A szereplõk és az alkotók
részletes bemutatása
A szereplõk
Rob Schneider
- Tommy Hendricks
Számos, a "Saturday
Night Live"-ban föltûnt legendás elõdjéhez
hasonlóan Rob Schneider (Tommy Hendricks) sikeresen használt
föl jónéhány, a show-ban általa bemutatott
emlékezetes figurát, amelyekre késõbb filmes
és televíziós karrierjét építette.
A San Franciscó-i születésû ifjú színész
már tizenöt évesen saját maga írta
szerepeit és különféle kisebb mûsorokban
lépett föl. Középiskolai tanulmányait
követõen hat hónapot töltött Európában,
majd visszatért San Franciscó-ba, ahol úgyszólván
rögtön ezután elkezdõdött komikusi pályafutása.
Nem sokkal késõbb már szerepelt a "The Late
Night Show With David Letterman" címû mûsorban
is, ahol azután még nagyon sokszor láthatta õt
a közönség.
1988-ban Schneider áttette székhelyét Los Angelesbe,
ahol poéngyárosként mûködött ,
és más jól ismert komikusok mûsorához
írt szöveget.
Az áttörést pályfutásában 1990
hozta, amikor egy, a HBO által készített mûsorban
fölfigyelt rá Lorne Michaels, a "Saturday Night Live"
producere. A dolog úgy indult, hogy Schneider írja majd
a poénok egy részét, de mivel Schneider szívesen
szerepelt is, rögtön elõ is adta a megírt poénokat.
Az alatt a négy év alatt, amíg a "Saturday
Night Live"-ban szerepelt, Schneider volt a nagy nevettetõ,
az általa kitalált figurákat imádta a közönség,
olyanokat, mint például az "Érzékeny
Meztelen Férfi", és persze ismert személyiségek
– többek közt Elvis Presley – paródiáit.
Késõbb Schneider mûvészi pályafutásában
a film vette át a fõszerepet, ennek a korszaknak jelentõs
állomása volt, amikor a Dredd bíró (Judge
Dredd) címû filmben együtt játszhatott Sylvester
Stallonéval.
Egyéb filmszerepei: A pusztító (Demolition Man),
Beverly Hill-dili (The Beverly Hillbillies), Reszkessetek betörõk
2. – Elveszve New Yorkban (Home Alone II), Tûz a víz
alá (Down Periscope), Pinokkió (Carlo Collodi's Pinocchio).
Paul Sorvino
- Harry Johanson
Paul Sorvino a filmszakma
nagy öregjének számít, eddigi pályafutása
során igen sok filmben játszott. Ime néhány
közülük: a Romeo és Júlia (Romeo &
Juliet), a Nixon, az A Cég (The Firm), a Nagymenõk (Goodfellas),
a Dick Tracy, a Vörösök (Reds), a "The Championships
Season", a "Slow Dancing in the Big City", az "Oh
God", és a "The Brinks Job". Legújabb filmjei
között van például a Pénz beszél,
a Különösen veszélyes (Most Wanted), – ez
utóbbi fõszereplõi Keenan Ivory Wayans és
Jon Voight –, valamint Warren Beatty legújabb munkája,
a "Bulworth" címû szatíra.
Ami a televíziós munkákat illeti, egy idõben
Sorvino rendszeresen föllépett a népszerû NBC-show-mûsorban,
a "Law & Order"-ben, de szerepelt más tévésorozatokban
is. Ilyen pl. a "The Oldest Rookie" vagy akár a "We'll
Get By", de TV-filmekben is gyakran foglalkoztatják. Föllépett
egy, a sikeres alakítások tiszteletére rendezett
külön mûsorban is, a "Special Mile"-ban, továbbá
a "The Art of the Cigar" címû dokumentumfilmben,
amelynek témája a különlegesen finom szivarok
elõállítása.
Színpadi szerepei közül mindenképpen meg kell
említeni a "The Championship Season" és az "An
American Millionaire" címû Broadwayn bemutatott produkciókat.
Ami az off-Broadway-darabokat illeti, játszott a "Marlon
Brando Sat Right Here", A pék felesége valamint a
"The Glorious Ones" címû produkciókban.
Sorvino ezenkívül évekig foglalkozott operaénekléssel.
Tenoristaként szerepelt a Seattle-i Operában, volt ezenkívül
szólókoncertje Atlantic Cityben, énekesként
ugyanakkor a televízióban is láthatta õt
a közönség.
Lela Rochon
- Karen Leigh
Az igazira várva
(Waiting to Exhale) címû filmben nyújtott alakításával
nyerte meg magának a közönséget. A szerepet
a szakma 1996-ban ugyanakkor két különbözõ
díjjal honorálta, sõt a People's Magazine a világ
50 legszebb embere közé is beválasztotta. Lela Rochon
a mozivásznon elõször a Harlemi éjszakák
(Harlem Nights) címû filmben szerepelt, azóta pedig
játszott a Siralomház (The Chamber), a Bumeráng,
a "Mr. and Mrs. Loving" és a Bûnös szándék
(Criminal Intent) címû produkciókban.
Lela már egyetemista korában videoclipekben szerepelt.
Színészi pályafutása a tévében
kezdõdõtt az ABC tévétársaság
"A Bunny Tale" címû produkciójával.
Egyéb televíziós szerepei: A "The French Prince
of Bel Air", a "Roc, a Hanging Mr. Cooper", a "Homefront",
ezenkívül az HBO Mesék a kriptából
(Tales from the Crypt) címû sorozata, illetve a "Cosby
Show" egy Emmy-djjal jutalmazott epizódja, amelyben Rochon
egy teherbeesett tinédzsert alakít.
Az alkotók
Nansun Shi
- a film producere
Az 1951-es születésû
hongkongi Nansun Shi statisztikát és számítástechnikát
tanult a Politechnic of North Londonon. Amikor 1975-ben visszatért
Hongkongba, egy PR tanácsadócéghez került,
amely olyan nagynevû megbízóknak dolgozott, mint
a Hong Kong and Shanghai Banking Corporation vagy akár a Hong
Kong Telephone Company. Ekkor a helyi állami televíziónál
szabadúszó mûsorvezetõként is dolgozott
a Television Broadcasts Ltd. nagyobb varietémûsoraiban.
1978-ban Nansun értékesítésösztönzés
területét felügyelõ szakemberként dolgozott
az azóta megszûnt Commercial Television Ltd.-nél,
és az összes fontosabb szerzõdéssel összefüggõ
munkákban benne volt. A Commercial Television Ltd. megszûnését
követõen Nansun a Rediffusion Television Ltd.-hez került.
Munkaköre számos helyi produkcióhoz és ifjúsági
programhoz kötötte, ezen kívül a külföldi
kapcsolatokat is felügyelte.
1981 júniusában Nansun otthagyta a Rediffusion Television
Ltd.-t és a Cinema City Company Ltd.-hez került felelõs
beosztásba. A forgalmazás, az adminisztráció
illetve a személyi ügyek tartoztak hozzá. Ezen felül
társproducerként mûködött közre a
Cinema City sikerprodukcióiban, így például
az Õrült küldetés (Aces Go Places), a Kettõn
áll a vásár (It Takes Two), illetve a "He
Lives by Night"-ban.
Közben Nansun egyre feljebb került a ranglétrán.
Elnök-vezérigazgatói státuszba került,
és immár az õ nevéhez fûzõdik
újabb szórakoztatóipari vállalatok beindítása,
amilyen például a Cinema City Recording Studio Co. Ltd.
(a Polygram Records-al együttmûködésben), a Cinepoly
Records Co. Ltd., valamint a Cinema City Film Studio Ltd. Nansun ezután
férjével, Tsui Hark-kal közösen alapította
meg a Film Workshop Ltd. nevû független filmvállalatot.
1989 márciusában a Hong Kong Cable Communications Ltd.-nél
programkonzultánsi kinevezést kapott.
Nansun 1991-ben igazgatói illetve vezérigazgatói
státuszban került a CIM Group of Companies média
részlegéhez. Innentõl kezdve Nansun számos
új üzleti terület mûködéséért
volt felelõs oly módon, hogy a hangsúly elsõsorban
a kínai piacra tevõdött. Egyike a Nansun által
beindított két figyelemre méltó médiaprojektnek
egy olyan kábelkoncesszió, amely 4 év alatt 400
ezer elõfizetõt eredményezett, illetve egy zene-
és videóprodukciós vállalat, a Zhonglu Intelligent
Audio Visual Co. Ltd. létrehozása. Nansun mindkét
cégnél elnökhelyettesi és vezérigazgatói
beosztásban dolgozott.
1996-ban Nansun feladta a CIM Group-nál meglévõ
állását abból a megfontolásból,
hogy a jõvõben egyéb filmes tevékenységeire
illetve saját vállalatára összpontosíthasson.
Richard G. Murphy
- a film társproducere
Ami a szórakoztatóipart
illeti, Richard G. Murphy szakmai múltjába a színészettõl
kezdve a tévés producerkedésen keresztül a
játékfilmek elõhívásáig szinte
minden belefért.
Elõször a New York Universityre járt, késõbb
a Circle In the Square Theater-ben tanult színészmesterséget,
majd hamarosan a CBS "Love of Life" és "Search
for Tomorrow" címû sorozatában, tûnt
föl, emellett számtalan hirdetésben is szerephez
jutott. Los Angelesbe kerülése után Murphy tevékenysége
immár a kulisszák mögött zajlott, innentõl
kezdve tévéproducerséggel és forgatókönyvek
gondozásával foglalkozott.
Szakmai karrierjének egy késõbbi állomása
volt, amikor ismét keletre költözött, és
Stamfordban, a Veston Pictures-nél dramaturgként kezdett
dolgozni. Amikor azonban lehetõsége volt a forgatókönyvírásra,
valamint arra, hogy producerként dolgozhasson, Murphy mégiscsak
visszatért a nyugati partra. A KTTV Fox Television-nál,
ahol többek között társproducerként segített
beindítani a "Comedy Express" címû késõ
esti sorozatot.
Murphy örök szerelme, a színház, azért
mégsem hagyta nyugodni. Ennek köszönhetõ a "The
Lilac Tree" címû színpadi mû megírása,
amelyet sokáig játszottak Los Angeles-ben a Group Repertory
Theater-ben. Emellett társszerzõként vett részt
az "And Now for My Next Life" címû egyszemélyes
musical megírásában, amely a Melrose Avenue-i Zephyr
Theatre-ben került bemutatásra.
A Van Damme Entertainment-hez kapcsolódó hivatalos beosztásából
kifolyólag Murphy számos olyan film elõkészítésében
illetve azok társproduceri munkálataiban vett részt,
amelyekben Jean-Claude Van Damme szerepelt. Ilyen többek között
az Idõzsaru (TimeCop), amelybõl hamarosan tévésorozat
készül.
Peter Nelson
- a film társproducere
Peter Nelson eredetileg
politikatudományt tanult, a szórakoztatóiparba
úgy került be, hogy egy független filmalkotás,
a Bíborköd (Purple Haze) színészi meghallgatását
követõen fõszerepet kapott. David Burton Murris "Purple
Haze" címû filmje az 1982-es USA Film Festival-on
megkapta a legjobb elsõ filmnek járó díjat.
Maga a fesztivál azóta nagy változáson ment
keresztül, és hihetetlen népszerûségének
köszönhetõen komoly mûvészeti eseményként
tartják számon. Ma már a Sundance Filmfesztivál
néven ismerjük. Nelson pályafutásának
ezt követõ tizenkét esztendeje során filmen
és a televízióban egyaránt szerepelt.
A "The Harvest" címû független filmalkotás
– amelyben Nelson egyebek között producerként
is részt vett – egyúttal azt is jelentette, hogy
átkerült a felvevõgép másik oldalára.
Az elmúlt négy év során Nelson a Signature
Entertainment Group-nál dolgozott olyan vezetõ beosztásban,
amelynek kapcsán feladatköre a filmek elõkészítése,
költségvetési és felügyeleti munkálatainak
elvégzése, továbbá a forgatás során
a forgatókönyvek esetleges módosítása
volt.
Steven E. de Souza
- a film forgatókönyvírója
Steven E. de Souza az elmúlt
évtized legtermékenyebb forgatókönyvírói
közé tartozik Hollywoodban. Felsorolásként
csak néhány az egész világot lebilincselõ,
eseményekben igencsak dúskáló filmekbõl,
amelyek forgatókönyve az õ nevéhez fûzõdik:
a 48 óra (48 HRS), a Kommandó (Commando), a Menekülõ
ember (The Running Man), a Drágán add az életed
és a Még drágább az életed (Die Hard
1-2), a Visszakézbõl (Ricochet) vagy akár a Flintstone
család (The Flintstones).
De Souza elsõ saját sztoriját még középiskolás
korában publikálták. Az írást a pennsylvaniai
Állami Egyetem hallgatójaként is folytatta, késõbb
pedig szülõvárosában, Philadelphiában
dolgozott a televízióban mint rendezõ. Nem sokkal
ezután Los Angelesbe költözött. Itt a Universal
Studios-nál filmdramaturgként dolgozott és számos
tévésorozat forgatókönyve füzõdött
a nevéhez. Olyan sorozatok ezek, amelyekben az akció-
és kalandfilm egyfajta sajátos humorral ötvözõdik.
Ezt követõen a Paramount Pictureshez került, ahol néhány
figyelemreméltó tévés produkció elkészültében
bábáskodott. Ekkor a stúdió olyan játékfilm-forgatókönyv
megírásával bízta meg, amelyben megvan a
kalandfilmnek és a humornak az elõbb említett egyvelege.
Ennek eredménye lett azután a 48 óra (48 HRS),
amely egyúttal az akkor 19 éves Eddie Murphy filmes karrierjét
is elindította.
A forgatókönyvírás mellett de Souza rendezett
a Mesék a kriptából (Tales from the Crypt) címû
HBO sorozatban, írt ezen kívül több mint hatvan
tévéfilmet, tévés produceri minõségében
végzett egyéb munkái pedig 120 órányi
anyagot tesznek ki. Õ a rendezõje a Jean-Claude Van Damme
és az azóta elhunyt Raul Julia fõszereplésével
készült Harc a végsõkig (Street Fighter) címû
filmnek, emellett cikkei jelentek meg a New York Times, a Los Angeles
Times és a Premiere magazin hasábjain egyaránt.
Tsui Hark
- a film rendezõje
Tsui Hark Hongkong legelismertebb
filmes szakembereinek egyike. Több mint ötven játékfilmmel
dicsekedhet. Az amerikai közönség elõtt rendezõként
a Jean-Claude Van Damme fõszereplésével készült
Nyerõ páros (Double Team) címû filmmel mutatkozott
be.
Az 1950-es születésõ Tsui tizenhárom évesen
kezdett 8 mm-es kísérleti filmeket készíteni.
1977-ben került a Hong Kong Commercial Television Co. Ltd.-hez,
ahol a klasszikusnak számító Gold Dagger Romance-
sorozat rendezését bízták rá. A sorozat
fölkeltette néhány filmproducer figyelmét,
akik 1979-ben felkérték Tsuit a "Butterfly Murders"
címû filmdráma megrendezésére, amely
a rendezõ elsõ igazi kosztümös filmje volt.
A filmet stílusát és technikáját
tekintve újító szándékú alkotásként
harangozták be. Történt mindez egy olyan idõszakban,
amikor a piacot elárasztották az ötletszegény
Kung-Fu filmek.
Tsui harmadik filmjét, a "Dangerous Encounter of the First
Kind"- ot a helyi filmcenzorok betiltották, mivel annak
tartalmát túlzottan átpolitizáltnak vélték.
Tsui kénytelen volt átírni a filmet, így
végül egy szolídabb változat került bemutatásra.
Tsui negyedik filmjét az "All the Wrong Clues...For the
Right Solution"-t az 1981-es tajvani Arany Ló-díjak
közül a legjobb rendezõnek járó díjjal
jutalmazták. Következõ filmje – az "Aces
Go Places" – 1984-ben került bemutatásra, és
több mint 30 millió hongkongi dollár bevételt
hozott, ami egyúttal hogkongi rekordot is döntött.
A Tsui Hark és felesége, Nansun Shi által 1984
áprilisában alapított filmgyártó
cég elsõ filmje a "Shanghai Blues" címû
alkotás volt, amely elnyerte az 1985-ös hongkongi filmfesztivál
tíz legjobb kínai filmjének járó
egyik díját, majd azt követõen eljutott húsznál
is több nemzetközi filmfesztiválra is.
Színészként Tsui olyan filmekben szerepelt, mint
amilyen a "Run Tiger Run", a "Working Class", az
"In the Line of Duty", a "The Super Cops", vagy
éppen a "The Final Victory". Ez utóbbiban nyújtott
alakításáért nevezték a legjobb mellékszereplõnek
kijáró 1988-as hogkongi filmfesztivál díjazottjai
közé.
Az "A Better Tomorrow" címû film – amelynek
Tsui Hark volt a producere – 1986-os hongkongi bemutatásakor
ismét nézettségi rekordot döntött. Ezt
követõen rendezte Tsui a Peking Opera Blues címû
filmet, amelyrõl a kritikák világszerte dicshimnuszokat
zengtek.
1987-ben Tsui az "A Chinese Ghost Story" címû
alkotásával a hongkongi filmtörténet egy újabb
mérföldkövéhez érkezett. A filmet az
1988-ban Portugáliában megrendezett portói filmfesztiválon
a legjobb filmnek járó díjjal jutalmazták.
Ugyanez a film az 1987-es tajpeji filmfesztiválon az egyik Arany
Ló Díjjal jutalmazott alkotás volt, ezen kívül
egyéb hongkongi szakmai díjakat is kapott, valamint a
hongkongi filmes díjak közül is ennek a filmnek ítéltek
hármat.
1988 októberében a Fantasztikus Filmek tokiói fesztiválján
Tsui Hark néhány korábbi alkotását
ismét bemutatták ("Shanghai Blues" , "A
Chinese Ghost Story"). 1993 szeptemberében Tsui Hark-filmfesztivált
rendeztek Japánban, 1993 októbere és decembere
között pedig egy olyan bemutatóval turnéztak
Tajvanban, ahol a Tsui Hark-filmek speciális effektusait mutatták
be.
1989-ben Tsui Hark újabb sikert aratott az "A Better Tomorrow
III"-mal, amelynek fõ helyszíne Vietnam volt. A "The
Killer" címû film – amelynek Tsui volt a producere
– a magasztaló kritikáknak köszönhetõen
jutott el az észak-amerikai forgalmazásig.
1990-ben a 'Swordsman' és az "A Chinese Ghost Story III"
megerõsítette Tsui Hark szakmai tekintélyét
a harci filmek mûfajában, és az újabb fesztiváldíj
sem maradt el. Emellet Tsui Hark nyerte el 1990 decemberében
az Év Rendezõje Díjat is.
Az 1992-es díjazandó hongkongi filmek között
a "Once Upon a Time In China II" címû film kapcsán
Tsuit jelölték a legjobb rendezõnek járó
díjra. Emellett a portói filmfesztiválon "A
Chinese Ghost Story III" kapta a legjobb speciális effektusokért
járó díjat.
1992-ben a "Swordsman II", a "Once Upon a Time In China
II" és a "Dragon Inn" egyaránt kasszasikert
könyvelhettek el az ázsiai piacon. A "The King of Chess",
amelynek Tsui volt a producere és egyik rendezõje, Olaszországban
egy nemzetközi fesztiválon Arany Flaiano Díj-at kapott.
1993-ban a "Swordsman III" és a "Once Upon a Time
In China II" a 12-ik hongkongi fesztivál díjai közül
elnyerte a legjobb jelmeztervezõnek illetve a harcmûvészeti
szempontból legjobbnak ítélt filmnek járó
díjat.
1994-ben Tsui producerként és rendezõként
egyaránt részt vett a "The Lovers" címû
romantikus-tragikus filmalkotás létrehozásában.
A filmet egyébként gyakorta a 'kelet Rómeó
és Júliá'-jaként tartják számon.
Ezt követõen Tsui ismét a romantikus mûfajban
jeleskedett, amikor leforgatta a "Love In The Time of Twilight"
címû filmfantáziát. Ugyanabban az évben
készült el a "Once Upon a Time In China V" is.
1996-ban ezen kívül Tsui Harkújabb három nagysikerû
film producereként mûködött közre. Ezek
a "Shanghai Grand", a "Once Upon A Time In China –
In America".
James Leung
- a film látványtervezõje
James Leung tanulmányit
Hongkongban végezte a Politechnic University hallgatójaként.
Számos Tsui Hark filmben dolgozott, többek közt a "The
Chinese Ghost Story 3"-ban, a "Swordsman I és II"-ben,
a "Once a Thief"-ben és a "Bullet In the Head"-ben.
Ben Luk
- a film jelmeztervezõje
Ben Luk jelmeztervezõ
ezt megelõzõen a "The Killer" címû
filmben dolgozott együtt Tsui Harkkal, akkor díszlettervezõi
minõségben. A filmszakmán belül elõször
a reklámfilmek területén dolgozott, ezt követték
a játékfilmek.
Luk az "Alan and Eric" címû független filmalkotás
kapcsán forgatott az Egyesült Államokban is. A filmet
egyébként a kritika igen jól fogadta.
William Fung
- a film jelmeztervezõje
William Fung Hongkongban
született és ott folytatta tanulmányait is. Divattervezõ-hallgatóként
számos versenyt nyert. Négy évet töltött
New Yorkban és Torontóban, majd a Lindsay Chan fõszereplésével
készült 1997-es portugál filmfesztivál-nyertes
"To Live" címû film jelmeztervezõjeként
mûködött közre. Legutóbbi munkája
a Kínában forgatott "Crossings" címû
Eva Chan-film.
Arthur Wong
- a film operatõre
Arthur Wong a Rajtaütés
címû filmet megelõzõen már dolgozott
Tsui Hrak rendezõvel: a "Once Upon a Time in China"
címû produkciót fényképezte. Számos
további produkció fotografálása fûzõdik
a nevéhez, ezek közül néhány: "Somebody
Up There Likes Me", "The Iron Monkey", "Love and
the City".