Maksa Zoltán: A
gépjárműoktató
A
seregben töltött idő egy dolog miatt mindenképpen fontos volt. Rezsőkén
megtanult gépkocsit vezetni. Az első órát míg él nem
felejti el a gépjárműoktató oldalán.
Na,
szóval maga az? Hát, én mondjuk azért keskenyebbre számítottam. Ne, ne, nem
probléma, beteszünk még egy ülést. Jól ül? Még meg se kérdeztem, hogy autóban
ült-e már? Nagyszerű, az jó. Akkor ez meg fogja könnyíteni a dolgot.
Mert ez az autó annyiba különbözik attól, amelyikben maga már ült, hogy itt nem
kell a kétforintost bedobni. Meg áramszedőnk sincs. Na, figyel? Ahol most vagyunk,
az... az az autó belseje. Alattunk vannak az ülések. Na ebben a típusban elöl
két fotel, hátul meg egy kanapé van. Szóval ülőhelyeink úgy előre néznek. A
menetirány felé. Na, ezért kérem, hogy legközelebb már ön is így foglaljon
helyet! Na, akkor most nézzük a kezelőszerveket. A legfontosabb kezelőszerv a rendőrkapitányság.
Erre majd később maga is rájön. Látja, odalent van három pedál! A jobb szélső
gyorsításkor kell, a középső lassításkor, a bal szélső pedig akkor, ha már nem
tudja, hogy mit csináljon. Ez a kerek a kormány. Két irányba is forgatható,
mert ez drágább típus. Szóval ha a kvarcóramutató járásával megegyező irányba
forgatja, akkor az autó balra görbül, ha ellenkezőleg, akkor ki kell fizetni a
kirakatüveget. Maga még kezdő, ugye? Akkor arra kérem válasszon nevet, melyik
tetszik. Mazsola vagy Tádé? Mazsola? Jó, jó, jól van, jól van. Amíg le nem
vizsgázik, akkor a neve Mazsola. Vagy ha becézem, Mazsantyú. Na, a kormány
közepén találhatja a dudát. Eltérően az eddig útjába került dudáktól, ebből
csak egy van, ez viszont szól. Természetesen műszerfalunk is van. A közepén két
órát lát. Ez a nagyobb a kilométeróra, mellette van a tankóra. Miután angol
kocsiba ülünk, óránként megköszöni a drága benzint. Azt mondja: Tank jú, tank
jú... Na, Mazsikám, figyeljen! Figyeljen! Ez a kar a kézifék. Teljes nevén a
Budapesti Műszaki Egyetem Megállástudomány Kara. Na, ebbe kell kapaszkodni, ha
a lábfék nem működik. Húzza meg fölfelé! Így. Ĺj, ne, nem kell olyan erősen.
Na, a kart azt adja vissza! Így. Köszönöm. Na, most pedig menjünk ki a
forgalomba! Hadd szokja magát a kocsi. Na, üljön kényelmesen! Hát kapcsolja be
az övet! Hát jó, nem bánom, felőlem oda is ülhet. Hát csak nem fogja elérni a
pedálokat. Nézze, nem akarok beleszólni, de mégis ajánlanám, hogy hát jöjjön
már előre! Tudom, hogy ott kényelmesebb, na de hát legalább amíg tanulunk
vezessen a kormány felőli oldalon... Indítson! Pici gázt kérem, picit. Ne!
Jaj, nem annyit! Ne, ja... Ajajaj. Tekerjük le az ablakokat, hadd menjen ki
a gázszag. A kéziféket most nem tudja kiengedni, mert be van zárva a
csomagtartóba. Körülnézünk! Ajánlom figyelmébe a síktükrünket, Berzegi Sámuel
kisiparos alkotását. Na, indulunk! Szépem, szé... nem kell sietni. Nem kell
sietni! Váltson feljebb! Kettes, jó. Kikerüljük a kerékpárost... Szóval nem
volt valami tökéletes... Megállunk, index, fölsegítjük a biciklistát! Na, én
úgy látom, hogy ez inkább vegyes-páros, mint kerékpáros. Remélem, maga ezután
tudni fogja, hogy a kikerülésnél a kormányt is el kell fordítani. Próbáljon
már... már arra koncentrálni, hogy maga most nem gyalogos. Mondja, félhangosan
mondhatja: nem vagyok gyalogos, nem vagyok gyalogos... Na jó.
Akkor esetleg lemehetnénk a járdáról... Figyeljen! Ott egy zebra, vigyázzon!
Vigyá... Most mondja meg őszintén, kell nekünk az a néni? Kérjen bocsánatot tőle!
Húzza le a szoknyáját az arcáról! Jól van, mára ennyi elég lesz. Rosszból is
megárt a sok. Álljunk oda a két kocsi közé! Hátramenetben! Majd én segítek.
Nyugodtan, nyugodtan! Lassan jöjjön hátra! Még jöhet, még jöhet, jöjjön, jöjjön
csak, jöjjön! Még, még egy kicsit! Jó, most szálljon ki és nézze meg, hogy mit
csinált! Hála istennek, végeztünk mára. A jövő órán megtanuljuk, hol vannak a
legfontosabb kórházak. Hát szóval nézze, hogy is mondjam... én nem akarom túldicsérni
az első óra után. Lehet, hogy átmegy a gyakorlati vizsgán... de hogy nem
kocsival, az biztos!