Üdv mindenkinek!
Jó kis "majális" volt, sok hajóval
Elhangzott egy beszélgetés a parton a kort-gyűrű problémáról, leírom én hogy is készítem:
Ami a lényeg, egy erősen leegyszerűsített - nem profilozott, nem kúpos - gyűrűt készítek, a tapasztalat szerint ez is igen megfelel. Az én "Docking Tug" - om 39-40 mm-es "kort-propellert" használ, így ahhoz 45 mm-es külső átmérőjű PVC vízvezetékcső kell. Ehhez a mérethez 3 mm átmérőjű sárgaréz rúd, és 1 mm-es sárgaréz lemez szükségeltetik még.
A PCV csőből levágok egy 40 mm-es darabot, a palástot finoman felcsiszolom, a végeket megcsiszolom, lekerekítem.. A képeken látható módon a paláston, egyik végétől 15 mm-re az átmérő két végpontján 2 mm-es furatot készítek. A palást másik végétől mérve ugyanezen az átmérőn 5 mm mélyen befűrészelem a palástot. Levágok a rézrúdból 5 mm + 45mm + kívánt kormánytengelyhossz darabot. A rézlemezből pedig kivágom a képen látható alakot.

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.hu
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA rézlemez fontosabb befoglaló méretei: magassága 45 + 2 x 3 mm, a kivágás mélysége 20 mm, a "lapátrész" 10 mm. A gyürüre rátolom a rézlemezt, és ellenőrzöm hogy a szárak a palástra nem túl szorosan de hézagmentesen felfekszenek, és a szárak végei pont a két furatig érnek.

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.hu
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.hu
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huFontos megjegyeznem, hogy az általam készített kort-gyűrű alsó forgásponttal is rendelkezik, ezért kell a két furat, egyébként egy is elég lenne a palást felső részén. A 2mm-es furat pedig azért kell mert a 3mm-es rézrúd végeit négyzetesre reszelem és így préselem be a furatba, sima illesztésnél a furatok lehetnek 3mm-esek.
Ezt követően a képen látható módon lágyforrasztással összeforrasztom a lapátot a tengellyel. Az egy darabból álló tengely biztosítja az alsó-felső forgáspont együtt futását. A 3 mm tengelyt letűzöm a munkalapra, majd egy darab 1mm-es rétegelt lemez lappal a tengely közepéig emelem a kormánylapot és forrasztok. Utána megfordítom, tűzök és újra forrasztok.

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huA kormánylap száraitól visszamérve 1 - 1,5 mm-re ( PVC cső falvastagsága ) elfűrészelem a rézrudat. A végeket négyzetesre reszelem, ez el is maradhat, de akkor ne felejtsük hogy 3mm-es furatok kellenek!

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.huHa ez megvan kell egy kellően kinyitható satu, amivel összenyomom a PVC gyürüt, 3-4 mm-t könnyen lehet maradandó deformáció nélkül. A kész kormánylapot a bevágásba helyezve rátolom a PVC csőre, amikor a rézrúd eléri az elkészített furatokat, a satut kinyitom.

A képet a Képfeltöltés.hu tárolja.
http://www.kepfeltoltes.hu Végezetül epoxival kihúzom a szárak mentén.
Üdv, Géza