SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 13. - 13:19

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 53 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 21. - 19:21 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
jj írta:
De akkor lehet, hogy elindulna a levegőben is ....MMMotoros légdeszka???

jj


Már gondoltam rá, hogy elférne egy siklóernyő is ezen a ketyerén,
próbálkoztam is beszerezni egy megfelelő ernyőt, de az ebben
járatosabb modellező "kollégák" rá sem bagóztak...... Na de ettől még
nem adtam fel az ötletet.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 26. - 22:37 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Közben lassan alakulnak a végleges rajzok is. Az összes üzemelési
tapasztalatot át kell vezetni a rajzokra, na meg a módosításokat is, így
elég lassan halad a dolog.

De azért van előrelépés, mert ma végleges formát kapott a stabilizátor
uszony, és az uszonyszekrény is. Így ennek már véglegesek a rajzai:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16626866

Egyből el is kapott a lelkesedés és el is kezdtem építeni a 2.,3.,4.
példányokat . A 2. még az enyém lesz, ez afféle szériapéldány a
prototípus mellé, hogy tovább elemezhessem az esetleges hibákat, meg,
hogy kiértékelhetőek legyenek a módosítások eredményei, a 3. és 4.
példányok viszont már rendelésre készülnek :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ma meg is lettek az uszonyok és az uszonyszekrények alkatrészei.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 27. - 8:58 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Akkor lassan el is kezdeném az építés leírását, mert ez elég hosszú lesz, és még így lesz vagy karácsony mire a végére érek.

Az "ALIGÁTOR 3" építése

A folyamat az önálló meghajtó és kormánymű egység építésével kezdődik. Esetünkben az "ALIGÁTOR 3" mocsárjáró hajó részére épül ez a blokk, de mivel az alapelv egy moduláris rendszer kialakítása volt, éppen lehetne szárnyashajó, légpárnás hajó vagy bármi más főgépe, kormányműve is.

Az építést egy kis lakatosmunkával kezdjük, első lépésben az automata uszony fog elkészülni. Ehhez vegyük elő a PRU_01.tcw jelű rajzot, ennek a felső részén látható az uszony műhelyrajza. Az uszony alapanyaga lehet 1,8 ... 2 mm vastag réz vagy alumínium lemez, illetve szalag. A felhasznált alapanyagnál arra kell figyelni (ezért is van egy mérettartomány megadva, és nem fix adat), hogy az uszony legalább 0,2 ... 0,5 mm-el keskenyebb lenyen mint az uszonyszekrény nyílása. Tehát ha az uszonyszekrény nyílása 2 mm szélességű akkor 1,8 ... 1,9 mm vastagságú uszonyt készítsünk, ha az uszony 2 mm vastag (ami általában az alapanyagok szabványméretéből következik), akkor az uszonyszekrény nyílása legyen 2,2-2,5 mm. Erre azért van szükség, hogy az uszony könnyen akadás mentesen mozoghasson az uszonyszekrényben.

Szárazon, a műhelyasztalon a pontosan illesztett uszony is könnyen mozog az uszonyszekrényben, de az üzemelési tapasztalatok azt mutatták, hogy a partra, fövenyre, zátonyra futó hajó alja igen koszossá, sárossá, homokossá válik. Ekkor nagy mennyiségű szennyeződés kerül az uszonyszekrénybe, és a pontosan illesztett uszony beragad, beszorul tőle. A laza illesztésű uszony viszont vagy be sem szorul, vagy ha mégis megszorulna, mert olyan nagy mennyiségű szennyeződés kerül bele, a vizen futva az áramlás kimossa, kitisztítja az uszonyszekrényt. Ezért kell az uszonyt 0,2 ... 0,5 mm réssel készíteni.

A megfelelő illesztési rés kialakítására alkalmazható lehet 1,5 mm vastag anyagú uszony is (2 mm uszonyszekrény réssel) de ez esetben csak keményített sárgaréz uszonyt használható, az aluminium már nem kellő szilárdságú ebben a vastagságban.

Én a PRAKTIKER-ben vásárolható 2x20 mm szelvényű ugynevezett "ezüstaluminium" szálanyagot használtam fel az uszony készítéséhez (Praktiker megnevezés: "Lapusrúd 20x2MM 1 M , vagy : Laposrúd 20x2 alumínium eloxált 1 M, cikkszám: 50270, ár: 869 ft/m, http://www.praktikerwebshop.hu/termekek ... /?id=50270 ) , és az illesztési rés megtartása végett, az uszonyszekrény (4.)-(5.)-(6.) számú (szélességet megadó) alkatrészeit 2,5 mm vastag rétegelt lemezből készítettem, így az uszony-uszonyszekrény rés 0,5 mm-re adódik.

Egyébként ez ügyben végeztem egy méréssorozatot és kiderült, hogy az iszap és homokszemcsék mérete 0,2 ... 0,3 mm között változik. Látatlanban sokkal kisebb értékre tippeltem volna, így meg is lepett, hogy egy homokszem ilyen "nagy". ezért ha valaki tényleg nehéz terepen, sáros, néha száraz felületeken is szeretné üzemeltetni a mocsárjáróját a nagyobb, 0,5 mm-es illesztési réssel építse meg az uszonyszekrény-uszony egységet.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629540

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 27. - 10:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Az alkatrész előreajzolása nem okozhat gondot, karctűvel szépen meg lehet csinálni, jól látszik a rajz az alu felületén. A furat helyét be kell pontozni, de óvatosan, nehogy meghajoljon az uszony. Kisebb pontozót, és kicsi kalapácsot használjunk, mert még üllőt használval is el lehet görbíteni az alulemezt.


Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... /166299125

Az uszonyt fűrészeléssel és reszeléssel lehet kialakítani, de a satuba fogás előtt valamilyen védelmet tegyünk a satupofákra, mert megnyomja az alulemezt, és nem csak ronda, de görbe is lesz az uszonyunk a munka végére. Ki lehet egyengetni, de ez egyrészt teljesen felesleges, mert jobb vigyárni, hogy ne hajoljon meg, másrészt meg nem egyszerű feladat.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629913

A rugó illesztési hornyát először fűrészeljük be 5 mm mélységben, majd tűreszelővel alakítsuk ki a 2x45° letörést. Erre azért van szükség, hogy a meghajlított rugószár elférjen az uszonyszekrényben, ne ütközzön fel a tetejére.
A befűrészelt rés 06...08. mm szélességű legyen, ezt a legkönyebben barkácsfűrésszel érhetjük el, annak a lapszélessége 0,6...0,7 mm.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629914

Fúrjuk ki a forgócsap furatát (3 mm-es furat). Ezt lehetőleg oszlopos fúrógéppel készítsük, a furat tengelye merőlegesen álljon az uszony lapjára. Ha nem merőleges, dőlt a furat tengelye az uszony be fog szorulni, illetve nem fog a kellő mértékben kinyílni. A furat mindkét oldalát 0,3 mm-en súlyesszük be (pl, egy 6 mm-es fúroszárral), így könyebb lesz majd az uszonyt beszerelni az oszonyszekrénybe.

A kész uszonylap:
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629915

...
..
.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 27. - 10:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.
..
...

Most az uszony kiemelő rugó (7.) következik. Ennek anyaga 1 mm-es rugóacél szál. A modellezőboltokban kapható, a kisebb repülőgépek futóművéhez, illetve kormányrudazatokhoz használt 1 mm-es acélszál teljesen megfelelő a céljainknak.

Az acélszálat megcsiszoljuk, meghajlítjuk a megfelelő, rajz szerinti formára és méretrevágjuk. Ezzel kész is a kiemelő rugó alapformája.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629916

Ha visszaemlékszünk az uszonyba csak 0,6-0,8 mm széles rést főrészeltünk a rugó befogadására! A rugónk illeszkedő része viszont még 1 mm szélesz. Ezért a rugó rövidebbik szárát el kell kalapálni.

Üllőre, vagy sínszálra fektetve kisebb kalapáccsal, elüthető laposra a rugóvég. Egyből ki is derül, hogy megfelelő anyagú-e, mert ha kellően kemény, akkor nyomot hagy az üllő felületén is.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629917

Az ellapított rész a rugó hosszanti szimmetria tengelyére merőlegesen álljon. További igen fontos, hogy csak annyira lapítsuk el a rugó végét, hogy éppen ne tudjuk belenyomni az uszonyba, a megfelelő résbe. Ha már kézzel be tudjuk nyomni a rugót az uszonyba a helyére, akkor nem jó, túlságosan el lett vékonyítva. Ez nem javítható hiba, lehet kezdeni a rugógyártást elölről.

Ha kész a rugó, illesszük az uszonyban a befogadó rés fölé, és üllőn, kalapáccsal üssük be a helyére. Egy általában két-három könnyebb kalapácsütéssel kell, hogy sikerüljön. Ha nagyon kell ütni, akkor nem jó, nincs eléggé elvékonyítva a rugó szára. Óvatosan kelepáljunk, mert meghajlíthatjuk az uszonyt a túlzott erőhatással!!!

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629918

Ha a rugó a helyén van, az uszony egyik oldalát ragasszuk le szigetelő szalaggal....

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629919

A másik oldalon pedig epoxi ragasztóval (egy pici cseppel) ragasszuk be a helyére a rugót.

Erre azért van szükség, hogy a rugó oldalirányba ne tudjon kifordulni az uszonyból. A rugót viszont NEM A RAGASZTÓ TARTJA A HELYÉN, hanem a pontos illesztés, így ha a helyére ütött rugó mozog, lötyög a ragasztás előtt, akkor azt ki kell cserélni egy megfelelő darabra, és nem szabad abban bízni, hogy a ragasztó majd megtatja. Nem fogja megtartani. Olyan nagy terhelést kap az uszony és a rugó a használat közben, hogy a ragasztás el fog engedni.

A felesleges ragasztómennyiséget a kötés után le kell csiszolni, hogy az uszony oldala teljesen sík és sima legyen.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16629921

A kész uszony 21,4 grammot nyom a mérlegen.

folyt. köv...

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 27. - 22:22 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ma egy gyalázat napom volt, szétment a régi bringám hátsó része, órákig nem volt áram, idehoztak két etetőhajót javítani a horgászok (ezt nagyon utálom, de élni is kell valamiből), plusz le kellett gyártanom egy jegyzőkönyvet, nem túl hosszú határidővel (azt mondták a legjobb lenne tegnapra). Azért modelleztem is kicsit:

Elkészültek a (2.),(3.),(4.),(5.),(6.) számú alkatrészek. Az uszonyszekrény két oldala (2.),(3.) 2 mm vastag rétegelt lemezből készült, az előrajzolás a szokott oldószeres eljárással történt ( http://users.atw.hu/sry/mu6.htm ). Az uszonyszekrény felső lezáró, és két véglezáró eleme pedig 2,5 mm vastag rétegelt lemezből készült, ezek adják meg az uszonyszekrény rés méretét.
A felső lezáró és két véglezáró alkatrészt (4.),(5.),(6.) célszerű pár miliméterrel hosszabbra készíteni. Így ki fognak lógni a beragasztás után az uszonyszekrény vonalából, és össze lehet csiszolni az alkatrészeket.
Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637383

Az uszonyszekrény egyik oldalára fogjuk felépíteniaz egész szerkezetet. ehez vagyük az egyik oldalt (2.) és jelöljük fel az élére is a majdani kábelvezető kivágások helyeit. Erre azért van szükség , mert az összeszereléskor a rajz "eltűnik" (belülre kerül) és akkor méréssel kéne ezeknek a kivágásoknak a helyeit meghatározni. Ilyenkor még könnyen átjelölhetőek.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637384

Ragasszuk fel az oldalfalra (2.) a lezáró elemeket (4.),(5.),(6.). Nagyon figyelni kell a pontos pozicióra, az alkatrészek a segédvonalakra pontosan illeszkedjenek. Mint látható itt még elég jelentős túlnyúlások vannak, az egyes alkatrészeket a fentebb már ismertetett okból túlméretesre készítettem.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637386

A forgócsap furatának helyét pontozzuk be, valamint az oldalfal másik oldalára ragasszunk kis öntapadós papírszalag darabot, hogy a fúrásnál ne szakadjon ki, szálkásodjon a rétegelt lemez.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637387

A furatot 3 mm-es fúrószárral, lehetőleg oszlopos fúrógéppel készítsük. Itt is nagyon fontos, hogy a furat tengelye az oldalfalra merőleges legyen.

A fúrást követően csiszoljuk hozzá lezáró alkatrészek kinyúlásait az uszonyszekrény oldalfalának vonalaihoz. (a képen alul a csiszolatlan, felül már az összecsiszolt uszonyszekrény alkatrész látható)

Az uszonyszekrények belső felületeit (ne felejtsük ki a mások oldalfal (3.) majdan belülre eső oldalát se) lakozzuk le. Én most egykomponensű PU parkettalakkot használtam, ez nagy kopásállóságú kemény bevonatot ad, de bármilyen vízálló lakk megfelelő lehet. A lakkozást legalább 3 rétegben, jól higított lakkal végezzül. A rétegek felvitele között ki kell várni a teljes száradást, és a feületet csiszolással érdesíteni kell.
Mivel ez a PU lakk is 48 órát szárad, ez a lakkozási folyamat 6 napig fog tartani, így addig kezdjünk bele további alkatrészek elkészítésébe.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637388

Elő is lehet venni (az időközben elkészült :roll: :roll: :roll: ) PRU_02.tcw rajzot. Ezen van az alaplemez (12.) a homlokfal (13.) és a hátfal (14.) alkatrészek rajza. Minden felsorolt elem 2 mm-es rétegelt lemezből készül.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637382

A rajzon találunk egy utalást a saroklécekre is. A szerkezetben rengeteg sarokléc van, ezek 3x3 mm-es balsa lécek. Nagyon fontosak, mert egyrészt erősítik a konstrukciót, másrészt több helyen vízzáró, illetve támasztó szerepük van. A PRU-ban kb. 1200 mm-nyi összes hosszúságú ilyen saroklécet kell majd beépíteni.

Ezt célszerú egyben elkészíteni. Itt nagy segítség egy balsahasító szerszám (mint a képen), ha ilyen nincs akkor fémvonalzó mellett is le lehet szabni a szükséges mennyiségű lécet egy 3 mm vastag balsa lapból.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16637389

folyt. köv....

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 szept. 30. - 21:38 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Folytassuk az ALIGÁTOR(ok) építését.

Első lépésként csiszoljuk fel az uszonyszekrény majdani belső részeit és kenjük fel a második lakkréteget. Ezt megint félre tehetjük 2 napra így lehet mással foglalkozni.

Az alaplemez (12.) rajzának oldószeres felmásolásával kezdjük a PRU további fő alkatrészeinek elkészítését.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647070

Az alaplemezt (12.) kivágjuk a 2 mm-es rétegeltlemez alapanyagból, majd kialakítjuk a közepén az uszony nyílását.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647071

Az uszony nyílást reszeléssel a megfelelő szélességűre alakítjuk. Esetünkben az uszonyszekrény nyílása 2,5 mm, így erre a méretre kell reszelni az uszony nyílását.

Ebben az a nehéz, hogy a nyílás oldalainak párhuzamosnak kell lennie, és egyenesnek, szóval csak türelem, és gyakran kell ellenőrizni a nyílás alakját.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647072

További alkatrészeket is másoljunk fel az alapanyagra. A homlokfalat (13.) és a hátfalat (14.)

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647073

Az alkatrészek kivágásával alakulgat már a PRU "doboza". A homlokfalon (13.) lévő két furatot még nem kell kifúrni, azokat csak majd a PRU összeállítását és lakkozását követően kell elkészíteni, hogy a pozíciójuk pontos legyen.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647075

Ragasszuk fel a homlokfalat az alaplemezre. A képen egy általam gyakran használt, nem túl szokványos alkatrészbeállítási módszer látható. Ehhez egy teljesen derékszögű oldalakkal rendelkező nagyobb "vastégla" kell. Esetünkben ez egy kimustrált kivágószerszám acéltömbje. A "vastégla" egyrészt a súlya miatt rögzíti az alsó elemet, másrészt az egyik függőleges lapjára erős neodym mágnesekkel rögzítem a másik ragasztandó alkatrészt.

Beállítom az alkatrész pozícióját, a derékszögűség a "vastégla" miatt adott. ez egy nagyon stabil és pontos rögzítési mód a ragasztás udejére és nem mellékesen semmi nyomot nem hagy az alkatrészeken (mint a tűk, ragasztó szalagok stb...)

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647076

A ragasztáshoz CA ragasztót (pillanatragasztó) használok. A pillanatragasztót huzamosabb idő alatt feloldja a víz, de mivel ez fa szerkezet és ezért mindenképpen több rétegben kell lakkozni, festeni nyugodtan lehet CA ragasztót használni, a kötések tartósak és stabilak lesznek.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647077

A hátfal (14.) elkészítésével folytatjuk. Pontossuk be a furatok helyeit, és az alkatrész másik oldalán ragasszunk fel egy darab papír-ragasztószalagot, hogy ne szakadjon, szálkásodjon ki az alkatrész a fúrásnál. A majdani csavarhelyeket 1 mm-es fúróval a téglalap alakú kivágást 3 mm-es fúróval fúrjuk ki.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647079

A téglalap alakú kivágást tűreszelővel alakítjuk ki.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647080

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647082

Közben elkészült a következő rajz is a további alkatrészek másolható műhelyrajzaival:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16647068

folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 01. - 22:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis haladás következik!

Elkészítjük az akkumulátor tartót. Ez nem lesz látványos haladás, de 3 példányban legyártani éppen elég meló volt. Szóval:

Az akkumulátor tartó lemez (15.) rajzát felmásoljuk a 2 mm-es rétegelt lemezre és kivágjuk. Az alkatrész hátoldalára ragasszunk papírszalagot.



Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16661664

A nagy kerek kivágásokat nagyoljuk ki egy-egy furatsorozattal, majd sniccerrel távolítsuk el a felesleges anyagot.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16661665

A kerek kivágásokat reszeléssel, csiszolással alakítsuk ki. Itt nagy szolgálatot tehet egy kis kézi csiszológép, ezzel viszonylag gyorsan, és ami fontosabb igen pontosan lehet elvégezni a munkát. Aki ilyen ügyes kis ketyerével nem rendelkezik annak marad a reszelés.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16661666

Ha kész az akkutartó lemez (15.) akkor 3 mm vastag balsából vágjunk le 5 mm széles csíkot, ez lesz az akkumulátor tartó peremléce (16.). ezek a lécek nem engedik lecsúszni az akkut a tartóról oldalirányban. Igen nagy szükség van rájuk, mert a mocsárjáró hajók elég vad forduló manőverekre képesek, ilyenkor a nehéz akkura nagy centripetális gyorsulás hat. Az ilyenkor keletkező erők könnyen leszakíthatnák az akkut a tartólemezről, ezt akadályozzák meg a peremlécek.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16661667

A peremlécek lehetnek kicsit hosszabbak a kelleténél, mert ilyenkor szépen hozzá lehet csiszolni őket (felragasztás után) az akkutartó lemezhez.

A képen a közelebbi peremléc még "nyers" a távolabbi már trimmelt (összecsiszolt) állapotban van.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16661668

Az akkutartón lévő 3 nagyméretű lyuk némi magyarázatra szorul. ezek nem öncélú díszítő elemek. Az első lyuknak a szerkezet szerelésében, karbantartásában van nagy szerepe, mert ezen keresztül lehet könnyen hozzáférni az uszonytengelyhez (8.) és szerelékeihez. A másik két lyuk pedig arra szolgál, hogy a különféle vezetékeket (szervo vezeték, szabályzó vezetéke stb..) át lehessen vezetni a PRU két fele között. A PRU középen az uszonyszekrénnyel két részre van osztva, így a vezetékeket a kerek lyukak hiányában csak az akkumulátor felett lehetne átvezetni egyik oldalról, a másikra. ez viszont kényelmetlen megoldás, gátolja az akku cseréjét, hibalehetőségeket rejtene magában. ezért kell a három kerek kivágás az akkutartó lemezbe.

folyt. köv........

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 04. - 6:20 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. mindenkinek!

Az unalmas alkatrészgyártás közben, hogy szinesedjen kicsit a topik mutatok valamit:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16701513

Nem tévedés egy is "ALIGÁTOR3" ugyanis az "ALIGÁTOR 2" után terveztem két különböző hajót. Az egyik olyan volt nagyjából mint az "ALIGÁTOR 2" csak az alja volt más kicsit, meg a tat kialakítása, és siklócsappantyúi voltak, a másik meg ez a verzió volt, ami a képen látható. Ebben is volt munka bőven mire elkészültek a tervek, de végül csak 1-2 alkatrészét készítettem el belőle, és aztán feladtam az építését. Ez is túl konzervatív volt, és amikor végre sikerült tisztáznom magammal, hogy mit várok el egy mocsárjárótól, akkor elvetettem ezt a verziót, mert teljesen alkalmatlan a feladatra. Ez egy újjabb középszerű mocsárjáró lett volna, olyanom meg már volt 2 típus is.

Utánna teljesen nulláról indulva született meg az ebben a topicban is bemutatott hajó , ami végül is megkapta a sokat hányattatott "ALIGÁTOR3" nevet. Szóval "ALIGÁTOR 3" néven összesen 3 különféle hajó tervei születtek meg, de végül, csak az utolsóból lett modell.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 04. - 21:33 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Túl sok időm nincs, mert egész nap Dunakeszin vagyok az oktatási központban, ott osztom az észt, és még jópár napig tartani fog ez a marhaság, de azért így estefelé reszelgetek kicsit. Azért a Dunakeszire járásban is vannak jó dolgok:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16710546
:twisted: :twisted: :twisted: :roll: :roll: :roll:

Először is az előbb emlegetett akkumulátor tartó alsó felületét lakozzuk le. A továbbiakban minden olyan alkatrészt le kell lakkozni, ami az összeszerelés során belülre kerül, és később már nem lehet kezelni a felületeket. De nem csak lakkozni, hanem festeni is kell majd a felületeket.

Vigyük fel a jobb-. és bal-oldalfal (17.),(18.) rajzait a 2 mm vastag rétegelt lemezre és vágjuk ki az alkatrészeket. Itt is van egy kis kacifántosság, mert az oldalfalakon ki kell reszelni egy-egy illesztő rést.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709279

Vágjuk ki a szervotartó lemezt (19.) is. ennek egyik sarkán egy íves bevágás van, hogy a szervotartó lemez sarka ne takarja el az akkumulátor tartó kerek nyílását. Ezt reszeléssel, vagy csiszolással alakíthatjuk ki.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709280

A szervotartó lemezen (19.) kivágjuk a szervo helyét és a rögzítőcsavarok helyén készítünk két 1 mm átmérőjű furatot. A fúrás előtt a furathelyeket be kell pontozni. A szervot bevogadó rés legyen nagyon pontos, mert a Tower Pro SG90 szervo olyan kialakítású, hogy alig van 1 mm hely a szervotartó csavar és a szervofészek oldala között, elég szerencsétlen kialakítású a szervó, de sajnos ez adott, ehez kell alkalmazkodni.

A kész szervotartó lemez alsó felületét lakozzuk le.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709281

Vegyük elő a követkető rajzot a PRU_04.tcw jelűt

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16710787

És egyből másoljuk is fel ezeket a rétegelt lemezre

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709283

El is lehet kezdeni az alkatrészek kiszabását a hátsó fedőlemezzel (22.)

A fedőlemezen van egy 4 mm széles bevágás, ezt reszeléssel alakíthatjuk ki. A kábelátvezető nyílás másik oldalára ragasszunk papírszalagot, és pontozzuk be a furatok helyeit.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709284

A kábelátvezető nyílás kireszelése után még reszeljük ki a fedőlemez oldalán lévő íves bevágást, ami a kormányrudazat akadálytalan mozgását szolgálja.

A lemez majdan belülre eső oldalát szintén lakkozzuk le.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709286

Na de most már nagyon elegem van ebből a végtelenített alkatrészgyártásból, rakjunk is össze már valamit. Ez legyen az uszonyszekrény. Ez már három rétegben van lakkozva, így a ragasztáskor illeszkedő felületeket fel kell csiszolni 80-as vászonnal. A ragasztáshoz vízálló, emulziós ragasztót (pl. Technokol Rapid) használok, hogy minden rést kitöltsön, ne legyen szivárgás.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709287

A ragasztó megkötésének idejéig alaposan rögzítsük egymáshoz az uszonyszekrény két felét.

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/16709288

folyt. köv.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 17. - 9:16 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Az unalmas építkezés közben egy kis nosztalgiázás:

http://www.youtube.com/watch?v=dwalP2j6rgI

ALIGÁTOR 3 a kisújszállási versenyen. 3 mm-re állított stabilizátor uszonnyal, és 1600 mAh 11.1 V-os akkuval. A 3 mm-es uszonybeállítás miatt kicsit pörgős, forgós, de mivel szél nem volt most ez is elégségesnak bizonyult.

Közben kialakult az ALIGÁTOR 3 végleges konfigurációja is, már meg is lett rendelve kínából, de idő míg ideér. Ezek az új elemek már nem a régi hajóba lesznek beépítve, hanem valamelyik újba a három építés alatt lévőből:

A motor:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html

A szabályzó! Mint látható hátramenetes szabályzót kapnak az új hajók. Igaz, hogy hátramenetben irányíthatatlan lesz a hajó, de nem is a tolatómanőverek szép kivitelezése a cél, hanem az, hogy ha sikerül beszaladni a nádasba, akkor ne kelljen utánna úszni.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... A_BEC.html

Akku. Ennek a kapacitását meg kellett emelni, mert az 1600 mAh kevés volt, és hamar megadta megát a telep.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Szervo:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 10sec.html

légcsavar:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... eller.html

és légcsavarkúp. Azért ezt a megoldást választottam, mert nagyon érzékeny a hajó a légcsavar kiegyensúlyozatlanságára. Ha berezonál a motortartó, akkor még kárt is tehet magában a hajó. Így egy pontos futást biztosító megoldás kellett.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _35mm.html

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 okt. 22. - 20:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A mai BNV-n rendezett tolóhajó versenyen is garázdálkodott egy kicsit az "ALIGÁTOR 3" :

http://www.youtube.com/watch?v=yRoSOpyDCSc

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2011 dec. 06. - 0:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Időhiányban szenvedésem okán kicsit elmaradt a beszámoló, de azért ha itt nem is látszik halad az aligátorok építése:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/17160887

Ez itt három mocsári hüllő a sólyán. A PRU dobozok már majdnem készen vannak, még pár réteg festés és szerelvényezés kell nekik. A hajótestek is alakulnak, ma végre kivágram és feltettem a hajótest emelt orr-részeit. Ebben az az érdekes, hogy két napja sehol nem találom a habvágó kereteimet (van három is) így ma idegi alapon szerintem megalkottam a világ legegyszerűbb habvágókeretét:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/17160888

A mutatvány cirka 5 percig tartott, a keret egy méteres mogyorófavessző meghajlítva, a vágószál a szokásos 0,25-ös (E) gitárhúr, az elektromos vezetéket maga a húrra kötött hurok tartja a helyén. Az igazi döbbenet az, hogy ugyanolyan jó, mint a rugós, feszítős, keretes agyon bonyolított vágókereteim. A jövőben kisméretű vágókeretből csak ilyet fogok csinálni, ennél egyszerűbb és jobb nincs :twisted: :twisted: :twisted:

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 13. - 22:28 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!


A mocsárjáró kutatás újabb érdekességeket hozott a felszínre !!! A hordszárnyas hajóknál már volt szó (igaz nem sok) de Lambert grófról, és ha már a Franciáknál tartunk vegyünk elő még két nevet: Louis Blériot és Paul Tissandier. Blériot-ot szerintem senkinek nem kell bemutatni, é a repülés iránt kicsit mélyebben érdeklődőknek Tissandier neve is ismerős lehet ha másról nem a róla elnevezett díjról, amit csak a repülés legkiválóbb alakjai kaphatnak meg.

Na de hogy jönnek ezek az úrak itt a képbe ? Hát íme:

Kép
Ez idd a Tissandier de Lambert 5 siklólépcsővel ellátott "Hydroglisseur".


Kép
Ez Pedig Blériot légcsavarhajtású hajója (2 siklólépcsővel) 1913-ból!

De épített hasonszőrű ketyerét Santos Dumont is:
Kép
Bár ez már egy határeset, fél-szárnyas hajó.

Mint látható a légcsavaros siklóhajók, mocsárjárók igen veretes elődeink fantáziáját is megmozgatták. Bár azt el kell ismerni, hogy nem mocsárjáró hajó megépítése volt a céljuk, hanem először a motorok és légcsavarok tesztelése (mint Bell-nek) majd amikor észrevették, hogy ezek a hajók milyen nagy sebességre képesek, akkor már versenyhajók építése volt a cél.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 05. - 17:52 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

A hüllőkre nem jellemző, hogy télen nagyon aktívak lennének, de ez az "ALIGÁTOR 3" ebben sem átlagos :twisted: :twisted: :twisted:

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/17557935

Kép
http://szarnyas.surmanzs.fotoalbum.hu/? ... d/17557982

A havon sokkal nagyobb sebességet ér el mint vizen, és amikor ütközik, akkor kemény dolgokkal , keményen, szóval sokkal gyorsabban amortizálódik, mint vízi üzemnél.

Az uszonyt teljesen be kell húzni, mert egyébként nem fordul. Viszont így aztán csúszik, driftel minden felé. Nagyon jó móka vele a száguldozás, de utánna komoly műhelymunka jön, mert sérüléseket is gyűjti keményen.

videó hamarosan

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 53 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség