Tisztelt Modellező Kollégák!
Az elmúlt években a villanymotorok, akkumulátorok területén hatalmas
ütemű fejlődést láthattunk. A kettő cella maximum megkötés egy ideig
vissza tudta tartani a nagyobb teljesítményeket. Mára már nem
akadályozza meg a két cella a nem kívánatos erőket, amivel a modellek
nagy magasságokba jutnak, komoly gondot okoz a látásuk és könnyen
teljesítik a tíz perces feladatot. Biztosak lehetünk benne, hogy a
"hagyományos" változtatásokkal ( motorjárati idő rövidítése, vitorlázó
idő növelése) nem lehet követni a gyorsan fejlődő technikát.
Fentieket figyelembe véve egy olyan- teljesen új- módosítást
javasolok, ami hosszú távon biztosítja az egyenlő feltételeket és
fölöslegessé teszi a drága technikát. Abból indultam ki, hogy ha
mindenki ugyanabból a magasságból kezdheti a vitorlázást, akkor ez
igazságos versenyzést biztosít. Az elmúlt évben nyílt erre lehetőség,
mert megjelent egy olyan műszer, amely képes megállítani a motort az
előre beprogramozott
magasságon.(
http://www.aerobtec.com/products/rc-ele ... /altis-v3/)
A műszeren időt és magasságot egyaránt be lehet állítani. Repülés
közben nem küld semmilyen jelet a vissza a pilótának. Az indulási
magasságot autómatikusan állítja be bekapcsoláskor. A magasságot 1m
pontossággal méri. Leszállás után egy számítógép segítségével egy sor
fontos adatot nézhetünk meg a startról ,ami sokat segíthet a modellek
finom beállításánál.
A FAI F5j kategóriában egy éve ezt a megoldást alkalmazzák nagy
sikerrel,( magyarországon is) miután ez a kategória is ugyanoda jutott
( csak hamarabb és még drágább technikával) mint az Antik ELOT.
A műszer használata messzire mutat, mert egy szervómotor
közbeiktatásával bármilyen robbanómotort is megállít időre, vagy
magasságra, választás szerint, de ez a javaslat most nem kíván erre
kitérni.
A műszer ára a javaslat írásakor 30 EUR. ( Csökkent 70 EUR-ról)
A bíróknak egy számítógép segítségével leszállás után bármikor van
lehetőségük ellenőrizni, hogy a motor mikor és milyen magasan állt
meg, ha felmerül valamilyen probléma.
A Konkrét javaslat:
SAM Elektormos Old Timer modellek, ELOT
-Minden modellt fel kell szerelni egy olyan magasságmérővel kombinált
műszerrel, mely alkalmas a motor megállítására meghatározott
magasságon illetve meghatározott időn belül, attól függően melyiket
éri el a modell hamarabb.
A műszer legalább 1m pontosan mérje magasságot az elindítás helyétől
és 1másodperc pontossággal mérje az időt.
A műszer nem adhat semmilyen információt- start közben- a pilótának
vagy segítőjének, teljesen autómatikusan kell működjön.
-A műszert úgy kell beállítani, hogy 300 méter magasan, illetve 60
másodperc után kapcsolja ki a motort.
-A repült idő mérése az eldobáskor kezdődik és az első talaj érintésig
tart. A maximális repült idő 10 perc=600másodperc, melybe beleszámít a
motorjárat 1 perce.( Tehát 1perc motor,9 perc vitorla.)
Minden más szabály változatlan!!!!!!!!!( Legfőképp megtartandó a 24,4
gr/ dm2 felületi terhelési szabály.)
Egy kis magyarázat a az időkorláthoz: Amennyiben nem korlátozzuk az
emelkedésre szánt időt, akkor egy nagyon lassú felmenéssel lehetőség
van a termikek megkeresésére az emelkedő szakaszban. Ennek nyilván
határt kell szabni. Az új rendszerben 5 m/mp emelkedés az arányos, ami
a legolcsóbb technikával is elérhető.( Szemben a jelenlegi 12m/mp-el)
A magassági javaslatnál figyelembe vettem az alábbiakat: Ebből a
magasságból a 24,4es felületi terheléssel nem lehet kirepülni 9 percet
termik nélkül. A kisebb modellek is jól láthatók még, nem szükséges
nagy fesztávú gépeket építeni a jobb látás miatt. Ugyanakkor nem
túlságosan nehéz a feladat, mert az sem jó ha sohase sikerül a totál.
Úgy gondolom, hogy az átállás izgalma és alacsony költsége megéri a
változtatást, hogy utána hosszú évekre nyugodt, változásmentes és
élvezetes versenyeken vehetünk részt. Ráadásul nem kell a meglévő
modelleket és technikát kidobni, mert pont ugyanolyan jók lesznek az
új feladatra, mint a régire.
Tisztelettel: Török László 2013. 01. 04.