50. RÉSZEnya motorok 2.Az Enya motorok rendkívül széles választékából bemutatok néhány példányt, amelyek jelenleg is a cég katalógusaiban szerepelnek. Ez persze csak töredéke a teljes kínálatnak, de kialakításuk, műszaki megoldásaik, jól jellemzik a cég folyamatos fejlesztési munkáját, amely lépést tart a fejlődéssel és igyekszik a piac igényeit teljes mértékben kiszolgálni.
Ha az
Enya 09-IV típusú motort összehasonlítjuk az előző fejezetben ismertetett kezdeti Enya 09 motorral, akkor már külalakjában is jelentős változást láthatunk. Az 1,62 cm3-es izzógyertyás motor, 13 mm átmérőjű furattal és 12,2 mm lökettel készült, teljesítménye eléri a 0,16 LE-t. Tengelyszívású, csúszócsapágyas, RC porlasztóval 2500-14000/perc fordulatszám között szabályozható. Acél hengerperselye, lappolt öntöttvas dugattyúja van és keresztöblítésű a gázcsere folyamata. Forgattyúháza merevebb, ráöntött hűtőbordákkal. hengerfeje megmunkált kivitelű. A motornak kettős golyóscsapágyas változata is van, ennek teljesítménye 0,18 LE.
A 2,5 cm3-es kategóriában a cég számos motorváltozatot hozott forgalomba, mind izzógyertyás, mind pedig a dízel kivitelben. A kilencvenes végén megjelent
Enya SS 15 típusú izzógyertyás, tengelyszívású motor. Furata 15 mm, lökete 14 mm, lökettérfogata 2,47 cm3. Egy golyóscsapágyas, mely közvetlenül a tengely forgattyúkarja előtt helyezkedik el. A motor Schnürle átömlésű, perselye és dugattyúja ABC rendszerű. Csapágyháza négy csavarral van a könnyűfém forgattyúházhoz erősítve, melyen RC porlasztó foglal helyet. Ezzel a motor 2700 és 18000/perc fordulatszám között szabályozható. Maximális teljesítménye 0,45 LE.
A motor dízel változata az
Enya 15 SS D felépítése hasonló az izzógyertyás kivitelhez. Tengelyszívású, egy golyóscsapágyas, Schnürle rendszerű átömléssel. Lökete és furata az izzógyertyáséval megegyező, valamint a forgattyúház öntvénye is azonos. A hengerfeje megmunkált, hűtőbordázat nélkül. Dugattyúja és hengerperselye ABC rendszerű, Hajtórúdja mindkét végén bronz persellyel csapágyazott. Porlasztója RC kivitelhez alkalmas.
A cég dízelmotorjának egy nagyobb változata az
Enya 25 SS típus. A 4,08 cm3-es rövidlöketű motor, (17,8/16,4 mm), tengelyszívású, Schhnürle átömlő rendszerű. A dízelmotor tengelye, két golyóscsapágyban van ágyazva. Nyomás alatt öntött könnyűfém forgattyúházán a hűtőbordázat is ráöntött kivitelben készült. Az átömlő csatornák, belső megmunkálás nélkül domborodnak ki a házból. Hengerperselye edzett acél, dugattyúja öntöttvas, alumínium hajtórúdja mindkét végén bronzpersellyel csapágyazott. A megmunkált bordázatlan hengerfej, a persely fölött még egy öntöttvas gyűrűt szorított le, amelyben az ellendugattyú mozog. Porlasztója kettős tűszelepű. A kipufogó csonkhoz hangtompító csatlakoztatható.
Az
Enya 35 X H helikopter modellekhez készült 5,65 cm3-es izzógyertyás tengelyszívású motor. A csapágyház, a forgattyúházra öntött, amelyben a tengely két golyóscsapágyban ágyazott. A forgattyúház ráöntött hűtőbordázatú, a tengelyvonallal egy irányban hűtőbordázott nagyméretű hengerfej, szintén öntött kivitelű. Átömlési csatornái Schnürle rendszerűek. A hengerpersely és dugattyú ABC kivitelű. RC porlasztójával a fordulatszám 2500 és 18000/perc között szabályozható. A motor maximális teljesítménye 1,1 LE
Hajómodellek részére készült a 7,45 cm3-es
Enya 45 II M típusjelű, vízhűtésű, tengelyszívású, izzógyertyás, motor. Csapágyháza a forgattyúházhoz négy csavarral van rögzítve, melyben a tengely, két golyóscsapágyban ágyazott. A vízköpenyt, megmunkált, bordázott hengerfej szorítja a forgattyúházhoz. A motor keresztöblítésű, gyűrűzött alumínium dugattyú fut az acél hengerperselyben. RC porlasztóval fordulatszáma 3000 és 15000/perc között szabályozható. Maximális teljesítménye 1,05 LE.
Az
Enya 60-IIIB 9,95 cm3-es, izzógyertyás, tengelyszívású motor. .Alumínium forgattyúházán a hűtőbordázat megmunkált, a hengerfej bordázata öntött kivitelű. Csapágyháza négy csavarral csatlakozik a házhoz, melyben a tengely két golyóscsapágyban van ágyazva. A fotón látható szívócsonkba megmunkált torok csatlakozik, egyszerű hajlékony porlasztótűvel, de szállítják műanyag szívótorokkal és RC porlasztóval is. A motor keresztöblítésű, az acél hengerperselyben gyűrűzött alumínium dugattyút illesztettek. A motor maximális teljesítménye 1,45 LE.
Az Enya cég kínálatában nem csak kétütemű, hanem négyütemű motorok is szerepelnek. Ezek közül ismertetem a 8,69 cm3-es
Enya 53-4C típusjelű motort. Az alul vezérelt, felül szelepelt, izzógyertyás motor, alumínium forgattyúháza és hengerfeje, ráöntött sűrű hűtőbordázattal készül. A forgattyúház mellső részén, a leszerelhető csapágyházban, a főtengely két golyóscsapágyban van ágyazva. A forgattyúház hátsó részéhez csatlakozik a vezérlő fogaskerék ház. A főtengely forgattyúcsapja hajtja meg a tárcsás fogazott végű vezérlő tengelyt, amely a fogaskerékházban két golyóscsapágyban van ágyazva. A fogazott részhez csatlakozik, a főtengely fordulatszám felével forgó két fogaskerék, melyek tengelyvégén vannak kialakítva a szívó és kipufogó bütykök. Ezek mozgatják a védőcsőbe helyezett tolórudakat, amelyek a hengerfejben lévő szívó és kipufogó szelepeket, a szeleprúgók ellenében, kétkarú himbák segítségével nyitják és zárják. Az acél hengerperselyben öntöttvas dugattyú mozog. A hengerfej szerelvényeit hengerfej burkolat védi. A motor teljesítménye 12000/perc fordulatnál 0,82 LE.
A motorok adatait és fotóit Enya katalógusokból és leírásokból, Bob Allan cikkeiből, valamint Steve Webbtől vettem át.
SomiUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.usUploaded with
ImageShack.us------------------------------------------------------------------------------------