speedo1985 Admin

Csatlakozott: 2008.05.11. Vasárnap 18:05 Hozzászólások: 19
|
Hozzászólás témája: TUning |
|
|
A szívó oldali tuning
A többlet teljesítmény eléréséhez vezet legrövidebb út a motorba bejuttatott leveg
mennyiségének és milyenségének megváltoztatása. Azt is kijelenthetjük, hogy a leveg a
legfontosabb teljesítmény-befolyásoló tényez. A motor teljesítményét elssorban a
bejuttatott leveg hmérséklete, sebessége, oxigén tartalma és nyomása határozza meg. Ma
már nagyon sok hatékony eszköz szolgálja a motorba juttatott leveg optimalizálását:
sportlégsz, rezonátorcs, Turbo Jet, Spirex, Turbo. Ezen cikkünk az olcsóbb és
egyszerbb tuningolási eszközöket veszi sorra.
A sportlégsz
A sportlégsz egy fémhálós szerkezet textil (vagy szivacs) betéttel ellátott sz, mely
a gyári papírsznél sokkal több levegt enged a motorba, a megfelel szrés után.
Alapveten 2 típusa létezik.
1, Betétsz
Az els a sport betétsz, melyet a gyári légszházba kell behelyezni. Ez az
egyszerbb megoldás. Itt minden adott, nem lehet semmit
elrontani, viszont a többletteljesítmény elérése is igen
korlátozott. Egyszeren csak annyit fogunk érezni,
mintha egy kicsit könnyebben járna a motor, könnyebben
venné az eltte álló akadályokat. A dinamikusabb motor
mellett egy minimális fogyasztás csökkenés is elérhet
2, Direktsz
A másik változat a direktsz. Ez nem más, mint a gyári szház eltávolításával a
motortérbe helyezett küls levegsz, melyet a
megfelel csövekkel kell a motorhoz kötni. Ezt sokkal
nehezebb JÓL beépíteni! Túl sok tényezt kell
figyelembe venni, melyek elmulasztásával a kívánt
eredményt többszörösen is ellentettjére változtathatunk.
Saját tapasztalatom alapján szeretném megosztani
veletek a légszépítés trükkjeit.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
a) A motorhoz túl közel helyezett sportlégsz szinte csak meleg / forró levegt kap,
amiben köztudottan kevesebb az oxigén. Ebbl kifolyólag a motor teljesítménye csökken,
hiszen rontottunk az égés hatásfokán. Akár 10-
15%-kal is visszaeshet a teljesítmény, és egy lomha,
ertlen motort kapunk eredményként. Emellett a
fogyasztásunk 0,5 - 1 literrel is megnhet. Ha
semmiképp nem lehet a direktszt a motortól
távolabb helyezni, akkor használjunk védpajzsot,
króm- vagy carbonházas légszt, vagy inkább
maradjunk a betétsznél.
b) A hagyományos 8 szelepes autóknál a jól beépített direktsz felszabadítja a motorban
rejl lehetségeket, és egy igazán dinamikus lendületes motort kapunk eredményül. A 16
szelepes autóknál a direktsz beépítésével koránt sem érünk el ekkora
teljesítménynövekedést. Alapveten annyit fogunk érzékelni, hogy az autó lendületesebb
lesz, könnyebben veszi az akadályokat, dinamikusabban reagál a gázadásra, és a motor
nyomaték görbénk csúcspontja alacsonyabb fordulatszámon is rendelkezésre áll. Életszer
példával élve: könnyebben, egyenletesebben jár a motor, hamarabb kezd el húzni az autó,
az emelkedkön lassabban veszít a sebességbl.
c) Nagyon fontos, hogy a direktsz beépítésénél figyelembe vegyük a levegrendszerbe
lév légtömegmér szondát! Ezt semmiképp nem
hagyhatjuk ki! Úgy kell a direktszt beépíteni,
hogy a SZRT leveg útjába benne legyen a gyári
légtömegmér szonda. Ellenkez esetben egy
nagyon rossz hatásfokú és lomha sokat fogyasztó
autót kapunk.
d) A legtöbb autónál visszavezetik az égés során termel kartergázt a levegrendszerbe.
Ennek csupán környezetvédelmi oka van, gyakorlati haszna egyáltalán nincs. Hiszen az
elégetett gáz csak rontja a bemen leveg összetételét, az égésben már nem vesz részt.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
Azoknál az autóknál, amelyeknél a kartergáz tiszta (nem olajos) egyszeren egy
kartersz segítségével kivezethetjük az elhasznált gázt a levegbe. „Olajfolyós” autónál
ezt ne alkalmazzuk, mert ha a kartersz eldugul, a gáz benn marad, és csak rontja a
motor teljesítményét.
e) A legjobb hatásfokot úgy érhetjük el, ha a bevezetett
hideg levegt egy házzal ellátott légszn keresztül
juttatjuk be a motorba, úgy hogy a légsz ne tudjon
máshonnan levegt szívni.
f) Alapveten a légsz mérete nem befolyásolja a beszívott leveg mennyiségét, hiszen
a motor úgyis csak annyit szív be amennyire szüksége van. Az egyetlen tényez, amire
figyelni kell, hogy nagy motorhoz ne engedjünk nagyon kis méret szt beépíteni, mert
akkor a motor nem fog kapni elegend levegt, és ezáltal ront a teljesítményen.
A rezonátorcs
A légsz kiválasztása után a következ lépés a beáramló leveg sebességének
megváltoztatása (jó esetben gyorsítása). Az elsdleges és legfontosabb tényez az
alkalmazandó légszcsövek kialakítása és
mérete. A gyári légszcsövek általában
anyagból, vagy gumiból készült harmonika
alakú csövek. Köztudott, hogy a gyári
légszház nem a motorhoz van rögzítve,
hanem a kasztnihoz, így a légszcsöveknek
kell kiegyenlíteni a motor rezgését. Hátránya,
hogy a harmonika szerkezet miatt a leveg nem
tud egyenletesen és nagy sebességgel áramlani.
Ezért találták ki a rezonátorcsövet, mely nem
más, mint egy belülrl teljesen sík, polírozott fém cs. Itt a leveg áramlását semmi sem
akadályozza, viszont a cs átmérjét gondosan ki kell választani. A túl nagy átmér csben
lelassul a leveg, így nem érjük el a kívánt hatást. Általánosan a következk szerint érdemes
választani: 1.6-os motorig 65mm átmér cs, felette pedig a 75mm-es cs az ajánlott.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
A TURBO JET és a SPIREX
Ha gondosan megterveztük a rendszert, és figyeltünk minden részletre, akkor elérkeztünk
ahhoz a ponthoz, ahol a leveg további gyorsítása már eléggé zsebbenyúlós. Eddig a fizika
törvényeit vettük alapul a többletteljesítmény eléréséhez, a most következ eszközök egy
kicsit hozzásegítik a levegt a fizika adta hatások hatékonyabb eléréséhez.
Az olcsóbb lehetség a TURBO JET, amely nem más, mint egy fémházba épített
csapágyas ventilátor. Ezt közvetlenül a levegsz után kell beépíteni, mely a beszívott
leveg hatására pörögni kezd, és így „megtekeri” a
rajta áthaladó levegt. Gyakorlatilag elsegítjük a
gyorsabb levegáramlást, és plusz erket
szabadíthatunk fel a motorból. Ennek létezik egy
másik típusa, amely nem a leveg hatására pörög
fel, hanem egy elektromotor segítségével már eleve
forgó helyzetben kapja meg a levegt.
A drágább lehetség a SPIREX, ami egy speciálisan kialakított fém légszcs, középen
egy megcsavart válaszfallal. Az elv itt is ugyan az, azzal a különbséggel, hogy itt a levegnek
kötöttebb az útja, hiszen az áramló leveg nem tud átmenni az egyik térfélbl a másikba.
A [color=darkblue]SPIREX felgyorsítja a rajta átáramló leveg sebességét. A
gázsebesség függ a cs keresztmetszetétl és a benne lév
spirál szögétl.
Elnyei:
1. Idegység alatt több leveg jut a hengerekbe.
2. A spirális mozgás következtében javul az üzemanyagrészecskék
elporlasztásának hatásfoka.
Ez a két dolog jótékony hatással van a motor teljesítményére.
Optimális körülmények között 10-13% teljesítménynövekedést
eredményezhet
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu A Kompresszor és a TURBÓ
Elérkeztünk az utolsó ponthoz, amely nem más, mint a beáramló leveg nyomásának
megváltoztatása. Erre szintén kétféle lehetség kínálkozik.
A kompresszorról már szerintem mindenki hallott, így ezt most csak érintlegesen
említem meg. Az alapelv szerint a beáramló leveg egy részét egy tartályban gyjtjük, és
túlnyomás alatt tartjuk. A kívánt nyomás elérése után a megfelel pillanatban kinyitjuk a
szelepet és a nagynyomású leveg irdatlan sebességgel áramlik ki belle egyenesen a
motorba. A kompresszor alacsony fordulatszámon tudja biztosítani a motorba szánt leveg
nagyobb nyomáson történ áramlását.
A másik nagyra becsült és mélyen tisztelt
találmány a [color=indigo]TURBÓ
. Ha valaki ült már turbós
autóba, akkor szerintem tudja, hogy mirl
beszélek. A mködési elve a következ: A
kiáramló kipufogógáz energiáját felhasználva
meghajtunk egy turbinakereket, mely meghajt egy
vele egy tengelyen lév másik házban
elhelyezked kompresszorkereket, ahol a motorba
szánt, szrt leveg nagyobb nyomáson távozik.
Minél gyorsabban pörög a motor annál gyorsabb
a kiáramló kipufogógáz, és ezáltal a beáramló
friss leveg is egyre gyorsabb lesz. A folyamat
szabályozását a wastegate szelep végzi, mely egy
adott nyomás elérésekor elirányítja a kipufogógáz
egy részét.
Ne felejtsük el, hogy ha a nagyobb teljesítmény reményében több levegt juttatunk a
motorba, akkor annak megfelel kiáramlását is biztosítanunk kell! Ennek a
leghatékonyabb módja a kipufogó oldali tuning, de ez már egy másik történet |
|
|
Elküldve: Kedd. Máj. 27, 2008 3:17 pm |
|