-Hengerfejtömítés (ábrán D)
Az 50-es Ifa motorjának az égésterét NEM a hengerfejtömítés vastagságával lehet módosítani hanem a hengerállvány alatti papírtömítésekkel!
Ezért a gyár az összepréseletlen hengerfejtömítés vastagsásgát 1.5 +-0.06mm-ben határozta meg! Sajnos ezt a méretet a kisiparosok nem minden esetben tartják ezmiatt akár 2mm-nél vastagabb tömítést is vásárolhatunk, ezért célszerű már a boltban megmérni!
Összepréselt hengerfejtömítés mérete: 1.25 +-0.06mm.
Ez fontos a helyes résméret szempontjából!
Az új tömítést úgy rakjuk fel a hengerblokk felületére, hogy a hengerfurat szélesebb foglalati széle a hengerfej felé nézzen.
-Résméret(ábrán A): 1.15+-0.21mm
A résméret megadja a dugattyúfenék szélének a hengerfej felfekvő felületéig terjedő távolságát felső holtponti helyzetben.
A résméret a szakirodalom szerint általában nem mérhető, ezért én a következőképp csinálom:
1, Ha a motorról valami ok miatt le kell venni a hengerfejet:
A hengerfejek leemelése után a régi hengerfejtömítést visszaigazítom és a dugattyúkra kb 2-3 mm vastag ónhuzal darabokat helyezek egymással szemben a dugattyú széleire.
A hengerfejet vissza lehúzom ,és átfordítom a motort, a hengerfejek ismételt levétele után már mérhető az összepréselt óndarabok vastagsága!
2,Ha a motort nem akarom megbontani csak ,az égésteret szeretném ellenőrizni:
Ebben az esetben elég a porlasztókat kivenni ,és abban a hengerben ahol mérni szeretnénk a dugattyút alsó holtpontra állítani.
A porlasztó helyén egy ónhuzalt letolni kb10-12cm-t, így a dugattyú égésterét elkerüli a huzal vége ,a dugattyút felfelé hajtva a huzalból tol ki pár cm-t de ígyis a végét egy darabon el lapítja, amit kihúzva már mérni lehet.
Ennek a módszernek a hátránya hogy 0.1-0.2 mm pontatlansága van a dugattyúkopásból adódó billenés miatt.
Hát tömören ennyit az égéstérről, remélem érthető voltam!
