A műrepülés tana és szabályai


Lássuk, technikailag, adatokkal, ábrákkal: mi is a műrepülés. Először is, megkülönböztethetünk repülőgépek típusai szerinti csoportokat, mint vitorlázó, motoros, vagy akár harci gázturbinás gépekkel végrehajtott műrepülést. Ezen kívül van szóló és kötelékben való műrepülés is. A bajnokságokat általában a szóló kategóriákban rendezik, a kötelékes műrepülés kicsit más, de látványos, és nagy nézőcsalogató, ezért repülőnapok kedvelt fő látványosságai. A szóló műrepüléseknek a verseny-sportban több kategóriája is van a pilóták tapasztalatai szerint, úgy mint basic vagy sportsman (kezdő), intermediate (köztes), advanced (haladó), és unlimited (profi) kategóriák.
Bár már a második világháború előtt voltak műrepülő kötelékek, a műrepülés, mint nemzetközi sport, igazán csak az utóbbi két évtizedben nőtte ki magát. Itt megemlítendő, hogy hazánk is jeleskedik szinte minden műrepülő kategóriában, hogy csak pár nevet említsünk meg: Bessenyei Péter, Veres Zoltán, Vári Gyula, Kovács Péter, Tóth Ferenc, és a neveket még sorolhatnánk egy darabig.

Mi szükséges a műrepüléshez?

Először is biztonság, biztonság és biztonság. Másodszor egy olyan repülőgép, amely alkalmas a műrepülő manőverek kivitelezésére. Ehhez speciális motorra és kenésre van szüksége, hogyha azt akarjuk, hogy minden repülési helyzetben megfelelően üzemeljen. A repülőgép szerkezetének ráadásul el kell viselnie az átlagosnál nagyobb erőterheléseket is, modern műrepülők esetében akár +12/-9 G-t is. A műrepülő gépek általános jellemzője a kis tömeg, a kis méret, az áramvonalasság, a nagy szárnyfelület, és az ezeken elhelyezett nagy kormányfelületek, amik igazán mozgékonnyá teszik a repülőt. Emellett általában a kelleténél erősebb motort kapnak, akárcsak az autóversenyben a kocsik. A mai műrepülésben 180-400 LE közötti motorokat szerelnek a gépekbe.

Vissza

Bezár

Tovább