Sziasztok!
Elfoglaltságom miatt nehezen tervezem a futó projektjeim folytatását, de azért néha elkapja az embert a dolgozhatnék.
Nekem ilyen célokra mindig vannak félretéve AD-HOC projektek. Ezeket általában "körbejártam" már, hogy is csinálta más, mit írt róla egyéb fórumokon. Általában az "esetlegesen" szóba jöhető anyagokat beszereztem és/vagy olyan "dolgokat" spájzoltam amiből "talán" meg lehet csinálni. Nem szoktam hosszasan, profi tervrajzot készíteni, alapvető 10-20 perces skiccek után egyből megy a gyártás, mert úgy pihentető igazán.
Elsőként 1mm falvastagságú 10mm átmérőjű sárgaréz csőből levágok 70mm-es darabot. Ennek jó eséllyel 8mm-es "szűk tűrésű" a belseje.
Eszterga tokmányba fogom és síkba munkálom, kicsit kívül-belül letöröm az éleket.
Előkeresek a "készletből" 2 darab "zsugorbronz" siklócsapágyat. Belső furata 4mm, a nyaka 8mm-be szorosan illeszkedik, pereme 'majdnem' 10 mm. Karos préssel a cső mindkét végébe besajtolom, és kész egy mini tönkcső. Zsírzó furata nincs, mert beépítése folytán a tengely könnyen kihúzható lesz, és a vége felől feltölthető.
Ezután turkálás a régebben "leesett" maradék anyagok között, és egy kb. 15mm átmérőjű 20mm hosszú "pogácsa" a munkadarab. Ekkora volt, ekkorát munkálunk meg. Átmérő 13mm-re lemunkáljuk, majd egyre nagyobb fúróval, több lépésben átfúrjuk. Átmérő 9,8 - nél megállunk, és onnantól 11mm-es fúróval csak félig fúrjuk. Ezután lyukkésre váltunk és a 9,8 lyukat felmunkáljuk 10mm közelébe. Így készítettünk egy 10mm/11mm belső furatú illesztő karmantyút.
A karmantyút a karos préssel felsajtoljuk a tönkcsövünkre, hogy a siklócsapágy pereme éppen a 10/11 átmérőváltás határán legyen.
Nagyon szeretek sajtolt kötésekkel dolgozni, az "általános" közhiedelemmel szemben a jól méretezett kötés akár többször is oldható és újra létrehozható, állítható...
A telefon sajnos nem tud olyan jó képet készíteni, a "supermacros" fényképezőgépem meg nem volt nálam.
Mindenesetre az első képen a "kehely" mélyén a siklócsapágy látható, a második képen pedig egy műanyag kúpfogaskerék néz ránk vissza az üregből...
Igen, ez az egész munka azért volt, hogy a 11mm átmérőjű - helikopter alkatrész - kúpfogaskerék elférjen oda ahova szántam. Persze még legalább egy nagyobb munkamenet hátra van. Kell kotornom egy 35-40mm hosszú átmérő 18mm-es sárgaréz darabot, és azt is össze-vissza fúrnom, hogy a kúpkerék párja is kerüljön valahova, meg még illesztenem is kell ehhez a karmantyúhoz...
A hogyan leírása a folytatásban...
Üdv, Géza