Írások
Audikról Az
alábbiakban olvasható információk a
világhálóról és különböző
helyekről származnak így azokért felelősséget
nem tudok vállalni, de remélem, hogy segítségére
lehetnek bárkinek!

Műszaki,
technikai információk
1.
Az Audi platformokról
Az
Audi modelljei alapvetően 4 platformra épülnek.
A legkisebb az A platform (melyet például
megoszt a Volkswagen Golf/ Jetta /új Beetle
modellekkel). A B platform a közepes méretű
modellek, míg a C platform a nagy szedánok
platformja. A D platform pedig a felső kategóriájú
autóké. A platformok kódját
nem szabad összekeverni a modellek nevével.
(Például a 1995 ös Audi A4 es
a B5 platformra épül) Minden platformnak
vannak tehát generációi
melyek rendelkeznek úgynevezett tipuskódokkal,
melyek az adott koncepciók azonosítói,
ezek azonosítják a váz
és egyéb részletek típusát.
Nézzük ezt meg egy táblázatban,
a teljesség igénye nélkül:
Gyártás
éve | Modell | Platform generáció | Típus
kód |
2006- | A3 | A5 | type 8P |
2000- | TT Coupe, TT Roadster | A4 | type
8N |
1973-1979 | Fox | B1 | type 82 |
1980-1987 | 4000 sedan | B2 | type 81 |
1981-1987 | Coupe, Quattro turbo coupe, 4000 quattro | B2 | type
85 |
1988-1992 | 80, 90, Coupe | B3 | type 89 |
1993-1997 | Cabriolet | B3 | type 8G |
1993-1995 | 90 | B4 | type 8A |
1995-2001 | A4, S4 | B5 | type 8D |
2002-2005 | A4 | B6 | type 8E |
2005.5- | A4 | B7 | type |
1969-1976 | 100LS | C1 | type F104 |
1977-1983 | 5000 | C2 | type 43 |
1984-1991 | 5000, 100, 200 | C3 | type 44 |
1992-1997 | 100, S4, A6, S6 | C4 | type 4A |
1998-2004 | A6, S6, RS6 | C5 | type 4B |
2005- | A6 | C6 | type |
2000-2005 | Allroad | C5 | type 4Z |
1990-1994 | V8 | D1 | type 4C |
1997-2003 | A8 | D2 | type 4D |
2004- | A8 | D3 | type |
2.
Gyakran használt rövidítések
ABS
Fékezés közben
nyomásmódositasokkal
akadalyozza meg a gépkocsi kerekeinek blokkolását. Intenziv lassulás
esetén is nyomtartó és kormanyozható marad a gépkocsi.
Előnyei: elsődleges: menetstabilitás, kormányozhatóság, a fekút
optimális lesz,
másodlagos: erős fékezésnél elkerülhető a gumiabroncs intenzív kopása.
EBV
Elektronikus
fékerő felosztás (Elektronische Bremskraftverteilung):
Megakadályozza a hátsó kerék túlfékezettségét, mielőtt még az ABS
beavatkozna. Az ABS meghibasodasa eseten működik. Fékezés közben hatására
az
autó stabil marad.
ASR
Kipörgésgatló
(Antrieb-Schlup-Regelung): megakadalyozza a meghajtott kerekek kipörgését jégen és laza talajon is. A kipörgő kerék
szabályozott
fékezésével, illetve a motor hajtónyomatékának csökkentésével
avatkozik be.
EDS
Elektronikus
differenciálzár (Elektrische Differential Sperre): ha a bal
és a jobb oldalon eltérő a tapadási tényező, elinduláskor a kipörgő
meghajtott kereket lefékezi.
MSR
Motor
fékezőnyomaték szabályozás ( Motor Schleppmoment Regelung):
megakadályozza, hogy a motor fékező nyomatékának hatására a
meghajtottkerekek blokkoljanak a gázpedál visszavételekor, vagy a
sebességfokozat
visszakapcsoásakor.
ESP
Elektronische
Stabilitaets Programm, szabályozott kerekenkénti
fékezésekkel, és a motor nyomatékának csökkentésével megakadályozza a
gépkocsi megpördülését. Tehát semmi köze nincs a kerekeknél elhelyezett
fordulatszám jeladókhoz.
Az autóban elhelyezett különböző érzékelőkkel
oldja meg ezt.
Ilyen jeladók a következők: 1.Perdülés érzékelő: a gépkocsi tömegközépponti függőleges tengelye
körüli elfordulásáanak
érzékelése.
2.Kereszt iranyú lassulásérzékelő: a gépkocsi kereszt iranyú gyorsulását
méri
3.Hossz iranyú gyorsulás érzekelő: csak összkerekesekben van, a gépkocsik hossz
iranyú gyorsulását érzékeli.
3.
Alvázszám kódok Audi alvázszám
kódok
Az ún. alvázszám egy 17 számból álló számsorozat, mely egyértelműen
meghatározza az autó legfontosabb adatait.
Például: WAUZZZ8DZFA264733
Felépítése a következő:
1-6 karakter különösebb értelme nincs (WAUZZZ)
7-8 karakter a modellt határozza meg
9 karakter "Z"
10 karakter a gyártás évére utal
11 karakter a gyártás helyét mutatja
12-17 karakter az adott modell gyártási sorszáma
|
|
|
|
|
|
Különösebb
jelentése nincs (Esetleg
utalhat a W a Volkswagen konszentre
az AU pedig a márkára
azaz az Audi kezdőbetűi , a
Z betűk elválasztók).
|
Ez a tipus
kód, mely a modellt
határozza meg ami jelenesetben
a B5 ös plarform generáció,
vagyis egy Audi a4 -essel állunk
szemben.
|
Elválasztó
|
Gyártás
évét jelöli,
ami jelenesetben: 1995
|
A gyártás
helyét jelöli, ami jelenesetben:
Ingolstadt
|
Az adott
modell gyártási sorozatszáma.
|
Természetesen még található néhány kódot tartalmazó tábla, címke
felirat (pl. a csomagtartó
belsejében), amik a felszereltségre, a seb váltóra, extrákra utalhatnak.
Típus
vagy modell kódok:
80 és 90
I széria (1972-1978) 823-tól folyamatosan 847-ig
II széria (1978-1987) 811 és 813
III széria (1987-1991) 893 (limuzin)
IV széria (1991-1995) 8C2 (limuzin)
8C5 (Avant)
Coupe
100 Coupe S 817
II széria (1981-1988) 855
III széria (1988-1995) 8B3
Ur quattro 857
Sport quattro 859
Cabriolet 8G7
100
I széria (1968-1976) 819 (2 ajtós)
821 (4 ajtós)
II széria (1976-1982) 431 (2 ajtós)
433 (4 ajtós)
435 (Avant)
III széria (1982-1990) 443 (limuzin)
445 (Avant)
IV széria (1990-1994) 4A2 (limuzin)
4A5 (Avant)
200
II széria (1979-1982 437
III széria (1983-1988) 447
V8 441
4C2
4C8
A2 8Z0
A3 8L1
A4 8D2 (limuzin)
8D5 (Avant)
A6
I széria (1994-1997) 4A2 (limuzin)
4A5 (Avant)
II széria (1997<) 4B2 (limuzin)
4B5 (Avant)
ALLROAD QUATTRO
4BH
A8 4D2
TT 8N3 (Coupe)
8N9 (Roadster)
Gyártási év
1980 - A
1981 - B
1982 - C
1983 - D
1984 - E
1985 - F
1986 - G
1987 - H
1988 - J
1989 - K
1990 - L
1991 - M
1992 - N
1993 - P
1994 - R
1995 - S
1996 - T
1997 - V
1998 - W
1999 - X
2000 - Y
2001 - 1
Megjegyzés: egy modell év augusztustól júliusig tart (pl. "A" jelenti,
hogy 1979 augusztustól
1980 júliusig tart)
Gyártási hely
A - Ingolstadt
N - Neckarsulm
U - Dél-Afrikai Volkswagen
I - Győr
Sebességváltó kód
4S - 4 fokozatú kézi váltó
5S - 5 fokozatú kézi váltó
6S - 6 fokozatú kézi váltó
3A - 3 fokozatú automata váltó
4A - 4 fokozatú automata váltó
5A - 5 fokozatú automata váltó
4.
Az Audi és Volkswagen alkatrészek számozásáról
(jelöléséről):
Az
Audi és Volkswagen alkatrészek jelölésének
egy egyezményes rendszert kell képeznie
, a gyártók számára.
Az alkatrészek számozása általában
9 számjegyből áll (3 darab három
számjegyű csoportra osztva), mely betűjelzéseket
vagy a végén színek betű
kódját, vagy mindkettőt is tartalmazhat
vagy azokkal egészítődhet ki alkalmanként.
Például:
443 807 105 P GRU
vagy:
8D0 498 998
A
számok első hármas csoportja határozza
meg az autó típusát, a
platformot, melybe az adott alkatrészt tervezték.
A harmadik számjegy pedig a "változatot"
jelzi. ( például lehet egy tipusnak
4 ajtós és kétajtós
kivitele....stb.)
A
fenti példákban látható,
hogy az első 3as számcsoport első két
helyén maga a tipuskód szerepel
: 443
(azaz ez esetben az Audi 5000
alkatrészről beszélünk). Vagy
a másik példánál a 8D0
a 8D tipuskód ami a B5 platform
generációhoz tartozó
jármű alkatrészét jelöli
.
A
motor, hajtás, fő hajtómű alkatrészeinek
jelölései nem tartalmaznak típus
kódot , mert ezeket több platformba
is beépíthetőnek tervezik, ezeknél
a tipuskód helyén egyéb jelölés
található.
Itt
néha szerepelhetnek még betűk
is melyek a származást, gyártót
azonosíthatják. Csavarok, alátétek
, kötőelemek stb. esetén itt gyakran"N"
betűjelzés szerepelhet. Folyadékok,
olajok, paszták, ragasztók esetén
pedig "G" betű található.
A
középső 3 számjegy az alkatrész
elsődleges kategóriáját határozza
meg, az alábbi táblázat szerint:
Számtartomány |
Kategória |
100-199 |
Motor,
hűtés, kuplung |
200-299 |
Üzemanyagtartály |
300-399 |
Transmission/erőátvitel, transaxle/váltó |
400-499 |
Első
tengely, felfüggesztés |
500-599 |
Hátsó
tengely |
600-699 |
Fék |
700-799 |
Vezetékek |
800-899 |
Karosszéria és beltér |
900-999 |
Elektromosság |
A
példában szereplő 807 es középső
számhármas beletartozik a karoszéria
tartományba ( ami egyébként
egy lökhárító )
Az
utolsó 3 számból álló
csoport azonosítja magát az alkatrészt
( a példánkban maga a 105 a lökhárító
száma)
A
9 számjegyet követhetik szám
és betű utótagok is , az itt szereplő
betűk változatokat, kompatibilitási
alá, fölé rendeltséget
jelölhetnek, előírások szerint.
A példánkban ez az utótag a
P betű.
Tehát
ha az azonos számú alkatrészeket
követő utótag nem egyezik meg, nem biztos
hogy a magasabb utótag felcserélhető
az alacsonyabbra, vagyis "A" és
"B" alkatrészek esetén nem
lehet az "A" helyett a "B"
alkatrészt beépíteni.
Itt
az alkatrész számának végén
lehetnek a színjelőlő kódok , melyek
általában csak a karoszéria
és a belső tér alkatrészeinél
vannak , mert azokat szállítják
színre fújva. A példánkban
ez a GRU jelőlés jelzi , hogy színre
fújt alkatrészről van szó.
A
gyár alkatrészek/gyártás
változása estén a VW/Audi
ETKA (Elektronikus Alkatrész Katalógus)
rendszerében, melyet folyamatossan frissít jelzi
ezt a kereskedők felé, és közli
az eredeti és a helyettesítő alkatrészek
listálját.
|
|
vsversus.atw.hu
|