Közép-Dunántúli Piros Túra

Veszprém megyei szakasz




2004. év tavaszán ott voltunk az ünnepélyes megnyitáson, Várpalotán , 2005-évben pedig akkori egyesületemmel a / Székesfehérvári Gyöngyvirág T.E./  Horváth István  túravezető irányításával  kezdődött az útvonal végigjárása. Ezt a szép regionális  túrautat  és azon belűl a Veszprém megye szakaszt 6 részletben jártam végig. A szakaszolás és távolság adatai az igazoló füzet alapján:

Zirc - Porva Csesznek - Vinye      14 km
Vinye - Kórishegy - Gerence völgy      19 km
Gerence völgy - Pápavár alja - Augusztin-tanya   22 km
Augusztin-tanya- Hárskút - Eplény      21 km
Eplény - Alsópere - Öreg.Fútóné - Várpalota    25 km
Várpalota - Baglyas-hegy - Csór - Iszkaszentgyörgy   24 km (Csór-tól már Fejér megye)

A Veszprém megyei szakasz az igazoló füzet szerint 111 km hosszúságú. A teljesitási sorszámom 48-as , melyet az alábbi "pöcsétek" igazolnak, a titkos kódokat természetesen kivettem a képből , dolgozzatok meg érte. :-))









Nosztalgia képpen készitettem egy kis válogatást erről a megyei szakaszról , a 2. és 6. szakaszról van a honlap más részén részletes beszámoló , mivel ezeket 2006-ban jártam végig , a 2005-ös szakaszokról egy kis akkoriban  irt szöveget teszek ide, a képek nagyrészt az igazoló pontokon készültek , kivéve ahol nem.

Zirc - Vinye. 2005.01.23.


Zirc



Porva - Csesznek



A Cuha parton



Alagut



Vinye pályaudvar

Vinye vasútállomásról indulva jártuk be ezt a szakaszt.Kellemes, frissen esett 5 cm körüli hó volt, napközben hózáporokkal és napsütéssel. Az induló pecsétet a RO-TI bűfében szereztük be , nagyon készségesen átadták a céges bélyegzőjüket , igaz fogyasztottunk is. A Cuha szurdokba leereszkedve egy tanösvényt is követhetünk, rögtön az első átkelésnél még híd is van a patak felett. A jelzéssel semmi gond nincs megvannak igaz a patakot , és a széles utat követve nem lehet eltévedni. Porva-Csesznek állomásig több patak keresztezés is van , mindegyik könnyen járható, mivel beton kockákkal rakták ki az átjárókat , néhol simán átgyalogoltunk a vízen mert az volt a gyorsabb. Szép a szurdok kétoldalán magasodó sziklafal, a téli havas terep még izgalmasabbá teszi az utat. Épített látványosságként a vasúti műtárgyakat tudom mindenki figyelmébe ajánlani , a három alagút , a szakadék felett átívelő hid szerkezet és az út közepe körűl magasodó emlék oszlop is az egykori vasút építők munkáját dícséri. Ezt a vasútvonalat 1896.december.16.-án helyezték üzembe, erről a tanösvényen elhelyezett tábla is megemlékezik! Nemsokal a Porva Cseszneki állomás előtt az út baloldalán egy egykori felszabadulási emlékoszlop látható az egyik sziklaormon.Az igazoló füzet szerint a Porva-Csesznek vasútállomás a kijelölt pecsételő hely, a vasútálomás zárva abban személyzet nincs, zircen az állomásfőnökkel később beszéltem, elmondta, hogy személyzetet csak rendkívűli esetben időnként küldenek ki ide. Az állomás épületben lévő presszó zárva van. Udvariasan bekopogtunk a szemközti panzióba , itt egy viszonylag alacsony IQ-val megáldott "úr" közölte, hogy neki nem az a dolga, hogy az erre csavargóknak pecsételjen , Ő semmiről nem tud, Őt ne zaklassa senki. Udvariasan megköszönve a segítségét visszavonultunk innen. A hely talán megérne egy kihelyezett pecsétet a nyári időszakban amikor az álomás épületében a büfé működik vagy lenne itt helye egy nyalókás doboznak is!
A patak átkelések innen Zircig már problémásabbak, PCS-et elhagyva az első átkelőhelynél a patak fel van duzzasztva átjárő nincs nem mentünk be a hidegvizbe, néhány 100 m után a folyás iránnyal szembe haladva a patak bal oldalán lévő ut elfogy de van itt egy vasúti hid ezen átkelve ujra a pirosra érünk ki. Akik szemből jönnek azoknak javaslom, hogy ha ezt a hidat elérik menjenek át rajta a másik oldalra mert a térkép szerinti nyomvonalon lévő átjárónál a gázló mélység ismeretlen...A hid után kb 100m-el ujabb átjáró hely van, itt két kidőlt fatörzsön lehet átaraszolni lassú de azért működik. A lassan táguló szurdok érint egy kis romos házat is, rendeltetését nem tudjuk. Később nyilt terepre érve a Zirci szennyvíztisztitónál érjük el a városka határát, ha egyenesen haladunk tovább akkor a belvárosba érünk, míg balra a szakmunkásképző iskola mögött átvágva a vasútállomásra juthatunk ki. Az állomás épület forgalmi irodájában készségesen pecsételtek, igaz OKT pecséttel, ami ottjártunkkor kitűnő állapotban volt. Ha időtök engedi Zirc látványosságait nem szabad kihagyni, a Bakony múzeummal szemben található a 0 Km jelzés ami talán a piros utak kezdete is lehet bár ez már régeben itt áll. A buszmegállóban lévő kis presszóban friss és meleg, helyben sült pogácsa kapható , érdemes megkóstolni :-)))


Vinye - Kőrishegy - Gerence völgy  2006.04.08.

A részletes beszámoló itt olvasható !




Vinye turistaház



Fenyőfő



Kőrishegy



Boroszlán

Odvaskő


Gerence völgy -  Pápaváralja - Augusztin tanya  2005.04.23.


Odvaskő hotel

Útközben

Kőfejtő

Hajag

Augusztin tanya


Ennek a szakasznak a megközelítése egy kicsit nehézkes tömegközlekedéssel, Székesfehérvárról 7:06-kor indulva Veszprémen át Zircig vonat, majd Odvaskőig autóbusszal utaztunk, igy végül is a túrát 10:30 körűl tudtuk elkezdeni. Az Odvaskő Hotel recepcióján gond nélkül sikerült pecsételni. A túra útvonal gyönyörű részeken halad gyakorlatilag az egykori erdei vasút nyomvonalát követi , többnyire a vasut melletti erdészeti utakon illetve később magán a vasúti töltésen. Több helyen látható még az átereszek maradványa , a nagyon szép bükkösön át kijelölt út látványos és mindenképpen talán az egyik legszebb szakasza lehet a KDP-nek. Az útvonal jelzése szerintem megfelelő, a jelzések kora alapján látható, hogy ez nem egy most kitalált útvonal hanem korábbi évekből származik. A jelzések sűrűsége is megfelelő, de mindenképpen figyelni kell az útelágazásokra , kereszteződésekre mert a behivő kapuk azok teljesen hiányoznak, mivel a mi csapatunk viszonylag nagy létszámú volt igy azt a modszert követtük , hogy a bizonytalan helyeken bementünk több irányba is és a jelzést megtalálva összekiabáltuk a csapatot. Jól jelzett tehát az út de ha néhány 100 m-után nem láttok jelzést akkor biztos, hogy leszaladtatok a jelzett útról. Egy ilyen lehetséges elkeverési pont pld. a térképen is jelzett kis erdei tó után - a Suttonyi kut melletti tó - az térkép szerint a jelzés keresztezi a patakot, itt az utvonal fő iránya ténylegesen átvezet a patakon de valójában a jelzés nem megy át hanem jobbra le kell fordulni közvetlenűl a patak előtt. Amikor a jelzés már a töltésen megy akkor nagyon szépen követhető hiszen az egykori vast épitők a partoldalakban, bevágásokban, szikla átvágásokban maradandóan megjelölték ezt a szép útvonalat.Az első és talán legnagyobb lelki trauma a Királykapunál érte a csapatot , itt ugyanis a romos erdei épület előtt egy szép tábla várt bennünket az egyik fán feltűően elhelyezve ami arról tájékoztatott bennünket , hogy a túrista utat lezárták és megszüntették mivel a a külszíni bányát robbantással művelik és igy veszélyes az út.Hát itt egy kicsit elbizonytalanodtunk de mivel a felderítők jelezték, hogy a jelzés továbbra is jól követhető , mentünk tovább a jelzett űton közben azért figyeltük, hogy nincs e az ut aláaknázva , végül is nem történt semmi egy nagyon szép és látványos köbánya felső peremét érinti az út - talán 50 m-t ha le kell térni de érdemes - valószínűleg itt robbanthattak valamikor de már sok éve , a figyelmeztető táblát meg kint felejtették és az arra járó túrázok is gondosan a helyén hagyták , hogy másokat is riogasson. Az utvonal érinti a Tevelvár nevű egykori földvárat de mivel olyan sok itt a sánchoz hasonló átvágás, hogy én pontosan nem tudtam beazonosítani, hogy melyik is ez a kis vár , bár biztos , hogy átmentem rajta, mindenesetre a Váras füzetbe még Odvaskőn tettem egy pecsétet. A következő ellenőrző pont Pápavár alja , ahol a kék és piros keresztezésében egy fára festett számot kell felírni. Namármost ha valaki megnézi a térképet akkor két ilyen pont van mivel a két jelzés kb 300-400 m-en együtt halad, ezt az irányt követve az első keresztezési pontban csak egy erdészeti utjelző karó található leverve és van rajta egy kétjegyű szám , először ezt irtuk fel, tovább menve ahol a piros jelzés élesen jobbra elhagyja a köves utat a bal oldalon szintén van egy hasonló karó egy számmal , de az elágazásnál az egyik fán egy kis felszegelt táblán egy ujabb kódot találtunk ami egy betűből és három számjegyből állt, végül is ez tünt a leghívatalosabbnak, igy ezt irtuk a füzetbe. Összeségében azt mondhatom, hogy gyönyörű ez a szakasz és jól követhetőek a jelzések egy pici odafigyeléssel.
Pápavár alja után is jól követhető a jelzés , a térképen is jelzett Tiszta víz-forrást egy kis kitérővel próbáltuk megnézni de nem volt szerencsénk nem tudtuk beazonosítani, később a szálláshelyen a házigazdánk elmondta, hogy a forrás a kis patak medrében van egy kis kiöblösödés formájában és tulajdonképpen a vizhozam változást kell figyelni mert alul van a forrás. A piros + után kb 1 km-el nyilt terepre érünk innen már jól látható a szemben magasodó Középső-Hajag melyen át kell mászni szerencsére nem a tetején !A kis réten a jobb oldalon egy nagyobb majd később egy kisebb romosodó épületet hagyunk el , míg a bal oldalon mindenféle ideiglenesen összetákolt kultikus helyek maradványai láthatóak melyet talán valami szekta tagja használnak időnként ?A piros sáv élesen balra kanyarodik majd a jelzett távnál sokkal rövidebb szakasz után emelkedni kezd az út egy cserjés bozótos területen itt egy kicsit bizonytalan a jel , a jobb oldalon a fák között található majd egy 100 m után a bal oldalon egy magányos öreg fán van a jel de az aljnövényzet benőtte csak közelről lehet észrevenni, ráadásul egyoldalas, az emelkedő cserjésben vezető utat kell követni. Az éles jobb kanyar után nagyon szép bükkösbe érünk ahol egy elkerített terület van a bal oldalon és a térképen is jelzett jellegfa mellett visz az út ez az un. Ős-bükk ami a fára fel is van festve , a fa a kerités mögött van, egész közel, a térkép itt egy picit pontatlan ! Egy jelzett fa a kerítésen belűl található de nem kell átmászni !A Hajag csúcsán egy egykori szovjet rakétabázis maradványai találhatók az SZSZ-20-as silókat megnézheti aki felmegy , a lokátor antennák tornyai is állnak még mint óriási acélszerkezetek. Most nem mentünk fel én egy korábbi túrán jártam ott.A Hajag gerincén átmenve továbbra is szépen követhető a jel egész új egészen Augusztin tanyáig , és együtt halad a sárga sávval. Augusztin tanya a hívatalos pecsételő hely lenne de a házban lévő turázók nem tudtak pecséttel szolgálni mivel az állítólag el van zárva igy az ott lévő Építők T.E. nevében Fráter Tamással aláírattuk az igazoló füzetet. Az út eddig a füzet szerint Odvaskőtól 11 + 11 azaz 22 km lenne szerintünk több kb 25-26 km –lehet inkább.Fontos lehet, hogy a teljes útszakaszon nincs vízvételi lehetőség és persze kocsma sincs sőt Augusztin tanyán és a közeli Rák tanyán sincs ivóviz , tehát jól fel kell szerelkezni innivalóval!

Augusztin tanya  - Hárskút - Eplény. 2005.04.24.


Rák tanya

Hárskút

A Papod felé

Papod csúcson

Eplény

Augusztin tanya a hívatalos pecsételő hely lenne de a házban lévő turázók nem tudtak pecséttel szolgálni mivel az állítólag el van zárva igy az ott lévő Építők T.E. nevében Fráter Tamással aláírattuk az igazoló füzetet. Az út eddig a füzet szerint Odvaskőtól 11 + 11 azaz 22 km lenne szerintünk több kb 25-26 km –lehet inkább.Fontos lehet, hogy a teljes útszakaszon nincs vízvételi lehetőség és persze kocsma sincs sőt Augusztin tanyán és a közeli Rák tanyán sincs ivóviz , tehát jól fel kell szerelkezni innivalóval! A túra során mi a közeli Rák tanyán lévő túrista házban szálltunk meg a ház Horváth Ferenc tulajdona és nagyon szívesen látja a túrázókat akár 60 fős csoportot is tud fogadni, a több épületből álló turista tanyán központi fűtéses épület is van , hideg meleg vizes fürdő és konyha teljes felszereléssel megtalálható, A ház illetve a tanya csak földutakon közelíthatő meg igy gk.-val kizárólag a terepjáró jöhet szóba , extra szolgáltatás az , hogy egy UAZ-al Hárskútról a gk.val érkezők csomagjait felszállitják a tanyára mig a szgk.-nak a faluban védett parkolási lehetőséget adnak. Mi is igénybevettük ezt. Rák-tanyáról bővebb információt a http://www.extra.hu/raktanya/ cimen találhattok. Mi itt egy picit eltértünk a piros jelzéstől és Rák-tanyáról a piros négyzeten indultunk el Hárskút irányába ez az ut a pirosba csatlakozik vissza, végig nyilt terepen megy , jól követhető széles és gépekkel széttaposott földút.
Hárskútra beérve egészen a Márkó felé vezető orszégutig kell gyalogolni de itt balra fordulva gyorsan elérjük a kocsmát ami szintén pecsételő hely lenne, de ottjártunkkor a főnök éppen elvitte a pecsétet viszont a pultos hölgy készségesen aláirta a főnök nevében az összes igazoló füzetünket. Ebben a kis faluban ami a dunántúl legmagasabban fekvő községe érdemes jól feltankolni folyadékkal mert Eplényig megint nincs rá lehetőség! A kocsma mindennap este 9-ig van nyitva ! Potenciális bélyegzőhelyként szóbajöhet a templomtól 5. házban lévő kis bolt is, a tulaj ott lakik .A falun a főutcát követve végig gyalogolunk és a Gyertyánkúti falurész felé hagyjuk el a községet, a jelzések jók de nincs is rá szükség. Augusztin (Rák) tanyától ez a szakasz egész rövid , másfél óra alatt lejárható. Hárskútről kifelé az ut egy picit bizonytalanná válik , egy cserjésen vezet át az enyhén emelkedő ut ahol a jelzések elég ritkák és több nyomvonal is vezet a feltehetően jó irányba, végül is az erdőt elérve a jelzés is megkerül és nagyon szép erdei uton emelkedve haladhatunk a Papod 644m-es csúcsáig , mi gyönyörú tiszta napos időben voltunk itt , elkerült bennünnket egy kerékpáros és két cross motoros "túrázó" . A papod teteje szép, nyilt és tényleg jo lenne itt egy kilátó. A tovább vezető utnál figyelni kell mert a fő utvonal balra kanyarodik és ez az ut túnik először szembe nekunk viszont egyenesen K-felé kell tovább menni van is behívó jelzés a fán , a széles földút hiányzik a térképről ! Itt eléggé meredeken ereszekedik az ösvény de elég sűrűn van felfestve egy kis odafigyeléssel könnyen követhető , esős , havas, sáros időben szerintem nagyon övatosan kell itt közlekedni, a meredeken leérve az út balra fordulva szép szikla alakzatok mellett halad tovább, és továbbra is jól jelzett. A Mohos kő , Répás árok irányában jól haladhatunk lefelé és a jelzés is jó. A Güsziolőgus által említett térkép és valóság közötti eltérést nem tapasztaltuk itt az útra leérve a jelzés is jobbra fordul mint a térképen majd utána derékszögben balra be a léniába és itt egy darabig a bal oldalon egy kerités mellett haladunk , majd tovább a léniában érintünk egy négyes utkereszteződést aminek a közepén egy erdészeti karó áll itt is nyilegyenesen kell tovább haladni majd mikor már látszik az országut az ut bal oldalán egy darabig még a fák között vezet a jelzés majd a keritést elérve kivisz a 82-es főutra, a vasútállomás közelében . Pecsételni lehet a vasútállomáson de aki szomjas az elballaghat a kb 1,5 km-re lévő 82-es Vendéglőig itt meleg étel is van. A füzetben említett Enikő Panzió közelebb van a vasútállomáshoz viszont zárva volt ! Ez a szakasz szerintünk is rövidebb mint a füzetben irt 14 km.

Eplény - Alsópere - Öregfutóné - Várpalota  2005.05.08.




Eplény



Medve hagyma

Alsópere

Öregfutóné

Bátorkő vára

Vonattal érkeztünk meg az Eplényi állomásra, itt az induló pecsételéssel nem volt gond mivel a 82-es Vendéglőben a korábbi tapasztalataink alapján készségesen pecsételtek, tovább indulva elhaladtunk az Enikő Panzió mellett és talán egy tábla erejéig érintettük az erdei tanösvény útvonalát . A füzet szerint élesen jobbra fordulva a távvezeték alatt áthaladva ballagtunk tovább felfelé, majd kicsit később újra kereszteztük a tanösvényt jelek voltak ha ritkásan is. A füzet szerint a jelzés a sípályán megy tovább hát ezt nem találtuk meg, még a sípályát sem pedig az feltehetően valahol megvan. Az általunk jónak tartott irányt követve jól járható széles erdei úton végül is elértük a Malom völgyet , ahol a völgyben a murvás széles utat követtük hátha megtaláljuk valahol a jelzést . Hamarosan egy kis gáttal lezárt tóhoz értünk ez talán a Malom völgyi tó lehetett itt jelzés hiányában a viszonylag frissen kiépített murvás úton mentünk tovább mert az iránya jó volt , a tó után kb. 500 m-el egy közúti jelzőtábla oszlopán láttunk is jelzést. Figyelni kell mert a jel jobbra letér az erdőbe ezt szerencsésen meg is találtuk és hamarosan elértük a köves kút lépcsős beton vályúit , majd a jelzés még követhetően keresztez egy kerítést de ki van vágva a drót , itt tovább menve valószínűleg egy vaddisznós kerten haladtunk át mert több helyen láttunk kirakva zsákokba gyűjtött makkot. A kerítést újra elérve szintén nem kellett mászni a drótháló itt is át van vágva csak kikötöttük kimentünk majd visszazártuk magunk mögött.
Alsópere-puszta egy szép kis üdülő terület lehet , egy piros fehér sorompóval lezárt úton értünk be a házak közé. A harangláb is gyorsan meglett mellette a kis kőrakással , melyen emléktábla és a tetején egy kereszt van .Az évszám leolvasása nem egyértelmű mert a földön állva nem olvasható, én is felmásztam és közelről megtapogatva talán sikerült a jó számokhoz jutni , az első két számjegy egyértelmű de főleg a harmadik amely az évtizedet jelentené szerintem vagy az öntéskor vagy később megsérült és a felső része hiányzik , ugyanez érvényes a negyedik számra is a felső része sérült a leginkább kikövetkeztethető értéket jegyeztük fel. Idő hiányában a kastélyt és az arborétumot nem tudtuk megnézni. Alsópere-pusztáról a jelzés egy szép öreg gesztenyesorral határolt úton vezet ki. Van egy elhagyatott és egyre inkább az enyészeté váló szép nagy faház az út bal oldalán, már az ablakán lévő vasrácsokat is gondosan felfeszegették, hajdanán bizonyára szebb napokat látott.Utunk itt ott jelzéssel ellátva lassan emelkedik, felfelé haladunk a Szúnyog völgyben , a völgy felső részén ahol a térképfüzetben a jobb oldalon egy piros P- betű van , nagyon kell figyelni ugyanis itt a széles és jól kijárt útról egy ösvény szerű útra kellene letérni jobbra , ezen a részen a Keleti-Bakony turista térképe sem egyértelmű ! Ezt a letérőt semmi nem jelzi, bár figyeltünk rá de a hiányos jelzések miatt elmentünk mellette, végül is a jelzést elveszítve olyan útvonalat kell követni ami enyhén balra tartva emelkedik, több kisebb ösvényt is láttunk a jobb oldalon de egyik sem volt bizalomgerjesztő, feltehetően az erdei út azonos azzal ami az Öreg Futóné és Hegyes Berek között a térképfüzetben is jelölve van. A térkép füzet szerinti legfelső elágazásnál mely valójában ott jártunkkor egy hat ágú kereszteződés volt a beérkezésünk után a szemben lévő két útból a jobb oldalin ami egy enyhe lejtő után újra emelkedik – kell tovább menni – ez az út az Öreg Futóné csúcsától kb. 300 m-re ér fel a gerincre és itt újra megtaláltuk a jelzést , bár nagyon régi és kopott volt itt természetesen visszafelé azaz jobbra kell menni, hogy a csúcson lévő beton geodéziai tornyot elérjük. A toronyban van létra fel lehet mászni a tetejére szép a kilátás.A leolvasandó római szám a torony oldalára csavarozott kis táblán és a torony előtti fán is fel van festve , nem lehet eltéveszteni.
A tornyot elhagyva újra irányba álltunk , követhető is a jel egy darabig, A piros négyzet szép uj jelzésének kiágazását elhagyva még volt néhány jelzésünk de aztán kezdődött a kálvária járás.A lényeg az, hogy a Várvölgybe levezető utat nem találtuk meg teljesen másik völgybe keveredtünk le ez utólag egy magaslati pontra kinézve feltehetően a Bér-hegy és a Fajdas hegy közötti szurdokvölgy volt az alja azért a motokrosszosoknak köszönhetően jól járható volt. Sok kis zártkert közé érkeztünk ki végül is a völgyből ami feltehetően Várpalotához tartozott és itt útba igazítást kérve végül is sikeresen beértünk a városba , bár a csodás Várvölgy , a Bátorkő szikla és Vár helyett egy kopár teljesen nyílt egykori hadi utakon keresztül vezetett az utunk , azt hiszem, hogy ha az elmúlt évben nem jártam volna végig a Várvölgy legszebb részeit – ellenkező irányból – akkor ha becsülettel akarnám teljesíteni a KDP-t akkor ezt a részt újra programba kellene vennem . A korábbi szakaszon dícsértem a jelzéseket hát most ezt nem tudom megtenni.

Várpalota - Inota - Baglyas hegy -  Csór  - Iszkaszentgyörgy  2006.05.10.

A részletes beszámoló itt olvasható !


Várpalota

Inota tóparton

Hidegvölgy

Baglyas

Csóri csuka