Bemutatás
Alapvetően Arena a “Rusholj vagy Rusholva leszel” játéka, az esetek 90%-ában az ellenfelet védekezésre akarjuk kényszeríteni annak érdekében, hogy a mapkontrol a miénk legyen. A mapok tárházából az Arena a legkisebb, mivel fák és falak veszik körül a területet, ezért nagyon fontos, hogy vagy elfoglaljuk a területeket és az ellenfelet lassan kivéreztessük amíg fel nem adja, vagy hogy (lehetőleg) egy nagy támadással nyerjünk.
A legtöbbet használt egységek (főként) arénán azok, amelyek nem kerülnek húsba, bár ezeken kívül is vannak nagyon fontosak természetesen. A legtöbbet használt egységek:
-Monkok
-Mangonelek és Ramok
-Crossbowmen
-Pikemenek és Skirmisherek
-Petard
-Különböző egyedi egységek (későbbiekben UU), Conquistadorok, Mamelukok, Chu Ko Nuk, Mangudaiok főleg
Annak az oka, hogy olyan egységeket akarunk használni amik nem kerülnek húsba főleg az, hogy Arenán hatalmas előnybe kerül az aki elsőre Trebuchetet gyárt, hiszen a fal mögül képesek vagyunk az ellenfél fél bázisát elfoglalni, és az által, hogy nem gyártunk “hús alapú” egységeket, hamarabb érhetünk Imperial Age-be. A Conquistadorok és Light Cavalry seregek monkok elleni használatát kivéve nem túl gyakran látni ilyen egységeket Castle Ageben.
Tippek
Érdemes a Loomot addig húzni amíg lehet, hiszen a fejlesztés idejében +1 parasztot tudsz gyártani, ami sokkal jobb ecot (eco/economy = gazdaság) eredményez. Mivel Arenán fallal kezdünk, így nem túl valószínű, hogy az ellenfél flusholni (feudal age rush) fog, vagy a Scoutjával parasztokat öl. Nem sokan flusholnak, és őszintén szólva nem is ajánlott, tehát egy szó mint száz, ne loomolj túl korán!
Az épületeidet a falak közelébe helyezd!
Kimondhatatlanul fontos! Hogyha az ellenfél castle droppol (tehát kastélyt épít a falad mellé és vagy UU-val, monkkal vagy ostromgépekkel támad) nagyon fontos, hogy legyen a falaid közelében néhány épület, ami mögött biztonságban tudhatod az ecodat, így a kastély lőtávja a farmjaid helyett az épületeket támadja.
Minél hamarabb derítsd fel a relikeket!
Amikor beérsz Castle Agebe először a legközelebbi relikeket gyűjts be, hogy azokat biztonságba tudhasd, mialatt a scoutoddal az ellenfél kapuja vagy a közeli relikjei mellett patrolozol, így meggátolhatod attól, hogy elvegye azokat, hisz a monkok védtelenek a scoutokkal szemben, ráadásul a scoutok nem csak sokkal ellenállóbbak a konvertálással szemben a többi egységekhez képest, de támadási bónuszt is kapnak ellenük.
Derítsd fel a saját, valamint ellenfeled környezetét (úgymond mapját) és dönts aszerint!
Mindkettőtök mapja befolyásolja az adott meccshez választható legjobb stratégiát. Hogyha az aranyam és a kövem elöl van a bázisomon akkor minden bizonnyal “Castle Dropolni” fogom a saját bázisomat (úgymond defenzív Castle Drop/cd), így könnyen megvédhetem ezen nyersanyagaimat.
Legfontosabb a mapkontrol!
Elfoglalni és irányítás alatt tartani a pálya részeit (=mapkontrol) biztosítja számodra a győzelmet, tehát minél tovább áll irányításod alatt a pálya, annál valószínűbb, hogy nyersz, hiszen több aranyad lesz mint amennyi rendelkezésedre áll a falaid között.
Később részletesebben belemegyünk abba, hogy melyik stratégia a legjobb milyen helyzetben.
A képen Azték vs Kelta meccsen jól látható a 2 monastery & ostromműhely felett egy 3.-ból is jönnek a monkok, valamint a pályáról a relikek is be vannak gyűjtve. Ram mellett/helyett kiváló megoldás még a mangonel is.
Miután betörted a falakat, a monkokkal minél több ellenséges egységed át kell konvertálni, viszont ha nem érzed a microzásban (micromanage = egységek irányítása), akkor nem javasolt túl sok monk készítése, hiszen célszerű mindegyikkel más egységet konvertálni. A monkok feladatai ebben a stratgéiában: 1. túlélni és a 2. megvédeni az ostromegységeket.
A legnépszerűbb civilizáció a mushra egyértelműen az Azték, hiszen az összes technológiát megkapja, és a bónusz miatt minden monk 5hp-t (életerő) kap fejlesztésenként. A Szaracén, Japán, Spanyol, Teuton, Kína, Bizánc, Török civek is megkapják a legjobb fejlesztéseket (ha nem mindet), tehát ezekkel a civekkel is érdemes lehet musholni, habár mindegyik civ alkalmas lehet rá, viszont nem célszerű, hiszen tegyük fel egy 25 viking monkból álló sereg nem túl hatékony az összes fejlesztés nélkül.
A kifejlett monk rush 15+ monkból, 5+ mangonelből és/vagy ramból valamint kiegészítésként spear/pikemanekből áll, és minden bizonnyal ez az egyik legjobb stratégia Arenán, tehát mindenkinek ajánlott a megtanulása.
Monk rushnál általában 25-26 poppal (population) megyünk Feudal Agebe, eztán 2 paraszttal marketet, 1-gyel blacksmithst építünk. Loomolni (az esetek többségében) legelőbb Castle Age elején érdemes!
Musholásra (legfőként) ajánlott szituációk:
-van hátul (úgynevezett back) goldunk, ami könnyen védhető
-aztékkal szinte mindig (kivéve azték war)
-az ellenfélnek forward aranya és/vagy köve van
-ha az ellenfél (minden bizonnyal) boomolni készül
Castle Dropra (legfőként) ajánlott szituációk:
-az ellenfélnek forward goldja van, vagy legalábbis könnyen elérhető a kastély lőtávjával
-hatékony (fent felsorolt) uu-m van a célra
-nagyon rossz mapom van és az ellenfélnél akarom vívni a harcot
-Törökkel, Spanyollal vagy Majával szinte mindig
A képen remekül látható, hogy az ellenfél mindkét kő-forrását elveszi a kastély (eztán te magad is elkezdheted kitermelni ezeket), valamint Petard és Ram/Mangonel segítségével a Conquistadorok remekül végzik a munkát.
Defenzív Castle Dropra (legfőként) ajánlott szituációk:
-az ellenfél maga is CD-zik (ilyenkor a kastélya látótávolgásától picit távolabb érdemes tenni, illetve elvágni az egységei lehetséges útvonalát ha betör) vagy egyéb módon ostromol (pl. mangonelek, mush)
-kiváló boomer cived van, és védekezni akarsz Imperial Ageig (ilyen civek pl: Kelta, Korea, Viking, Perzsa, Brit)
-Törökkel, Spanyollal vagy Majával szinte mindig
-jobb játékosok ellen, ha védekezésre játszanál (ilyenkor lehet, hogy a CD jobban hátráltat téged illetve az ecodat)
A képen jól látható, hogy a defenzív kastély milyen jól védi az aranyat és az ecot.
Amikor (forward) Castle Droppolunk 1, max 2 négyzet-távolságra érdemes tenni a faltól, amit eztán a kastéllyal lőni kell, majd Petarddal ill uu-val pillanatok alatt be lehet jutni. Lehet akár 10 kocka-távolságra is dobni a kastélyt (meglepetésszerű), ilyenkor 2 petard és legalább 5-6 uu-t legalább készítsünk betörés előtt (2 petard másodpercek alatt leszedi a falat), és sok meccs múlhat így a meglepetés erején.
Jó kombináció lehet továbbá, ha a kastély alá monasteryt és ostromműhelyet építünk, és a kastély alól (látóköréből) harcolunk illetve támogatjuk az egységeinket, konverteljük az ellenséges egységeket, parasztokat, miközben raideljük az ellenfél ecoját.
Annak érdekében, hogy képesek legyünk 650 követ összegyűjteni időben, Dark Ageben érdemes a 24-26. parasztokat kőre rakni, majd csak a 27-28.-at aranyra, eztán Feudal Ageben (míg megépül a market és blacksmith) +2 parasztot kőre gyártani. Ha mindent jól csináltunk minimum 650 (de inkább kicsivel több) kövünk lesz Castle Age elején, eztán javasolt 5 parasztot elvenni a kőről és kastély építésbe kezdeni. Amint összejön 100 kő, érdemes TC-t is lerakni, főleg fa mellé, mivel jól fog jönni a plusz fa ostromműhelyre vagy monasteryre.

Jó példa az épületekkel való falazásra e fenti kép

Ha elveszítenénk a bázisunk elejét egy rushnak vagy korai Imperial támadásnak köszönhetően, bizony meg kell tanulnunk nyomás alatt boomolni, ami nem jelent mást mint minden eszközt bevetni annak érdekében, hogy időt nyerjünk, amíg a elég jó econk lesz a visszatámadáshoz. Fontos, hogy ne vesztegessük a helyet, hiszen gyakran alapból elég kis területen kezdődik a meccs. Ha van rá lehetőség használjuk ki a mapunk rejtett sarkait is!
Sarkokat is kihasználva.
Ezen a képen a nyomás alatt történő boomolást, valamint védekezést figyelhetjük meg. Forward Castle Drop ellen otthon kastéllyal védekezés, épületekkel történő falazás, valamint a kis rések feltöltése kőfallal és kapuval miközben a boomolás folytatódik (a bal sarokban is).
Ezen a képen egy CD FI stratégia idejét tekinthetjük meg.
Ez a szörnyen agresszív stratégia meghiúsítja az ellenfél boomolását, valamint a bbc segítségével a kastélyok és falak sem állítják meg! Ahhoz ,hogy jó FI időt mehessünk a Feudal és Castle Age idejét egy kicsit meg kell növelnünk, szükség lehet akár 30 parasztra is (legalább 12 farm, 8 aranybányász) a második korban (ha kastélyt is akarunk akkor összesen 5 kőbányász), majd a harmadik kor elején azonnal vagy kastélyt vagy ostromműhelyt és universityt építeni, majd körülbelül egy perccel ez után Archery Rangeket és ostromműhelyeket mihamarabb, viszont a legerősebb egyértelműen Janissaryval, hisz nekik +1 körük és jobb teljesítményük van.
Kezdő játékosok körében Törökkel nagyon ajánlott ez a stratégia, hiszen a legtöbb (még a haladó játékosok is) rendkívül megizzadnak a védekezés során.
Néhány Janissary és 2 bbt pusztító erejű lehet.
A Fi kivédése nem egyszerű dolog, viszont hosszú távon az erősebb eco győz! Ha Török civ ellen játszunk, figyeljük meg mikor ér Feudal illetve Castle Agebe, hiszen korugrás árulkodó lehet. Figyeljük 19. perc környékén a pontok változását, hisz amikor benyomunk egy korfejlesztést a pontjaink 50-nel lejjebb ugranak a nyersanyagok elvesztése (elköltése) miatt! Ha észrevesszük, hogy az ellenfél FI-zik, akkor nincs más hátra mint Castle Ageben maradni (ne feledd, jobb eco győz!), mivel minden bizonnyal a FIző ellenfélnek nagyon gyér ecoja van (kb 30-35 paraszt), eztán időt nyerni (falazni), és minél hamarabb minél több knightot (kts) gyártsunk le ha HC ellen védekezünk. Azonban ha Janissary ellen készülünk akkor a kts felejtős, ilyenkor masszív Elite Skirmisher seregre lesz szükségünk. Nagyon hatásos lehet továbbá (bizonyos civek esetén) a monkok használata Redemption fejlesztéssel, amivel azonnal át tudjuk téríteni a bbc-ket és a Jannisarry / HC ellen fordítani. Amennyivel az ellenfél FI mellett monkokat gyárt jusson eszünkbe, hogy a Light Cavalry a leghatásosabb ellenszer erre a bajra! Ha a FI támadás első hullámát visszavertük és az utánpótlást elvágtuk, akkor minden bizonnyal az ellenfél megnyerte nekünk a játékot, hisz tudjuk: a jobb eco győz!
Végszóként annyit tennék hozzá, hogy arénán a győzelem a mapon, a civ párosításon és persze jó adag szerencsén is múlik. Érdemes a pályán ösztönből játszani, mint sem vakon Build Ordereket (BO) követni. Ez a map főleg az Imperial civeknek kedvez mindazonáltal, hogy erős Castle Age civek arathatnak!