index
művészek tovább a következő művészhez      


Mobil: +36303903504

Lakcím: 7621, Pécs, József utca 7.

Levelezési cím: 7623, Pécs, Szabadság utca 40.

E-mail:
blackd.sculptor@gmail.com


galéria


GALÉRIA


Fekete Dénes
képzőművész,
tűzzománcművész

1984.11.08. Topolya, Szerbia

Tanulmányok:

2017-2021 DLA képzés, PTE Művészeti Doktori Iskola, témavezető prof. emerita Nagy Márta
2016 Szobrászművész diploma, PTE Művészeti Kar, Pécs, konzulens: prof Nagy Márta
2005-2010 Szobrászművész, PTE Művészeti Kar Szobrász képzés
1999-2005 Díszítőszobrász, Tömörkény István Művészeti Szakközépiskola, Szeged

Munkahelyek:

2022 Pécsi Galériák, Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit kft, kurátor asszisztens, műtárgykezelő, Pécs
2021 Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum, kurátor asszisztens, Budapest
2017-2021 PTE Doktorandusz Önkormányzat, Ellenőrző Bizottsági tag, Pécs
2016 Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt, szobrász, Pécs

Tagság:

Tűzzománcművészek Magyar Társasága


Kurátorasszisztensi munka:

2021 Metafizikus áthatolás egy zebrán, Történetek természetről, vadászatról - kurátor Dr Fabényi Júlia, Ludwig Múzeum, Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

Kurátori munka:

2022 Fragmentum – A PTE MK végzős szobrász hallgatóinak kiállítása
2021 Egzisztencia – Magunkon kívül, 25 éves a pécsi Művészeti Kar, FUGA, Budapesti Építészeti Központ, Budapest
2018 KOR/AGE – Nádor Galéria, Pécs

Kiállítások:

2021 Adventi tárlat, Hírös Agóra, Kecskemét
2021 Magyar Géniusz – FRISS, Gallery Max, Törökbálint
2021 Kertemben álmodok… , Szőnyegterv pályázat Németh Éva tiszteletére, FUGA, Budapesti Építészeti Központ, Budapest
2021 LOKART – Képzőművészeti Fesztivál, Pécsi Galéria, Pécs
2021 PTE Művészeti Kar Doktori Iskola évzáró kiállítása, Zsolnay Kulturális Negyed, Pécs
2021 Egzisztencia – Magunkon kívül, 25 éves a pécsi Művészeti Kar, FUGA, Budapesti Építészeti Központ, Budapest
2021 KÖZART – Ahol csak lehet, Konzum Áruház, Pécs
2021 Színről Színre, Önálló alkotói törekvések Kecskemét képzőművészetében, Hírös Agóra, Kecskemét
2020 Üres Tér, Pécsi Galéria, Pécs
2020 Mellérendelés, Republik Galéria, Zsolnay Kulturális Negyed, Pécs
2020 A Bácskától a Bauhausig Kamara kiállítás, Bagolyvár, Baja
2019 Bauhaus 100, Kortárs állásfoglalások, Ludwig Múzeum, Budapest
2019 A Bácskától a Bauhausig, Bagolyvár, Baja
2017 Thought Spaces, Nádor Arts& Med Gallery, Pécs
2017 II. Nemzeti Kerámia Quadriennale, Modern Magyar Képtár, Jannus Panonius Múzeum, Pécs
2017 Old School, M21 Gallery, Pécs
2016 Entrée, Várkert Bazár, Budapest, Magyarország
2016 Diploma kiállítás, M21 Gallery, Zsolnay Cultura Quarter, Pécs.

Alkotói program:

Képzőművészként az alkotói munkám során több műfaj szerinti médium is foglalkoztat, úgymint a fotó, az installáció készítés, a filmrendezés valamint a kerámia és a tűzzománc táblakép készítés. A különböző anyaghasználat és az azzal járó alkotói technikák más-más esztétikai és tartami lehetőséget tudnak eredményezni. Ezért fontosnak tartom, hogy tematikusan jól elkülöníthetőek az alkotásaim.

A fotóim a kompozíció szerint a scenigraphic still, azaz mint egy filmjelenet rögzített képkivágása szerint készülnek. Foglalkoztat az ősi mitologikus tér és a mondavilág kortárs módon való vizuális megjelenítése, ezek a jelenetek a kamera számára készülnek, amire példa a Gilgames fotósorozatom. Az installációim egyszerre színpadi jellegűek, de ugyanakkor a néző számára megközelíthető használható műtárgyak is lehetnek. A filmrendezői munkát az Entrópia című rövidfilm során volt alkalmam kipróbálni, amelynek a premierje 2019-ben volt Bauhaus 100 – Kortárs állásfoglalások című kiállításon a budapesti Ludwig Múzeumban. Kifejezetten inspirálónak tartom a festészeti stílusok közül a Hard Edge (Ellsworth Kelly) és a geometrikus absztrakt (Fajó János, Bak Imre) és az Opart (Vasarely) alkotóinak munkáját, amelyek hatottak a saját képeim elkészítésére is. A tűzzománc táblaképeim közvetlen előképeiként a Pécsi Műhely és Lantos Ferenc alkotói hagyományait követem. A bonyhádi zománc gyárban az ipari technológiai eljárással ismerkedtem meg és ez számomra fontos tapasztalat volt, amely során a Tűzzománcművészek Magyar Társaságába is meghívtak. Balanyi Károly művészete és a kecskeméti zománc művésztelep számomra egy újfajta látásmódot eredményezett és bővítette az iparművészeti és képzőművészeti technikák elsajátításának lehetőségét. Emellett az épületkerámiával a Zsolnay Porcelánmanufaktúrában foglalkoztam, több budapesti műemlék épület rekonstrukciós munkáin dolgoztunk a keramikus és szobrász kollégákkal. (Párisi Udvar, Gül Baba türbéje, Szent István terem - Budavári Palota).

2017-ben a PTE Művészeti Doktori Iskolában megkezdett DLA kutatási programom címe A fegyverek átlényegítése. A témavezetőm Professor Emerita Nagy Márta keramikus művész. A disszertációs kutatásom fókuszában a képzőművészet és a háborús sajtó fotó történeti kutatása áll. A 20. századi jelentős képzőművészek (Picasso, Marina Abramović) és kiemelkedő sajtófotósok (Robert Capa, Nick Ut) egy olyan vizuális kommunikációs eszközként is értelmezhető műtárgy és fotódokumentációt hoztak létre, amelyeknek szimbolikus jelentőségén túl kultúra meghatározó szerepe is van. Ezzel nem csak a kortárs képzőművészetre vannak a mai napig hatással. Hanem például a tömegmédia bizonyos esetekben sajátos narratíva szerint értelmezhető eszközként vagy jelként használja például a Guernica című festményt vagy a Milicista halála című fotót is. Erről a fajta jelenségről Susan Sontag írt a Szenvedés képei című esszéjében. A disszertációs kutatásom elméleti alapjai kihatottak a saját alkotó tevékenységemre, amelyhez a Gilgames című fotósorozatom szorosan kapcsolódik.

A doktori védésre várhatóan 2022-2023 közötti időszakban kerül sor. A DLA képzés ideje alatt a kerámia szobrászat kurzust oktattam a pécsi Művészeti Karon a szobrász hallgatóknak. Képzőművészként rendszeresen foglalkozom kiállítások szervezésével és kurátori munkával is. Jelenleg a Pécsi Galériák kurátor asszisztense és műtárgykezelőjeként dolgozom. 

oldal tetejére

 

index
művészek tovább a következő művészhez