A hajókkal nincs is gond, hiszen szinte csak a hosszmérete szabályozott.
A vitorla már egy másik történet.
Az említett IOM osztály max. 1cm-es toleranciával engedi a vitorlát készíteni. Minden paraméter rögzítve van, ráadásul igaz ez az A; B és C rigre is.
Az MM-nél pedig - ha jól tudom - a maximális vitorlaméret van megadva. Mivel az MM hajók gyakorlatilag egyformák, az árboc helye is mondhatnánk fix, ezért elég egy maximált felületű sablon az ellenőrzéshez.
Az RG65 teljesen más. Gyakorlatilag csak egy max. felület van megadva.
Lehet hagyományos, swing rig, mc rig stb, stb.
Mivel az RG65 hajók is teljesen különbözőek lehetnek, ezért a vitorlák súlypontja is máshová esik illetve a vitorlák kialakítása is egyedi.
Ezért kacifántosabb az ellenőrzés.
Egy tervrajzból épített hajó sem feltétlenül egyforma, lásd az én esetemet, mivel én - rossz nyomtatási beállítás miatt - 96%-os hajót készítettem. Ugyan ez a hiba, mással esetleg növelt méreteket eredményezhetett.
Szerintem valamilyen módszerrel a hajót építő képes megmérni a saját vitorláját. A vitás esetekben pedig az elfogadott felméréssel - lásd a fotót - lehet eldönteni mi a szabályos és mi nem az.