Reklámozási technikák a 21. században

Reklámozás az interneten

„Az, hogy készített egy honlapot, nem több mint integetnivaló valakinek a sötétben: csak az integető tud róla, hogy szeretne valamit” (J.C. Levinson)

Az internet napjaink szerves részévé vált az évek során. Míg évekkel ezelőtt csupán az e-mailjeinket néztük meg rajta, manapság sokkal többre használjuk a világhálót. A különböző cégek életében is nagy szerepet játszik az internet, mivel ennek az eszköznek a segítségével több emberhez tudnak szólni, több emberrel tudják megismertetni magukat és termékeiket, illetve szolgáltatásaikat. A vállalatok számára tulajdonképpen az internet egy hatalmas piactér, ahol potenciális vásárlók milliói vannak jelen. A cégek feladata tehát az, hogy ezeket a potenciális vásárlókat valódi vásárlókká varázsolják, ehhez szükség van reklámokra és reklámozási felületekre, melyek közül az internet nyújtotta lehetőségeket fogom bemutatni.

Reklámozásnak nevezzük az elképzelések, áruk vagy szolgáltatások bemutatásának és promóciójának minden, nem személyes, azonosítható megrendelő által fizetett formáját. A reklámozás az üzenetek terjesztésének költséghatékony módszere, melynek célja lehet a márkapreferencia kialakítása vagy a fogyasztók növelése.

Honlap

A honlap volt az első internetes reklámozási forma, mára pedig az üzleti élet szerves részévé vált. Kezdetben csak az internetes megjelenés céljából használták a weboldalakat, majd rájöttek, hogy sokkal több lehetőséget nyújt a világháló. Egy honlap segítségével az érdeklődő részletesebb információt kaphat a termékekről, szolgáltatásokról, és nem utolsó sorban magáról a márkáról és a cégről. Egy honlap elkészítésénél azonban figyelni kell arra, hogy az érdeklődők könnyen megtalálják a weboldalt, erre segítségül szolgálnak a különböző keresőoptimalizáló oldalak, mint a Google, a Yahoo vagy az MSN Searh. Itt egy szó beírásával egyszerűen megtalálhatjuk a keresett témához kapcsolódó oldalakat, információkat. A mi szemszögünkből ez egy elég egyszerű módszer egy reklám megkeresésére, azonban a vállalatok közelharcot vívnak azért, hogy a keresőkben első oldalon jelenjenek meg. Ennek elérésére az egész weboldalt úgy kell felépíteni, hogy a keresők bizonyos szavakra elsők közt találják meg.

Bannerek

Az internetes reklámozásnak rengeteg fajtáját ismerjük, ezek közül az egyik legelterjedtebb forma a bannerek használata. A nagy forgalmú oldalakon gyakran helyeznek el szalaghirdetést, reklámcsíkokat, melyekre, ha rákattintunk közvetlenül a reklámozott oldalra juthatunk el, ahol további információkat tudhatunk meg a reklámozás tárgyáról. De mi is az a banner? Legegyszerűbb meghatározása talán az, hogy a weboldalakba ágyazott, különböző információkat tartalmazó téglalap alakú grafika vagy animáció. A bannereket a cégek előszeretettel használják, mivel hatékonysága könnyen ellenőrizhető. A hirdetők megtudhatják, hogy hányan kattintottak a bannerekre, így egyszerűen kideríthető, hogy megfelelő-e a reklám, vagy nem.

A bannereknek 3 típusa létezik:

Beszélhetünk álló, mozgó és interaktív szalaghirdetésről.

Ezek közül az álló szalaghirdetés a legegyszerűbb forma, ilyenkor a honlapon elhelyeznek egy grafikus elemet, melyre ráklikkelve megnézhetjük a reklámozás tárgyát. Nagy előnye, hogy rendkívül egyszerűen elkészíthető és méretéből adódóan bármelyik honlapon helyet kaphat, azonban hátránya is van ennek a típusú bannernek, méghozzá az, hogy nem elég figyelemfelkeltő, így könnyen elvész a weboldal tartalma között.

Mozgó szalaghirdetés elkészítésénél már több kreativitásra van szüksége a hirdetőnek, mivel sokkal feltűnőbb, mint az álló szalaghirdetés, ezért nagyobb valószínűséggel több felhasználó fog rákattintani.

Interaktív bannerek esetében a hirdető cégek interaktivitásra késztetik a fogyasztókat, különböző kvízek és kérdéssorozatok kitöltése után a felhasználónak lehetősége van részt venni sorsolásokon, ahol valamilyen nyereménnyel motiválják a cégek őket.

Nyomógomb

A nyomógomb tulajdonképpen egy kicsinyített szalaghirdetés. Előnye, hogy kicsi méretének köszönhetően a honlapon belül bárhol el lehet helyezni, egyszerű a működése és nem utolsó sorban meglehetősen hasznos egy márka népszerűsítése során.

Beférkőző reklámok

A beférkőző reklámok, vagy más néven pop-up-ok olyan hirdetések, amelyek váratlanul jelennek meg a képernyőn, félbeszakítva az addigi tevékenységünket. A cégek előszeretettel használják ezt a reklámozási formát, ugyanis lehetetlen nem észrevenni ezt a fajta reklámot. Azonban a fogyasztók szemszögéből ez egy eléggé agresszív reklám, így sokszor anélkül, hogy megnéznénk, hogy mit is reklámoznak, sokszor csak kikapcsoljuk őket.

E-mail

E-mailen keresztül is eljuthatnak hozzánk a cégek, így egy egyszerű üzenet által tudhatjuk meg a legújabb ajánlatokat, akciókat. Ez a reklámozási forma azért hatékony, mert az elektronikus postaláda megnézése az internetezők első dolgai közé tartozik a világhálóra való csatlakozás után. A cégek számára ez egy nagyon nagy lehetőség, mivel a mai világban szinte mindenki rendelkezik e-mail címmel, így hatalmas tömegekkel tudják magukat megismertetni. A fogyasztók számára azonban sokszor már kellemetlen és zavaró lehet, hogy elektronikus postaládájuk megnyitásakor minden alkalommal egy új, őket nem érdeklő ajánlattal próbálják rávenni a vásárlásra, a fogyasztásra, így sokszor megtekintés nélkül törlésre kerülnek ezek az üzenetek.

Közösségi oldalakon való reklámozás

Manapság egyre elterjedtebb formája a reklámozásnak a közösségi oldalakon való megjelenése. Egyre több céget regisztrálnak felhasználóként és különböző játékokkal, és akciókkal kedvesgetve gyűjtik maguk köré a potenciális fogyasztókat. Ilyenkor a cégek bármikor kitehetik saját profiljuk üzenőfalára az általuk reklámozni kívánt terméket, szolgáltatást és akár képeken, videókon keresztül be is mutathatják ezek előnyeit. Minden cégnek érdemes a közösségi oldalakon való reklámozással foglalkoznia, ugyanis így közelebbi kapcsolatba kerülhetnek a leendő vásárlókkal, ezzel bizonyítva megbízhatóságukat és azt, hogy valóban érdekli őket, hogy a fogyasztók milyen szükségletekkel, igényekkel rendelkeznek. Fontos még megjegyezni, hogy a közösségi oldalaknak köszönhetően a hirdetők azonnali visszajelzést kaphatnak a reklám sikerességét illetően, erre segítségül szolgál az, hogy bárki hozzászólhat a cég profiljának képeihez, állapotváltásaihoz, így a fogyasztók bármikor el tudják juttatni véleményüket, észrevételeiket, kéréseiket a vállalathoz. A közösségi oldalakon való hirdetésnek rengeteg előnye van, a reklámozás ingyenes, kapcsolatot alakít ki a fogyasztók és a cég között, azonnali visszajelzés is tapasztalható, illetve bármikor, számítógép használata nélkül is reklámozhatnak a cégek, amennyiben a telefonjukon megtalálható az internethasználat.

Összegezve az internet megjelenése hatalmas reklámozási felületet biztosít a cégek számára, egyre több és több lehetőséget teremtve a termékek és szolgáltatások minél részletesebb megismertetéséhez. Az online üzletvitel költségei alacsonyabbak, mint bármely más reklámozási felület használata. Előny még, hogy az interneten reklámozó cégek szélesebb fogyasztói kört tudnak megközelíteni területi és időkorlátozások nélkül, ugyanis az interneten megjelenő reklámokat minden nap, a nap bármely szakaszában el tudjuk érni. A fogyasztók bármikor elő tudják hívni, illetve a hírdető akkor változtathat reklámján, amikor csak akar. Az internet segítségével hatalmas mennyiségű információ továbbítható, és erre a célre különböző audiovizuális elemeket használhat fel a hírdető, melyek segítségével jobban tudja befolyásolni a fogyasztókat. A vállalatoknak érdemes az online hirdetéssel foglalkozniuk, egyrészt, mert szélesebb vevői körhöz tudnak eljutni, másrészt pedig sokkal alacsonyabbak a költségek, mint bármelyik másik reklámozási techinka alkalmazása során.

Irodalomjegyzék:

Philip Kotler - Kevin Lane Keller: Marketing-menedzsment, Akadémia Kiadó, Budapest 2006.

Kónya Zsuzsánna: Befolyásolási technikák az internetes reklámokban, Kolozsvár 2008.

Robbin Zeff – Brad Aronson: Reklám az interneten, Geomédia Kiadó 2000.