Üdvözletem! Sziasztok!
Közeledik a következő VAM.2013 verseny 2013.03.24-i időpontja. Nagy valószínűséggel pályaverseny lesz megtartva, s remélhetőleg az időjárás is megfelelő lesz ehhez.
A pálya vázlata:
A két startbóját összekötő képzeletbeli vonalról startol a mezőny.
„Jobbos pálya” esetén először a baloldali bóját kell megkerülni oly módon, hogy a hajó jobboldala legyen a bója felé. Ezt követően kell hajózni a másik bójához és azt is az előbbiek szerint kell megkerülni. „Balos pálya” esetén mindent ellenkező irányban kell végrehajtani. A haladási irányt a futam rendezője a startot megelőzően jelzi.
A szél-felőli bóják megkerülése után, szabadon választott útvonalon lehet a pálya másik végén elhelyezett bójákig hajózni. Itt az az előírás, hogy a két bója között kell először áthaladni, majd ez után, a versenyző által szabadon megválasztott egyik bóját kell megkerülni és utána a rajt-cél vonalhoz kell hajózni.
A futam két teljes kör megtételéből áll. Célba ért a hajó, ha bármely része érinti a célvonalat. Érvényes a futama a versenyzőnek, ha a hajója teljes terjedelmével a célvonalon áthaladt.
A célba érést követően a célzónát azonnal el kell hagyni.
A szabályokról, röviden.
A vitorlázás hivatalos versenyszabályai
http://5mp.eu/fajlok2/modellvitorlazas/ ... mp.eu_.pdfhttp://5mp.eu/fajlok2/modellvitorlazas/ ... mp.eu_.pdfAnimált szabály ismertető:
http://game.finckh.net/indexe.htmNagyon fontos, hogy már az indulás előtt a versenyzők tisztában legyenek azzal milyennek is kell lennie az előírt sporteszköznek, és azokat milyen módon, milyen szabályok szerint lehet használniuk a verseny ideje alatt. Azt is fontos leszögezni, hogy a vitorlás versenyzés az nem küzdősport, inkább a gyorsaságról, a taktikáról szól ez a verseny, nagyon hasonlóan pld. a futóversenyekhez.
Tekintettel arra, hogy a VAM 2013 versenyeken nincs díjfizetés, ezért költségvetéstől mentesen kerül megrendezésre. Nyilvánvaló, hogy emiatt szakavatott, fizetett bírókra nem szabad számítani. Sportszerű versenyzéssel azért ez áthidalható probléma, különösen, ha mindenki elfogadja és betartja az előírtakat. Nagyon valószínű, hogy lesznek olyanok, akik csak most és itt ismerkednek meg a vitorlázással, ezért nem is várható el Tőlük, hogy professzionálisan ismerjék a hajózási szabályokat. Az alapvető szabályok ismerete és betartása viszont minden versenyzőnek a jól felfogott érdeke.
A legfontosabb szabályok:
1. (
10. sz. szabály) : a jobb-csapáson hajózónak ( szél jobbról éri a hajót, a nagyvitorla rúdja balra van kifordítva) útjoga van a bal-csapáson hajózóval szemben!
2. (
11. sz. szabály) : a szélalatti ( a széltől távolabbi, vagy élesebben vitorlázó) hajónak útjoga van a szél-felöl hajózóval szemben. ……. ***amerre a boom mutat, azoknak van útjoga***
3. (
18. sz. szabály) : a jelhelyhez, vagy akadályhoz egy azonos csapáson érkező hajók közül a belső helyen érkezőnek van útjoga. ……..*** Fontos! Ilyen esetben is a jobb-csapáson érkezőnek van útjoga a bal-csapáson érkezővel szemben!****
4. (
12. sz. szabály) A hátulról, azonos csapáson érkező hajónak kell kitérnie az előtte hajózót kikerülve………*** Fontos! Itt is ügyelni kell a jobb-csapás előnyére***
5. (
13. sz. szabály) Forduláskor a szélbe állt hajónak nincs útjoga..... ***addig amíg a vitorlája újra meg nem telik széllel***
6. (
14. sz. szabály) : az érintkezések tiltása! **** ütközés, útjog meg nem adása esetén 360 fokos fordulatot kell tennie - mások zavarása nélkül - a vétkesnek****
A leglényegesebb szabályokat "könnyű" megítélni és ezeket ha betartjuk akkor nem szükséges nagy létszámú bírói gárda meghívása.
Természetesen ezek az egyszerűsítések csak erre a versenysorozatra érvényesek!Természetesen a szabályok nem lettek megváltoztatva, csak a szabályok ismertetése lett egyszerűsítve!A verseny végén - Forrai Csaba ötlete és felajánlása szerint - a helyszínen, bográcsban készített paprikás krumplival igyekszünk a versenyzők jó kedvét fokozni.