SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2024 nov. 11. - 7:29

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 143 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: FÍK-80 R/C vitorlázó.
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 02. - 21:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Ezt a topicot azért nyitottam, hogy bemutassam a FÍK-80
repülőgépmodell R/C átalakításának menetét. Ez a kis szerkezet már
bebizonyította, hogy alkalmas arra, hogy egy abszolut kezdő modellező
megtegye az első lépéseket segítségével. A gép beszerzésének és
felszerelésének költsége is igen barátiak, ami szintén nem elhanyagolható
szempont egy kezdő modellezőnél.

Na de először ismerjük meg magát az "alapgépet".
A gyártó az EPPLANES s.r.o., Letisko Senica, Slovenska republika
anyaga a modellezők számára már jól ismert EPP, ami egy a
hungarocellhez hasonló szerkezetű, de inkább szivacsosabb jellegű
műanyag hab. Ellentétben a Hungarocellel ezt az anyagot nem oldja a
ciánakrillát, a benzin és más oldószerek, valamint igen tartós és
ellenálló. A cég web-oldala http://www.epplanes.aero.

A gép több méretben kapható 30, 45, 60, 80, 100, 120, 150 cm
fesztávval. Ezekből R/C modellé való átépítésre alkalmas a 80, 100,
120 cm fesztávú változat. A kisebbek már túlságosan kicsik, a 150
cm fesztávú változat pedig már túlságosan nagy az alapanyag mechanikai
jellemzőihez képest.

A 80 cm fesztávú változat bolti ára 3.400. Ft. (http://www.origomodell.hu)

Az egyszerű csomagolást kibontva 4 alkatrészt találunk.
1.) Törzs függőleges vezérsíkkal és orrsúlyokkal (35 gramm)
2.) Fülezett szárny (33 gramm)
3.) Vízszintes vezérsík (5 gramm)
4.) Szárnyrögzítő gumi (1 gramm)

Összesen 74. gramm.

Kép

folyt. köv....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 03. - 7:34 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Essünk is neki az átalakításnak!

Először is a géptörzs orrában lévő két nagyméretű csavart kell
kivenni. Ezek szolgálnak orrsúlyként. Úgy kell kitekerni őket mint bármely
más csavart , így nem rongálják meg nagyon a törzs orrészét. Nem
utolsó szempont, hogy ezzel a gép könnyebb lesz 14 grammnyi tömeggel.

Kép

Ez követően a vízszintes vezérsíkot vegyük kezelésbe. Az előző FÍK
átalakításoknál mindíg gondot jelentett a vezérsíkok flexibilitása. Az
EPP anyagból vágott 6 mm vastag lapok elhajlanak, gyűrődnek, nem
elég szilárdak. A gép így is repképes, de azért jobb ha azok az
irányfelületek egyenesen állnak. Ezért a vízszintes vezérsík kilépőélétől
8 mm-re egy 1,5 mm mély kis árkot kell reszelni az anyagba, erre
vékony (1...1,5 mm) pengéjű tűreszelőt használtam. Először fémvonalzó
mellett egy bevágást készítettem a vezérsakon snicerrel, majd ezt
vezetőként használva kireszeltem a pici árkot.
Kép

Ezt követően a vezérsíkot síklapra fektetve súlypokkal rögzítettem, az
árokba 1,5 mm vastag és 320 mm hosszú szénpálcát fektettem amit
pillanatragasztóvan (CA) végig befolyattam. A ragasztó megkötéséig így
lerögzítve maradt a vezérsík.
Kép

Ezzel kiküsuzöböltem a káros hajlíkonyságot, gyűrődéseket.

Amíg köt a ragacs méregessünk kicsit.
A szárny fesztávja 780 mm, de ha nem vesszük figyelembe a
lekerekítéseket akkor csak 760 mm. A szárny húrhossza 132mm. Ezekből
az adatokból már számolható is a szárnyfelület A=10,032 dm2. A gép
eredeti "dobálós" verzióban 74 grammos volt, amivel egy igen jó
7,4 gramm/dm2 felületi terhelést kapunk. Sajnos az R/C verzió ilyen
adata ennél sokkal rosszabb lesz a beépített további alkatrészek
tömege miatt.

folyt. köv...

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 03. - 19:11 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ezt a szénszálas megoldást átveszem a következő fik 120 amnál---ha nem jogvédett 8)


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 11. - 22:00 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia Kornél!

Nálam semmi sem jogvédett, mindenki használjon mindet egészséggel,
belátása szerint.

Na de építsük tovább a kis masinériát....

Először is finom csiszolóvászonnal csiszoljuk le a vezérsík felületeit.
Egyszer azért mert a pillanatragasztó rücskössé teszi a felületet,
másrészt meg azért, mert a melegszállal vágott EPP felületre nem tapad
a ragasztószalag. A csiszolt és portalanítottra viszont nagyon jól
ragad.
Kép


Ezt követően 6 mm vastag depronból vágjunk le egy 25 mm széles 34 cm
hosszú csíkot és az egyik oldalát 40 fokban törjük le csiszolással. A letört
oldallal illesszük a vízszintes vezérsíkhoz és üvegszálas ragasztószalaggal
rögzítsük.
Kép
A felesleges túlnyúlásokat munkáljuk le, hogy a magassági kormány
(mert most éppen ezt készítettük el) vonala illeszkedjen a vízszintes-
vezérsíkhoz.

Ha szépen megformáltuk a magassági kormányt akkor szereljük rá
fel a kormányemelőt is. A formányemelő a FELSŐ részre kerüljön.
Kép

Most vegyük elő a törzset mert az oldalkormány fogjuk elkészíteni

folyt. köv.....

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 20. - 18:06 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Itt a folytatás!

Most a függöleges vezérsíkot, és az oldalkormányt készítjük el. Először a
függőleges vezérsík anyagából kell kimunkálni az oldalkormányt,
valamint a magassági kormány mozgását gátló részt kell levágni.

Kép

A vágásokat sniccerrel a sárga vonalak mentén kell elvégezni. A
vágás után így néz ki a függőleges vezérsík:

Kép

Ezt követően a függőleges vezérsík kilépő élébe (a friss vágási felületbe)
egy hosszanti árkot kell csiszolni , amiben elfér az 1,5 mm vastag
szénszál. Először snicerrel egy hosszanti vágást kell készíteni
fémvonalzó mellett, majd ezt vezetőként használva lehet becsiszolni a
szénszál helyét.

Kép

Itt nagyon nagy segítség lehet egy asztalos satu amibe be lehet fogatni
a függőleges vezérsíkot. Ha kész az árok akkor ide be leher ragasztani
a szénszálat. A ragasztáshoz CA ragasztót (pillanatragasztót) érdemes
használni.

Kép

Ez a szénszál meggátolja a függöleges vezérsík oldalirányú kihajlásait.

folyt. köv....[/url]


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 20. - 18:27 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
.....

A függőleges vezérsíkból levágott darab sem megy kárba, mivel ebből
lesz az oldalkormány. Először is a vágási felületet 40 fokos letörésben
le kell csiszolni.

Kép

Majd a csiszolt élet függőleges vezérsíkhoz illesztve ragasztószalaggal
rögzítjük.

Kép

Ezt követően még fel kell szerelni a kormányemelőt az oldalkormányra,
de ez már igazán nem nehéz feladat.

Ezzel el is készült a farokrész. A gép most 31 grammig kergeti ki a
mérleget. Tanulságos a súlypont helyzete is:

Kép

Mint látható igencsak eltolódott a farokrész irányában. Ezt csak azért
mutatom meg, mert afféle általánosság. A repülőgépek törzse a
szerelt farokrésszel minden esetben ilyen hátsó súlyponttal rendelkezik,
ezt tervezésnél nem árt figyelembe venni.

folyt. köv....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 ápr. 23. - 11:42 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Egy kis előzetes :D :D mivel az építéssel, reptetéssel sokkal jobban
haladok, mint az írkálással (szerencsre). Kész a kis FÍK-80R/C Glider.

Kép

Már be is repültük, sőőőt a vele együtt készülő párjájával (ami
Crazy Flyer gépe) már "köteléket" is repültek a kis vadorzók.

http://videa.hu/play.php?v=7g29wus5FpVj9Ey0

Az építési leírás is folytatva lesz, mert tényleg érdemes megépíteni
ezt a masinát, nagyon jól lehet vele szórakozni, modellreptetést oktatni,
stb....

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 okt. 30. - 14:42 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
SRY és a szárnyba gyárilag bennevan a szénpálca???? Ha nem akkor mekkora kell bele??? Ja és mien aksi????? De csak Lipo töltőnk van


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2007 nov. 01. - 10:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szasz!

A szárnyban nincs benne a szén azt utólag kell illeszteni. 1,5 mm-es
szénpálca kell. Az akksi mindegy , de ne legyen nehezemm 30
gramm-nál, ez a lényeg. Ha LiPo akksit használsz akkor kell majd egy
BEC elektronika, vagy egy egyszerű szavályzó ami biztosítja a vevő
és a szervok áramellátását.

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: motor
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 14:38 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hello!
Azt szeretném kérdezni, hogy motort lehet rá rakni? Én így gondoltam:
Le kéne vágni az orrából valamennyit, és ráragasztani Epoxi ragasztóval egy balsa darabot. És arra rá lehetne ragasztani. mi a véleményed?

Üdv.:
zoli201


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 19:55 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia!

Az ötlet jó és kivitelezhető! Én is elekítottam át motorsra FÍK-80 -akat,
azokat, amik már teljesen tönkrementek, éés vitorlázónak már nem
lehet használni őket.

Valóban le kell vágni az orrát, de nem balsa, hanem rétegelt lemezt
kell felragasztani. Jó bele a 180-as kefés motor 110-es légcsavarral,
illetve a pici 10-25 grammos kefenélküli motorok a megfelelő
légcsavarokkal. Olyan 2 cellás 700 mAh-s akkumulátorokat bír el , azzal
még normálisan repül.

Nagyon kell figyelni a lehúzatásra és az oldalra húzatásra. Az egész
nagyjából így néz ki:

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2846274

Kép
http://steam.surmanzs.fotoalbum.hu/view ... id/2846272

Ez a lehúzatás elég vadnak néz ki, pedig ennyi kell kb. Ilyenkor tud
szépen lassan motorral repülni és nem emelgeti az orrát.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 21:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hello!
Én ilyen konfigot gondoltam hozzá:

Motor: http://www.eder-mt.com/product_info.php?info=p426_EMAX-CF-2812.html

30A-es szabályzóval
1250Mah 3 cellás Li-Po akksi
Dynam 6 csatornás adó-vevő szett
2 micro szervó

Üdv.:
zoli201


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 21:46 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Szia!

Sok lesz ! Ez a konfig túl nehéz egy 80-ashoz. Vettél már valamit a
géphez, vagy csak most csapsz bele a vásárlásba? Ha csak most
célzod meg a beszerzést, akkor

2 db. Tower Pro SG90 szervo
Kép

1 db. 15 A szabályzó
Kép

1 db. kis kék moci
Kép

2 cellás 700-800 mAh LiPo akkumulátor
Kép

Ez a moci amit kénéztél egy zabagép. Nekem is van egy, de nagyon
nem szeretem, mert inkább a levegőt fűti, minthogy dolgozna :?
A Dynam adó-vevőt én nem ajánlanám, az nagyon egbízhatatlan egy
valami, akkor már inkább a GWS Dream Starter, az nagyon gagyinak
néz ki de sokkal jobb. De most már tuti jó Futaba szettet is lehet
venni használtan , jó állapotban 9-10.000. Ft.-ért rendes vevővel.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája: nincs
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 22:00 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Hello! Ezek a cuccaim vannak amit leírtam.Azért kérdeztem. A Fík 120-as-hoz nem jók?


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 júl. 04. - 22:24 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
A 120-hoz már jók lesznek, az elég nagy, hogy elbírja.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 143 hozzászólás ]  Oldal 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség