Mixtörténelem !  

Mielott a mixkészítés rejtelmeibe merülnénk, érdemes magáról a mûfajról és annak történetérol beszélni.

 

A mixek készítésének elindulása nagyban összefüggött a technika által nyújtott lehetõségekkel. Ezen mixek esszenciája persze már elõbb rendelkezésre állt, hiszen a zenekarok koncertjeiken gyakran "zanzásították" slágereiket azért, hogy több dalt is tudjanak játszani és persze nem utolsó sorban azért is, hogy ezzel a hangulatot fokozzák. Amikor tehát a technika még nem adott lehetõséget arra, hogy a dalt eredeti elõadóval és más dalokkal összerakják, jöttek azok a zenekarok, akik újraénekelték a különbözõ elõadók különbözõ dalait, de többnyire egy ritmusban (ez a diszkó korszakban kezdõdött, például a Richie Family 'Best Disco In Town' címû dalával, és az egyik leghíresebb ilyen projekt a holland 'Stars On 45' volt.) Az egyik, legrégebbi 'mix' a Beatles saját filmdal-egyvelege volt, az eredeti dalokból.

 

A nyolcvanas évek elejére a technika már lehetõvé tette a különbözõ mixek kiadását, ezért az úttörõk ( Ben Liebrand , Kevin MacDonald, Sylvia Robinson az amerikai SugarHill Recordsnál) nekiláttak a munkának. A korai mixeket még a TECHNICS klasszikus bakelit lemezjátszóival készítették, beállították a sebességet, felvették az anyagot szalagra, majd megvágták (persze többsávos magnókat használtak.)
Nagyon hamar nagyon jó mixek készültek, de ekkor a technikai berendezések még olyan drágák voltak, hogy nem mindenki engedhette meg magának ezt a költséges hobbit. Persze aki ebben az idõszakban betelepedett a piacnak eme szeletére, jó idõre be is betonozta magát. Az elöbb említett Ben Liebrand például 1982-tõl kezdve rendszeresen közreadta éves összefoglaló ún. 'yearmix'-eit egy holland rádióállomáson. 
Idõközben a legális piac is rájött, hogy üzlet van a mixekben, Angliában például a DMC (Disco Mix Club) nevû cég zárt körû, kizárólag tagoknak készülõ mixeket kezdett gyártani. Az egyik leghíresebb ilyen mix a Kool & the Gang 'Throwdown Mix'-e volt, amely késõbb kereskedelmi forgalomban is megjelent; megemlíthetjük a 'The Disc Jockey Association'-t, az USA-ban pedig a Prime Kuts és az Ultimix jött elõ, elsõsorban remixekkel.

 

A kilencvenes évek elején megjelentek a személyi számítógépek, és ezzel a mixgyártók is megszaporodtak. Persze a legális mixek még ekkor is csak igen kis számban képviseltették magukat a piacon (az okokról lásd alább a jogi kérdéseket.) Ekkor a trendet már a Deep Team diktálta. Persze a technika elterjedésével sokan követték õket, de kevés sikerrel. Egyre másra jelentek meg fõleg a német piacon a különbözõ fantázianévvel ellátott mixerek, team-ek. Ezek széles skálájáról a Megamixers honlapon bõven találsz információkat.
Akiket pedig ebben a szekcióban mindenképpen meg kell említeni név szerint: a nyolcvanas évek ismert  - és profi - mixeit a 'Max Mix'-eket spanyolok csinálták, a kilencvenes években legális mixeket egy belga társulat készített, ugyancsak 'Max Mix' néven, de õk a 'Unity Mixers' névre hallgattak. Ezen kívül persze a popzenében domináns Olaszország is kitermelte a magáét: a nyolcvanas években egymást követték az 'Italo Boot Mix'-ek (az elsõ 1985-ben jelent meg), és amikor a klubélet egyre meghatározóbb helye lett Ibiza, onnan is elkezdtek érkezni az 'Ibiza Mix'-ek. 
Manapság a mixeknek olyan széles skálája mozog a piacon, hogy átlátni ezeket szinte képtelenség. A piac átstruktúrálódott, rengeteg dolgot már otthon is meg lehet csinálni, ezért úgyszólván akárki készíthet mixeket (persze illegálisan). A hírek szerint a híres-neves DJ Deep is felhagyott eddigi tevékenységével és áttért a legális mixek készítésére.

 

Követendõ példa!