Üdvözletem Mindenkinek
Közel egy éves kihagyás után, aminek részben családi, részben munkahelyi okai voltak, újra itt.
A fórumon zajló életet természetesen azért folyamatosan nyomonkövettem, de mivel életemben bekövetkezett változások lehetővé tették hogy újra modellezzek, kezdjük rögtön egy régi kedvencemmel.
Ez pedig a T.I.D.-tug típus.
A II. világháborús veszteségek miatt, az Angol Haditengerészet szorgalmazta egy olyan kishajó építését, mely kikötői vontatóként, parti vizeken, és felfegyverezve, konvoj kísérőként is megállja a helyét.
Külön előírás volt, hogy mivel a hajógyárak kapacitása leterhelt, olyan elemekből összeépíthető hajó legyen, aminek az elemei közúton szállíthatóak.
Így született meg a T.I.D. – Tug, mint önálló típus.
Érdekessége, hogy bár 1933 óta rendszerint alkalmazták a hegesztést, mint technológiát hajóépítésre, ez volt az első 100%-ban hegesztett kivitelű hajó.
A Richard Dalton Ltd mérnökei nyolc önálló egységet terveztek, amik bármilyen fémmegmunkálásra alkalmas üzemben legyárthatóak, és a darabok közúton szállíthatóak voltak.
A méreteket úgy határozták meg, hogy maximum: 10 x 17 x 13 láb külmérettel, és legfeljebb 6 tonna súllyal rendelkezzenek a darabok.
(3 x 5,2 x 4 méter)
Az első darab 1943 februárjában hagyta el a szerelőcsarnokot, de később már 5 naponta készültek újabbak.
Összesen 182 darab épült.
A hajó főbb méretei:
Hossz: 65 láb
Szélesség: 17 láb
Merülés: 7 láb 4 hüvelyk
Meghajtás: 2 hengeres dugattyús gőzgép
Az első 90 darab még széntüzeléses kazánnal rendelkezett, de később áttértek az olajtüzelésre.
Átlagos sebessége: 8 csomó
A munka, mindenek előtt anyaggyűjtéssel kezdődött, ami azért nem is oly egyszerű.
Amit neten találtam, nem volt sok, de egy Angol újság sokat segített.
A fejlécen jól látni, hogy 1943 április 8. a cikk megjelenésének ideje.
Kinyomtatva a képet A 3 méretben, már használható vonalrajzokat kaptam, ami alkalmas volt a szerkesztéses nagyításra.
Elsőnek maga a gerinc, majd a bordarajzok, hagyományosan körző, vonalzó segédlettel.
Az elképzelésem, egy 520 mm hosszú hajó, hogy esetlegesen, az épp aktuális bárkatologató versenyen indulhasson.
A végső méret 517 mm hossz lett.
Üdv Manópapa