SRY MODELLEZŐ FÓRUMA

Modellezés, technika, történelem
Pontos idő: 2025 aug. 03. - 6:36

Időzóna: UTC + 1 óra




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 67 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 02. - 9:21 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Meddig repűl egy szabadonrepülő vitorlázó modell?


" Bütyökkel " ( Bauer Ernő ) repítettünk a modellezők Mekkájában a Rákosi Gyakorlótéren úgy 1950-ben. Bütyöknek kellett a 20 perces időtartam hivatalos igazolása az aranykoszorús teljesítmény jelvény eléréséhez.
Az MR-10-es vitorlázó gép egy nagyon jó konstrukció, Sajgó Géza tervezésében.
Szereztünk hivatalos időmérőt és úgy 10 óra magasságában elstartoltunk.
Rögtön a csölőről - szaladtam a 100 méteres cukorspárgával -történt leoldás után a modell termiket fogott. Majdnem szélcsend volt és a fejünk felett repülő-köröző modell repülését egy óra időtartammal rözítette az időmérő Danku bácsi! Eközben a modell eltünt a látókörből, nagy magasságban. A modelleltünése-időtartam repülése ebben az időben nagy teljesítmény volt, egy szabadonrepülő modell esetében.
Mi 11-óra után kerékpárraL HAZAMENTÜNK EBÉDELNI AZZAL, HOGY ÚGY 4-ÓRA KÖRŰL ÚJRA KINÉZÜNK A MODELL PARADICSOMBA, MERT MINDIG VOLT LÁTNI VALÓ BŐVEN.
MÁR A REPTÉR SZÉLÉN LÁTTUK SZÁLL LE EGY VITORLÁZÓ MODELL A TÖBBI STARTOLÓ modell közelébe. Mondom Bütyöknek ez a te modelled!
Csak akkor hitt nekem, amikor már kézben volt az MR-10-es.

EZ AZT JELENTI, HOGY A SZÉLCSENDES TERMIKES IDŐBEN A MODELL
6-ÓRÁT REPÜLT!
Pesze ezt már nem lehetett hitelesíteni, mert az időmérő nem látta végig a repülést, de ezt nem is kértük tőle.
El lehet képzelni a nagy örömöt a modell megléte és az aranykoszorú feltételének egyik teljesítése miatt.

Hát bizony akkor ez volt!




11 körűl kerékpárral haza szaladtunk


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 03. - 20:03 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Ma beszéltem Hársfalvi Istvánnal. Róla tudni kell, hogy modellező szakíró, egykori megyei főelőadó, ma is aktív versenyző, a Botond széndioxid motor gyártója. Antikos korosztályából való. A szabadon repülő modellek elrepüléséről, és megtalálásuk körülményeiről volt szó. Egy alkalommal Franciaországban versenyzett az F1-K kategóriában. Erős szél volt. A modell rendesen elsodródott. Mivel karbon torziós szerkezet volt -ami köztudottan egy vagyon- nem akarta elveszíteni a modellt, és szaladt utána. Átrepült mezőn, szántóföldön, veteményesen, és végül egy ház udvarán szállt le. Ott történetesen lakodalom zajlott. Sikerült megértetni a háziakkal, hogy ő magyar. Természetesen azt sem tudták, hogy ez az ország hol van. A menyasszonynak azonban voltak sejtései az országról-igaz Bukarestnek mondta a fővárost, de ez mással is előfordul- és szelíd erőszakkal asztalhoz parancsolták. Hozták neki az enni valókat és itatták a jobbnál jobb francia borokat. Rendesen kifutott a startidőből, ezért a csapat társak és a rendezők izgatottan a keresésére indultak. Nagy sokára eljutottak a házhoz, ahol megtudták a hosszú távollét okát.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 03. - 21:19 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Üdv. Mindenkinek!

Van egy "kis" kavalkád itt a topic-ok között, de sebaj. Szóval a Halny
tolóhajós topicban emlegettük a kis farmotoros motorcsónakot, amit
a korabeli farmotorhoz terveztek. A kis csónakról szóló cikket és a
hajó rajzait archiváltam, ha valakit érdekel szívesen megküldöm.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 03. - 21:23 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 2
Szervusz Zsolt

Engem érdekel. :D

Üdv Manópapa


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 03. - 21:36 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Elment a cikk meg a rajzok.

Közben meg találtam megint egy jó kis antik hajót. A klasszikus 301
típusú vizibusz rajzait. 1959-es újságban. A régi balatoni nyaralások
jutnak ezekről a hajókról mindíg eszembe. Amikor kisgyerek voltam
nagyon nem szerettem ezeket a hajókat, mert olyan ritkán jutottam
hajók közelébe és akkor is egy "busszal" kellett utaznom rendes hajó
helyett. :D :D :D :D :D Északalföldi gyerek lévén csak képen
láttam igazi hajót, na meg nagyritkán ha elmentünk valami víz mellé
nyaralni, pedig már akkor is hogy imádtam ezeket a ketyeréket. Ezt
kompenzálandó mindenből hajómodellt csináltam, még kukoricacsutkából
is :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 03. - 22:30 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Én is kérném a motorcsónakot - meg ha lesz vízibusz, azt is ... :oops:
Ez melyik vízibusz a sok közül? Az oldaladon van egy, de ez annál régebbi. Olyan, mint az átkelők voltak eredetiben?

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 10:37 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 0
Az igen tisztelt apácák közremüködése!

1948 tavasz és Bütyök gépe megint elment a város irányában a Rákosi Gyakorlótérről.
Az időmérő úgy 20 percig látta és utána eltünt a város felett elég nagy magasságban.

Minden modellre feltünő helyen rá volt irva, " kérem a becsületes megtalálót sziveskedjen értesíteni és utána név és lakcim."
Majd egy érdekes utóirat, " a modell elkobzását a törvény bünteti!"
Ez a törvény még ma is érvényes, csak úgy az érdekesség szempontjából.

Néhány nap múlva levél jött a Veres Pálné utcából egy apáca rendtől, hogy az MR-10-es modellt megtalálták.

Elmentünk a modellért és nagyon szivesen fogadtak. A modell az udvar tüzfalának ütközött és lecsúszott a földre.
Innen vitték be az apácák rendházba!
Megcsináltuk a távolsági repülés miatt a jegyzőkönyvet is, amelyet kézségesen aláirtak.
Kellett a távolsági eredmény a koszorús jelvény eléréséhez.
Ezt még hitelesíteni kellet a Térképészeti Intézettel amitt " illetékek lefizetése nélkűl " megtettek!

Ez volt!


A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Tamásbá 2008 szept. 04. - 12:40-kor.

Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 11:07 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Csak egy kis kiegészítés (mivel ez aztán tényleg szakmába vág nálam):

Ha a talált modellt (vagy akármit) valaki nem kísérli meg visszajuttatni
a dolog tulajdonosának, azzal sajátjaként rendelkezik, az Jogtalan
Elsajátítás
vétsége bűncselekményt követ el. A talált dolgot be kell
jelenteni a megtalálás helye szerinti önkormányzatnál, mint talált tárgy,
és ha letelik a türelmi időszak, és a talált dologért senki nem jelentkezik,
akkor a megtaláló igényt tarthat rá. Az önkormányzat köteles a megtalálónak kiadni,
kivétel ha a dolog birtoklását törvény nem tiltja (Fegyver, lőszer,
kábítószer stb...)

üdv.: SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 12:50 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Kedves SRY!

Mint aktív szabadon repülős tudom, hogy milyenek ma a megtalálási esélyek. Benedek György mondta, hogy anno tíz elrepült modellből kilenc rövid időn belül meglett, és a tizedikre is volt esély. Ma tízből jó ha egy megkerül. Volt olyan verseny, ahol a szélirányban bizonyos népcsoport képviselői csatárláncban álltak, és felszedték a modellt. Amikor a tulajdonos oda ért, akkor azt mondták, hogy 10 000 Ft-ért az övé lehet. Volt olyan is, hogy a telefon szám alapján hívták a tulajdonost. Mondta az illető, hogy megtalálta a modellt. A tulaj pedig nagy örömében elmondta, hogy ez milyen modell is valójában. Ekkor a megtaláló lenyomta a telefont, és nem jelentkezett többé. Azt hitte, hogy most már tudja üzemeltetni a modellt ő is. Olyan esetről is tudok, amikor a megtaláló jelentkezett, és közölte, hogy milyen összegért hajlandó átadni a modellt. ( Ez magasabb volt, mint a modell valós értéke.) Sajnos ma ilyenek a közállapotok.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 13:10 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Nos igen. Van "némi" tapasztalatom a törvények betartását, és az
átlagos közmorált illetően. Ez ügyben csak nagy klasszikusokat tudok
idézni: "...minden törvény annyit ér amennyit be lehet tartatni belőle..."

Mondjuk azt azért megnézném, hogy nekem mikor adná vissza
pénzést a "becsületes megtaláló" a modellem, vagy akár versenytárs
modelljét. Persze az is igaz, hogy nem lehet minden versenyen egy
105 kilós emberke megfelelő igazolványokkal felszerelve.

Sajnos ilyen világot élünk. A legutóbb is rosszul adott vissza nekem a
boltban a hölgy, én meg szóltam neki és vissza adtam a különbözetet.
Először azt se értette mit akarok, aztán meg leplezetlenül úgy nézett
rám mint egy marslakóra. Ez van, ilyenek az emberek. De ettől nekem
(nekünk) még nem szükségszerű követni a rossz példát.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 17:27 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Szia SRY!

Megjöttek a rajzok, köszönöm!
Egy ilyen csónakot én valami Ezermester kiskönyvtárban láttam szerintem a 70-es évek közepén. El is kezdtem csinálni, de félbemaradt ...

A vízibuszok jelentős része pedig már csak papíron illetve modellként él. Esetleg átépítve, de az nekem nem tetszik.
http://www.papernet.hu/index.php?l=sdet ... 3&lang=hun

Ez is egy szép és régi darab :roll:

Üdv!
g.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 18:44 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Pedig az alumínium testű folyami/belvizi hajó egyfajta Hungaricum,
hogy ezzel a ma divatos kifejezéssel éljek. De ahogy a hajók, úgy a
gyártásuk is csak történelem már...............sajnos.

üdv.:SRY


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 19:05 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Nem értem, hogy miért kellett e nagyszerűen megépített -időtálló anyagból készült- hajókat is a kirtási listára tenni. Szinte kínálja magát a korszerűsítésre.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 19:18 
Offline
Site Admin

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 5
Én se értem....


...de lehet nincs is mit megérteni rajta. Megint az elemi emberi butasággal
állunk szemben, ami nem értelem kérdése.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
 Hozzászólás témája:
HozzászólásElküldve: 2008 szept. 04. - 19:46 
Offline

Csatlakozott: 2016 márc. 06. - 18:14
Hozzászólások: 1
Csak az a baj, hogy a közlekedésben sok példát lehetne mondani a hülyeségre. Mondhatnánk még számtalan példát a hajózásból, de igen jó példa a vasút, no és a magyar repülés. A történelmünk egy jelentős szegletét dobták ki csupán azért, mert az adott eszköz terhessé vált a további megtartásra. Vagy csak arról volt szó, hogy selejtezni kell, akkor selejtezzünk. Azt hittem, hogy 1990 után javulás történik. Hát nem. A meredek történetek csak ez után íródtak. A hét híre, a 2000 ócskavasnak eladott üzemképes vasúti teherkocsi egy ilyen példa. A jól sikerült akcióval bizonyos kocsi típusok is eltűntek a magyar sínekről. De ezt csinálták mozdonyokkal is, csak most a kocsisok buktak meg, nekik nem volt szerencséjük. Ez pedig már egy új elem. A rendszerváltásig a közlekedéstörténeti emlékek hülyeségből semmisültek meg, az új elem a nyereségvágyból történt megsemmisítés. Ez már a Te asztalod. No és a pápai repülőtéren "rohadó" MIG-21 esek, SZU-22-esek? Pedig még pénzt is kaphattunk volna értük., vagy más légierőkkel cserélhettünk volna általuk repült típusokra. ( Szlovákiában erre is van erő és akarat.) Nem sorolom tovább, mert csak felidegesítem magam.


Vissza a tetejére
 Profil  
Hozzászólás az előzmény idézésével  
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 67 hozzászólás ]  Oldal Előző  1, 2, 3, 4, 5  Következő

Időzóna: UTC + 1 óra


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 0 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség