A szereplõk és az alkotók
részletes bemutatása
A szereplõk
Ming-Na
Wen - Chun-Li Zang
Ming-Na 1963. november 20-án
látta meg a napvilágot az akkor még portugál
uralom alatt álló Macao-n. Mindössze négyévesen,
a kínai hatalomátvétel elõl menekült
édesanyjával, Linchan-nel és két bátyjaival,
Johnathan-nel és Leong-gal New York-ba. Linchan itt új
társra talált egy nálánál húsz
évvel idõsebb férfiban, akit a gyermekek édesapjuknak
fogadtak el. Soo Lim Yee új családját 1972-ben
Pittsburgh Mt. Lebanon nevû külvárosában költöztette.
Wen itt játszotta el elsõ színpadi szerepét
a South Pacific címû darab Liájaként mindössze
tizenhat évesen. 1981-ben pedig, miután a helyi középiskolában
leérettségizett, egyenes út vezetett számára
a híres Carnegie-Mellon Egyetemre, ahol színészi
tehetségét tovább tökéletesíthette.
Már off-Brodway darabokban szerepelt, amikor 1988-ban õ
lett a legelsõ kínai származású szereplõ
a ma már több mint harminc éve futó "As
the World Turns" címû szappanoperában. Emellett
azonban folyamatosan vállalt színpadi szerepeket. Miért
ne tette volna, hisz olyan nagy névvel is együtt játszhatott,
mint a Tony Díjas Lanford Wilson, a Redwood Curtain címû
darabban és David Mamet "Speed the Plow" címû
játékában.
A mozilátogatók elõször
az 1993-ban bemutatott Wayne Wang filmben, a "Mennyei örömök
klubjában" láthatták õt. A film négy
távol-keleti asszony történetén keresztül
a kínai származású családok megpróbáltatásait
mutatja be a második világháborútól
napjainkig, a Távol-Kelettõl Amerikáig. A filmforgatás
befejeztével már újra a La Jolla Játékszín
színpadán volt látható, a szintén
Tony Díjas James Lapine oldalán, a "Luck, Pluck and
Virtue" világpremierjén.
1994-ben több filmjét
is bemutatták. Talán amire mindenki emlékszik:
a Jean-Claude Van Damme fõszereplésével bemutatott
"Street Fighter - Harc a végsõkig" és
a Hongkong kínai gyarmattá válásával
kapcsolatos félelmekrõl szóló "Hongkong
97" Robert Patrick-kel (Terminator 2). Bár ezek a mozik
szélesebb nyilvánosságot teremtettek számára,
azonban közvetlenül magukban hordozták a keleti akcióhõs
skatulyájának veszélyét is. Ezt azonban
egyetlen tollvonással elhárította, amikor 1995-ben
aláírta a szerzõdését Deb Chen szerepére
a "Vészhelyzetben". A karakter megformálásában
sokat segítetett neki édesanyja, aki maga is gyakorló
nõvér. A siker nem maradt el és a hírnév
szárnyira kapta. A People Magazin az Év Legszebb 50 Embere
közé választja, és hamarosan lehetõséget
kap Wesley Snipes sznob feleségének megformálására
az "Egyéjszakás kalandban", amit három
évvel késõbb Arany Oroszlánra jelölnek
Velencében. 1995-ben a magánéletben is megállapodik,
mivel két és fél év együtt járás
után hozzámegy a szintén ázsiai származású
színészhez, Eric Michael Zee-hez, aki mellesleg három
évvel fiatalabb nála. A fiút nem, de a "Vészhelyzetet"
egy másik sorozat kedvéért még abban az
esztendõben otthagyja. Az új sorozat a "The Single
Guy", amiben fõszerepet kap, de csak három évig
tartják mûsoron.
1998-ban a már említett
"Egyéjszakás kaland" után bemutatják
eddigi legnagyobb sikerét, amiben nemcsak láthatatlan,
de énekhangja sem a sajátja, mégis díjat
kap érte, mint a legjobb nõi rajzfilmhang a "Mulan"
fõszereplõje. Ezzel egy idõben újabb színpadi
darabban debütál, David Henry Hwang Arany gyerekében,
és visszatér a "Vészhelyzethez" is. Legközelebbi
munkája a híres Play Station, a Final Fantasy mozis változatának
szinkronhangja lesz, amit 2001-ben fognak vetíteni az amerikai
mozik. Ming-Na Win ma családjától távol,
Los Angelesben él és két nagy álma van:
szerepelni a "Csillagok háborúja" valamely epizódjában,
és egyszer átvenni az Oscar-díjat.
Az alkotók
Steven
E. de Souza - a film forgatókönyvírója
és rendezõje
Steven E. de Souza az
elmúlt évtized legtermékenyebb forgatókönyvírói
közé tartozik Hollywoodban. Felsorolásként
csak néhány az egész világot lebilincselõ,
eseményekben igencsak dúskáló filmekbõl,
amelyek forgatókönyve az õ nevéhez fûzõdik:
a 48 óra (48 HRS), a Kommandó (Commando), a Menekülõ
ember (The Running Man), a Drágán add az életed
és a Még drágább az életed (Die
Hard 1-2), a Visszakézbõl (Ricochet) vagy akár
a Flintstone család (The Flintstones).
De Souza elsõ saját sztoriját még középiskolás
korában publikálták. Az írást a
pennsylvaniai Állami Egyetem hallgatójaként is
folytatta, késõbb pedig szülõvárosában,
Philadelphiában dolgozott a televízióban mint
rendezõ. Nem sokkal ezután Los Angelesbe költözött.
Itt a Universal Studios-nál filmdramaturgként dolgozott
és számos tévésorozat forgatókönyve
füzõdött a nevéhez. Olyan sorozatok ezek,
amelyekben az akció- és kalandfilm egyfajta sajátos
humorral ötvözõdik.
Ezt követõen a Paramount Pictureshez került, ahol
néhány figyelemreméltó tévés
produkció elkészültében bábáskodott.
Ekkor a stúdió olyan játékfilm-forgatókönyv
megírásával bízta meg, amelyben megvan
a kalandfilmnek és a humornak az elõbb említett
egyvelege. Ennek eredménye lett azután a 48 óra
(48 HRS), amely egyúttal az akkor 19 éves Eddie Murphy
filmes karrierjét is elindította.
A forgatókönyvírás mellett de Souza rendezett
a Mesék a kriptából (Tales from the Crypt) címû
HBO sorozatban, írt ezen kívül több mint hatvan
tévéfilmet, tévés produceri minõségében
végzett egyéb munkái pedig 120 órányi
anyagot tesznek ki. Õ a rendezõje a Jean-Claude Van
Damme és az azóta elhunyt Raul Julia fõszereplésével
készült Harc a végsõkig (Street Fighter)
címû filmnek, emellett cikkei jelentek meg a New York
Times, a Los Angeles Times és a Premiere magazin hasábjain
egyaránt.