SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 10. - 19:22

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 286 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 24. - 20:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hello!

A pc ventilátorok és hajszárítók tuningjával vigyázni kell. Láttam tuningolt PC ventilátort fél centis darabokra robbanni. Gondolom a kiegyensúlyozása nem volt az igazi. A hajszárítóval hasonló problémák lehetnek, ráadásul a legtöbb hajszárítóban a járókerék csak szoros illesztéssel van a tengelyre rögzítve. Olvastam rémtörténeteket ezzel kapcsolatban is. :P
Amúgy annak ellenére, hogy csak 10W-os a ventilátor amit használok, a légszállítása meglepően jó, és meglepően nagy tolóerőt képes produkálni. De végülis nem a teljesítmény számít. A kis légpárnás is légpárnás.

Az merev oldalfalú légpárnásokkal is ismerkedem, de sajna szárazföldön az nem az igazi (habár padlón az is megy).

1962 és 1968 között 'Air Cushion Vehicles' címen sokoldalas cikkek jelentek meg a' Flight international' című angol nyelvű magazinban. A cikkek tele vannak rajzokkal, metszetekkel fotókkal stb. Sok fotót a saját fotósaik készítetek, így olyan fotók és a légpárnás gépek is vannak a magazinban amik sehol máshol nem találhatók meg, ugyan ez igaz a rajzokra is. És ők aztán tényleg mindenről beszámoltak: a légpárnás talicskáktól a légpárnás kamionokon át világ összes addig szóba került légpárnásáról szót ejtettek.
És a jó hír: A Flight Global, a magazin tulaja közzétette a honlapján az archívumot. A probléma az, hogy az oldalak egyenként pdf-ben vannak fent. Viszont lehet keresni az oldalak tartalmában is:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... &x=27&y=15

Ebben a magazinban találtam egy érdekes megoldást a meghajtásra: légcsavar, vagy hajócsavar helyett egy bordás dobot használtak. Ezzel földön, vízen, mocsárban is jól haladt a légpárnás, és olyan emelkedőn is képes volt felmenni amin a többi légpárnás nem. Be is linkelném, ha meg lenne :roll:

RGábor

ui.: Az Air Cushion Vehicles nem is a cikk címe volt, hanem a magazin egy külön része, amiben csak légpárnásokról szóló cikkek voltak.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 27. - 23:22 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Időközben készítettem újabb körpályás légpárnásokat. Leginkább az egyszerűbb, függőleges falú szoknyákkal kísérleteztem. Ezek alapvetően eléggé instabilak, és leginkább a kör alakú (vagy ahhoz közel álló) "alapterülettel" hajlandók működni. Több sikertelen, kevésbé sikeres változat után ez jött össze:

http://youtu.be/WRotp3L84jQ

A modell szoknyája és a föld között kb. 2-4 mm-es rés van. Úgy van kiegyensúlyozva, hogy elöl kisebb legyen a rés, mint hátul és így a hátúl távozó többlet levegő hajtja előre a modellt. A szoknya műbőrből (textil bőr) van :)

RGábor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 28. - 11:23 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Alakul ez!

Nem teszel rá mégegy ventillátort, de az csak a tolóerőt szolgáltatná. Ahogy én észrevettem az ilyen szerkezeteknél (légpárnás, mocsárjáró) valós terepviszonyok között mindíg jól jönne egy kis plusz tolóerő. Még vízen is, mert a légpárnásnak is van vízkiszorítása és hullámképző ellenállása, ami nagyon lelassítja a szerkezetet ha kifut a víz felszínére.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 29. - 11:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Gondolkodtam a plusz ventilátoron, de ez a meghajtás remekül bevált, sőt azóta sikerült, úgy beállítanom, hogy csak és kizárólag a ventilátor reakciónyomatéka mozgassa körpályán a modellt :D Ami szerintem elég szokatlan megoldás a modell meghajtás terén.

Ez a szoknya ebben a formában nem igazán alkalmas terepezésre. Csak kisebb és nem túl szögletes akadályokon tud átmenni gond nélkül. Az egy cellából álló ilyen típusú szoknya sajnos hajlamos az "elbukásra", azaz ha túlságosan túlságosan megdől a modell akkor, a túloldalon keletkező nagy légrés miatt nem képes felállni.
A kísérletezés persze folytatódik tovább. Futóművel megvezetett/irányított/hajtott légpárnásokkal is kísérletezek. De nehéz olyan kisméretű futóművet csinálni ami jó stabilitást ad, de csak kis százalékban teherviselő és nem rontja a terepezési képességet (sőt, javítja).

RGábor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 29. - 13:39 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv.

Találtam valami neked alót, szerintem tetszeni fog:

http://www.youtube.com/watch?v=Ccs4vjtH ... re=related

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 29. - 18:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
sry írta:
Üdv.

Találtam valami neked alót, szerintem tetszeni fog:

http://www.youtube.com/watch?v=Ccs4vjtH ... re=related

Üdv.: SRY


Hello

Ezt eltaláltad! :) Ha építenék egyszer igazi gépet is, az tuti ilyen lenne :) RCben is megfontolandó.

Utánanéztem, a futóműves témának itt-ott, és kiderült, hogy nem vagyok egyedül az ötleteimmel :) Pl.: A Krasnoye Sormovo "Delfin"-nek is volt futóműve amit parton, homokpadok felett illetve jégen haladva használt. Ezen kívül a "hagyományos" légpárnások közül a Vickers VA-2-nek, a Cushiocraft CC4-nek és a Bell körcellás légpárnásának is volt futóműve. A futóművek 0-20 %-át viselik az össztömegnek a szárazföldön. Ezen kívül összegyűjtöttem még pár hasonló designt.

Delfin:
Kép
Kép

CC4:
Kép

Vickers:
Kép

Már említett Bertin Terraplan-ek:
Kép

Nem önjáró platformok:
Kép
Kép

Önjáró platformok:
Kép
Kép

Házi készítésűek:
Kép
Kép

Gábor

ui.: kb. két nap alatt sikerült lkiválogatnom az összes "Air Cushion Vehicles" irományt az archivumból. Ha valaki megmondja, hogy hol tudok megosztani 560 Mb-nyi légpárnás irodalmat, akkor szívesen feltöltöm.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 29. - 18:56 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Részletkérdés, de érdekes, hogy a "nyugati" sajtó, és a szaksajtó is mennyire nem ismerte a volt szovjet technikát. Ennek a járműnek a neve nem Delfin, hanem "SZORMOVICS" a "DELFIN" egy leningrádi gyártású műanyag testű hordszárnyas hajó. A "SZORMOVICS" pedig valóban a Vörös Szormovó járműve volt, Alekszejev tervezte, és az Orosz irodalomban sehol nem találkoztam azzal, hogy kereke lett volna. Volt egy kisebb verzió is a "RADUGA", de végül is egyik sem lett nagy szériás gyártmány.

Minden esetre a "SZORMOVICS" az egyik legelegánsabb légpárnás, amit valaha is építettek, szerintem.

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 29. - 22:55 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Utánanéztem, és amikor a cikket írták tényleg Delfinnek hívták, később nevezték át:
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 jan. 30. - 13:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Találtam megfelelő gumikereket a kísérlethez. Rugós felfüggesztés helyett csak simán csuklósan vannak rögzítve (ragasztva :) ) a "futóművek" Az ezekre rakott kis súlyok adják a kerékre adódó terhelést, ami az össztömeg kevesebb mint 1 %-a. Így sokkal egyszerűbb egy helyben maradásra bírni, az amúgy lebegő légpárnás modellt és a haladási iránya is többnyire a kerekek nyomvonalával esik egybe. A terepező képességet nem befolyásolja a futómű.

http://youtu.be/N0l1ygS5Sgo

RGábor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 05. - 16:57 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Sok kísérletezgetés után sikerült összehoznom egy Terraplane-szerű modelt.

http://youtu.be/X49U_Dm1BuY

A meghajtást a hátul felemelt szoknyából kiáramló levegő biztosítja. (hasonlóan a Bertin BC.4-hez)

RGábor


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 feb. 19. - 18:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Egy jó kis szakmai gyűjtemény:

http://heathungary.hu/?q=node/11

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 ápr. 16. - 10:14 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. mindenkinek!

Újjabb légpárnáshajós anyaggal bővült a szakirodalomtár az oldalamon:

www.hoverclubofamerica.org : Csúszó terelőlap légpárnáshajókhoz

Ez egy igen egyszerű, a gyakorlati tapasztalatok alapján született szoknya-kiegészítő-elem, ami segíti a vízen való elindulást, és a terepakadályok leküzdését.

Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.

Vagy a többi szárnyashajós szakanyaggal együtt közvetlenül itt:
http://users.atw.hu/sry/szarnyasok.html

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 júl. 07. - 23:41 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Üdv: Mindenkinek! :D

A pc-venti tuning.

2-3 éve kreáltam, Amire emlékszem, hogy 2 cd-rom mocinak a statorja van összegyógyítva. Ha jól emlékszem 7 menet van áganként rátekerve. Fogyasztása olyan 12 A körül van. A palást meg kézkrémes doboz. Mákom volt pont belefért. Nagyon visít, azt a kis testet nagyon viszi. hajlamos hátra billenni. Sajnos ez is csak aszfalton, vagy hasonló sima felületen közlekedik. Vízi közlekedésre nem alkalmas. Ugyan vízálló a test de de nem emelkedik ki rendesen. dúrja vizet. Már a második test. Sajnos nem tudom megfejteni a hibáját.

Kép

Kép

Kép

Kép

Nincs is a végkifejletről képem. Majd csinálok.


Üdv.: Szilárdka!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 aug. 27. - 9:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy légpárnás hajókat taglaló szakkönyvvel bővült ma az oldalam:

Nagy Ernő
Légpárnás járművek


A könyv 1963-as kiadású és a Haditechnikai Intézet gondozásában jelent meg. Mivel az első igazi légpárnás jármű az SR-N1 1959-ben jelent meg a könyv kiadásakor nagy figyelemnek örvendett még a légpárnás technológia, de sok volt a találgatás, jövőbe tekintő homályos elképzelés is. Mindezek jól érezhetőek ezen a könyvön is.

Egyrészt légpárnás elméleti és gyakorlati könyv, másrészt a gyerekcipőben járó technológiát a jövő lehetőségei szempontjából elemző írás.

Akit érdekel nézze meg a:
www.sry.atw.hu -n.

Vagy a többi légpárnáshajózási és mocsárjárózási szakanyaggal együtt közvetlenül itt:
http://users.atw.hu/sry/aligator_site.html

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2012 szept. 09. - 9:48 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Na ez szeritetek mi:

Kép

Kép

Ez egy "HOVERBARGE" :-) mostanában jelent meg a tengeri szállításban és igen érdekes ketyere! Nincs saját előrehaladást biztosító hajtóműve, csak a légpárnát előállító motorok vannak rajta. A légsűrítők látszanak is a sarkaiban.

Ez egy légpárnás platform, amire rengeteg nagyméretű terhet lehet tenni, aztán elvontatják a tengeren hajóval:

Kép

a szárazföldön, mocsárban, havon , jégen meg traktorral:

Kép

Komlett ipartelepeket, gázkitermelő, bányagépeket telepítenek rá, aztán szó szerint mindenen keresztül bevontatják szibéria kellős közepébe, ahol dolgozni fog. A munka végeztével pedig továbbhúzzák :-)

Egyéb infók: http://www.hovertranssolutions.com/index.html

Üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 286 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 16, 17, 18, 19, 20  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség