A magyar hajómodellezés története.
1993
Antonov modellező diplomát kapott dr. Benedek György. "Az a változtatás, amit a 40-es években szárnyprofilok terén alkotott, hogy alacsony Re számokat használt, ennek a mai napig óriási a jelentősége a repülőmodellezés területén. Szélcsatornában és nyugodt levegőben történt méréseivel kifejlesztette a tipikusan modellezéshez használható és nagyon kis merülősebességet eredményező szárnyszelvényeket".
Kitüntetések: A testnevelés és sport területén kifejtett tevékenységéért elismerésben részesültek Dr. Reé András "A Magyar sportért", Pinkert György az "Eszterházy Miksa Emlékérem" kitüntetésben részesült.
F5 Vitorlás Hajómodellek Országos Bajnoksága, Fertő-tó, június 21-23.
F5-M: 1. Sosztarich Tamás, Sopron, 5,1 p, 2. Forrai Csaba, Százhalombatta, 10,4 p, 3. Prajcer Csaba, Sopron, 25,7 p. F5-10: 1. Sosztarich Tamás, Sopron, 10,4 p, 2. ifj. Eredics István, Ölbő, 19,7 p, 3. Forrai Csaba, Százhalombatta, 29,1 p. F5-E: 1. Ifj. Eredics István, Ölbő, 6,4 p, 2. Bödő Zsolt, Ölbő, 14,8 p, 3. ifj. Hannos Attila, Ölbő , 24,7 p. Hajómodellek Ifjúsági Országos Bajnoksága, Ölbő, szeptember 11.
DM: 1. Frank Péter, Szombathely, 90 p, 2. Karlinszki Gábor, Sárvár, 78 p, 3. Bódi László, Ölbő, 60 p. DE: 1. Bódi Gábor, Ölbő, 54 p, 2. Benkő Gábor, Sárvár, 54 p, 3. Polgár Lajos, Sárvár, 48 p. Motoros Hajómodellek (F2) Országos Bajnoksága, Székesfehérvár, augusztus 2. 1. Vreba László, Székesfehérvár, 184 p, 2. Tardi Sándor, Miskolc, 172 p, 3. Németh Imre, BKV, 171 p.
Motoros Hajómodellek Országos Bajnoksága, Gyékényes, július 3-4. F1E-1 kg. 1. Bélteczki Sándor, Kaposvár, 14,9", 2. Várady István, Kaposvár, 19,2 " 3. Várady Andrea, Kaposvár, 19,2" F1V-3,5: 1. Tóth Zoltán, BKV, 15,7", 2. Majercsik Gábor, BKV, 17,6", 3. Dusa András, Kaposvár, 18,2" F1V-6,5: 1. Pénzár Jenő, Nagyatád, 16,3", 2. Tóth Ferenc, Szeged, 16,5", 3. Balogh Gábor, Nagyatád, 21,8" F1V-15: 1. Tóth József, BKV, 11,3", 2. Tóth Zoltán, BKV, 12,2", 3. Németh Jenő, Kaposvár, 13,7" F3E: 1. Szilveszter Zoltán, BKV, 144,9 p, 2. Sánta Attila, Szeged, 144,8 p, 3. Majercsik Gábor, BKV, 140,7 p. F3V: 1. Majercsik Gábor, BKV, 143,6 p, 2. Sánta Attila, Szeged, 142,5 p, 3. Németh Imre, BKV, 73,0 p.
Motoros Túra Hajómodellek (FSR) Országos Bajnoksága, Nyíregyháza, szeptember 4-5. 3,5 cm3: 1. Kovácsi István, Százhalombatta, 59 kör, 2. Tarr Tamás, Zalaegerszeg, 53 kör, 3. Sólyom István, Debrecen, 53 kör+23 mp. 6,5 cm3: 1. Nóbik Nóra, Orosháza, 67 kör+06 mp, 2. Nóbik Gyula, 67 kör+21 mp, 3. Soós Vince, MÁV, 63 kör. 15 cm3: 1. Szénási Noémi, BHG, 71 kör, 2. Berta Sándor, BME, 68 kör, 3. Rábel András, Szeged, 65 kör.
1994
Az MMSZ elnöksége elhatározta, hogy központi egyéni tagnyilvántartást vezet be, amelyet számítógépen kezel. Jóváhagyta a tagnyilvántartáshoz szükséges adatokat, a tagsági kártya formáját, méretét, alakját.
Új modell-repülőtér a Jászságban: Budapesttől 59 km-re, a 31-es út mentén, Nagykáta előtt, antik modellversennyel avatták fel augusztus 28-án Papp József és Apró Bandi meghívására az általuk létesített modell-repülőteret.
Ez évtől változott a szabadonrepülő világ-kupa versenyek pontozása. A 50 pont jár a győztesnek, a 24. helyezett kap 1 pontot. Csak az eredménylista első felében lévő versenyzők kapnak pontot.
Hirtelen halállal 53 éves korában Ózdon elhunyt Knapp István, aki F1B kategóriában többszörös országos bajnok volt.
Július elején a Dömsödi Dózsa Mgtsz-től írásban is engedélyt kaptunk a legelő használatára modellezésre. (Aláírta - többek között - Sáfrán József elnök, és a terület négy tulajdonosa.) Erre az írásbeli engedélyre a következő évi világbajnokság miatt volt szükség.
Ismét megrendeztük a rádióirányítású vitorlázó modellek Európa bajnokságát július 22-31. között, Dömsödön.
Ötven éve, 1944. augusztus 5-13. között, az esztergomi repülőtéren rendezték meg az 1945 előtti Magyarország utolsó országos modellverseny-hetét. Ez volt az első - és utolsó - olyan magyar bajnokság, ahol a visszacsatolt területek modellezői is képviselték aero-körük tagságát. (A megemlékezést írta: Benedek István)
A Magyar Modellező Szövetség szeptember közepén felköltözött a IV. emeletre, a 401-es - két - szobába. (Még a Zoltán u. 16-ban)
Harmath Andor a CIAM Információs és Oktatási Bizottságának tagja lett, itthon elsősorban az utánpótlás kérdéseivel foglalkozik.
A Budapesti Modellező Sportegyesület október 15-én végleg kiköltözött a Munkácsy Mihály utcából. Új címük: Budapest, X. ker. Hangár u. 10.
Az EFRA éves kongresszusán - november 11-13.-án Londonban - Bognár Tibor vett részt
Elhunyt Balázs József, az utolsó "pionírok" egyike, aki még részt vehetett a háború előtti repülőmodellezésben. Daru modelljét 1944. június 25-én 1 óra 50 percig látták, közben 3600 méteres magasságot ért el. A háború alatt elért eredményeinket a FAI törölte. Ilyen magasságot - vitorlázó modellel - azóta sem ért el senki.
Eltávozott Sárosi Gyula, repülő-újságíró. 1950-ben került a "Repülés"-hez szerkesztőként. Sikerült elérnie, hogy szakmai anyagokat is közöljenek, ne kizárólag csak "keletről" érkező híreket. Elegendő oldalszámot biztosított a modellezés híreinek. 1951-től az "Ifjú Sólyom" szerkesztését is vállalta. 1959-ben a kisméretű "Modellezés"-t is elindította, és olyan szakmai színvonalat vitt bele, hogy azt a későbbi főszerkesztők sem tudták módosítani.
Távirányítású motoros hajómodellek (F3) országos bajnoksága, Csurgó, június 23-24. FSR-E ECO ifjúsági: 1. Novics Péter, Nagyatád, 50 kör, 2. Bélteczki Sándor, Csurgó, 49 kör, 3. Selmeci Imre, Csokonyavisonta, 44 kör FSR-E ECO: 1. Szécsényi György, BME, 53 kör, 2. Várady István, Csurgó, 52 kör+04 mp, 3. Spiller László, Bp.MSE, 52 kör+12 mp. F1E-1 kg: Bélteczki Sándor, Csurgó, 15,05 mp. 2. Novics Péter, Nagyatád, 19,8 mp. 3. Selmeci Imre, Csokonyavisonta, 26,3 mp. F1V-3,5: 1. Szincsák József, Győr, 16,0 mp, 2. Novics Péter, Nagyatád, 16,8 mp, 3. Majercsik Gábor, BKV, 17,9 mp. F1V-6,5: 1. Majoros László, BKV, 14,2 mp, 2. ifj. Tóth Ferenc, Szeged, 15,1 mp, 3. Balogh Gábor, Nagyatád, 21,0 mp. F1V-15: 1. Dusa András, 15,1 mp. 2. Pénzár Jenő, Nagyatád, 15,2 mp, 3. Pénzár László, Nagyatád, 16,6 mp. F3V: 1. Majercsik Gábor, BKV, 19,4 mp, 2. Sánta Attzila, Szeged, 21 mp. 3. Szilveszter Zoltán, BKV, 19,4 mp. F3E: 1. Sánta Attila, Szeged, 25,4 mp, 2. Ferencz János, BME, 25,5 mp, 3. Majercsik Gábor, BKV, 22,0 mp. Távirányítású motoros hajómodellek (F2) országos bajnoksága, Székesfehérvár, augusztus 6. 1. Kukorelli Károly, 196 p. 2. Völgyi László, Székesfehérvár, 191 p. 3. Tardi Sándor, Miskolc, 186 p. Távirányítású vitorlás hajómodellek (F5) országos bajnoksága, Orfű, szeptember 10-11. F5-E: 1. ifj. Eredics István, 11,4 p. 2. ifj. Sziklai Péter, 14 p. 3. Forrai Csaba, 21,7 p. F5-M: 1. ifj. Eredics István, 6,8 p. 2. Pákozdi Mihály, 17,4 p. 3. Forrai Csaba, 26,4 p. F5-10: 1. ifj. Eredics István, 3,4 p. 2. Prajczer Csaba, 12,5 p. 3. Forrai Csaba, 22 p. Vitorlás hajómodellek (D) országos bajnoksága, Ölbő, szeptember 10. DE: 1. Selmeczi Imre, Csokonyavisonta, 2. Kondora Szilárd, Sárvár, 3. Smideleus László, Ölbő, DM: 1. Karlinszki Gábor, Sárvár, 90 p. 2. Bakos Bálint, Sárvár, 78 p. 3. Bódi László, Ölbő, 72 p.
1995
A Szabadonrepülő Modellek Világbajnokságát Magyarország rendezte ez évben Dömsödön, július 22-28. között.
35 éves a Budapesti Modellező sportegyesület. 1959-ben a Magyar Repülő Szövetség Erzsébet téri (akkori nevén Engels téri), azóta lebontott székházának - (ma a gödör van a helyén) - földszintjén a Budapesti Vezetőség központi műhelyt rendezett be. Később a Dózsa modellező klub is beolvadt a központi szakosztályba. A klubot Fülöp Sándor irányította.
Ez évtől nemzetközi kategória az F3J - átveheti az RC-V helyét.
Május 27-én Marosvásárhelyen elhunyt Bedő Sándor. Különösen vitorlázó modelljeivel versenyzett eredményesen. 1982 nyarán, Szováta mellett fekvő hétvégi házuk melletti réten, saját költségén rendezte meg Erdély első antik modellversenyét.
Április utolsó szombatján modell repülőteret avattak Alsónémediben. Földi úr, a terület tulajdonosa és a repülés nagy barátja, szertettel fogadta a versenyre érkezőket. A verseny kellemes időben, jó hangulatban ért véget. A jó hangulatot segítette a finom sertéspörkölt és birkagulyás, amit Földi úr és barátai főztek a helyszínen.
Rádióirányítású Vitorlás Hajómodellek Országos Bajnoksága, Balatonszéplak, június 3-4. F5-M: 1. ifj. Eredics István, Ölbő, 13,7 p, 2. Sosztarich Tamás, Sopron, 18,7 p, 3. Forrai Csaba, Százhalombatta, 32,1 p. F5-E: 1. ifj. Eredics István, Ölbő, 11 p, 2. Tóth István, Medicor-Lékai, 29,7 p, 3. Forrai Csaba, Százhalombatta, 39,7 p. F5-10: 1. ifj. Eredics István, Ölbő, 8,7 p, 2. Tóth István, Medicor-Lékai, 13,7 p, 3. Prajcer Csaba, Sopron, 15,4 p.
Motoros Hajómodellek Országos Bajnoksága, (F2) Székesfehérvár, augusztus 5. F2A: 1. Vreba László, Székesfehérvár, 177 p, 2. Németh Imre, BKV, 177 p, 3. Németh Lajos, Csokonyavisonta, 172 p. F2B: 1. Tardi Sándor, Miskolc, 192 p, 2. Fekete Zsolt, BKV, 184 p, 3. Németh József, Székesfehérvár, 181 p.
Túra Hajómodellek Országos Bajnoksága, Nyíregyháza, augusztus 26-27. FSR-3,5 cm3: 1. Kudlik Vilmos, BME, 71 kör+08 mp, 2. Kiss Barnabás, Debrecen, 71 kör+14 mp, 3. Tóth Zoltán, BKV, 70 kör FSR 6,5 cm3: 1. Kiss István, Debrecen, 72 kör, 2. Pálvölgyi Gábor, Szeged, 68 kör, 3. Tréki József, Debrecen, 67 kör. FSR 15 cm3: 1. Berta András, BME, 82 kör, 2. Bundi Sándor, Debrecen, 77 kör+04 mp, 3. Kiss Barnabás, Debrecen, 77 kör+09 mp.
EZZEL BEFEJEZŐDÖTT A SOROZAT MIVEL NEKEM TÖBB ADAT NE ÁLL RENDELKEZÉSEMRE.
KÖSZÖNÖM A " MEGHALLGATÁST"!
Tamásbá
|