat. A modell egy működő, funkcionális szerkezet, nyilvánvaló fizikai törvényszerűségek miatt lehetetlen egy valódi hajót tökéletesen lekicsinyíteni mondjuk egy ötvened részére, úgy, hogy az eredetivel azonos módon működjön. Minél jobban elmegyünk a makett irányába, minél élethűbb annál kevésbé funkcionális. Az élethű hajómodellezésnek (de minden más modellezési ágnak is) az a nagy dilemmája, hogy hol van az az egyensúly, amikor még makettként is kielégítő , és modellként is funkcionális.

Ennek a határvonalnak az eltalálásában segítenek a kiegészítők, fittingek és jelzések, hiszen ezekkel nagyban emelhető a modell makettszerűsége a nélkül, hogy lerontanánk a modellkénti funkcionalitást.

Csak arra kell figyelni, hogy a célját elérendő módon ezek jól legyenek feltéve, mert ha rosszul alkalmazzuk őket, akkor pont visszafele sül el a dolog.

Jellemző, hogy a szakirodalomként is funkcionáló MODELLEZÉS újságban is ha jól emlékszem összesen 3-4 cikk foglalkozott a jelzésekkel cirka 30 év alatt, de a hajómodellező könyvek is jótékonyan megkerülik ezt a témát :roll: :roll: :roll: :roll: Még talán Marjai Imre foglalkozott ezzel behatóbban a könyveiben, de ő a szakterületének megfelelő történelmi vitorlásoknál fejtette ki ezt a dolgot és a géphajózás korát nem is érinti.

Szóval itt azért lenne mit átbeszélnünk és megismernünk az biztos.

A bíráskodásról csak egy mondat: Ez egy szubjektív dolog, és rengeteg ellenséget lehet vele szerezni, mert ha szigorú vagy akkor azért utálnak a gyengébb makettek készítői, ha elnéző vagy akkor meg a jobb makettek készítői utálnak, hogy a munkájuk nem érvényesül a pontozólapon..... na ezért nem vállalok már ilyesmit évek óta!

Üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 28. - 21:25 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A jelzésekről itt folytassuk:

http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic.php?t=864

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 30. - 16:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok Uraim!

A hovatartozást jelző lobogó elhelyezése módosult:
1 db tartóaljzat a taton, vontatása esetén egy másik tartó használható a kormányállás tetejének hátsó szélén. Így, azt hiszem korrekt a kérdés megoldása.

(a video még a módosítás előtt történt)

Az alábbi video nem túl scale a haladás sebességét illetően (bár persze úgy is tud menni), viszont hasznos, ha másik hajót kell menteni, hamar odaér a segítség. Aznap alkonyt tájt kétszer is tudtam segíteni Gergő barátom felborult mono racing hajóján. A második alakalommal sikerült visszaborítani, így folytathatta útját, partra tolás nélkül!

http://www.youtube.com/watch?v=R5pd1_SKZek

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 31. - 13:01 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Ha már a "BOTOND"-ról van szó:

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16921965

A "Boti" menetben...

Kép
http://springer.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16921967

Igazi hajózási kuriózum! A "BOTOND" parthoz állva a Tiszán Szolnoknál!

Érdemes alaposabban megnézni a "kikötői" berendezéseket, merthogy kikötő itt nincs. Deszkapalló, és (ami a képen nem látszik) a pari nyárfák törzse köré tekert kikötőkötelek :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 02. - 17:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Botond (JJ Line) munka közben:

http://www.youtube.com/watch?v=NOPkLIJCudQ

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 03. - 16:39 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
T. jj!

Gratulálok önnek a hajóhoz, nagyon erős, igazi tugboat!
Azt esetleg megkérdezhetném, hogy mekora a Botond úszó súllya?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 04. - 10:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
A modell úszó össztömege 1900gramm
Hossza 490mm, szélessége 170mm
Bárkák hossza 700mm

Így a kétbárkás tolt szerelvény hossza majdnem 2m, elég jópofa így manőverezni, különösen, ha bárkák plusz 1-2 kg teherrel is meg vannak pakolva...

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 nov. 04. - 13:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hát igen a tolóhajóknak sajnos ez a hátányuk, hogy úgy fordulnak, mint egy kombájn...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 28. - 11:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 14
Látva a hajó sebességét tegnapelőtt a Városligeti tavon, megvilágosodtam:

Ez egy elfogó-vadász tolóhajó!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 28. - 12:26 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 9
Üdv.

Teljesen egyetértek mamuttal! Esélye sincs elszabadult rc vitorlásnak. :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 29. - 7:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A Botond tolóhajót láttam február 9-én budapesten, (gondolom) a jégzajlás miatt leállítva az északi összekötő vasúti hídnál. Le is fényképeztem, csak még nem raktam föl.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 márc. 01. - 19:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon szép a hajód JJ. Gratulálok.

Két kérdésem lenne: az egyik, mi a fólia neve, amit használsz?

A másik: vettem én is habosított pvc-t, meg tangit ragasztót. Nagyon tetszik az anyag, sok mindent lehet belőle alkotni.
Milyen ragasztót használsz pl. amikor a réz tönkcsövet kivezeted a hajótesten, vagyis vizes közegben pvc és réz egymáshoz rögzítésére? Az epoxi ragasztó megfelel ilyen esetben a pvc-hez is?

Üdv: gvandor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 márc. 07. - 21:28 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Szia Gvandor!

A fólia, amit kívülről használok, Oracal öntapadós fólia, a szivárvány minden színében kapható a habos PVC forrás Panton grafikai boltokban www.panton.hu
A PVC Tangit-U ragasztó tényleg csak a PVC-hez jó, pl a tönkcsőtől egy idő után elválik. Ilyen helyekre epoxit használok, eddig bevált. (kormány és meghajtás tönkcsövek, hűtővíz kivezetés, tehát ahol PVC és fém a ragasztandó anyag.) Korlátoszlopok furatba ragasztására, kisebb kütyük rögzítéséhez (mentőgyűrű akasztó, tűzoltó készülék) sima ciánakrilát pillanatragacs vált be.

jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 34 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség