Kerékpártúráimról szóló beszámolók nem a klasszikus úti beszámolók stílusában íródott, hisz a látnivalókról nem, vagy kevés szó esik. Ismerve korlátaimat nem is mertem belevágni a leírásokba, hogy ezzel írói babérokra törjek. Túrázásaim során látottakat nem tudnám leírni úgy, hogy az olvasóban ugyanolyan élményeket, érzelmeket gerjesszen, mint amiben nekem volt részem a látottak miatt. Azt látni kell.
Nem volt digitális technikám, csak papírképre tudtam fotózni. A hagyományos fotózás magas költsége csak korlátozott számú kép elkészítését engedte. A bemutatott képek zöme papírkép, amit szkennerezéssel digitalizáltam, a weblapomban látható képek egy részét is az internetről másoltak be.
Hazai utjaimról vezettem egy ideig pontos útvonal, és távolság kimutatást, de amikor a kerékpár-computerem elromlott, úgy döntöttem abbahagyom, nem is vettem másikat. Hisz senki előtt nem kellett bizonyítanom, hogy mekkora távolságokra vagyok képes, annyit tekerek, amennyi jól esik, és a tempómat sem gerjeszti a kilométeróra látványa. Most ugyan van bicajos-computerem, de ezt eredetileg egy kölcsön kapott versenybringára vettem, mert úgy éreztem, itt nem árt tudnom, hogy mekkora tempóval vágtázom. Egy idő után be kellett látnom, hogy nem az én 110 kilós súlyomra méretezték ezt a filigrán kerékpárt. Úgyhogy, ha fájó szívvel is, visszaadtam gazdájának a bicajt. Az egészségi állapotom rosszabbodása is közrejátszott döntésem meghozatalában. Egyensúlyozási problémáim, a magas vázú versenybringára való fel és leszállást igencsak megnehezítette. Tehát megmaradok a jól bevált, alacsonyabb felépítésű túrakerékpárnál. Ha már elindultam, akkor nincs semmi bajom, mert a kerekek giroszkópként funkcionálva egyensúlyoznak helyettem. De hiába örökké nem tekerhetek, néha le kell szállnom a földre, ahol igencsak instabillá válok. Pedig de jó lenne, ha maradhatnék, mert akkor nem kellene állandóan kepesztenem, mert ez bizony igencsak lefáraszt. A bicikli nyergében érzem jól magam, a gyaloglét minden zavaró tényezője eltűnik. „Szerencsére” van botom, hisz gyalogosan ennek hiányában még azt hihetné a gyanútlan szemlélő, hogy ez a pasas, bizony igencsak felöntött a garatra.
Nem vettem figyelembe sokszor az útvonaltervezésnél azt, hogy hegyek is léteznek Ausztriában. A legrövidebb út az egyenes szemléletem miatt, sokszor toltam fel hegyekre nehéz szerelvényemet. De nem csak felfelé, hanem völgynek lefelé is kénytelen voltam tolni a bicajt. A fékek füstölésig melegedtek a terhelés alatt, és félő volt, hogy a fékhatás megszűnik egy kritikus ponton. Első a biztonság. Sok emlékezetes emelkedővel, lejtővel találkoztamútjaim során.
Néhány, íme: St. Jakob im Walde előtt, a kőbánya utáni hajtűkanyarnál. A 10%-os lejtő Krieglach elött a fenyőerdőben. Vagy a 10%-os emelkedő Szlovénia felől a Radl passnál, osztrák területen már a 20%-os lejtő. Ezt a lejtőt leküzdeni iszonyatosan félelmetes volt, az ellenségnek sem kívánom. Klagenfurt alatt Mária Raintól a Dráva folyóig vezető erdei ösvényen, ami kijelölt kerékpárút, itt leereszkedni még pakk nélkül is életveszélyes. Én meghibbantam, mert lementem rajta, de az égiek kegyesek voltak hozzám, mert megúsztam baj nélkül. Idehaza a 82.es úton tekertem a cseszneki emelkedőn felfelé és magamat biztattam: „Tóth Józsi meg tudod csinálni, ki fogod bírni.” A gerinctől kb. 100 méterre inkább leszálltam, „Ha feltekersz, akkor megdöglesz”.
Sikerült néhány esést produkálnom pályafutásom során. Zömében önhibám miatt. Néha mások hülyesége miatt. Ezek voltak súlyosabbak. A legkomolyabb tanyázásom Bécsben történt, ahol is egy kamionos Y alakú útkereszteződésnek a hegyesszögében fordult vissza. A pótkocsi nyereg feletti része annyira kinyomódott az én térfelemre, hogy kénytelen voltam a padkára levágtázni. A murvás részen nem tudtam megtartani súlyos pakkokkal felmálházott kerékpáromat, az úttestre kivágódtam. Szerencsére addigra a kamion elhaladt, így csak az aszfaltban tettem „kárt”. Az esés következtében elrepedt a bukósisakom, és a bal térdkalácsomban porc vált le. A levált darab azóta is vándorolgat, de már nem okoz fájdalmat. Elég volt fájdalomból az a két év, amíg lecsillapodott. Nem kell hozzá élénk fantázia elképzelni, hogy mi történt volna a fejemmel, ha nincsen sisakom. Úgy járt volna a bucim, mint amikor a görögdinnyét földhöz csapják.
Az akkor 11 éves Dani fiam előtt le a kalappal, mert egy rissz-rossz montenbike-kal becsülettel letekert átlagban napi 100-110 km-t.
Meghibásodások. Többször eltörött a vonóhorgom valamely része. Nem csoda, hisz én konstruáltam, nem szakember méretezte, tervezte. Addig javítgattam, alakítgattam, míg jó nem lett. Most már elmondhatom, üzemképes szerkezetet építettem, mert több ezer kilométer strapát kibírt.
A 06-1996(A-D)3.sz. utamat küllőszakadások keserítették meg. Sorban szakadtak el a gagyi magyar küllőim. Nagy szerencsémre, a kuchli táborhelyemen találtam egy kidobott biciklit, melynek a küllő mérete azonos volt az enyémével. Elkunyeráltam a tulajtól a küllőket. Felajánlotta, hogy vigyem az egész cájgot, de hát hogyan?
Salzburgban már szükségem is lett a kiszerelt DT küllőkre, mert a racsni felöli oldalon három elszállt. Ez azt jelenti, hogy szét kellett robbantani a hátsó kereket, nem lehetett csak úgy simán befűzni a küllőket. Több salzburgi polgár szemlélte tevékenységemet az út szélén. Az egyik úriember megjegyezte:
- Mit bajlódok a javítással, amikor a közelben van egy javítóműhely. Majd helyrepofozzák ők.
Erre én:
- Azon a pénzen, amit a javításért kellene fizetnem, inkább kaját veszek magamnak.
Valamit gondolhatót rólam, mert meghívott étterembe ebédelni. A lebontott csomagjaimat és az alkatrészeket egy kupacba összekotortuk, és az út szélén hagytuk. Egy óra múlva jöttem vissza a tetthelyre, és mindent úgy találtam, ahogy hagytam. Ezt Magyarországon biztos nem merném megtenni. A győri Rába parton, lányom letett hátizsákját mellőle, amíg félrenézett, valaki megfújta.
Az egyik gasthof tulaja nem bírta elnézni, hogy a parkolója hűsében konzervet burkolok, inkább meghívott az éttermébe ebédelni, azzal a jelszóval:
- Ne egyek szemetet!
Takarékossági okokból több praktikát is be kellett vetni, hogy túráim költségkímélők legyenek. Túrázásaimnak első időszakában, amikor még nem nagyon ismertem a dörgést, ahol elért az este, magánházaknál éjszakára sátorhelyet kértem. Nem is emlékszem olyan esetre, amikor elutasítottak volna.
Megpróbálom emlékezetből leírni, hogy hol aludtam, sátoroztam és milyen említésre méltó érdekesség történt meg velem. Félő, hogy a tizenvalahány év kifog emlékezetemen, és nem lesz pontos a lista.
St. Jakob in Waldéban a teniszcsarnok öltözőjében, illetve egy másik alkalommal a focipálya mellett, amikor is ekkor éjszaka hatalmas zivatart éltem át. A mellettem kb. hat méterre lévő kandeláberbe csapott a villám. Rém kellemetlen élményben volt részem, azóta igyekszem is fix, fedett helységbe menekülni égiháború idejére. Sátoroztam Zlattennél hobbitelken, Poppendorfnál a temető melletti focipályán. A második utam alkalmával Trabochnál aludtam erdőben, tök egyedül. Féltem is egész éjjel, mert hallottam a rádióban, hogy valamelyik állatkertből megszökött egy medve. Feleslegesen majréztam, mint utóbb kiderült, tőlem több száz kilométere történt az eset. A következő éjszaka Schleifing felett volt a helyekben. Az előző éjszaka félelmei miatt, most egy útszéli házba kéretkeztem be. A háziak felajánlották, hogy mosakodáshoz a házból adnak egy vödör meleg vizet, de azt én tudatlanul visszautasítottam, mert a kertben csörgedezett egy patakocska. Gondoltam ez a víz is megfelelő lesz számomra. Megfelelt, csak az volt vele a bökkenő, olyan hideg volt, hogy mosakodás közben gőzölgött a testemen. Künsdorfnál ismét hobbikertben tanyáztam amelyet, egy hatalmas, több mint 400 éves hársfa uralta. Aludtam Graz alatt, Laubbegnél idős papok otthonának parkjában. Éjszaka, egy általam nem ismert madár rikácsolására ébredtem. De nem csak az én álmomat tette tönkre, hanem az otthonban lakó öreg papokét is, kik igazán cifra káromkodások mellett méltatlankodtak a nyitott ablakban. Már amennyire a német nyelv megengedi a cifraságokat a káromkodásban. Hazafelé, már magyar területen, nehezebb volt éjszakára sátorhelyet találnom, mint osztrák sógoréknél. Vasváron egy kertes házban megengedték, hogy éjszakára maradjak. A szigorú háziúr, hogy elrémisszen bármilyen bűn elkövetésétől, pisztolyával dicsekedett. Több se kellett nekem, le is léptem azon nyomban.
Arra már nem emlékszem, hogy milyen esemény miatt törött el az utánfutóm vonóhorga. Arra viszont igen, hogy több alsóújlaki polgár segített megjavításában. Esti szürkület lévén a nyakamba akasztható napszemüvegemre már nem volt szükségem, csak akadályozott a javításban, felakasztottam a visszapillantó tükörre. Segítséggel, spárgával sikerült a vonóhorgot úgy megjavítani, hogy talán még most is működne, ha nem cseréltem volna le idehaza. De a poén nem ez. Induláskor nyakamba akarom akasztani a napszemüvegemet, de nem tudtam, mert valaki a kavarodásban pofon vágta. Mondtam is magamban: „Most már biztosan hazaérkeztem”. Az egyik helybeli megengedte, hogy a kerti szerszámos bungijában húzzam meg magamat, éjszakára.
Magyar bicajosoktól ismertem meg a másik igencsak bukszakímélő trükköt, amit elítélendő módon alkalmaztam én is. Recepciózárás, hét-nyolc óra után kell belógni a kempingbe. Reggel fizetés nélkül, még a nyitás előtt távozni. Csúnya dolog, de mentségemre szolgáljon, hogy aki kerékpáros és még ráadásul magyar is, az csak csóró lehet. Én pedig az voltam. Ezt csak akkor tudtam megtenni, amikor körtúrán voltam. Csillagtúrán bezzeg ki kellett pengetnem a néha borsos kempingszámlát. Mármint csak nekem volt borsos, a nyugati kempingvendégeknek nem okozott nehézséget a számla kifizetése. Későbbiekben, mikor már visszatérő vendégnek számítottam, jelentős kedvezményt kaptam, de csak ott, ahol a tulajdonos kezébe kellett leperkálnom az schillingeket, később az eurókat.
Külön történet e sorban a frauenkircheni Paula kemping. Először 1996-ban táboroztam Papiéknál. Akkor még nem gondoltam, hogy majd tíz éves barátság alakul ki köztünk. Legalább is részemröl. mert én barátomnak tekintem az Öreget. Az Ö részéről is több volt, mint egy sima ismerős-ismerős viszony. Jól példázza az, amikor magyar lomisok jelentek meg kempingben árgus szemmel figyelte mozgásukat. Úgy láttam az Öreg, nem nagyon csípte a magyarokat. Rám másképp tekintett, mert nekem szabad bejárásom volt a kemping összes helyiségébe. Sokszor rám bízta a kulcscsomóját.
Igaz én is tartottam Ausztriában a magyaroktól. Egy alkalommal nagyon korán, éjfél után indultam el St.Veitből, hogy kora hajnalban már a magyar határon legyek. Hajnali három óra körül egy kis városkában találkoztam egy nagyhangú, hőzöngő magyar társasággal. Mielőtt még észre vettek volna, a H betűt rögtön leszereltem a hátsó sárvédőről. Azóta sem szereltem vissza. Nem kell nekem senki előtt sem kérkednem azzal, hogy milyen messzire el tudok csatangolni. Főleg magyarok előtt nem. Az osztrákoknak nem olyan nagy szám, ha valaki többet kerekez az átlagtól. Csak a Papi szokta mondani: „tönkre fogsz menni”.
Visszatérve a Paula kempinghez. Ez egy igazán családiasnak mondható üdülőhely. A vendégsereg zömét az állandó lakók teszik ki, akik évközben hétvégére, nyáron állandóra leköltöznek Bécsből. A betérő vendég viszonylag ritka, általában csak nyáron kér egy-egy család, vagy társaság szálláshelyet éjszakára. Az utóbbi időben egyre több visszatérő kerékpáros turistával találkoztam itt. Határozottan kellemes helynek mondható, hisz a kempingben rengeteg fa, köztük jó néhány egzotikusfajta is található. A kemping legnagyobb attrakciója, ha jól emlékszem a térfogatára, a 600 m3 melegvizű medence. Ez nem csak a kempingvendégeknek nyújt kellemes nyári kikapcsolódást, hanem a városka lakóinak is. Melegvíz a vizesblokk lapos tetejére szerelt több kilométer hosszú fekete műanyag csőkígyónak köszönhető.
Kerékpárútak
A dunai kerékpárutat Bécstől Passauig egyszer kerekeztem végig, de Hainburgtól Ottensteimig tartó szakaszt részleteiben többször is érintettem. Tranzitútnak használtam, mert viszonylag gyorsan, és biztonságosan tudtam közlekedni rajta. Hazafelé, valószínűleg a honvágy miatt, meg szoktam táltosodni. Ekkor „könnyedén” napi 140-150 km-t is meg tudtam tenni. Sulyós szerelvényemmel, mint a tehervonat robogtam, csak néhány verseny bicajos tudott mellettem elhúzni.
A magyarországi kerékpárutakról nem vagyok valami jó véleménnyel. De nem csak én, hanem az osztrák sógorok sem. Most a osztrákokkal közös Fertő-tó körüli kerékpárútra gondolok. Bajom van az út vonalvezetésével, sok benne a kisívű kacskaringó, a tempós közlekedésre nem, csak sétagaloppra alkalmas. Strapabíró kerékpárnak megfelelő az út burkolata, de a finomabb kerékpárt az út egyenetlenségei hamar tönkreteszik. Nem is beszélve a delikvens fenekéről. Ha Mölbisch, vagy Pamhagen felől átjövünk a határon, a kerékpárút minőség változása szembeötlő. Az amúgy is keskeny utat a kétoldalról benőtt gaz még jobban leszűkül. Csábit a jó minőségi párhuzamos országút, de nem ajánlom senkinek sem, mert engemet már többször lehajtott róla a rendőr, illetve az akkor még az állományban leledző határőrjárőr. Az országban másutt sem jobb a helyzet. Valószínű, hogy a kerékpárosoknak ajánlott útvonalakat íróasztal mögül, térkép alapján jelölték ki az arra illetékesek. Nem kérdőjelezem meg jószándékukat, de mégis, sok borsot törnek a bringások orra alá. Azért van nálunk valami jobb is, mint a sógoréknél: az útjelző táblák kihelyezése. Odaát, szinte rendszeresen az út baloldalára teszik ki a falatnyi, a háttérbe igen ügyesen beolvadó táblákat. Menetközben észrevenni, legalább is nekem, szinte lehetetlenség.
Általában Magyarországon a határig meg vissza, vonattal szoktam utazni a kerékpárommal együtt. Azért volt jó néhány eset is, amikor hazafelé menet, nem vettem igénybe a MÁV által nyújtott „magas szintű” szolgáltatást. Utólag belátom nagyon bátor, inkább botor vállalkozás volt részemről, hogy kapunkig tekertem. A hazai közlekedési morál nem egészséges a kerékpáros számára. Siettem haza, ezt csak jó minőségű út igénybevételével tudtam megoldani. A Győr-Székesfehérvár 81 sz útvonal ilyen. Csakhogy, a rám frászhozó kamionok miatt, többet néztem a tükörben hátra, mint előre. Nem sokkal jobb a helyzet, a nekem ideálisnak tűnő Győr-Veszprém 82 sz. útnál sem. Itt a forgalom ugyan kisebb, de a Bakony leküzdése igencsak megkeserítette életemet.
Ha megkérdezik tőlem, mely országokban kerekeztem: nagyképűen sorolom őket. Az igazság, hogy Magyarország és Ausztrián kívül az alant említett országokat csak érintettem, 100 km-nél többet nem tekertem egyikük területén sem. De akkor is elmondhatom, hogy jártam a fent említett országokon kívül másutt is. Olaszországban Tarvisioban, Szlovéniában Dravogradban, Szlovákiában Komáromban, Németországban kétszer is, Freilassingban és Passauban. Láttam, igaz osztrák területről Pozsonyt és Burghausent.
Meghibásodások zöme küllőszakadások miatt következtek be.
A régi kerékpáromat, használtan még 1993-ban vettem Fehérváron lomistól a Börgöndi úton. Svájcból behozott olasz bicaj normál volt, amibe élete során kb. 100 ezer kilométert beletekertem. Nem csoda, hogy 2006 őszén meg adta magát, hisz terhelve volt egész életében, de alaposan. Volt amikor, összsúlya utánfutóval együtt jóval több volt, mint 200 kg. Egyik túrámon Krems mellett a rohrendorfi kempingben lengyel bringásoknak szemet szúrt az alaposan felmálházott kerékpárom. Ekkor nem utánfutóval voltam, csak szólóban. Azon tanakodtak, hogy milyen nehéz lehet. Szemléltetettem, hogy nem súlyos a bringa, felemeltem. Pedig az volt. Akkor még igencsak jó erőben voltam. Hívtam egyik nagydarab lengyelt, hogy jöjjön, emelje meg ő is. Szegény nemhogy megemelni, de még egyensúlyban sem tudta tartani, mert a súlyos kerékpár feldöntötte. Arra számított, látva, hogy én mekkora lendülettel tudom a kerékpárt felemelni, hogy ez őneki sem fog gondot okozni. Csakhogy én számítottam a nagy súlyra, de ő nem. Ezért történt az, ami történt. Látván erőművész mutatványomat, meghőköltek, önkéntelenül hátrább léptek. Mintha azt gondolták volna:
- Na ezzel az emberrel sem szeretnék este, egy sötét sikátorban összefutni*
(*idézet a Pogány Madonna című filmből, amikor a füredi verekedésben a szemlélők a cingár Kernt hiszik erősembernek, Bujtor helyett.)
Ugyancsak itt, ebben a kempingben 2000. augusztus 10-én agyvérzés kaptam. Szerencsére nem volt olyan nagyfokú, hogy nem tudtam volna még így is hazakeverednem önerőből. Előzménye volt, hogy pont egy éve 1999. augusztus végén már megcsapott a halál szele agyvérzés formájában. Ebből kigyógyultam kb. fél év alatt annyira, hogy ismét a régi formámba tudtam kerekezni. Néhány elhanyagolható „apróság” visszamaradt ugyan, de ez nem akadályozott a pedáltiprásban. A nagymértékű javulásomat dokik szerint az akaraterőmnek köszönhetem. Ennek apropóján felbátorodtam, és 2000 nyarán ismét túrázni indultam. Az agyvérzés tünetei most abban nyilvánult meg, hogy iszonytatóan kellemetlen kettőslátásom alakult ki. Szigetelőszalaggal leragasztottam szemüvegem jobb lencséjét, és dupla mennyiségben adagoltam magamnak az előző évi agyvérzésre kapott gyógyszert. Mire 14.-ére Hegyeshalomba értem, türhetöen rendbejöttem.
01-1995(A)1 06.17-06.20 3+1 nap 428 km BRUCK AD. MUR
17. Füle-Székesfehérvár/Szombathely-Oberwart-St.Jakob im Walde
18. St.Jakob im Walde-Bruck ad.Mur-Zlatten
19. Zlatten-Graz-Poppendorf
20. Poppendor-Tapolca/Füle
02-1995(A-SLO)2 07.10-07.16 6+1nap 727 km KLAGENFURT
10. Füle-Székesfehérvár/Szombathely-Oberwart-St.Jakob im Walde
11. St.Jakob im Walde- Bruck ad.Mur-Traboch
12. Traboch-Judenau-Scheifling
13. Scheifling-Klagenfurt-Künsdorf
14. Künsdorf-Slovenia-Laubegg
15. Laubegg-Heiligenkrautz-Zalacséb
16. Zalacséb-Tapolca/Füle
03-1995(A)3 07.26-08.03 8+1 nap 994 km SALZBURG
01. Füle-Székesfehérvár/Szombathely-Oberwart-St.Veit ad.Tristing 134,1 km
02. St.Veit ad.Tristing-St.Pölten-Blindenmark 119,0
03. Blindenmark-Enns-Weisskirchen 78,3 04 . Weisskirchen-Salzburg-Kuchl 126,0
05. Kuchl-Radstadt-Birnberg 71,4
06. Birnberg-Liezen-Vorwald/Treglwald 80,4
07. Treglwald- Bruck ad.Mur-Stübing 103,0
08. Stübing-Graz-Heiligenkrautz-Alsóújlak 142,0
09. Alsóújlak-Sümeg-Tapolca/Füle 74,5
04-1996(A)1 06.15-06.20 6 nap 386 km EBELSBERG
15. Füle-Székesfehérvár/Sárvár-Sopron
16 Sopron, Erzsébet kórház
17. Sopron, Erzsébet kórház
18. Sopron-Ebersberg
19. Ebersberg-Wulkaprodesdorf
20. Wulkaprodesdorf-Sárvár/Székesfehérvár-Füle
05-1996(A)2 07.15-07.21 6+1 nap 476 km NEUMARKT AN DER YBBS
15. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Sopron-Achau
16. Achau-Neulenbach
17. Neulenbach-Neumarkt ad.Ybbs-Wallenbach
18. Wallenbach-Melk-Pielach
19. Pielach-St.Pölten-St.Veit adTriesting
20. St.Veit adTriesting-Sopron-Sopronkövesd
21. Sopronkövesd/Szombathely/Székesfehérvár-Füle
06-1996(A-D)3 08.02-08.11 9+1 nap 921 km WANGHAUSEN
02. Füle-Székesfehérvár/Szombathely-Oberwart-St.Jakob im Walde
03. St.Jakob im Walde/Krieglach-Bruck ad.Mur-St.Michael-Liesingau
04. Liesingau-Liezen-Birnberg
05. Birnberg-Radstadt-Kuchl
06. Kuchl-Salzurg-Freilassing-Wanghausen-Ranshofen
07. Ranshofen-Wels-Weisskirchen
08. Weisskirchen-Ybbs ad.Donau-Sausenstein
09 Sausenstein-Tulln-Klosterneuburg
10. Klosterneuburg-Wien-Sopron-Sopronkövesd
11. Sopronkövesd/Szombathely/Székesfehérvár-Füle
07-1997(A)1 06.17-06.25 8+1 nap 664 km MAUTHAUSEN
17. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Sopron-Moosbrunn
18. Moosbrunn-Wien-Tulln-Altenwörth Kraftwerk
19. Altenwörth-Krems-Dürstein-Wachau-Melk-Krummnussbaum
20. Krummnussbaum-Grein-Eizendorf
21. Eizendorf-Mauthausen-Staffling
22. Staffling-Wallsee-Ybbs ad.Donau-Krummnussbaum
23. Krummnussbaum-Melk-Mautern-Tulln-Grafenstein Kraftwerk
24. Grafenstein-Wien-Schwechat-Achau-Wulkaprodesdorf
25. Wulkaprodesdorf-Sopron/Szombathely/Székesfehérvár-Füle
08-1997(A)2 07.21-07.27 6+1 nap 306 km ST.VEIT AD. TRIESTING
21. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Sopron-Wulkaprodesdorf
22. Wulkaprodesdorf-St.Veit ad.Triesting
23-25. St.Veit ad.Triesting és környéke
26. St.Veit ad.Triesting-Wulkaprodesdorf
27. Wulkaprodesdorf-Sopron/Szombathely/Székesfehérvár-Füle
09-1997(A)3 ST.VEIT AD.TRIESTING
10-1998(A)1 06.15-06.23 8+1 nap 721 km ST.VEIT AD.TRIESTING
15. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Sopron-Mölbich-St.Veit ad. Triesting
16. St.Veit ad.Triesting-Günsdorf-Steinfelder-St.Veit ad.Triesting
17. St.Veit ad.Triesting-Wiener Neustadt-St.Veit ad.Triesting
18. St.Veit ad.Triesting-Tessdorf-Tattendorf-St.Veit ad.Triesting
19. St.Veit ad.Triesting-Neumus-Alland-Baden-St.Veit ad.Triesting
20. St.Veit ad.Triesting-Piestingstal-St.Veit ad.Triesting
21. St.Veit ad.Triesting-Hainfeld-Hafnerberg-St.Veit ad.Triesting
22. St.Veit ad.Triesting-Bad Fischau-St.Egyden-Hirtenberg-Wien-St.Veit ad.Triesting
23. St.Veit ad.Triesting-Klingenbach-Sopron/Szombathely/ Székesfehérvár-Füle
11-1998(A)2 07.16-07.21 5+1 nap 551 km PETRONELL CARNUNTUM
16. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Nagycenk-Frauenkirchen-Petronell Carnuntum
17. Petronell Carnuntum-Hainburg-Eckartsau-Petronell Carnuntum
18. Petronell Carnuntum-Marchegg-Gansendorf-Lassee-Petronell Carnuntum
19. Petronell Carnuntum-Donau radweg-Grossenzersdorf-Donau radweg-
Petronell Carnuntum
20. Petronell Carnuntum-Marchegg-Petronell Carnuntum
21. Petronell Carnuntum-Bruck ad.Leitha-Mölbich-Fertőrákos-Sopron/
Szombathely/Székesfehérvár-Füle
12-1998(A)3 08.06-08.11 5+1 nap 557 km PETRONELL CARNUNTUM
06. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Nagycenk-Frauenkirchen- Zurndorf-Petronell Carnuntum
07. Petronell Carnuntum-Maria Ellend-Petronell Carnuntum
08. Petronell Carnuntum-Schwechat-Himberg-Schwadorf-Fischamend-
Petronell Carnuntum
09. Petronell Carnuntum-Fischamend-Mannesdorf-Bruck ad. Leitha-
Petronell Carnuntum
10. Petronell Carnuntum-Schwechat-Zwölfaxing-Schwechat- Trautmanndorf-Bruck ad. Leitha-Petronell Carnuntum
11. Petronell Carnuntum-Bruck ad.Leitha-Eisenstadt-Klingenbach- Sopron/Szombathely/Székesfehérvár-Füle
13-1998(A)4 08.24.-08.28 4+1 nap 396 km FERTŐ TÓ
24. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Nagycenk-Pamhagen-Illnitz- Podersdorf- Frauenkirchen
25. Frauenkirchen-Halbturm-Neusiedl am See-Purbach-Podersdorf- Frauenkirchen
26. Frauenkirchen-Podersdorf-Neusiedl am See-Gols-Podersdorf- Frauenkirchen
27. Frauenkirchen-Mönchhof-Purbach-Winden am See-Purbach am Neusidlersee
28. Purbach am Neusidlersee -Oslip-Siegendorf-Klingenbach-Sopron/
Szombathely/Székesfehérvár-Füle
14-1999(A)1 07.02.-07.09 7+1 nap 771 km ROSSATZ-KREMS
02. Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Nagycenk-Frauenkirchen
03. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln-Zwentendorf
04. Zwentendorf-Altenwörth-Donau radweg-Grafenwörth-Altenwörth- Reidling-Zwentendorf
05. Zwentendorf-Altenwörth-Rohrendorf-Krems-Stein-Rohrendor
06. Rohrendorf-Krems-Sentfenberg-Rohrendorf
07. Rohrendorf-Stein-Rossatz-Furth-Rohrendorf
08. Rohrendorf-Altenwörth-Tulln-Wien-Bruck ad.Leitha-Frauenkirchen
09. Frauenkirchen-Andau-Jánossomorja-Csorna-Pápa-Bakonybél-Zirc-
Gyulafirátót-Berhida-Füle
15-1999(A)2 07.19.-07.27 8+1 nap 809 km TULLN
19 Füle-Székesfehérvár/Szombathely/Nagycenk-Pamhagen- Frauenkirchen
20 Frauenkirchen-Neisiedl am See-Podersdorf-Frauenkirchen
21. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln
22. Tulln-Judenau-Sieghartskirchen-Liedzing-Abstetten-Judenau-Tulln
23. Tulln-Judenau-Rust-Attzenburg-Langenschönbichl-Asparg
24. Tulln-Judenau-Sieghartskirchen-Ried-Königstetten-Langenlebarn- Muckendorf-Königstetten-Tulbing-Tulln
25. Tulln-Clorherrn-Judenau-Gollarn-Einsiedl-Neulendbach-A1- Neulendbach-Grosser Tulln radweg-Tulln
26. Tulln-Neuaigen-Stetteldorf-Königsbrunn-Neuaigen-Tulln
27. Tulln-Wien-Bruck ad.Leitha-Frauendkirchen-Andau-Bősárkány- Mórichida-Tét-Veszprémvarsány/Székesfehérvár-Füle
16-1999(A)3 08.05-08.16 11+1 nap 1230 km ST.PÖLTEN
05. Füle-Székesfehérvár/Mosonmagyaróvár-Andau-Frauenkirchen-
Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln(167 km)
06. Tulln-Judenau-Mittendorf-St.Pölten
07. St.Pölten-Herzogenburg-Pottenbrunn-St.Pölten
08. St.Pölten-Unter Grafendorf-Böcheimkirchen-Pyhra-St.Pölten- Traismauer-St.Pölten
09 St.Pölten-Traisen-Lillienfeld-St.Pölten
10. St.Pölten
11. St.Pölten-Kirchberg-Laubenbachmühle-St.Pölten
12. St.Pölten-Kirchberg-Loichtal-St.Pölten
13. St.Pölten-Pielachtal-St.Pölten
14. St.Pölten-Göttweig Sitft-Mautern-Hollenburg-Herzogenburg-St. Pölten
15. St.Pölten-Judenau-Wien-Bruck ad.Leitha-Frauenkirchen
16. Frauenkirchen-Andau-Mosonmagyaróvár-Györ-Zirc-Gyulafirátót-Füle
17-2000(A)1 06.16-06.30 14+1 nap 1100 km ST.PÖLTEN
16. Füle-Székesfehérvár/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
17. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Judenau-St.Pölten
18-28. St.Pölten és környéke
29. St.Pölten-Judenau-Wien-Bruck ad.Leitha-Frauenkirchen
30. Frauenkirchen-Halbturm-Nickelsdorf-Hegyeshalom/Székesfehérvár- Füle
18-2000(A)2 07.10-07.20 10+1 nap 997 km KREMS
10. Füle-Székesfehérvár/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
11. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln-Rohrendorf
12-18 Rohrendorf-Krems és környéke
19. Rohrendorf-Tulln-Wien-Bruck ad.Leitha-Frauenkirchen
20. Frauenkirchen-Andau-Mosonszolnok-Hegyeshalom/Székesfehérvár- Füle
19-2000(A)3 08.04-08.14 10+1 nap 526 km KREMS
04. Füle-Székesfehérvár/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
05-07. Frauenkirchen
08 Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln-Rohrendorf
09-10. Rohrendorf-Krems és környéke
11. Rohrendorf-Traismauer
12 Traismauer-Tulln-Klosterneuburg
13. Klosterneuburg- Wien-Bruck ad.Leitha-Frauenkirchen
14 Frauenkirchen-Mönchof-Nickelsdorf-Hegyeshalom/Székesfehérvár- Füle
20-2001(A-D)1 06.15-06.26 12+1 nap PASSAU
15. Füle-Székesfehérvár/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
16. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Tulln-Rohrendorf
17. Rohrendorf-Linz-Ottensheim
18. Ottensheim és környéke
19 Ottensheim-Engelhartszell-Kochbachmülle-Passau-Kochbachmülle
20 Kochbachmülle-Schlögen-Linz
21 Linz-Mauthausen-Au ad.Naarn
22-25. Au ad.Naarn és környéke ( Enns, Steyr, Preg )
26. Au ad.Naarn-Ybbs ad.Donau-St.Pölten-Wien
27. Wien-Hirnberg-Bruck ad. Leitha-Frauenkirchen-Fertöszentmiklós/
Györ/Székesfehérvár-Füle
21-2001(A)2 07.06-07.10 4+1 nap FRAUENKIRCHEN DANI
06. Füle-Székesfehérvár/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
07-09. Frauenkirchen-Podersdorf-Neusidl am See-Purbach am Neusidlersee-
Frauenkirchen és környéke
10. Frauenkirchen-Fertöszentmiklós/Györ/Komárom/Székesfehérvár-Füle
22-2001(A)3 07.13-07.16 3+1 nap FRAUENKIRCHEN ADÉL
13. Füle-Székesfehérvár/Komárom/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
14-15 Frauenkirchen-Podesdorf- Frauenkirchen
16. Frauenkirchen-Fertöszentmiklós/Györ/Komárom/Székesfehérvár-Füle
23-2001(A)4 07.27-08.02 6+1 nap FRAUENKIRCHEN APA
24-2001(A-SK)5 08.10-08.16 6+1 nap FRAUENKIRCHEN APA
25-2002(A)1 07.17-07.24 7+1 nap 600 km KREMS DANI
17. Füle-Székesfehérvár/Komárom/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
18. Frauenkirchen
19. Frauenkirchen-Burck ad.Leitha-Schwehat-Wien-Tulln
20. Tulln-Altenwörth-Rohrendorf-Krems-Traismauer-St. Pölten- Wilhelmsburg-Eschenau
21. Eschenau-Hainfeld-Hirtenberg-Laxenburg
22. Laxenburg-Eisenstadt-Neusidler am See-Frauenkirchen
23. Frauenkirchen-Pama-Kittsee-Hainburg-Petronell Carnuntum- Zurndorf-Weiden-Frauenkirchen
24. Frauenkirchen-Fertöszentmiklós/Györ/Komárom/Székesfehérvár-Füle
26-2002(A)2 06.28-07.11 13+1 nap 1150 km ST.WOLFGANG IM SALZKAMMERGUT
28. Füle-Székesfehérvár/Komárom/Györ/Fertöszentmiklós-Frauenkirchen
29. Frauenkirchen
30. Frauenkirchen
01. Frauenkirchen-Bruck ad.Leitha-Wien-Krems
02. Krems-Melk-Wallsee-Linz
03. Linz-Wels-Vöcklabruck-Attersee
04. Attersee-Unterach-Steinbach am Attersee-Unterach
05. Unterach-Mondsee-St.Gilden-Wolfgangsee-Bad Ischl-Unterach
06. Unterach-Steinbach am Attersee-Schörfling-Nussdorf am Attersee- Unterach
07. Unterach-Bad Ischl-Wolfgangsee-Bad Ischl-Unterach
08. Unterach-Bad Ischl-St.Wolfgang im Salzkammergut
09. St.Wolfgang im Salzkammergut-Bad Ischl-Gmunden-Wels-
Abwingen kraftwerk-Mauthausen-Au ad.Naarn
10. Au ad.Naarn-Ybbs ad.Donau-Melk-St.Pölten-Judenau-Klosterneuburg
11. Klosterneuburg-Wien-Fischamend-Bruckad.Leitha-Frauenkirchen- Fertöszentmiklós/Györ/Komárom/Székesfehérvár-Füle
27-2002(A-I)3 07.31-08.17 17+1 nap 940 km VILLACH-TARVISIO
31. Füle-Székesfehérvár/Komárom/Györ/Fertöszentmiklós- Frauenkirchen
01. Frauenkirchen
02. Frauenkirchen
03. Frauenkirchen-Wiener Neustadt/Klagenfurt-Auen
04. Auen-Velden-Klagenfurt-Auen
05. Auen-Velden-Auen-Klagenfurt-Auen
06. Auen-Klagenfurt
07. Klagenfurt-Klopeiner See és környéke-Klagenfurt
08. Klagenfurt-Drautal-Klagenfurt
09. Klagenfurt-Keutschaher See-Klagenfurt
10. Klagenfurt-Villach(Klein Vaschasch)-Ossiacher See-Villach
11. Villach-Ossiacher See-Villach
12. Villach-Tarvisio-Villach-Ossiacher See-Villach
13. Villach-Ossiacher See-Villach
14. Villach-Ossiacher See-Villach
15. Villach-Ossiacher See-Villach
16. Villach/Bruck ad.Mur/Wiener Neustadt-Frauenkirchen
17. Frauenkirchen-Kapuvár-Györ-Székesfehérvár-Füle
28-2003(A)1 06.16-06.25 9+1nap FRAUENKIRCHEN-DANI
29-2003(A)2 07.04-07.16 12+1nap SPITTAL AD.DRAU
04. Füle-Székesfehérvár/Petöháza-Frauenkirchen
05. Frauenkirchen-Wiener Neustadt/Villach-Spittal ad.Drau
06. Spittal ad.Drau-Seeboden-Spittal ad.Drau
07. Spittal ad.Drau-Lurnfeld-Seeboden-Döbriach-Seeboden-Spittal ad. Drau
08. Spittal ad.Drau-Afritz See-Spittal ad.Drau
09. Spittal ad.Drau-Villach(Klein Vaschasch)-Berghof-Villach
10. Villach-Alt Ossiach-Villach
11. Villach-Annemhein-Steindorf am Ossiacher See-Berghof-Villach
12. Villach-Ossiach-Villach
13. Villach-Faaker See-Villach
14. Villach-Velden-Klagenfurt
15. Klagenfurt/Wiener Neustadt-Frauenkirchen
16. Frauenkirchen-Fertöd-Balf-Sopron/Székesfehérvár-Füle
30-2003(A)3 07.21-07.28 7+1 nap FRAUENKIRCHEN BABI
21. Füle/Székesfehérvár/Fertöszentmiklós-Fertödendréd-Frauenkirchen
22. Frauenkirchen
23. Frauenkirchen
24. Frauenkirchen
25. Frauenkirchen
26. Frauenkirchen-Podersdorf-Frauenkirchen
27. Frauenkirchen
28. Frauenkirchen-Fertöd-Petöháza-Fertöszentmiklós/Székesfehérvár/ Füle
31-2003(A)4 08.04-08.15 11+1 nap BERGHOF-VILLACH
04. Füle-Székesfehérvár/Petöháza-Frauenkirchen
05. Frauenkirchen
06. Frauenkirchen-Wiener Neustadt/Villach-Heiligengestade(Berghof)
07. Berghof
08. Berghof-Villach-Berghof-Steindorf am Ossiacher See-Berghof
09. Berghof-Villach-Berghof-Afritz See-Berghof
10. Berghof-Faaker See-Berghof
11. Berghof-Landskron-Berghof
12. Berghof-Villach-Berghof-Faaker See-Berghof
13. Berghof-Villach/Wiener Neustadt-Frauenkirchen
14. Frauenkirchen
15. Frauenkirchen-Fertödszentmiklós-Celldömölk/Tapolca/Füle