index |
művészek | tovább a következő művészhez |
Mobil: +36303903504 Lakcím: 7621, Pécs, József utca 7. Levelezési cím: 7623, Pécs, Szabadság utca 40. E-mail: |
Fekete Dénes képzőművész, tűzzománcművész 1984.11.08. Topolya, Szerbia Tanulmányok: 2017-2021
DLA képzés, PTE Művészeti Doktori Iskola,
témavezető prof. emerita Nagy Márta Munkahelyek: 2022
Pécsi Galériák, Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit
kft, kurátor asszisztens, műtárgykezelő, Pécs Tagság: Tűzzománcművészek Magyar Társasága
Kurátori munka: 2022
Fragmentum – A PTE MK végzős szobrász hallgatóinak
kiállítása Kiállítások: 2021
Adventi tárlat, Hírös Agóra, Kecskemét Alkotói program: Képzőművészként az alkotói munkám során több műfaj szerinti médium is foglalkoztat, úgymint a fotó, az installáció készítés, a filmrendezés valamint a kerámia és a tűzzománc táblakép készítés. A különböző anyaghasználat és az azzal járó alkotói technikák más-más esztétikai és tartami lehetőséget tudnak eredményezni. Ezért fontosnak tartom, hogy tematikusan jól elkülöníthetőek az alkotásaim. A fotóim a kompozíció szerint a scenigraphic still, azaz mint egy filmjelenet rögzített képkivágása szerint készülnek. Foglalkoztat az ősi mitologikus tér és a mondavilág kortárs módon való vizuális megjelenítése, ezek a jelenetek a kamera számára készülnek, amire példa a Gilgames fotósorozatom. Az installációim egyszerre színpadi jellegűek, de ugyanakkor a néző számára megközelíthető használható műtárgyak is lehetnek. A filmrendezői munkát az Entrópia című rövidfilm során volt alkalmam kipróbálni, amelynek a premierje 2019-ben volt Bauhaus 100 – Kortárs állásfoglalások című kiállításon a budapesti Ludwig Múzeumban. Kifejezetten inspirálónak tartom a festészeti stílusok közül a Hard Edge (Ellsworth Kelly) és a geometrikus absztrakt (Fajó János, Bak Imre) és az Opart (Vasarely) alkotóinak munkáját, amelyek hatottak a saját képeim elkészítésére is. A tűzzománc táblaképeim közvetlen előképeiként a Pécsi Műhely és Lantos Ferenc alkotói hagyományait követem. A bonyhádi zománc gyárban az ipari technológiai eljárással ismerkedtem meg és ez számomra fontos tapasztalat volt, amely során a Tűzzománcművészek Magyar Társaságába is meghívtak. Balanyi Károly művészete és a kecskeméti zománc művésztelep számomra egy újfajta látásmódot eredményezett és bővítette az iparművészeti és képzőművészeti technikák elsajátításának lehetőségét. Emellett az épületkerámiával a Zsolnay Porcelánmanufaktúrában foglalkoztam, több budapesti műemlék épület rekonstrukciós munkáin dolgoztunk a keramikus és szobrász kollégákkal. (Párisi Udvar, Gül Baba türbéje, Szent István terem - Budavári Palota). 2017-ben a PTE Művészeti Doktori Iskolában megkezdett DLA kutatási programom címe A fegyverek átlényegítése. A témavezetőm Professor Emerita Nagy Márta keramikus művész. A disszertációs kutatásom fókuszában a képzőművészet és a háborús sajtó fotó történeti kutatása áll. A 20. századi jelentős képzőművészek (Picasso, Marina Abramović) és kiemelkedő sajtófotósok (Robert Capa, Nick Ut) egy olyan vizuális kommunikációs eszközként is értelmezhető műtárgy és fotódokumentációt hoztak létre, amelyeknek szimbolikus jelentőségén túl kultúra meghatározó szerepe is van. Ezzel nem csak a kortárs képzőművészetre vannak a mai napig hatással. Hanem például a tömegmédia bizonyos esetekben sajátos narratíva szerint értelmezhető eszközként vagy jelként használja például a Guernica című festményt vagy a Milicista halála című fotót is. Erről a fajta jelenségről Susan Sontag írt a Szenvedés képei című esszéjében. A disszertációs kutatásom elméleti alapjai kihatottak a saját alkotó tevékenységemre, amelyhez a Gilgames című fotósorozatom szorosan kapcsolódik. A
doktori védésre várhatóan 2022-2023 közötti
időszakban kerül sor. A DLA képzés ideje alatt a
kerámia szobrászat kurzust oktattam a pécsi
Művészeti Karon a szobrász hallgatóknak.
Képzőművészként rendszeresen foglalkozom
kiállítások szervezésével és kurátori munkával
is. Jelenleg a Pécsi Galériák kurátor asszisztense
és műtárgykezelőjeként dolgozom.
|
index |
művészek | tovább a következő művészhez |