SAM Segédlet Öszeállította: Gelencsér Kálmán
Ez SAM EU szabályzat teljeskörüen az EB-ken alkalmazandó. Ez a főbíró felelőssége, ettől csak indokolt esetben térhet el.
A főbíró csökkentheti a motorjárati időt, a repülési időt, a fordulók számát, hogy minden versenyző repítése biztosított legyen a várhatóan rendelkezésre álló időn belül.
A versenyző felelős azért, hogy ismerje, és betartsa a modellre, és a repítésre vonatkozó szabályokat.
A vitorlázó kategóriában főbíró kijelölheti a felhúzásra engedélyezett 170 métert. EB-n ez kötelező, kisebb versenyeken függ a helyi lehetőségektől.
A földről fölszálló modelleknél a repülési idő az elengedés pillanatában indul, nem a talaj elhagyásakor.
A döntőt a főbíró jelzésétől számított 5 percen belül el kell kezdeni, vagyis a modellnek legkésőbb eddig levegőbe kell emelkednie, illetve elkezdeni a gurulást. A döntőben nincs ismétlés. Ha például egy földről felszálló motorost elengedtek, de még a földön leállt a motor, nincs ismétlés, mert a repülési idő a modell elengedésétől számít.
A személy-és vagyonbiztonság érdekében a főbíró tiltott zónákat jelölhet ki. Légtérsértés esetén figyelmeztető jelzést kell adni. A tiltott légtér másodszori megsértése után a start nulla.
Biztonsági megfontolásból a Texaco modelleknél a motort távirányítással le kell tudni állítani. Nem tilos a menet közbeni gázszabályzás.
A profilnak, és a futóműnek azonosnak kell lenni az eredetivel. Az egy futós átalakítható két-futósra, de fordítva nem.
Bármilyen méretarányos kicsinyítés, vagy nagyítás megengedett.
A légcsavar csak kéttollú, és nem fém lehet.
A repülés addig tart, amíg a modell nem érinti a talajt, vagy valamilyen talajon lévő akadályt.
Akkor érvényes a leszállás, ha a modellnek bármelyik része belelóg az előzőleg kijelölt leszálló területbe.
Az eddigi hazai gyakorlattal szemben sem ütközés, sem a felhúzózsinór akadása, -szakadása, sem 20 másodperc alatti repülés, vagy motor túljárás esetén nincs ismétlés. Nincs ismétlés, ha nem akad le a felhúzó zsinór, és a modell azzal együtt száll le. Az ilyen esetekre van a kieső start.
Az egyes kategóriákban több (nincs korlátozva) modellel lehet indulni, de a modelleknek különböző tervezőtől kell származniuk. Egy kategóriában csak egy modellel lehet helyezést elérni. Ami nincs a szabályzatban.
Az írott szövegben ugyan nincs tiltva, de senki sem használ csűrőt. Az elfogadott kormányzás: oldalkormány, magassági, gáz/leállító. Az elevonos kormányzás csupaszárnynál lehetséges.
A vitorlázó kategóriában a távirányítással nyitható startkampó engedélyezet, ugyanakkor köröztetni nem illik.
A szabályzat nem szabályozza az alkatrész levegőben való elvesztését. Az eddigi hazai gyakorlatnál maradva: a levegőben történő alkatrész vesztésért 0 pont jár, leszálláskor viszont „szabad” összetörni a modellt.
A bevonó anyagra nincs előírás, tehát bármi megengedett.
Ajánlások
A rendezőnek szabad választása van abban, hogy milyen kategóriákat rendez. Minden benevezett modell eredményét fel kell tüntetni a végső eredménylistán független attól, hogy repült, vagy nem. Elvárás azonban, hogy a díjazott kategóriában legalább öt induló, és legalább három, nullától eltérő eredmény legyen.
A Texaco-t kivéve, ahol 3 start van, hazai versenyeken ajánlott minden kategóriában 4 startot lebonyolítani, 1 kiesővel. A tervezett fordulók számát a versenykiírásban, a módosítást legkésőbb a nevezések megkezdése előtt közölni kell a versenyzőkkel.
|