AUDI
A4 B5

Az
én autótípusom!
Az
oldalt azzal a céllal hoztam létre, hogy
kedvenc autótípusomról tegyek közzé
hasznos információkat, képeket
érdekességeket. Régi
vágyam volt egy audi vásárlása,
mely márka már kicsikoromtól közel
állt a szívemhez. Eleinte a jó
öreg Audi 80 -as típust néztem ki
magamnak és tanulmányoztam. Később
azonban már a1995 től gyártott utód
az A4 (B5) került a figyelmem középpontjába.
Elegáns, sportos formavilága nagyon magával
ragadt, igazi csodálat alkult ki benem a típus
iránt ahogy egyre inkább megismertem hibáival
szépségeivel együtt.

Az A4
története
Az első generáció (1994-2001)
Az Audi az első-generációs A4-est 1994-ben dobta piacra. Ez a modell a Volkswagen konszern B padlólemezére épült, csakúgy mint a Volkswagen Passat.
Akárcsak a Passatban, az A4-esben is hosszirányban beépített motort
találunk elsőkerék- vagy négykerékmeghajtással. Eredetileg az A4-est
4-ajtós szedánként mutatták be. A kombi változat egy évvel később
került a palettára.
Az európai vásárlóközönség számára széles motorskála jelent meg a
modellben egészen az 1,6-os benzinestől a 2,8-as benzinesen át az
1,9-es dízelig. Ez a dízel a Volkswagen jól bevált 90 LE motorja volt.
Az Audi A4-es volt az első modell a Volkswagen konszernben, amelybe beépítették az 1,8-as 20V motor egy változatát, amelyet az Audi
a Supertouring versenyautójából fejlesztett "utcaivá". A turbófeltöltős
motor 150 LE teljesítményt tudott maximálisan leadni 210 Nm max.
forgatónyomaték mellett. A technológia először 1996-ban jelent meg a
motorválasztékban, így jelent meg a 2.8-as 193 LE benzinmotor.
Ugyanakkor ebben az időben debütált először az Audi
új váltója, amelyet Tiptronicnak neveznek. Ezt a váltótípust a Porsche
964-es generációjában lévő váltó ihlette. A sebességi-fokozat választó
félautomata üzemmódban is funkcionál, azaz a sofőr szekvenciális
váltóként kapcsolgathatja a sebességeket anélkül, hogy kuplungot kéne
üzemeltetnie.
1997-ben az Audi felfrissítette a modellt, és a frankfurti autókiállításon be is mutatta azt. Európában 1998
elején került a kereskedésekbe. A 2,4-es V6-os váltotta a régi 2,6-ost,
de a legfontosabb változás a dízelmotorok terén történt, ugyanis
megjelent a 2.5-ös V6 TDI 150 LE-vel, és az 1.9 TDI 110 Le motor.
További fontos változást jelentett, hogy immáron (néhány motorhoz)
rendelhető volt 6 sebességes manuális váltó, és az Audi méltán híres
Quattro négykerékhajtása is. Szintén ekkor került a palettára az első
S4-es, amely az A4 sportváltozataként az elődje, a 80-asból
kifejlesztett S2 nyomdokaiba lépett 265 lóerős, 2,7 literes V6 biturbo
motorral (később teljesítményét 380 LE-re növelték és ebből
fejlesztették ki az RS4-est.
Új hátsó lámpák, ajtókilincsek, és kisebb-nagyobb külső-belső
változások jelentették az autó kozmetikai továbbfejlesztését.
1998 közepén az 1.8 turbó motor Európán kívül is elérhetővé vált, de
ott 170 LE-s változatban, és a 12 szelepes V6-ost leváltotta a 30
szelepes, amelyet később Európában is árultak 2 éven át.
1999-ben debütált a nagyteljesítményű modell, az Audi RS4, amely méltó utódja volt az előd RS2-nek, csak kombi karosszériával lehetett kapni.

Második-generáció (2000-2005)
2000 végén debütált a teljesen új A4-es. Ez a modell is a Volkswagen
B padlólemezére épült, azonban ez egy teljesen új padlólemez volt az
első generációhoz képest. Az autó új designját az Audi A6
második generációja ihlette. Az 1.6-os alapmodell megmaradt, de az
összes többi motor fejlesztésen ment át. Az 1,8-as 20 szelepes turbó
motor két verzióban is kapható volt, 150 illetve 180 LE-vel, utóbbihoz
alapfelszerelés volt a hatsebességes váltó. Az 1,8-as soros 4-hengeres
és a 2,8-as V6-ost leváltotta a 2,0 és a 3,0 hengerenkénti 5 szelepes.
A legerősebbet 220 LE teljesítmény és 300 Nm nyomaték jellemezte. Az
1.9 TDI motort is felújították, 130 Le-re növekedett teljesítménye
mellé megrendelhetővé vált a Quattro meghajtás is, míg a dízel
csúcsmodellt egy 2,5-ös V6-os jelentette 180 LE-vel
négykerékmeghajtással. A kombi változatot 2001-ben mutatták be.
2002-ben az Audi
erősebbé tette 1,8-as turbó motorját, így 190 LE-re volt képes,
ugyanilyen változás érte a 2,5-ös TDI motort is, amely innentől 163
LE-vel büszkélkedhetett. Ekkor jelent meg az első FSI (azaz Fuel
Stratified Injection, amely egy olyan közvetlen befecskendezésű
benzinmotor, amely a tömegerőket mechanikusan egyenlíti ki.) Egy évvel
később újra bemutatták az S4-est, amely 344 LE-s volt és 4163 cm³-es.
Ugyanebben az évben mutatta be a gyár az A4 Cabrioletet, amellyel
teljessé tette a régi Audi 80-as felváltását, ugyanis a régi típusból is elérhető volt nyitott tetejű változat. (Ezt egészen 1998(!!)-ig gyártották)
Később megjelent a fokozatmentes váltó, amelyet az Audi Multitronic
néven prezentált. A Tiptronic váltókat teljesen leváltották a
Multitronicok az elsőkerék-meghajtásos modellekben.
Az Audi A6-ostól kölcsönzött hátsó lámpákkal és élsimításokkal frissítették fel a modellt.
Létezik egy sportcsomag, amelyet ULTRA SPORTnak nevezett el a
gyártó, és kevéssel a harmadik generáció megjelenése előtt mutatott be
Észak-Amerikában. Ez aluminium betéteket takart a műszerfalon és az
ajtókban, S-Line kormánykereket, első és hátsó spoilert, illetve 18-as
RS4 "replika" kerekeket.
A második generáció a következő motorokkal volt kapható:
Motor |
Henger |
Teljesítmény |
1,6 |
4 |
102 |
2,0 20V |
4 |
130 |
1,8T 20V |
4 |
150/164 |
1,8T S-Line |
4 |
191 |
3,0 30V |
V6 |
220 |
S4 4,2 |
V8 |
344 |
1,9 TDI |
4 |
100/130 |
2,5 TDI |
5 |
150/163/180 |
Harmadik generáció (2004-2007)
Az Audi
2004 végén tervezte újra és mutatta be új A4-es modelljét. Ez a modell
sokkal inkább tekinthető egy javított, átdolgozott kiadásnak, mint egy
teljesen új autónak. A változás sokkal inkább felfogható a márka
egységes design elemeinek beillesztéseként.
Motortéren több változás történt. 2.0 TFSI és 3.2 V6 FSI motorokkal
is rendelhetővé vált az autó, amelyek 200 és 255 LE teljesítményre
képesek. Az FSI rendszer inkompatibilis a hengerenkénti 5 szeleppel,
így innentől hengerenként 4 szeleppel dolgozhatott a motor. A Volkswagen konszern
új "pumpe-düse" technológiájának köszönhetően egy teljesen új 2,0
(PD)TDI jelent meg a dízelpalettán 16 szeleppel, a 2,5 TDI-t pedig
felváltotta a 3000 cm³-es 204 LE teljesítménnyel. A Quattro
összekerékhajtás majdnem az összes modellnél elérhetővé vált csakúgy,
mint a Multitronic és a Tiptronic automata váltó. (Csakúgy mint az
elődnél Multitronic csak az elsőkerékhajtásúakban, Tiptronic csak az
összkerékhajtásúakban.)
A legnagyobb teljesítmény-áttörést azonban az RS4 újrabemutatása
jelentette. Az autóban 4,2-es V8-as FSI motor hajtotta a harmadik
generációs Quattro rendszert, amely 40:60 arányban (első:hátsó) osztja
a teljesítményt normál állapotában. 2005 végén bemutatták a 2,0 TFSI
220 LE-s változatát amelyet szintén Quattróval élvezhettünk. 2006-ban
megkapta az A4-es is azokat az egységes Audi vonásokat, amelyeket a
márka többi modellje – az új trapéz alakú hűtőmaszkot.
A harmadik generáció nyitott változata 2006 februárjában került a kereskedésekbe. Ennek "belépő" motorváltozata a 2.0 TDI.
Az Audi A4 általánosan biztonságos autónak nevezhető, rengeteg
biztonsági extrával, amelyet alapáron kínálnak a vevőnek. Ilyenek az
oldallégzsákok, az ABS, ESP. Ezen felszereltséggel beleillik a
felsőkategóriás luxusautók biztonsági szintjébe.
Harmadik generáció motorkínálata
Motor |
Teljesítmény |
Szedán |
Kombi |
Kabrió |
1,6 |
102 LE |
X |
X |
|
2,0 |
130 LE |
X |
X |
|
1,8 T |
163 LE |
X |
X |
X |
1,8 T quattro |
163 LE |
X |
X |
|
2,0 TFSI |
200 LE |
X |
X |
X |
2,0 TFSI quattro |
200 LE |
X |
X |
|
2,0 DTM Edition |
220 LE |
X |
X |
|
3,2 FSI |
255 LE |
X |
X |
X |
3,2 FSI quattro |
255 LE |
X |
X |
X |
4,2 S4 |
344 LE |
X |
X |
X |
4,2 RS4 |
420 LE |
X |
X |
X |
1,9 TDI |
115 LE |
X |
X |
|
2,0 TDI |
140 LE |
X |
X |
X |
2,0 TDI quattro |
170 LE |
X |
X |
|
2,7 TDI |
180 LE |
X |
X |
X |
3,0 TDI quattro |
233 LE |
X |
X |
X |
Negyedik generáció (2007-től)
Az Audi A4 negyedik generációját 2007. augusztus 28-án láthatta
először a nagyközönség. A B8 gyári kódnévvel illetett limuzin teljes
egészében a 2007 tavaszán bemutatott A5-re épül. Az új autó méretei
jóval nagyobbak, elődjénél 12 cm-el hosszabb, ennek megfelelően javult
a sokat kritizált hátsó lábtér és nagyobb lett a motortér, amibe már
várhatóan egy V8 biturbo méretű motor is bele fog férni. Motorkínálata
egyelőre hiányos, várhatóan az elkövetkezendő 1-2 évben folyamatosan
bővülni fog.
Jelenleg 3 dízel és 3 benzinmotorral érhető el az autó:
- 2.0 TDI-143LE/170LE
- 2.7 TDI-190LE
- 3.0 TDI-240LE (Quattro)
- 1.8 TFSI-160LE
- 3.2 Valvelift-FSI-265LE (Quattro)
- 3.0 TFSI-333LE (S4)(Quattro)-
(forrás:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Audi_A4)
Jómagamnak
2008ban sikerült hozzájutnom első A4 esemhez
, mely egy 95 - ös évjáratú
1.6 os mototrral szerelt alapfelszereltségű,
manuális váltós szépség.
: )


Az AUDI A4B5 1.6
|
Saját
A4 -esemről
vsversus.atw.hu
|