A kulisszák mögött
Tények
A forgatásról
Érdekességek

Nyilatkozatok

A stáb bemutatása

Bakik

A megjelenésekrõl


A szereplõk és az alkotók részletes bemutatása
A szereplõk

Ming-Na Wen - Chun-Li Zang

Ming-Na 1963. november 20-án látta meg a napvilágot az akkor még portugál uralom alatt álló Macao-n. Mindössze négyévesen, a kínai hatalomátvétel elõl menekült édesanyjával, Linchan-nel és két bátyjaival, Johnathan-nel és Leong-gal New York-ba. Linchan itt új társra talált egy nálánál húsz évvel idõsebb férfiban, akit a gyermekek édesapjuknak fogadtak el. Soo Lim Yee új családját 1972-ben Pittsburgh Mt. Lebanon nevû külvárosában költöztette. Wen itt játszotta el elsõ színpadi szerepét a South Pacific címû darab Liájaként mindössze tizenhat évesen. 1981-ben pedig, miután a helyi középiskolában leérettségizett, egyenes út vezetett számára a híres Carnegie-Mellon Egyetemre, ahol színészi tehetségét tovább tökéletesíthette. Már off-Brodway darabokban szerepelt, amikor 1988-ban õ lett a legelsõ kínai származású szereplõ a ma már több mint harminc éve futó "As the World Turns" címû szappanoperában. Emellett azonban folyamatosan vállalt színpadi szerepeket. Miért ne tette volna, hisz olyan nagy névvel is együtt játszhatott, mint a Tony Díjas Lanford Wilson, a Redwood Curtain címû darabban és David Mamet "Speed the Plow" címû játékában.

A mozilátogatók elõször az 1993-ban bemutatott Wayne Wang filmben, a "Mennyei örömök klubjában" láthatták õt. A film négy távol-keleti asszony történetén keresztül a kínai származású családok megpróbáltatásait mutatja be a második világháborútól napjainkig, a Távol-Kelettõl Amerikáig. A filmforgatás befejeztével már újra a La Jolla Játékszín színpadán volt látható, a szintén Tony Díjas James Lapine oldalán, a "Luck, Pluck and Virtue" világpremierjén.

1994-ben több filmjét is bemutatták. Talán amire mindenki emlékszik: a Jean-Claude Van Damme fõszereplésével bemutatott "Street Fighter - Harc a végsõkig" és a Hongkong kínai gyarmattá válásával kapcsolatos félelmekrõl szóló "Hongkong 97" Robert Patrick-kel (Terminator 2). Bár ezek a mozik szélesebb nyilvánosságot teremtettek számára, azonban közvetlenül magukban hordozták a keleti akcióhõs skatulyájának veszélyét is. Ezt azonban egyetlen tollvonással elhárította, amikor 1995-ben aláírta a szerzõdését Deb Chen szerepére a "Vészhelyzetben". A karakter megformálásában sokat segítetett neki édesanyja, aki maga is gyakorló nõvér. A siker nem maradt el és a hírnév szárnyira kapta. A People Magazin az Év Legszebb 50 Embere közé választja, és hamarosan lehetõséget kap Wesley Snipes sznob feleségének megformálására az "Egyéjszakás kalandban", amit három évvel késõbb Arany Oroszlánra jelölnek Velencében. 1995-ben a magánéletben is megállapodik, mivel két és fél év együtt járás után hozzámegy a szintén ázsiai származású színészhez, Eric Michael Zee-hez, aki mellesleg három évvel fiatalabb nála. A fiút nem, de a "Vészhelyzetet" egy másik sorozat kedvéért még abban az esztendõben otthagyja. Az új sorozat a "The Single Guy", amiben fõszerepet kap, de csak három évig tartják mûsoron.

1998-ban a már említett "Egyéjszakás kaland" után bemutatják eddigi legnagyobb sikerét, amiben nemcsak láthatatlan, de énekhangja sem a sajátja, mégis díjat kap érte, mint a legjobb nõi rajzfilmhang a "Mulan" fõszereplõje. Ezzel egy idõben újabb színpadi darabban debütál, David Henry Hwang Arany gyerekében, és visszatér a "Vészhelyzethez" is. Legközelebbi munkája a híres Play Station, a Final Fantasy mozis változatának szinkronhangja lesz, amit 2001-ben fognak vetíteni az amerikai mozik. Ming-Na Win ma családjától távol, Los Angelesben él és két nagy álma van: szerepelni a "Csillagok háborúja" valamely epizódjában, és egyszer átvenni az Oscar-díjat.


Az alkotók

Steven E. de Souza - a film forgatókönyvírója és rendezõje

Steven E. de Souza az elmúlt évtized legtermékenyebb forgatókönyvírói közé tartozik Hollywoodban. Felsorolásként csak néhány az egész világot lebilincselõ, eseményekben igencsak dúskáló filmekbõl, amelyek forgatókönyve az õ nevéhez fûzõdik: a 48 óra (48 HRS), a Kommandó (Commando), a Menekülõ ember (The Running Man), a Drágán add az életed és a Még drágább az életed (Die Hard 1-2), a Visszakézbõl (Ricochet) vagy akár a Flintstone család (The Flintstones).
De Souza elsõ saját sztoriját még középiskolás korában publikálták. Az írást a pennsylvaniai Állami Egyetem hallgatójaként is folytatta, késõbb pedig szülõvárosában, Philadelphiában dolgozott a televízióban mint rendezõ. Nem sokkal ezután Los Angelesbe költözött. Itt a Universal Studios-nál filmdramaturgként dolgozott és számos tévésorozat forgatókönyve füzõdött a nevéhez. Olyan sorozatok ezek, amelyekben az akció- és kalandfilm egyfajta sajátos humorral ötvözõdik.
Ezt követõen a Paramount Pictureshez került, ahol néhány figyelemreméltó tévés produkció elkészültében bábáskodott. Ekkor a stúdió olyan játékfilm-forgatókönyv megírásával bízta meg, amelyben megvan a kalandfilmnek és a humornak az elõbb említett egyvelege. Ennek eredménye lett azután a 48 óra (48 HRS), amely egyúttal az akkor 19 éves Eddie Murphy filmes karrierjét is elindította.
A forgatókönyvírás mellett de Souza rendezett a Mesék a kriptából (Tales from the Crypt) címû HBO sorozatban, írt ezen kívül több mint hatvan tévéfilmet, tévés produceri minõségében végzett egyéb munkái pedig 120 órányi anyagot tesznek ki. Õ a rendezõje a Jean-Claude Van Damme és az azóta elhunyt Raul Julia fõszereplésével készült Harc a végsõkig (Street Fighter) címû filmnek, emellett cikkei jelentek meg a New York Times, a Los Angeles Times és a Premiere magazin hasábjain egyaránt.


vissza