SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 jún. 17. - 23:33

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 10. - 23:07 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Beli 48 és SRY!

Mind a kettőtök ötlete nagyon jó, számítógépes meghajtókat, meg videómagnókat szedtem már szét, el is tettem minden meghajtást, de egyelőre nincs szívem hozzájuk nyúlni, mert félek, ahogy Péter írja, ha ki akarom cserélni a motort, "megváltozik a geometria" és akkor már nem olyan pontos. Azért ha megszorulok, megteszem. A gitárhúr feszítő meg egyszerűen zseniális ötlet, szét is fogok nézni a lakásban (bár ilyen konkrétan nincs, de a múzeális(...) hangszereken levőket meg tudom mérni, és az már előrelépés. Egyébként kéne is hogy legyen valahol egy törött gitárnak a nyaka... Kidobtam volna? Jellemző... Semmit nem szoktam kidobni, csak azt ami pont kéne.)

A Barbie babás evezősön is átsiklottam, annyira rohanni kellett monstanság. Kicsit drukkolok, hogy csak áprilisban legyen igazán jó, vízhető idő, mert nem akarok szégyenben maradni...

A LEGELSŐ próba merítésre szeretnék MINDENKIT meghívni!!! Ha süllyed, süllyedjen, de legalább találkozunk.

Üdv
KL


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 11. - 10:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Rodostó írta:
A LEGELSŐ próba merítésre szeretnék MINDENKIT meghívni!!! Ha süllyed, süllyedjen, de legalább találkozunk.


Nem célzásnak szánom, de addigra biztosan kész lesz a tolóhajó, így a
"vízimentés" kérdése megoldott, ha esetleg valami műszaki hiba
ütne be :D

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 11. - 23:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Köszönöm, ez igazán bíztató, de én erről a tolóhajóról nem is tudtam. Másik topicban írtál róla? Vagy csak azt nem azonosítottam be, hogy az, amit láttam a Te hajód?
Jó látni, ahogy megszületik egy ilyen csoda.

Jut eszembe, gondoltatok már rá, - nem tudom, persze lehet, hogy ti sokkal fiatalabbak vagytok, - hogy ezek a hajók túlélnek minket? (persze ha nem lesz valami szörnyűség a világban, vagy nem kerülnek gondatlan kezek közé)

Mindenesetre a meghívás fokozottan érvényes, mármint abban az értelemben, hogy most már csak azért is sietni fogok.

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 17. - 7:48 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ha már az evezőknél tartunk, végre megtaláltam azt a képet, amit már jó ideje szerettem volna föltenni ide, mivel a témába vág.
John Fitch, a legelső gőzhajóépítők egyike, evezőkkel látta megoldhatónak a gépi meghajtást. Sőt mi több, meg is épített egy ilyet, a "Perseverance"-et. Biztos sokaknak ismerős az alábbi kép, sok könyvben megtalálható:
Kép
A technikatörténészek szerint azonban egy kis baj van a képpel, mert az ott látható egyszerű meghajtó szerkezettel biztosan nem lehetett megoldani, hogy egy oldalon az evezők ellenütemben dolgozzanak.
Azt valószínűsítik, hogy a szerkezet a valóságban a következőképpen nézett ki:
Kép
Meg lehet mosolyogni, de a maga idején szenzáció volt: hihetetlen 6 km/órás sebességgel hasította a Delaware folyót!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 18. - 2:08 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon szép!
"Gőzöm se" volt ilyen kísérletről, pedig nagyon látványos. És milyen egyszerű... Ha valaha még lesz időm másik hajót építeni, ezt szívesen megcsinálnám, mert úgyis jó lenne gőzgéppel foglalkozni. De félek, hogy másnak kell átengednem a terepet.

Az eredeti rajz tényleg fura, vajon mi késztette a művészt erre az ábrázolásra? Korábban jellemző volt, hogy egy képen akartak bemutatni egy eseménysort, hiszen a filmet még nem ismerték, szerintem ez lehet a magyarázat. Gondolom, a hajóból már semmi nincs meg, ha jól látom, az 1780-as években készült.

köszönöm

KL


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 18. - 8:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Laci!
És mit szólsz ehhez? szintén Mr. Fitch alkotása, a Thornton, egy farevezős gőzös 1788-ból:
Kép
(van valahol egy jobb képem is, de ezen látszik a legjobban a hajtómechanizmus - én nagyon beleszerettem).
Nem kell leszólni, állítólag a 10 km/h sebeségget is elérte!

A korábbi oldalevezős megoldással kapcsolatban találtam viszont egy másik korabeli rajzot a neten. Az ezen látható mechanikai megoldásról viszont már elképzelhető, hugy tudta a váltott evezőkezelést, ami nyilván egyenletesebb haladást, a gőzgép számára pedig egyenletesebb terhelést jelentett.

Kép
A gőzgép valószínűleg azért nem látszik, mert első körben "kurblis" volt a megoldás, Fitch egy barátjával kézzel hajtotta a szerkezetet. Vagy a rajzoló célja csak az evező meghajtó mechanika bemutatása volt...


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 18. - 12:01 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia Feri!

A farevezős megoldás már szinte lapátkerekes meghajtás. Nagyon szellemes, biztos voltak gondjai az oldalevezőkkel. A másik rajz meg visszaadja az első ábra rajzolójának hitelét, szóval mégis csak váltott ütemben működtek az evezők, ez is nagyon szellemes.

De igazából arra gyanakszom, hogy túl nehézkes volt az egész, azért nem csinált belőle többet. Meg a magas szerkezet ronthatta a stabilitást is. Kár, mert olyan sok fantázia van benne.

Valamikor úgy kezdtem az evezős mechanika tervezését, hogy két kerékre tettem föl az evezőtartó rudat. De sehogy se bírtam megoldani, hogy az mindig vízszintes maradjon, illetve valamiféle szíj áttételen gondolkodtam. Azt aztán már nem próbáltam ki, meg azt sem, hogy három ponton van "felfüggesztve" az evezőemelő rúd, de azért gyanítom, hogy a felmenetnél van egy kis elbillenés a vízszintestől, ami terheli a meghajtást. Fitch gépe persze jobb hatásfokú az enyémnél attól, hogy az evezők majdnem függőlegesek, így az evezők vízszintes kiegyensúlyozására nem kell energiát pazarolni. Már ez is nagy találmány volt a részéről, de hát ő nem is antik hajókat akart modellezni, úgy könnyű...

Tavaly aztán egészen új koncepcióm lett, azért, hogy minél élethűbb legyen (az evezők a víz fölött előremenetben vízszintesen mozognak), két külön mozgást csináltam, egy előre-hátra és egy föl-le mozgást, a szép az én "találmányomban" az, hogy ezt egyetlen hajtókarral lehet szinkronban megoldani. De ez nem az én érdemem, ilyet már sokan csináltak - bár én nem ismerem az ő munkáikat, viszont maga a nagybetűs Mechanika adja a megoldást.

Egy off-topic téma, de hátha tudsz róla valami elérhetőséget, persze csak szőrmentén, mert most ezzel nincs időm foglalkozni. Tegnap láttam egy olyan darut, amin alul, kétoldalt jó nagy csörlőkerekek mozogtak. Halvány emlékem szerint ilyen a kotróhajókon is szokott lenni. A két kerék nem szinkronban forgott, ezen elcsodálkoztam. A téma azért érdekel, mert eredeti domborműveken látni római kori darukat, amiken ilyen oldal kerekek vannak. Kíváncsi lennék a működésére, hogy vajon a régi és a modern gépek ugyanúgy dolgoztak-e.

Az én hajóm azért halad ilyen döcögősen, mert a kipróbáláskor nagyjából fából készítettem el az alkatrészeket, hogy lássam, egyáltalán működik-e, és most ugyanazokat kell megcsinálnom textilbakelitből, meg alumíniumból, hogy a vetemedést, egyebeket elkerüljem. Ráadásul annak, ami kilátszik vízből, jellegében legalább egy kicsit ókorinak kell tűnnie. De a kis naptáram szerint 27-re visszajutok abba a helyzetbe, amiben októberben voltam, csak most már a végleges mechanikával. Viszont újabb gond merült fel: mi lesz, ha javítani kell majd azokat az alkatrészeket, amik a belső, motortartó doboz, és a hajó oldala között lesznek? Hogy fogok azokhoz hozzáférni? Egyelőre úgy néz ki, sehogy, mert az oldalfalat nem tudom bonthatóvá tenni, túl ronda lenne, a gerendákat pedig rögzítenem kell. Csak abban bízhatok, azt hiszem, hogy nem kell majd javítani őket.

No de ez a legkisebb gondom jelenleg, fő az optimizmus.

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 20. - 12:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kép


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 20. - 18:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia, Antikos!

Ez döbbenetes látvány! Egyszerűn nem látom, mi mozgatja az evezőket! És még több dolgot nem látok, nincs róla oldal irányú kép? (Jó, nem akarok telhetetlen lenni. )
A vitorlázattal még nem volt időm gondolatban sem foglalkozni. Az biztos, hogy az én hajóm egy árbocos lesz, nekem még az is sok. Ráadául, mivel a vitorlás rc-vel még csak ismerkedni se volt merszem, azt egyelőre csak dísznek szánom. De így legalább némi fogalmam lesz a kötélzetről. (amin persze még majd agyalhatok bőven, hogy az én szintemre letranszformáljam.)

Az biztos, hogy az én hajóm nem lesz ilyen szép, több okból sem, viszont legalább két pár evezősoros lesz. Azért annyira nem lehet ám megijeszteni.

Szóval, ha tudsz valamit arról, hogy ez a gyönyörűség hogyan működik, írj. Én németül még tüsszenteni se tudok, tehát linket hiába küldenél, sajnos.

Köszönöm!
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 20. - 19:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Sajnos ezen a fényképen kivűl más kép, vagy leirás nem volt.
Nagyon sajnálom ( komolyan).

Bármire rátalálok, leközlöm!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 21. - 16:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia, Antikos!

Nincs semmi fontos mondanivalóm (sajnos), csak óránként megnézem a képet, amit küldtél. Most a méretén kezdtem töprengeni, hogy mekkora lehet? A részletek bámulatos kidolgozottsága és az anyagok felszínének milyensége alapján azt gondolom, hogy nem lehet nagyobb a hossza 70 cm-nél, de lehet, hogy tévedek, a képfelbontás is csalhat. Amiket írok, ne kötözködésnek vedd, inkább csak javíts ki, ha rosszul gondolom, még nem késő jóvá tenni a hibáimat, és bepótolni a mulasztást. A díszítettség és a hajótest osztottsága alapján inkább római hajóra hasonlít, szerintem. Pedig a harcosok görög sisakot viselnek (legalábbis egy). Az árboc tartó kötélzet rendszer inkább későbbi megoldásokra emlékeztet, mint ókorira. Én őrizgetek néhány lelopott vázaképet, meg ilyeneket, amiken egyszerűbbnek tűnik a kötélzet. Igaz, azoknak vagy a teteje hiányzik, vagy annyira elnagyoltak, hogy azt se tudni, mi mit jelent. Van pl. egy fura kép (ha sikerül, ide teszem), ahol két hajó látszik egymás mellett, mindkettő egy árbocos, mégis három olyan "valami" látszik ferdén, keresztben az árbocokon, amiről azt gondoltam, összecsukott vitorla. (Ja, jut eszembe, nem olyan könnyű ide képet feltenni, úgyhogy azt majd külön, mert már régen csináltam.) De máshol is van olyan ábrázolás, ahol az árbócot tartó kötelek viszonylag jól kitalálhatók, de azokon kívül még sok kötél megy felfelé, széttartó irányban, de a tetejét már nem ábrázolják. Arra godoltam, az a felső keresztrúd és a vitorlamozgató kötélzet, de ki tudja. Aztán, valahol azt olvastam, hogy az evezőket és a vitorlát nem használták egyszerre, és amikor eveztek, pontosabban amikor csata volt, az árbocot ki is vették a helyéről. Van is ilyen rekonstrukció, ahol az árboc a fedélzeten fekszik, tartó oszlopon. De ennek persze a modell szempontjából nincs jelentősége, hiszen ha én ilyet építenék, én is megmutatnám, mi minden van rajta.
De ami leginkább "bosszant" (nem véletlen az idézőjel, mert nagyon élvezem), hogy nem látom a mechanikát. Lehet, hogy közvetlenül az oldalfal mellé van beépítve? Az nagyon nagy teljesítmény lenne. Az is lehet, hogy azért nem látszik, mert az evezők éppen kint vannak a vízből, vagyis a mechanika pont besüllyedt a gerendázat alá. (Pont ezért választották ezt a képet, mivel a legszebb látványt így adja.) Lehetséges, ám azon kívül, hogy bámulatos teljesítmény, nem árulja el nekem a titkot, és ez "bosszant". Sőt, most jut eszembe, valaminek akkor is látszania kéne, hiszen a gerendák közt nincs akkora hely, hogy az evezőtartók előre-hátra mozgása beleférjen.
Na ennyi, de nagyon klassz a kép!

Üdv
Nincs Letörve


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 21. - 16:40 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Folytatás!

Az egyik vázaképet feltettem, azt hiszem, a negyedik oldalon van. A másik, hogy lehet, mégis látszik az evezőemelő, a hajótest közepén, hosszirányban, és éppen alsóállapotban látható.

Üdv
Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 22. - 9:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Kedves " Rodostó" kapítány!

Inkább egy méteres nagysággal gondolkozz, mert ez a hajó kb. ennyi.
Igy kényelmesebben elfér benne minden mechanika.
Amitt én láttam Duisburgban a Világbajnokságon annak idején, ott egy kör hajtóműhöz voltak az evezők erősítve, aminek a meghajtását kell valahogy megalkotni.
Majd, ha van időm megnézem honnan való a kép jobban körűlnézek.
Addig is jó munkát.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 23. - 21:09 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
http://www.youtube.com/watch?v=WBHqXv6x ... re=related

Légyszives nézd meg, köszönöm!




Már jobban megnéztem, ezt szerintem két szervóval csinálja!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 jan. 24. - 16:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia, Antikos!

Érdekes, lehetséges, sőt teljesen logikus. Nagyon szellemes ötlet, hiszen minek ide külön meghajtás? Én csak azt nem értem, miért áll le minden fázis végén egy pillanatra. Talán azért, mert amikor a karja előre nyúlik, van egy pici holtjáték? Kár, hogy nem lehet belelátni a csónakba. De nagyon tetszik, ilyen megoldással lehetne kis távirányítós mentőcsónakokat csinálni nagy hajókra... De önmagában is megéri. Igen, nagyon jó, köszönöm. (Zseni vagy, de ezt eddig is sejtettem.)

Laci


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 157 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség