Szia Gtoth!
Elég későn jutok ide gép elé, de remélem még nem késtem el
teljesen a válasszal. A műhelyben egy darut próbálok összehozni és
kezd kitörni az anarchia

Mindenhol fogaskerekek meg motorok vannak
és ami mégborzasztóbb, hogy nem akar működni semmi. 23.00. óráig
tartott mire elértem, hogy a daru forgózsámolya legalább egyszer úgy
körbe tudjon fordulni, hogy nem akad fel semmin. Hogy mi lesz ebből
a végén, azt nem tudom, de kezdem sejteni miért nem épített még senki
működő darut hajóra
Na de a lényeg.
A szabályzók nem a feszültséget szabályozzák!!!!! Erre nagyon kell
figyelni mert sokan abból indulnak ki, hogy ha van egy 12 V-os akku meg
egy 6 V-os motor akkor csak félig tolják fel a gázt és nem lesz semmi
gond.
A dolog nem ilyen egyszerű. Ha a szabályzó a feszültséget változtatná,
akkor el kellene fűteni a feles teljesítményt. Ugyanúgy mint amikor egy
sönt ellenállást iktatsz az áramkörbe. Ezért a szabályzók szaggatják az
áramot. Az az nem folyamatos áram jut ki a motorra hanem egy
négyszögjel. A négyszögjel kitöltési tényezője szabályozza a fordulatot.
Ha kicsi a kitöltési tényező akkor adott időegység alatt rövidebb ideig
kap áramot a motor így lasabban forog. Ahogy feltolod a gázkart a
kitöltési tényező úgy növekszik és kap egyre hosszabb ideig áramot a
motor időegység alatt. Tehát a feszültség mindíg 12 V (a kezdeti
példát folytatva) csak éppen szaggatva kapja a motor.
A szabályzók másik funkciója a BEC áramkör. Ez minden esetben +5V
stabilizált feszültséget ad a vevőnek és a szervóknak. Ez független az
üzemfeszültségtől és a motor fordulatától is. Mivel ez egy önálló
stabilizált feszültséget előállító áramkör a terhelhetőségét külön meg
szokták adni. Minden szabi leírásában ott van, hogy 2-3-4- stb.... szervó
egyidejű üzemeletetésére alkalmas. A megadott szervoszámot nem
érdemes túllépni, mert leeshet a BEC feszültség, és akkor leáll a vevő.
Amúgy a Tamiya alapszabi ami neked van és a 280-as motor simán
elmegy 6 celláról , de a 9,6V már tényleg sok neki.
üdv.:SRY