http://creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/ Tunedthings :: Téma megtekintése - TUning
Tartalomjegyzék Tunedthings
Tuning
 
 Gy.I.K.Gy.I.K.   KeresésKeresés   TaglistaTaglista   CsoportokCsoportok   RegisztrációRegisztráció 
 ProfilProfil   Privát üzeneteid olvasásához be kell jelentkeznedPrivát üzeneteid olvasásához be kell jelentkezned   BelépésBelépés 

TUning

 
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához
Előző téma megtekintése :: Következő téma megtekintése  
Szerző Üzenet
speedo1985
Admin

Admin



Csatlakozott: 2008.05.11. Vasárnap 18:05
Hozzászólások: 19

Hozzászólás Hozzászólás témája: TUning Hozzászólás az előzmény idézésével

A szívó oldali tuning
A többlet teljesítmény eléréséhez vezet􀄘 legrövidebb út a motorba bejuttatott leveg􀄘
mennyiségének és milyenségének megváltoztatása. Azt is kijelenthetjük, hogy a leveg􀄘 a
legfontosabb teljesítmény-befolyásoló tényez􀄘. A motor teljesítményét els􀄘sorban a
bejuttatott leveg􀄘 h􀄘mérséklete, sebessége, oxigén tartalma és nyomása határozza meg. Ma
már nagyon sok hatékony eszköz szolgálja a motorba juttatott leveg􀄘 optimalizálását:
sportlégsz􀄦􀁕􀄘, rezonátorcs􀄘, Turbo Jet, Spirex, Turbo. Ezen cikkünk az olcsóbb és
egyszer􀄦bb tuningolási eszközöket veszi sorra.
A sportlégsz􀄦􀁕􀄘
A sportlégsz􀄦􀁕􀄘 egy fémhálós szerkezet􀄦 textil (vagy szivacs) betéttel ellátott sz􀄦􀁕􀄘, mely
a gyári papírsz􀄦􀁕􀄘nél sokkal több leveg􀄘t enged a motorba, a megfelel􀄘 sz􀄦rés után.
Alapvet􀄘en 2 típusa létezik.
1, Betétsz􀄦􀁕􀄘
Az els􀄘 a sport betétsz􀄦􀁕􀄘, melyet a gyári légsz􀄦􀁕􀄘házba kell behelyezni. Ez az
egyszer􀄦bb megoldás. Itt minden adott, nem lehet semmit
elrontani, viszont a többletteljesítmény elérése is igen
korlátozott. Egyszer􀄦en csak annyit fogunk érezni,
mintha egy kicsit könnyebben járna a motor, könnyebben
venné az el􀄘tte álló akadályokat. A dinamikusabb motor
mellett egy minimális fogyasztás csökkenés is elérhet􀄘
2, Direktsz􀄦􀁕􀄘
A másik változat a direktsz􀄦􀁕􀄘. Ez nem más, mint a gyári sz􀄦􀁕􀄘ház eltávolításával a
motortérbe helyezett küls􀄘 leveg􀄘sz􀄦􀁕􀄘, melyet a
megfelel􀄘 csövekkel kell a motorhoz kötni. Ezt sokkal
nehezebb JÓL beépíteni! Túl sok tényez􀄘t kell
figyelembe venni, melyek elmulasztásával a kívánt
eredményt többszörösen is ellentettjére változtathatunk.
Saját tapasztalatom alapján szeretném megosztani
veletek a légsz􀄦􀁕􀄘építés trükkjeit.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
a) A motorhoz túl közel helyezett sportlégsz􀄦􀁕􀄘 szinte csak meleg / forró leveg􀄘t kap,
amiben köztudottan kevesebb az oxigén. Ebb􀄘l kifolyólag a motor teljesítménye csökken,
hiszen rontottunk az égés hatásfokán. Akár 10-
15%-kal is visszaeshet a teljesítmény, és egy lomha,
er􀄘tlen motort kapunk eredményként. Emellett a
fogyasztásunk 0,5 - 1 literrel is megn􀄘het. Ha
semmiképp nem lehet a direktsz􀄦􀁕􀄘t a motortól
távolabb helyezni, akkor használjunk véd􀄘pajzsot,
króm- vagy carbonházas légsz􀄦􀁕􀄘t, vagy inkább
maradjunk a betétsz􀄦􀁕􀄘nél.
b) A hagyományos 8 szelepes autóknál a jól beépített direktsz􀄦􀁕􀄘 felszabadítja a motorban
rejl􀄘 lehet􀄘ségeket, és egy igazán dinamikus lendületes motort kapunk eredményül. A 16
szelepes autóknál a direktsz􀄦􀁕􀄘 beépítésével koránt sem érünk el ekkora
teljesítménynövekedést. Alapvet􀄘en annyit fogunk érzékelni, hogy az autó lendületesebb
lesz, könnyebben veszi az akadályokat, dinamikusabban reagál a gázadásra, és a motor
nyomaték görbénk csúcspontja alacsonyabb fordulatszámon is rendelkezésre áll. Életszer􀄦
példával élve: könnyebben, egyenletesebben jár a motor, hamarabb kezd el húzni az autó,
az emelked􀄘kön lassabban veszít a sebességb􀄘l.
c) Nagyon fontos, hogy a direktsz􀄦􀁕􀄘 beépítésénél figyelembe vegyük a leveg􀄘rendszerbe
lév􀄘 légtömegmér􀄘 szondát! Ezt semmiképp nem
hagyhatjuk ki! Úgy kell a direktsz􀄦􀁕􀄘t beépíteni,
hogy a SZ􀄥RT leveg􀄘 útjába benne legyen a gyári
légtömegmér􀄘 szonda. Ellenkez􀄘 esetben egy
nagyon rossz hatásfokú és lomha sokat fogyasztó
autót kapunk.
d) A legtöbb autónál visszavezetik az égés során termel􀄘􀁇􀄘 kartergázt a leveg􀄘rendszerbe.
Ennek csupán környezetvédelmi oka van, gyakorlati haszna egyáltalán nincs. Hiszen az
elégetett gáz csak rontja a bemen􀄘 leveg􀄘 összetételét, az égésben már nem vesz részt.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
Azoknál az autóknál, amelyeknél a kartergáz tiszta (nem olajos) egyszer􀄦en egy
kartersz􀄦􀁕􀄘 segítségével kivezethetjük az elhasznált gázt a leveg􀄘be. „Olajfolyós” autónál
ezt ne alkalmazzuk, mert ha a kartersz􀄦􀁕􀄘 eldugul, a gáz benn marad, és csak rontja a
motor teljesítményét.
e) A legjobb hatásfokot úgy érhetjük el, ha a bevezetett
hideg leveg􀄘t egy házzal ellátott légsz􀄦􀁕􀄘n keresztül
juttatjuk be a motorba, úgy hogy a légsz􀄦􀁕􀄘 ne tudjon
máshonnan leveg􀄘t szívni.
f) Alapvet􀄘en a légsz􀄦􀁕􀄘 mérete nem befolyásolja a beszívott leveg􀄘 mennyiségét, hiszen
a motor úgyis csak annyit szív be amennyire szüksége van. Az egyetlen tényez􀄘, amire
figyelni kell, hogy nagy motorhoz ne engedjünk nagyon kis méret􀄦 sz􀄦􀁕􀄘t beépíteni, mert
akkor a motor nem fog kapni elegend􀄘 leveg􀄘t, és ezáltal ront a teljesítményen.
A rezonátorcs􀄘
A légsz􀄦􀁕􀄘 kiválasztása után a következ􀄘 lépés a beáramló leveg􀄘 sebességének
megváltoztatása (jó esetben gyorsítása). Az els􀄘dleges és legfontosabb tényez􀄘 az
alkalmazandó légsz􀄦􀁕􀄘csövek kialakítása és
mérete. A gyári légsz􀄦􀁕􀄘csövek általában
􀁐􀄦anyagból, vagy gumiból készült harmonika
alakú csövek. Köztudott, hogy a gyári
légsz􀄦􀁕􀄘ház nem a motorhoz van rögzítve,
hanem a kasztnihoz, így a légsz􀄦􀁕􀄘csöveknek
kell kiegyenlíteni a motor rezgését. Hátránya,
hogy a harmonika szerkezet miatt a leveg􀄘 nem
tud egyenletesen és nagy sebességgel áramlani.
Ezért találták ki a rezonátorcsövet, mely nem
más, mint egy belülr􀄘l teljesen sík, polírozott fém cs􀄘. Itt a leveg􀄘 áramlását semmi sem
akadályozza, viszont a cs􀄘 átmér􀄘jét gondosan ki kell választani. A túl nagy átmér􀄘􀁍􀄦 cs􀄘ben
lelassul a leveg􀄘, így nem érjük el a kívánt hatást. Általánosan a következ􀄘k szerint érdemes
választani: 1.6-os motorig 65mm átmér􀄘􀁍􀄦 cs􀄘, felette pedig a 75mm-es cs􀄘 az ajánlott.
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
A TURBO JET és a SPIREX
Ha gondosan megterveztük a rendszert, és figyeltünk minden részletre, akkor elérkeztünk
ahhoz a ponthoz, ahol a leveg􀄘 további gyorsítása már eléggé zsebbenyúlós. Eddig a fizika
törvényeit vettük alapul a többletteljesítmény eléréséhez, a most következ􀄘 eszközök egy
kicsit hozzásegítik a leveg􀄘t a fizika adta hatások hatékonyabb eléréséhez.
Az olcsóbb lehet􀄘ség a TURBO JET, amely nem más, mint egy fémházba épített
csapágyas ventilátor. Ezt közvetlenül a leveg􀄘sz􀄦􀁕􀄘 után kell beépíteni, mely a beszívott
leveg􀄘 hatására pörögni kezd, és így „megtekeri” a
rajta áthaladó leveg􀄘t. Gyakorlatilag el􀄘segítjük a
gyorsabb leveg􀄘áramlást, és plusz er􀄘ket
szabadíthatunk fel a motorból. Ennek létezik egy
másik típusa, amely nem a leveg􀄘 hatására pörög
fel, hanem egy elektromotor segítségével már eleve
forgó helyzetben kapja meg a leveg􀄘t.
A drágább lehet􀄘ség a SPIREX, ami egy speciálisan kialakított fém légsz􀄦􀁕􀄘cs􀄘, középen
egy megcsavart válaszfallal. Az elv itt is ugyan az, azzal a különbséggel, hogy itt a leveg􀄘nek
kötöttebb az útja, hiszen az áramló leveg􀄘 nem tud átmenni az egyik térfélb􀄘l a másikba.
A [color=darkblue]SPIREX
felgyorsítja a rajta átáramló leveg􀄘 sebességét. A
gázsebesség függ a cs􀄘 keresztmetszetét􀄘l és a benne lév􀄘
spirál szögét􀄘l.
El􀄘nyei:
1. Id􀄘egység alatt több leveg􀄘 jut a hengerekbe.
2. A spirális mozgás következtében javul az üzemanyagrészecskék
elporlasztásának hatásfoka.
Ez a két dolog jótékony hatással van a motor teljesítményére.
Optimális körülmények között 10-13% teljesítménynövekedést
eredményezhet
Cím: 3950 Sárospatak, Kossuth út 49 E-mail: info@dreamtuning.hu
Tel: 47 / 311-381, 20 / 462-8997 Web: www.dreamtuning.hu
A Kompresszor és a TURBÓ
Elérkeztünk az utolsó ponthoz, amely nem más, mint a beáramló leveg􀄘 nyomásának
megváltoztatása. Erre szintén kétféle lehet􀄘ség kínálkozik.
A kompresszorról már szerintem mindenki hallott, így ezt most csak érint􀄘legesen
említem meg. Az alapelv szerint a beáramló leveg􀄘 egy részét egy tartályban gy􀄦jtjük, és
túlnyomás alatt tartjuk. A kívánt nyomás elérése után a megfelel􀄘 pillanatban kinyitjuk a
szelepet és a nagynyomású leveg􀄘 irdatlan sebességgel áramlik ki bel􀄘le egyenesen a
motorba. A kompresszor alacsony fordulatszámon tudja biztosítani a motorba szánt leveg􀄘
nagyobb nyomáson történ􀄘 áramlását.
A másik nagyra becsült és mélyen tisztelt
találmány a [color=indigo]TURBÓ

. Ha valaki ült már turbós
autóba, akkor szerintem tudja, hogy mir􀄘l
beszélek. A m􀄦ködési elve a következ􀄘: A
kiáramló kipufogógáz energiáját felhasználva
meghajtunk egy turbinakereket, mely meghajt egy
vele egy tengelyen lév􀄘 másik házban
elhelyezked􀄘 kompresszorkereket, ahol a motorba
szánt, sz􀄦rt leveg􀄘 nagyobb nyomáson távozik.
Minél gyorsabban pörög a motor annál gyorsabb
a kiáramló kipufogógáz, és ezáltal a beáramló
friss leveg􀄘 is egyre gyorsabb lesz. A folyamat
szabályozását a wastegate szelep végzi, mely egy
adott nyomás elérésekor elirányítja a kipufogógáz
egy részét.
Ne felejtsük el, hogy ha a nagyobb teljesítmény reményében több leveg􀄘t juttatunk a
motorba, akkor annak megfelel􀄘 kiáramlását is biztosítanunk kell! Ennek a
leghatékonyabb módja a kipufogó oldali tuning, de ez már egy másik történet
Hozzászólás Elküldve: Kedd. Máj. 27, 2008 3:17 pm 
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Email küldése
Hozzászólások megtekintése:   
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához
1 / 1 oldal

 
Ugrás:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
BlackAndWhite style created by feather injuMagyar fordítás © Andai Szilárd - Frissítette: Magyar phpBB közösség
Widgetize!/
Get your own Chat Box! Go L arge!
Hideout radio - All shows http://hideout.com.br hideout http://webjay.org/by/hideout/allshows http://creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/