SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 07. - 1:52

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 182 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nem a szabályokkal van a gond, szerintem, hanem csak a különböző körülmények közötti használhatóságával.

Mese:

Legyen Agárd, 4 hajóosztály egymás utáni napokon megtartott versenye.

1. nap: F5-M osztály, a parttal párhuzamosan fújó gyenge szellő. A pálya, értelemszerűen a parttal párhuzamos tengelyű, a bóják ezért közvetlen közelről megfigyelhetők. 1 bíró, 1 megfigyelő. Versenyzők létszáma 8fő.
A zóna határ (4*1,29m=) 5,16m, a versenyző távolsága a zónától cirka 8m)
Eligazítás: bója érintés szabad, zóna érvényes.

2.nap: F5-E osztály, a partra merőleges irányból, szembe fújó erős szél. A pálya tengelyvonala a partra merőleges, a szélalatti bóják jól megfigyelhetők, DE! a szél-felőli bóják kb. 60m-re a versenyzőktől és a hajók a bójához közeledve takarják egymást is és a bóját is. A zóna határ (4*1m=) 4m, a szél-felőli zónától a versenyző kb. 60m. 1 bíró van csak, versenyzők létszáma 20fő.
Eligazítás: bója érintés szabad, alsó bójánál a zóna érvényes, felül a belső hajó útjogos.

3. nap. F5-10R osztály, a part felől kb. 45 fokban fújó viharos erejű szél.
A szél- alatti és a szél-felőli bóják is kb 40m-re vannak, a hajók a bója kerülésekkor takarják egymást. A zóna határ (4*1,50m=) 6m, a bóják távolsága a versenyzőtől 40m. 1 bíró és 1 megfigyelő van, a versenyzők létszáma 15fő.
Eligazítás: bója érintés szabad, zóna érvényes.

4.nap MM hajóosztály, szintén mint az előző napon, a part felől kb. 45 fokban fújó viharos erejű szél. A szél- alatti és a szél-felőli bóják is kb 20m-re vannak, a hajók a bója kerülésekkor takarják egymást. A zóna határ (4*0.53m=) 2,12m, a bóják távolsága a versenyzőtől 20m. 1 bíró és 1 megfigyelő van, a versenyzők létszáma 20fő.
Eligazítás: bója érintés szabad, a bójáknál a belső hajó útjogos.

...még ha csaltam is az MM-nél a fele távolságokat véve, nem nehéz belátni, hogy nem lehet a kisebb hajókat jól látni :) Vagyis a probléma nem a szabályban van, hanem csak a használati módban van. Nem az "észt szeretném én osztani", hanem a szabályokat szeretném jól elsajátítani. Mivel pedig ilyen iskola nincsen, marad ez a módszer, felpiszkálni az Urakat, hogy ugyan magyarázzák már el mikor-mi a teendőm. Tudom olvasd el a szabályzatot. Elolvastam ugyan úgy mint a gitár tankönyvet...... még most sem tudok gitározni :D


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:17 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
A szabályok egyszerűsítésében más véleményen vagyok, szerintem már így is sok a csontzene a bójáknál, egyszerűbb szabályokkal még több lenne. Gyula képeihez:
Sajna nem látszik hogy 277 (Zoli) fedésben volt-e 4 hajónál. Akkor szabálytalan volt. 55 (Marci) tudja a szabályokat, ezért megadta a helyet 31 (Csabi)-nak. Szerintem egyszerű bekiabálással megoldható a gond, pl. 277 adj helyet! stb. Erre a bíró is felfigyel, és mindjárt dönthet, ki a szabálytalan. Ha nem lenne belső hely szabály, az egy iszapbirkózáshoz hasonlítana. Végülis az is egy sport! :lol: :lol:


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
tibu írta:
A szabályok egyszerűsítésében más véleményen vagyok, szerintem már így is sok a csontzene a bójáknál, egyszerűbb szabályokkal még több lenne. Gyula képeihez:
Sajna nem látszik hogy 277 (Zoli) fedésben volt-e 4 hajónál. Akkor szabálytalan volt. 55 (Marci) tudja a szabályokat, ezért megadta a helyet 31 (Csabi)-nak. Szerintem egyszerű bekiabálással megoldható a gond, pl. 277 adj helyet! stb. Erre a bíró is felfigyel, és mindjárt dönthet, ki a szabálytalan. Ha nem lenne belső hely szabály, az egy iszapbirkózáshoz hasonlítana. Végülis az is egy sport! :lol: :lol:


Alapvetően nem csökken a csontzene, ha nem elég keménykezű a bíró. Ez az egyik probléma. Megoldásra váró feladat a keménykezű, képzett bírók fellelése.

Vannak próbálkozásaim az ügyben. Például MVSZ bíró pontot kap a továbbképzésében, ha MM versenyeken bíróskodik. Le sem szarják. Nem tudom mi az oka, de talán a túlzott büszkeség mint azoknál, akik rangon alulinak érzik a modellversenyzést.

Szóval a kemény kezű bíró az alap és ha megfigyeled csontzene főleg a cirkáló bójánál van. Amúgy a dolog nem vészes szerintem.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
batali írta:
Nem a szabályokkal van a gond, szerintem, hanem csak a különböző körülmények közötti használhatóságával.

Mese:


4.nap MM hajóosztály, szintén mint az előző napon, a part felől kb. 45 fokban fújó viharos erejű szél. A szél- alatti és a szél-felőli bóják is kb 20m-re vannak, a hajók a bója kerülésekkor takarják egymást. A zóna határ (4*0.53m=) 2,12m, a bóják távolsága a versenyzőtől 20m. 1 bíró és 1 megfigyelő van, a versenyzők létszáma 20fő.
Eligazítás: bója érintés szabad, a bójáknál a belső hajó útjogos.

...még ha csaltam is az MM-nél a fele távolságokat véve, nem nehéz belátni, hogy nem lehet a kisebb hajókat jól látni :) Vagyis a probléma nem a szabályban van, hanem csak a használati módban van. Nem az "észt szeretném én osztani", hanem a szabályokat szeretném jól elsajátítani. Mivel pedig ilyen iskola nincsen, marad ez a módszer, felpiszkálni az Urakat, hogy ugyan magyarázzák már el mikor-mi a teendőm. Tudom olvasd el a szabályzatot. Elolvastam ugyan úgy mint a gitár tankönyvet...... még most sem tudok gitározni :D


Hát a viharos szél enyhe túlzás. :-)
Egyébként van ilyen iskola.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:32 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Azt gondolom nem a "belső hely" a gond, hisz pont az a jó szabály. Inkább az a probléma mikortól érvényes. Erre nincs - egyelőre - kiforrott megoldás. Más pld. 40m-ről eldönteni egy F5-10R hajónál, hogy a 6m-es zónába ki lépett be a ménkű nagy, teszem azt adott esetben 2 hajó közül. Megint más eset 30m-ről eldönteni, hogy a bójára egy-időben rárontó 20 kis hajó közül, ki és milyen sorrendben érte el a bójától számított 2mm-es zónahatárt. Még ha festett vonal lenne, akkor sem lenne egyszerű :(


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:36 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Tibu!

Bevallom, hogy megfogant fejembe egy gondolat a mondataidra. Az egész kérdés eldöntésére van egy egyszerübb megoldás talán.

A vitorlázásban a belsőhely dolgában már a zóna elött folyik a hangoskodás, ami nálunk nem mindig történik így.

A bíró döntését elősegíteni tényleg az a megoldás, hogy a zóna elött vagy a zónánál már kajabál a versenyző, hogy a bíró is odafigyeljen. Amennyiben nem teszi meg, a bíró a bójánál történt eseményekre nem feltétlenül tud reagálni, ha nem látta az elejét.

Vagyis akár elő is lehetne írni, hogy ha akar valamit, akkor megtegye.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 7:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
batali!

Ha IOM versenyen külföldön szerepelsz és itt gondolok főleg az EB VB-re, meg a horvátoknál is akkor ott látni fogod, hogy nem akar senki sem a bójánál feszülni. Sorban megadják egymásnak a helyet, még akkor is, ha kétséges az, mert tudják, hogy nem ott kell megnyerni a versenyt. Illetve ott kockázatos.
Ez kicsit olyan, mint, hogy nem kell a jobb- ,balcsapásos szituban mindig érvényesíteni az útjogodat. Lehet, hogy jobban jársz, ha elengeded a balcsapásost, mert nem ütköztök, vagy jobb a bal oldal.

Ez általában nálunk nem megy. De az biztos, hogy távoli kreuzbójánál ugyan akkora a csontzene mint itthon :-)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 8:06 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 22
Tisztelt Uraim!

Nagy figyelemmel olvasom fenti irásaitokat és egyre szomorubb leszek.
Valahogy az a vélemény alakul ki, hogy ezeket a szabájokat nem a modellezőknek találták ki.
Úgy gondolom, hogy én mint modellező egyelőre nekem nem célszerű a profik versenyén részt venni. Ha a hátralévő idő megengedi megvárom, míg a modellvitorlázás pályverseny szabályai egyszerűsödnek.
Persze addig is építem hajóimat és ha lesz eljárok a nem pályaversenyekre.
Így félig kivülálló javaslom, hogy a pályaversenyeken azok vehesenek részt akik a Belo által említett iskolát elvégezték és rendelkeznek bizonyítvánnyal.
Elvégre közútakon is vizsgázott autóvezetők vehetnek részt.
Üdv.feco 1


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 8:10 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
feco 1 írta:
Tisztelt Uraim!

Nagy figyelemmel olvasom fenti irásaitokat és egyre szomorubb leszek.
Valahogy az a vélemény alakul ki, hogy ezeket a szabájokat nem a modellezőknek találták ki.
Úgy gondolom, hogy én mint modellező egyelőre nekem nem célszerű a profik versenyén részt venni. Ha a hátralévő idő megengedi megvárom, míg a modellvitorlázás pályverseny szabályai egyszerűsödnek.
Persze addig is építem hajóimat és ha lesz eljárok a nem pályaversenyekre.
Így félig kivülálló javaslom, hogy a pályaversenyeken azok vehesenek részt akik a Belo által említett iskolát elvégezték és rendelkeznek bizonyítvánnyal.
Elvégre közútakon is vizsgázott autóvezetők vehetnek részt.
Üdv.feco 1


Fecóbá!
Az nagyon drága buli tudtommal és nagy része nem biztos, hogy a modellezésben hasznos.
Pályaversenyen pedig elég kb. öt szabály, amit alkalmaznod kell tudni, nem kell egy egész könyv. Hazai vizekre pontosan megteszi ennyi is. Ezért ne maradj távol a pályaversenyektől.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 9:02 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Belo írta:
batali!

Ha IOM versenyen külföldön szerepelsz és itt gondolok főleg az EB VB-re, meg a horvátoknál is akkor ott látni fogod, hogy nem akar senki sem a bójánál feszülni. Sorban megadják egymásnak a helyet, még akkor is, ha kétséges az, mert tudják, hogy nem ott kell megnyerni a versenyt. Illetve ott kockázatos.
Ez kicsit olyan, mint, hogy nem kell a jobb- ,balcsapásos szituban mindig érvényesíteni az útjogodat. Lehet, hogy jobban jársz, ha elengeded a balcsapásost, mert nem ütköztök, vagy jobb a bal oldal.

Ez általában nálunk nem megy. De az biztos, hogy távoli kreuzbójánál ugyan akkora a csontzene mint itthon :-)


Szia Belo!

Az én iskolám az volt, hogy ---nem piszkálom amihez nem értek:-) vagyis: első időben jól lemaradtam a mezőnytől, örültem ha átlépve a start vonalát még nem jöttek az élmenők szembe. :) A fejlődés onnantól van amikor már piszkálni tudom a középmezőnyt.

Az viszont bizonyítható az esetemben, hogy mindig jobb:
- ha a belső hajót kikerülöm,
- ha a szembe, jobb-csapáson érkező hajó elől kitérek,
- ha szembe, bal-csapáson érkező hajót látok, s az én boom-om a baloldalon nyugton maradok, ha a jobbon, pechem van és kifordulok.
- ha azonos csapáson vagyok a szélalatti az útjogos,
- ha ellentétes csapáson a jobb-csapásosnak van útjoga
- az ütközést pedig kerülöm, már ha tudom
- egy jó start, talán a legfontosabb..

Tudom, hogy a vitorlázás ennél sokkal bonyolultabb, de ezzel már jól el lehet boldogulni.

Tisztelt Feco1!
Szerintem az ne legyen elrettentő, ha a szabályokat piszkálgatják. Gondoljon arra, a kRESZ-t valóban tudni kell..... egy városi forgalomban. Nem kell viszont a parkolás szabályait ismernie például annak, aki egy lezárt versenypályán vezet. Ott csak azt a néhányat kell ismernie. Szóval, versenyezzen a legnagyobb nyugalommal, ne adja fel.
S, ha valami nem volt esetleg szabályos max. forog egyet (360 fok). :)


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára user_540 2013 jún. 04. - 11:35-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 9:12 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nagyon-nagyon halkan jegyzem meg:

....volt egyszer egy verseny, s ott mondták el ketten, a krajc bójáknál nincs belső hely.......

A témába ezért kezdtem bele. Végső soron, ez legalább tisztázva lett, bár kissé körülményesen :D

Nem tisztem a szabályok megkérdőjelezése, természetesen!!!


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 9:24 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
batali írta:

....volt egyszer egy verseny, s ott mondták el ketten, a krajc bójáknál nincs belső hely.......



Volt olyan is, de már régebben.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 10:45 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Egy segédlet a bóják vételéhez.....(persze a fő-fő segédlet, hogy a leghangosabbnak van mindig előnye) :D

A zóna határt egyszerre érték el a hajók. Zölddel jelzettek jobb-csapáson, a kékkel jelöltek pedig a bal-csapáson érkeztek.
Mindenhol látszik a "belsőhely" előnye, kivétel a jobb felső bója vétel esete (balos pálya). Ott a jobb-csapás útjoga a döntő, az érkezőket kerülniük kell a bal-csapáson érkezőknek.

Kép

Hibás ez a vázlat valahol?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 14:20 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szerintem leginkább a "hangoskodás" segítene. A zónahatárt cm-re pontosan nincsen ember aki megállapítja se itt a modellvitorlázásban, de még a nagyban sem. De... a vélt zónahatárhoz közeledve hangoskodással fel lehet hívni a figyelmet (nem elsősorban a bíróét, inkább a versenytársét) arra, hogy érzékeny terület következik, és jobb, ha elég távolságban a bójától eldöntik egymásközt a bójavételi sorrendet. (általában van rá vagy két-három mp :D ) Persze lehet vitatkozni akkor is a cm-eken, de egy kis toleranciával -mindkét fél részéről- túl lehet jutni a bójavétel megpróbáltatásán különösebb veszteség nélkül.
Az időben történő "hangoskodás" amúgy más szituációknál is sokat segítene helyzetek megoldására, az esetleges ütközések elkerülésére.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2013 jún. 04. - 15:29 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 97
Sziasztok Uraim!

Szerintem vitorlázzunk, mert az tökjó!
E ponton a kibeszélés lényeges, de a cél a hajózás.
Kibogozni szinte lehetetlen egyes szitukat, de a játék jóérzését ne vegye el. Amíg a kapcsolat baráti, maradjon is az. Inkább jókedéllyel oldjuk a feszültséget, oszt majd csak belejövünk. Egyszer a Téli Regattákon jött valaki reklamálni egy nem megadott útjog kapcsán, amire annyit mondtam, OK, fejenként leszurkoltok 10 eFt-ot óvási díjként, aztán majd döntök, az összejött pénzből pedig jól bemegyünk a Gundelbe ebédelni egyet.

Meghogy a vitorlázás azért úri sport, mert a konfliktust mindenki megpróbálja kerülni. Ha mindenki így tesz, senki nem jut ebülszerzett előnyhöz, tehát továbbra is kiegyenlített marad a verseny. Ha az eset kirívó, a többség úgy is protestál, az elkövető pedig önkritikát gyakorol. Ennyi.
Most legutóbb Százhalombattán valaki rám szólt, hogy 8-as egy 360-at! Én azt sem tudtam, hogy mi is történt, de okoskodás helyett azonmód nyomtam egy 360-at és az eset letudva, hasítottam is tovább. Ha kérdezősködök, erőlködök, az több időt rabolt volna, mint az azonnali forduló.

Huuu de nem szeretném, ha a hajózás olyanná fajulna, mint pár éve a Tamiya 12 órás onroad-autó maraton, ahol aztán tényleg nem egy-egy előzés dönti el a versenyt, viszont a szitkok, káromkodások gyomorból folyamatosak voltak. (Tisztelet a kivétenek!) Azóta sem sírom vissza azt a közeget. A csapatunk utolsó előtti lett, viszont végig röhögtük a versenyt. A végén gyorsan haza akartunk indulni, de a résztvevők és a rendezőség is kérte, hogy maradjunk még, mivel olyan jó hangulatot csináltunk.

Az RG65, ha lehet, maradjon ilyen, amilyen.

Kedves Feco1, bizony hiányzol a versenyekről. Te sem vagy kevésbé hozzáértő. Gyere!

üdv: jj


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 182 hozzászólás ]  Oldal Előző  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Google [Bot] valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség