A Veres Kft. és a Geo-Univerzal Kft. jóvoltából két év szünet után ismét Magyarországra látogatott az Europa Truck Trial mezőnye. Veres József és Szabolcska Péter a 2009-es versenysorozat szezonzáró futamának megrendezését vállalták magukra. Mivel a megszokott sóskúti helyszín sportcélokra már nem használható, így a futamot Lakiteleken, a régi téglagyár és a hozzá tartozó agyagbánya területén rendezték meg.
A pályákat a versenysorozat német és osztrák szervezői jelölték ki. Már pénteken sejteni lehetett, hogy a fákkal sűrűn tarkított szekciókban látványos versenyre számíthatunk. A terep Europa Truck Trial versenyzői számára is szokatlan kihívást jelentett: nem egyszer lehetett látni tanácstalanul széttárt kezeket, hogy most akkor merre tovább. Nem ritka látvány volt a kitört fát maga után vonszoló kamion, vagy az ablakon keresztül ágakat hajtogató, tördelő versenyzők.
A sportág első magyar Európa-bajnoka, Sedró Mihály már a verseny előtt örömteli szenzációt szolgáltatott: az 5. futamon, Voitsbergben aratott győzelmével a pontversenyben behozhatatlan előnyre tett szert, így sikeresen megvédte Európa-bajnoki címét!
A magyar triálosok szerettek volna látványos autózással kedveskedni a hazai közönségnek, ezért több magyar egység is képviseltette magát. S3 kategóriában indult Rávágyi János a zöld Prágával, egy frissen alakult magyar csapat, a Sógorok egy másik Prágával, és természetesen az Alpet Team is rajthoz állt. Ezzel sikerült kiállítani az idei versenysorozat legnépesebb S3-as mezőnyét, a nézők nagy örömére. Magyar érdekeltség még a P1-es kategóriában is volt, Cseresznye János Voitsberg után már a második idei versenyén vett részt.
Péntek délután a mezőny felvonulással kedveskedett Lakitelek és Tiszakécske lakóinak. A versenyzők mellett felvonult egy-két, a különleges járművek kiállítására érkezett jármű is, így a közönség a repülőtől a villamosig mindenféle szerkezetet láthatott. A szervezők gondoskodtak arról, hogy a nézőknek a verseny mellett egyéb látványosságokban is legyen része. Különleges járművek bemutatója, big-foot bemutató, autó kötélhúzás, autótaposás, modellautó bemutató szerepelt a programban. A vállalkozó szellemű nézőket daruval emelték 72 méter magasba, hogy madártávlatból is megszemlélhessék a pályát.
A szombati versenynapon Rávágyi János már az első szekcióban megmutatta, hogy a látvány a lényeg: másfél méter magasan felmászott a Prágával egy derékvastagságú fára. A német bírók is csak hüledeztek, hogy ilyen versenyzési stílust eddig még nem láttak. A mezőny többi tagja sem kímélte a technikát, hamarosan borulások nyomait, ágakat, homokot, összetört visszapillantó tükröket lehetett látni több járművön. De voltak elegánsabb vezetők is, akiknek úgy nézett ki a versenygépe, mintha mi se történt volna. Minden néző megtalálhatta a kedvenc kategóriáját, de az előző évekkel ellentétben, amikor is az S5 volt a legnépszerűbb géposztály, most a legtöbb néző mindig a nyitottabb, kevésbé fás szekcióknál gyűlt össze, ahol egyforma lelkesedéssel nézték a legkisebbeket és a legnagyobbakat is.
A verseny után a magyar résztvevők hangulatos örömautózással kedveskedtek a nézőknek. Rávágyi János bemutatta a tőle megszokott gödörbe ereszkedős produkciót is, sikerrel. A mutatvánnyal a másik Prága is megpróbálkozott, azonban felépítéséből adódóan a kikecmergésnél segítségre szorult. Az S5 kategória friss Európa-bajnoka, Marcel Schoch is bemutatott egy kis levezető versenyen kívüli produkciót.
Az esti eredményhirdetésnél először a magyar futam helyezettjeit, majd az összetett Európa-bajnoki helyezetteket ünnepelték. Itt már senki sem számított különösebb meglepetésre, ám a szervezőség még ekkor is gondoskodott a látványról. Az S3 kategória bajnoki címének megvédője és navigátora a versenyzők, a bírók és a rajongók legnagyobb meglepetésére a daru segítségével a magasból érkezett meg a színpad elé. A vitathatatlanul legnagyobb közönségsikert azonban a lakiteleki futam emlékére egyedileg felcimkézett magyar pálinka aratta, amit minden csapatnak ajándékba adtak a szervezők.
A német résztvevők méltatták a magyarok szervezésbe fektetett munkáját, és hangot adtak annak a kívánságuknak, hogy jövőre is szeretnének Lakitelekre visszatérni.
egésznapos autó- és légi-modellező bemutató
autó kötélhúzó verseny
12:00-12:30 Ebédszünet, közben látványos gépbemutatók
14:00 BIG-FOOT, és egyéb bemutatók
20:00 Zenés est. Az úri közönség táncol! 20 éves a TRUCK TRIAL rendezvény sorozat
Vasárnap:
9:00-18:00 szekcióversenyek
közben:
egésznapos autó- és légi-modellező bemutató
12:00-12:30 Ebédszünet, közben látványos gépbemutatók
14:00 BIG-FOOT, és egyéb bemutatók
17:00 (kb) egy kis autótaposás
20:00 Ünnepélyes eredményhirdetés
21:00 Tánc és sörözés kifulladásig...
A Truck Trial Európabajnoki futammal közös helyszínen egy Különleges Járműtalálkozó is megtekinthető.
Jegyárak
1 napos belépőjegy: 1200 Ft
2 napos belépőjegy: 2000 Ft
14 éves kor alatt a belépés díjtalan
Gyereksarok
Mi az a Truck Trial?
A Truck Trialról általában:
A versenysorozat
Az Europa Truck Trial egy német szervezésű teherautós off-road versenysorozat. Évente 5-7 futamot rendeznek, általában német, osztrák, francia helyszíneken, de cseh, lengyel, és magyar futam is volt már.
A futamokat általában kő- homok- vagy szénbányák területén rendezik. Ettől függően van jellemzően sziklás (Balve, Osnabrück), homokos (Sóskút) vagy köves (Voitsberg) talajú pálya, ami a versenyzők ügyességét és a gumikat különbözőképpen teszi próbára.
A járművek
A járművek nyomtávolság és tengelytáv alapján 5 széria (S1-S5) és 2 prototípus (P1-P2) géposztályba vannak sorolva.
A gépjárművek összetétele változatos képet mutat, az 50 éves oldtimer Fauntól kezdve a legújabb fejlesztésű Mercedesig. A prototípus kategóriákban kifejezetten truck-trial versenyekre épített gépek szerepelnek. Külön kormányozható kerekeikkel szép és különleges látványt nyújtanak.
A versenyzők biztonságát szigorú szabályok garantálják, amelyek a bukócsőre, bukósisakra és a gépjárművek biztonsági rendszereire vonatkoznak.
Egy futam
Egy futam általában pénteken a gépátvétellel kezdődik, ahol ellenőrzik a járműveket, megfelelnek-e az adott géposztályra vonatkozó szabályoknak, megvannak-e az előírt biztonsági felszerelések, a kötelező matricák. Ezután – a legtöbb helyszínen – a mezőny látványos felvonulással kedveskedik a nézőknek. Szombaton és vasárnap a szekcióversenyek zajlanak, majd vasárnap este az ünnepélyes eredményhirdetés és díjkiosztó.
A szekcióversenyek kezdetén minden géposztálynak kisorsolnak egy szekciót. Amikor ezt az adott géposztályban szereplő összes jármű teljesítette, akkor újra sorsolnak, és átvonulnak a következőre. A verseny így minden géposztályban egyszerre zajlik, nincsenek üresjáratok, a nézők legnagyobb örömére.
A nézők ellátásáról büfék és sörsátrak gondoskodnak. Általában egy-és kétnapos belépőket lehet váltani, az egynapos belépő nagyságrendileg 12-15 euró, a kétnapos pedig 18-22 euró, a helyi rendezőktől függően.
Szabályok
A verseny ún. szekciókban zajlik, amelyeket mindig a német rendezők jelölnek ki. A szekciókon belül kapukat állítanak fel, amelyeknek bal oldalán a színjelzés mutatja, hogy az adott kaput melyik géposztálynak kell kötelezően teljesíteni. (S1: fekete; S2-S3: zöld; S4-S5: sárga; P1: kék; P2: piros;
minden géposztály: fehér)
A kapuk teljesítésének sorrendje a versenyzőkre van bízva. Ezért minden szekció előtt előtt rövid gyalogos pályabejárásra van lehetőség, ahol a versenyzők eldönthetik, milyen taktikát fognak alkalmazni. A kapuk menetirányban mind előre- mind pedig hátramenetben teljesíthetők, de a színjelzésnek mindig a menetirány szerinti bal oldalon kell lennie.
A cél minél kevesebb hibapont begyűjtésével teljesíteni a szekciót. Büntetőpont jár többek között a kapuoszlop érintéséért, kidöntéséért, rossz irányból vagy kétszer teljesített kapuért, minden menetirányváltásért, 15 mp és 3 perc közötti leállásért. A szekció feladásával jár pl. a 3 percnél hosszabb leállás, több mint 6 menetirányváltás két kapu között, a szekció elhagyása, az időkeret letöltése. Minden szekcióban egy bíró és több segítő figyeli az elért hibapontokat, az eredményt a csapat valamelyik tagjának a szekció teljesítése után alá is kell írni. Az értékelésnél az időeredmény nem számít, csak a gyűjtött hibapontok.
A versenyzők indulási sorrendje szekciónként változik. A nézőknek szigorúan tilos a szekción belül tartózkodni. Egy járművel ún. duplastart esetén két csapat is indulhat.
A versenyzők
A versenyautók személyzete egy vezetőből és egy vagy két kocsikísérőből áll. A szabályok nem követelik meg a kocsikísérő jelenlétét, így a kisebb géposztályokban előfordul egy-egy magányos vezető. A legnagyobb, S5 kategóriában ezzel szemben nem ritka a háromfős személyzet.
A versenyben a részvétel feltétele vezetőknek az adott kategóriára érvényes jogosítvány, kocsikísérőknek a 16 év feletti életkor. A mezőny általában német és osztrák versenyzőkből áll, de vannak spanyol, holland, francia és nagy örömünkre magyar állandó résztvevők is. A versenyzők összetétele is változatos, a veteránoktól a családi hagyományt folytató fiatalokig sok karizmatikus egyéniség megtalálható közöttük. A verseny légköre egyedülállóan családias, az ellenfelek rendszeresen segítik egymást tanácsokkal, vagy a technikai problémák megoldásában.
Hivatalos versenyszabályzat 2009 (németül): link
Hivatalos versenyszabályzat 2009 (franciául): link
Hivatalos versenyszabályzat 2004 (magyarul): link Azóta sajnos fordítás nem készült.