Bevezetés
A ZX Spectrum eredetileg 256x192 felbontás mellett 8 színt (mindegyiknek egy normál és egy fényes változata van - kivéve a fekete, ennek csak egy árnyalata választható) tudott megjeleníteni 32x24-es attribútum rácsban. Ez azt jelenti, hogy egy 8x8-as területen csupán egy előtér és egy háttérszín (Paper, Ink) használatára nyílt lehetőség. Ráadásul az előtér és a háttér is csak egyazon fényesség attribútummal rendelkezhetett.
Azonban az idő múlásával egyre több próbálkozás született a ZX Spectrum grafikai teljesítménynek felsrófolására, melyekkel most megismerkedünk. Bármilyen észrevételt, javítást vagy javaslatot szívesen fogadok a e-mail címen.
| Multicolor |
|
alternatív elnevezések: Hi(-)colo(u)r, Timex Hi(-)Colo(u)r, FLI (Flexible Line Interrupt), IFLI (Improved FLI), MT (Multitech) Multicolo(u)r,
| |
A Multicolor üzemmód lényege különböző programozási trükkökkel elérni, hogy az eredetileg csak 8x8 pixel nagyságú attribútum terület helyett kisebb méretűeket is képes legyen kezelni a Spectrum: 8x1 (MT, DMA, HW, Timex Multicolor, Extended Color), 8x2 (IFLI), 8x4 (FLI), 4x1, 4x2 stb.). A Multicolor effekt sajátja, hogy minden Spectrum modellhez külön kell időzíteni, így megvalósítása rendkívül körülményes. Az eredmény viszont sokkal élethűbbnek és színesebnek tűnő képernyő. De a ZX Spectrum processzora nem elég erős ahhoz, hogy a teljes képernyőt így frissítse. Ezért a 8x1-es multicolor csak a képernyő egy részén működhet, csak a 8x2-es alkalmazható teljes képernyősként (hacsak nem használunk dedikált hardvert). Lássuk a legismertebb példákat. Ilyen például az 1994-ben a cseh Jan (Art) és Jakub Flaska (Matlas) által megírt Colour Draw Rainbow color módja, mely maximum 16 oszlopig volt képes a módot alkalmazni. A sorok száma 1-24-ig tetszőleges lehet 8x1-es attribútummal, tehát 128x8-192 pixel-es lehetett a multicolor rész. Jelenleg már 20 oszlop a limit, azaz 160 pixelt is tud kezelni a mód. A spanyol Miguel Angel Rodriguez Jodar fejlesztése a 14 column Hi-color mód. Röviden és tömören: a kép közepe 14x24 karakter (112x192 pixel) sávban 8x1-es attribútum rácsot használ. A fennmaradó rész a hagyományos Spectrum 8x8-as mód. 2011-ben a jött ki ZXodus Engine az angol Andrew Owentől, mely ezt feltolta egészen 18 oszlopig, viszont a szélesség csak 18-as lehet a Timex 8x1-es Multicolor mód mellett. A brazil Einar Luciano Gattoni Saukas 2012-ben adta ki a BIFROST* Engine-t, mely szintén 8x1-es attribútumot engedélyezett 18x18-as rácsban, tehát mindkét utóbb említett mód 144x144 pixeles. Továbbá szoftveres módon kompatibilisek az eredeti Spectrumokkal (48K, 128K, 128K+2, 128K+2A, 128K+2B, 128K+3) és villódzásmentes képet biztosítanak. Előbbi 8,5K, míg utóbbi 6,5K memóriát használ, a CPU-t 82% illetve 70%-ban terhelik. A BIFROST*2 teljesen hasonló ezekhez, de már 20x20-as rácsban, azaz 160x160-as területen is képes dolgozni, mely 75%-ban terheli a processzort. A következő két motor a Rainbow-hoz hasonlóan variálható szélességű, így lehet némi proci és memóriát megspórolni. Saukas 2013-as NIRVANA Engine-je (aka bicolour) már a majdnem teljes képernyős lehet maximum 22x30-as ráccsal és kissé rosszabb 8x2-es grafikával (240x176). A sorok száma 1-tól 22-ig terjedhet (8-176 pixel), a maximum értékhez tartozó memória és processzor adatok 8,5K és 80%. Az előbb felsorolt Spectrumok mellett készült Pentagon port is Denis Grachev-től (ex-Masters Company Ltd, RetroSouls). A villódzás itt is száműzve. A NIRVANA+ Engine már csak a felső sort hagyja ki a 8x2-es multicolor módból a könnyebb szoftverfejlesztés miatt, tehát maximum 32x23-as területen dolgozik (256x184). A memóriaigény ugyanaz, mint az előzőnél, a CPU is csak 2%-kal nőtt. Természetesen itt is lehetőség van a minmális, 1 karakter, azaz 8 pixel szélesre venni a multicolor részt. A teljes képernyős multicolor alkalmazásához néhány speckó Muliticolor eszközt fejlesztettek ki (DMA Multicolor avagy Multitech Multicolor néven ismert), mely átveszi a képalkotás feladatát a Spectrum CPU-jától. A Timex Sinclair 2048, 2068, 20128 valamint a Pentagon egyes változatainak jellemzője ez. Európában az MB-02+ diszk interfész részeként megvalósult Data Gear áramkör révén vált ismertté. 12K memóriát használ. Alessandro Dorigatti is emulálta a V6Z80P ZX Spectrum magjába. Egyébként a Multicolor effekteket általában a Pentagon demókkal lehet összekötni. Frissítve: 2015. december |
![]() Timex Multicolor (8x1) ![]() Nirvana+ ![]() DMA Multicolor laced (8x1) |
| Multitech Monochrome |
|
A Spectrum 15 színű palettája a Multicolorral együtt alkalmazva lehetőséget biztosít egészen élethű szürkeárnyalatos képek megjelenítésére, ha a televízióról elvesszük a színeket. Ezt a módszert gyakran kötik össze az MB-02+ és Data Gear Multicolor képességeivel, de természetesen bármilyen más, erre a célra tervezett hardverrel is jól használható. A képkonvertálási módszert továbbfejlesztette a 8Bit Company Multitech Glory 2.0 néven, elméletileg jobb minőségű a kapott kép. Azonban a gyakorlatban észrevehetetlen a változás. Frissítve: 2015. július |
![]() IFLI GreyTV (8x2) | ||
| |||
| Gigascreen |
|
alternatív elnevezések: Doublescreen, DualScreen, Gigablend | |||
Ez az üzemmód két speciálisan előkészített kép gyors cseréjét jelenti a képernyőn. Általában szoftveres úton valósul meg, de egyes tuningolt Pentagonok képesek hardver szinten is kezelni. Ugyanez vonatkozik a Timex 2048-ra is. A hardveres módszert szokták Gigablendként is említeni. Szoftverből kezelve értelemszerűen észlehető a villódzás, bár ez nem olyan mértékű, mint a hamarosan bemutatandó 3color üzemmódban. Egyszerre 127 szín (int((15^2)/2)+15) megjelenítésére képes, mely a két kép színeinek virtuális keveréséből tevődik össze. Természtesen létezik a monokróm verzió is. Frissítve: 2017. április |
![]() Gigascreen | ||
| |||
| DithVIDE, BZither |
|
A Gigascreen és a dithering kombinációját jelenti. A név utal az összemosásra (dithering), melyet a true color grafikák konvertálásakor alkalmaznak. Összesen 127 szín jeleníthető meg ebben az üzemmódban. A DithvIDE Zilogator (Pavel Cimbal), a BZither Milos 'baze' Bazelides találmánya. Frissítve: 2015. július |
![]() BZither | ||
| |||
| Multigigascreen |
|
alternatív elnevezés: MCX | |||
A Multigigascreen szintén egy hibrid képernyő-mód, a Multicolor és a Gigascreen szoftveres kombinációja. 8X1, 8x2 vagy 8x4-es attribútum-ráccsal dolgozik 83 szín használata mellett. Ez is alkalmazható a képernyő egy részére illetve az egész képernyőre (maximum 22 karakter szélességig, a képernyő fennmaradó két oszlopa szabványos Spectrum formátum). Az első játék, amely használta ezt az üzemmódot, a Hexagonal Filler (2004) volt. A képernyőformátum konvertere a Con18 és rendelkezésre áll egy MCX nevű nézőke is. Az említett programok Alone Coder (AlCo - Dmitry Bystrov) munkái, tehát az üzemmód megalkotása az ő nevéhez fűződik. 2009-ben készült el a Windows-alapú multiArtist rajzprogram, melyel MCX grafikákat készíthetünk. Az első multigigascreen demó a Mescaline Synthesia is ebben az évben készült el.
Frissítve: 2015. július |
![]() Multigigascreen | ||
| |||
| Programable Palette |
| |
alternatív elnevezések: Optional Palette, 4096 Color Palette | |
|
Ez a bővítés jelenleg a Pentagon 1024 SL2.2 valamint az ATM Turbo 2+ gépekhez elérhető, de elméletben az összes ZX Spectrum géphez elkészíthető. Feltalálója Dmitry Dmitriev (ddp), és az újítás 2009-es eredetű.
A módszer az ATM Turbo 2+ 64 színű palettáján alapul. Ennek lényege, hogy az #FE porton 0..7-ig küldhetünk értékeket, az #F6 porton pedig 8..15-ig. Ez összesen 16 egyedi szín, de az ##FF porton keresztül 'összemixelve' a Gigascreen módszerhez hasonlóan 64 színű palettát kapunk. Az ötlet kiegészítése, hogy a két 64 színű Gigascreen palettát újabb 4096 színű Gigascreen palettává mixeljük össze egy másik port bevonásával. A Pentagonhoz való tuningáramkör az Altera EPM7128 FGPA köré épül, melynek firmware-i letölthetőek a weblapról. Az ATM Turbo 2+ áramköre még egyszerűbb, csak két új chip és egy D/A áramkör szükséges hozzá. | |
|
|
| 3color |
|
alternatív elnevezések: Tricolor, Multichrome, RGB-3, Interchrome, 8col, 8C | |||
Ez az üzemmód három darab fekete háttérrel rendelkező egyszínű (piros-Red, zöld-Green és sötétkék-Blue) egyforma kép gyors egymás utáni váltogatásából áll. Elég zavaró, 5-10 perc után már kifejezetten bántja a szemet a 16.6 Hz-es frekvenciájú villódzás, bár TV-n keresztül kevésbé észlelhető. Az ATM Turbo és '16col capable' Pentagon SL2.x-ek esetében a megfelelő szoftverrel nincs villódzás. Főképpen PC/Amiga konvertált grafikák megjelenítésére használják. Merevlemez vagy DMA áramkör szükséges az élethű megjelenitéshez, hiszen a három kép váltogatása 345Kb/sec adatátvitelt követel meg. Az egyszerre látható maximális színek száma 8, nincsen attribútum ütközés. Frissítve: 2015. július |
![]() 3color (error diffused) | ||
| |||
| 512x192 |
|
alternatív elnevezések: Hi-res, Timex Hi-res, Highres Monochrome | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A klasszikus időkben főleg 64x24 és 80x24 karakteres képernyő előállítására használták a Timex Sinclair számítógépeknél. Két speciális grafikai program, valamint a Basic64 és a CP/M néhány verziója használta. Az oroszoknál a Byte klón tartalmazza eleve ezt a felbontást, a Pentagonhoz Vladimir Getmanets (V.M.G. vagy VMG) fejlesztette ki Ukrajnában. A kapcsolódó cikkek az On-Line #79-80 (1997) és a Deja Vu #06 (1998.) számában jelentek meg. A rendelkezésre álló szoftverek itt is a felhasználói kategóriából kerültek ki. Az üzemmód 12K szintén memóriát használ. Egy speciális MadROM is készült a felbontás támogatásával, ez beépített kommandert tartalmaz. Nevéből kikövetkeztethetően monokróm megjelenítést biztosít. Az újkorban a V6Z80p+ ZX Spectrum v2.3 magja támogatja a Timex kompatibilis üzemmódot, melyet az olasz Alessandro Dorigatti készített az angol géphez. Frissítve: 2015. július | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A HAM256 mód az ULAplus és a paletta szoftveres manipulációjának kombináiójára épül. Ezzel sikerült elérni, hogy a paletta mind a 256 színe látható legyen, ne csak 64. Fejlesztője az előbbiekben megismert Andrew Owen. Lényege, hogy egy 8x256 pixeles sorban csak 32 szín látható, de a paletta soronként képes változni. A 64 helyetti 32 színes limit a módszer CPU intenzitása miatt került bevezetése. Mint látszik, sokkal inkább az Atari ST Spectrum512 grafikus módjára hasonlít, mintsem az Amiga HAM üzemmódjára. Viszont a Spectrum256 név már foglalt volt. ZX Spectrum üzemmódja 8x8-as attribútum ráccsal, a Timexé 8x1-sel dolgozik. Frissítve: 2015. július |
![]() HAM256 (8x1) | ||
| |||
| Spectra interface extra graphics modes |
|
| Paul Farrow Spectra interfésze 32 új grafikus üzemmódot támogat, melyet a Spectrum buherálása nélkül érhetünk el.
A képernyő mérete minden esetben 256x192 pixel felbontású marad, de ezen belül számtalan lehetőség adott.
Az attribútumok mérete 8x8 (Full cell, row), 8x4 (Full cell, quad line), 8x2 (Full cell, dual line), 8x1 (Full cell, single line), 4x8 (Half cell, row), 4x4 (Half cell, quad line), 4x2 (Half cell, dual line), 4x1 (Half cell, single line) lehet. A half cell üzemmmód a színfelbontás duplázása vízszintes irányban a hagyományos full cell módhoz képest. Színek tekintetében a 64 színű (extra colour mode) vagy a hagyományos 8 illetve 16 színű (standard colour mode, double illetve single attribute) a választék. A több színt megjeleníthetjük a borderen is (enhanced border mode vs. stanard border mode). A 128K Spectrum shadow screen módszeréhez hasonló a double buffering mode. Ekkor az egyik képernyő már megjelenik, amikor a másikat még éppen rajzoljuk. Így lehetséges a villódzás mentes megjelenítés. A single attribute byte mode a hagyományos Flash módszert használja. A double attribute byte mode segítségével a paper és ink attribútum a külön-külön villogtatható. Az egyes üzemmódokat részletesen a csatolt táblázat tartalmazza. -> Letöltés Hozzáadva: 2012. szeptember 10. |
![]() Double attribute extended colours (8x1) | ||
| |||
| Radastan és chernandezba grafikus módjai |
|
| Miguel Angel Montejo Raez (Radastan) 128x96-os, 16 színű color-clash mentes Radastan Mode-ja dupla méretű pixelekkel valósult meg. A 4 bites képernyő 6144 byte-ot használ, a paletta az ULAPlus 64 színéből áll. A modern klónok közül a ZX-Uno és a ZX Spectrum Next használja.
A César Hernández Bañó (chernandezba) által kidolgozott képernyő hasonló tulajdonságú (mivel az előzőn alapul), de 256x96 (mode 5 - 12K), 128x192 (mode 7 - 12K) és 256x192 (mode 9 - 24K) felbontású - ZEsarUX modes, a szerző által készített emulátorról elnevezve, melyben elsőként jelent meg. Integrálásra került a ZX Prism klónba is néhány hónapra rá. Az emulátor egyébként támogatja a Radastan Mode-ot is. Hozzáadva: 2017. július 18. |
![]() | ||
| |||
| © Tarjan Richard Gabor 1999-2017.
· address: HU-2500 Esztergom, Basa str. 19., Hungary · tel/fax/answering: +36(33)413-098 · e-mail: tarjan(a)uw.hu |