Guide kezdőknek

Eme Guide a teljesen kezdő játékosoknak készült, tehát amennyiben a (voobly) ratinged 1400-1450 felett van azt javasoljuk haladj tovább a többi Guide olvasásával. 

Először is:

Üdvözlünk az AoC (azaz Age of Empires II: The Conquerors) világában!

Aki belevág az AoC online világába minden bizonnyal azt hiszi, hogy mindent tud erről a nosztalgikus játékról, hiszen végig nyomta az összes Campaignt, Lan-partykon állandóan megverte a haverjait, stbstb, ezzel mindenki így van (többek között én is így voltam), ám könnyen érhet csalódás. Már az első pár játék láttán szembesülhetsz a látvánnyal, hogy ellenfelednek 3x annyi pontja van mint neked, már 10 perce Castle Ageben jár míg te épp Feudalba tartasz, és lassan megjelenik egy hatalmas Imperial sereg ami véget is vet a játéknak. Ha ismerős a szituáció, akkor nem kell félned, jó helyen jársz!

Ez az egyszerű guide bemutatja az AoC alapszabályait és kijelöli az utat amin haladnod kell, hogy jobb játékos légy. Mindazonáltal, hogy az AoC egy idős játék továbbra is több ezer játékossal büszkélkedhet, kik nap-mint-nap játszanak online. A két fő felülete a játéknak a Voobly (www.voobly.com), és talán ami többeknek ismert, a Steam, valamint 3. volna az egyre kisebb jelentőséggel bíró GameRanger. Az utóbbi kettőn főleg kezdő játékosokkal lehet találkozni (ronda kifejezéssel élve “noobokkal”), ám a steames felületen is egyre nő a skilles, sőt a profi játékosok száma. A legtöbb profi játékost azonban csak a vooblyn lehet megtalálni továbbá ez az a hely ami otthont ad a különböző bajnokságoknak, kupáknak, az egyszerű hétvégitől (pl Liquor cups) az egész világra kiterjedő nagyságú (pl. Nations Cup) szponzorált versenyekig. Most azonban térjünk vissza ahhoz a ponthoz, hogy ,,jobb játékos”.  Mielőtt elkezdesz játszani érdemes leszögezni a beállításokat. A meccs kezdete előtt rengeteg dolgot be lehet állítani, ám jó ha tudod mik az alapbeállítások:

 

Resourses: Standard
Pop limit: 200
Map view: Normal
Starting age: Standard/Dark age
Victory: Conquest (Ami azt jelenti, hogy a játékot nem lehet megnyerni Wonder építésével vagy a Relikek összegyűjtésével!)
Team together: yes
Lock teams: yes
All techs: no (Fontos, hogy ez sose legyen “yes”, mivel azáltal az összes civ közel ugyanazt tudná, így elveszne a sokszínűség varázsa)
Game speed: normal (Néhány kezdő fast speeden játszik, hogy ezáltal időt spóroljanak, ám az RM (Random Match)játékok kizárólag Normal speeden mennek, hiszen így több idő jut a gondolkozásra, egységek irányítására, gazdaság fejlesztésére, stb)
Lock speed: yes
Record game: yes –> Ez a legfontosabb, hiszen a fejlődés kulcsa is ez lesz!

 

Recorded games :

Azaz a játék felvétele, röviden rec(ek). Az egyik legjobb és leghasznosabb ebben a játékban, hogy vissza lehet nézni az egész meccset akár más szemszögéből, lassan vagy gyorsítva, exploredben vagy anélkül. Ezeknek a felvételeknek a visszanézése és a hibáid elemzése a kulcs a játék elsajátításához. Receket le is lehet tölteni akár profi játékosoktól, megnézni, hogy ők mit-hogy csináltak és megpróbálni utánozni illetve átvenni az észrevételeiket, szemléletüket, reakcióikat. (a voobly oldalán recek százaival találkozhatsz)

 

 

Tippek kezdőknek:

Singleplayer módban ez a játék nagyon békésnek és lassúnak tűnhet, van,  hogy öt öt percig nem csinálsz semmit és ennek nincs következménye, fél óráig ugyanabban a korban vagy (nyilván nem Imperial Agere gondolok 11), ám ezzel szemben az online játék az időről szól! Minden másodperc számít és a legkisebb döntés döntő kimenetelű lehet a játékban. Evégett a TC-d (Town Center) sosem szünetelhet, mindig Villagert kell gyártania vagy valamilyen technológiát fejlesztenie az első három korban legalábbis.

Mivel többnyire az Eco (gazdaság) nyeri nekünk a játékot, ezért folyamatosan fejleszteni kell azt, tehát a végén kb 120 Villagernek kell dolgoznia és legalább 3-4 TC-dnek kell lennie Imperial Ageben. Ekkora Ecoval képes lehetsz gyorsan és könnyedén sokkal nagyobb sereget toborozni mint aki 1 TC-vel és 30 Villagerrel játszik. Rengetek kezdő elköveti azt a hibát, hogy nem használnak Eco fejlesztéseket amiket a TC-ben, lumbercampben, millben vagy Miningcampben lehet fejleszteni. Érthető, hisz ki gondolná, hogy a 20%-kal gyorsabb favágás észrevehető… nos igenis az, hatalmas befolyást gyakorol az Ecodra, szóval nem elfelejteni fejleszteni amilyen gyakran lehet!

A jó kezdés nagyon fontos az AoC-ben, és nagy lépés a fejlődés felé. Minden játékos 3 Vilalgerrel és 1 Scouttal (kivéve meso civek, ezek 1 Eagle Warriorral) kezd, van 1 nagy, valamint 2-2 kicsi arany- ill kőbányája, továbbá bogyóbokor, 2 vadkan, 8 bárány (adott esetben pulyka), és 3 vagy 4 őz. Vannak ezzel szemben kivételes mapok ahol ezekből több (Black Forest, Yucatan) vagy kevesebb (Migration, Megarandom) található, ám ezek az alapok a kezdéshez. Az első 10 perc megtanulása hatalmas lépés, de könnyen meg lehet tanulni Build Order (BO) vagy Rec segítségével. Az egyik nehéznek tűnő lépés a vadkan behozása a TC alá, ám kis gyakorlással ez is könnyedén elsajátítható.

Hogyha biztos vagy benne, hogy egy harcból nem jössz ki sikeresen (pl. az ellenfélnek van 10 Knightja neked meg csak 5), akkor felesleges hősködni, vissza kell vonulni, hiszen fontos, hogy a legjobban jöjj ki az összes harcból, és a lehető legkevesebb (legjobb esetben 0) egységet veszíts, főleg Feudal vagy Castle Ageben.

Amikor az ellenség támad, NE használd a csengőt! A csengő használata egyetlen esetben indokolt, ha az egész bázisodat ellepi az ellenség, egyébként tönkreteszed az egész Ecodat, olyan helyekről is elmennek a Villagerek, ahol egyébként nincs harc, így megbénítod az egész játékodat. Akár 2 perc időkiesés az Ecoból eldöntheti a játék kimenetelét!

Hogyha Knightok raidelik (fosztogatják) az Ecodat, a legjobb védekezés Spearmanek vagy Pikemanek használata (adott esetben akár Monkot is lehet). Sok kezdő játékos nincs tisztában azzal, hogy ezek az úgynevezett Counter egységeik a lovas egységeknek, ahogyan az íjászoké a Skirmisher.

 

Néhány alapstratégia:

Számos stratégia van amikhez kevés lenne egy ilyen cikk, de a 3 alapstratégiát megpróbálom szemléltetni, amikkel kezdőként találkozhatsz.

FC

Ez a mozaikszó nem más mint a Fast Castle rövidítése, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy 16-17 perc leforgása alatt Castle Agebe jutni, és Knightok vagy Crossbowmanek gyártásával az ellenfelet meglepve támadsz (a tiszta Knight Rusht szokták Krushnak is nevezni). Ezt a stratégiát legtöbbször (olyan mapokat leszámítva mint pl Arena) 3v3 vagy 4v4 meccseken használják amikor pocket játékos vagy (tehát belső helyen kezdesz 2 szövetséges között).

Flush

Azaz Feudal Rush, ami a legáltalánosabb megoldás a legtöbb mapon. Lényege, hogy minél hamarabb, kb. 10-10.50-re Feudal Agebe érve támadsz. Ennek több módja is van: archerekkel, scoutokal, trash egységekkel (amihez nem kell gold, pl skirm & spear) vagy akár tornyokkal is. Még egyszer: temérdek módja és variációja van a stratégiáknak, amiket elsajátíthatsz.

Boom

Ismét egy igazán alap stratégia. Ahogy az elnevezésből is ered, lényege, hogy minél gyorsabban hatalmas Ecot készíts. Ez a stratégia egy FC-vel kezdődik, azonban amint Castle Agebe érsz legalább 2 (de inkább 3) TC-t le kell tenned, és csakis a Villager gyártással kell törődnöd. Jó kivitelezés esetén 30 perc alatt (1450 voobly rating alatt 35 perc jónak számít) Imperial Agebe érve elkezd a harcot. Ahogy már korábban említettem legalább 100-1200 Villagerrel rendelkezned kell.

Sokszor nagyon nehéz eldönteni melyik stratégia a legjobb az adott szituációban. Általánosságban ha egy map nyitott (pl. Arabia) a flank (szélső) játékosok Flusholnak, míg a pocket FC után Knightokkal támogatja a flankeket. Ha egy map zárt (pl. Black Forest) vagy könnyen falazható, olyankor érdemes boomolni.

 

Továbbá

 

Grush

A Galley Rush alapstratégia vizes mapokon (pl. Islands), ahol a cél nem más mint 10-11 percen belül Feudalban 3-4 Dockból Galleyok gyártásával győzni. Fontos, hogy urald a vizet, hiszen az esetek többségében az győz aki azt birtokolja. Itt a kezdés más, mivel több Villagert kell fára küldeni, és emellett Fishing Shipekkel halászni kell.

Hogy érdemes LN-en játszani:

Land Nomad nagyon népszerű map, azonban a kezdők könnyen elrontják pusztán azért mert nem ismerik. LN-en a játékosok TC nélkül kezdenek 3 (kínával 6, majával4) Villagerrel. Amire szükséged lesz, az egy Lumbercamp, majd elég fát gyűjteni egy TC-hez. Sc hiányában érdemes bárányokat használni a felderítéshez, hogy megtaláld a kezdő anyagokat, enélkül ugyanis meglehetősen nehéz lesz. Érdemes megjegyezni, hogy ezen a mapon rengeteg erdő van és könnyű falazni, így sok játékos válassza az FC és Krush vagy Boom stratégiát.

Rating rendszer:

A voobly.com-on a játékosok győzelem/vereség alapján ratingekbe sorolódnak. Minden játékos 1600-as ratinggel (a New Player Lobbyban 1200) indul, és a játszmák során ez nő/csökken annak fejében, hogy milyen erősségű játékosok ellen veszítesz/nyersz. Mivel valószínűleg nincs összehasonlítási alapod, megpróbálom durván szemléltetni: az 1200-1300-as játékosok számítanak kezdőknek, ők az NPL-ben játszanak, az esetek többségében nincsenek tisztában a BO-kal, nem tudnak vadkanra vadászni, stb. Az 13-1400-as játékosok szintén kezdők, viszont tisztában vannak a játék alapjaival, készen állnak (legalábbis hamarosan) a Medieval Siege Lobbyhoz. 14-1550-es játékosok számítanak Casualnek (azaz átlagosnak), ez már a jobbhoz közelít. Az 1600+ játékosokat “rooknak” nevezik, ámbár ők már jó játékosoknak számítanak, bár ez még kevés a legtöbb versenyhez. Az 17-1800-as játékosok már eléggé tapasztaltak és rutinosak akár a versenyekhez is, ám kevés esetben nyernek, szimplán mivel vannak náluk sokkal jobbak. A 2000+ ratingű játékosok számítanak profiknak, továbbra is rengetegen vannak és ők jobb eséllyel nyernek versenyeket.

Ami a receket illeti, egy 1700+ játékostól sokat lehet ellesni, ám ajánlott a profikat figyelni, hiszen a gyengébb játékosok is sokszor hibázhatnak. Amikor profikról beszélünk általában egyből mindenki TheViper nevére gondol, ám rengeteg legendás játékos még most is játszik, többek között DauT, aki temérdek versenyt megnyert és több mint tíz éve űzi a játékot, vagy akár RiuT, aki szintén temérdek verseny nyertese, de nem mehetünk el szó nélkül dogao (az egyik legjobb brazil játékos), Tim (az egyik legjobb kínai játékos), BacT, Liereyy, TaToH és még számos híres játékos neve mellett. Vannak nagyon híres visszavonult játékosok is, mint Ruso, goodboy, Kaab, Koven, stb, kik receinek böngészése nagyon javasolt. Az aoczone oldalán az elmúlt 10 év fontosabb recei elérhetőek bárki számára.

 

Klánok

Mint a legtöbb sportban a legjobb játékosok csapatot alkotnak úgy itt is a játékosok klánokba verődnek, ezt a nevek előtti ún. “clantag”-gel lehet észrevenni, mint pl. [aM’]Liereyy, [TyRanT]TaToH, [_SY_]Yo__ stb. Ahogyan példuál a fociban vannak top csapatok így az AoC-ban is találhatunk, a leghíresebb jelen pillanatban a Tyrant, de vannak hasonló szintű klánok, például a SY, a Frantic, a trónkövetelő Aftermath, vagy akár a feltörekvő NaBs. Régi játékosoknak biztos sokat mond a The Legion Clan vagy a Berserkers név. Magyar viszonylatban a leghíresebb 3 név a Leto Clan, a Brotherhood of Steel Blades (BoSB), és a The Last Warriors (TLW), ugyanakkor mindenkit szeretettel várunk skilltől függetlenül a Hungary Teambe.

Statisztikák és Hotkeyek:

Sok kezdő hátrányba kerül csak azért mert nem tudják hogyan kell használni bizonyos eszközöket, tehát itt egy lista az alapokról :

F11 – Megmutatja az eltelt időt a bal felső sarokban. Jó tudni, hogy a játékbeli idő alap gyorsaságon 1,5x (kb 30%-kal) gyorsabban telik, mint a valóságban.
Flare – A képen látható bal felső ikon, melynek segítségével a szövetségeseknek tudsz jelezni. Gyakran használják az ellenfelek helyének mutatására, vagy, hogy hol tartózkodnak a seregek, hova kérsz segítséget, stb.
Score – A képen látható jobb felső ikon, megmutatja a játékosok pontszámait, és, hogy ki milyen korban van, ez által következtetéseket lehet levonni.

Image

Talán már használsz is néhány hotkeyt (gyorsbillentyűt), ám ahogy az idő telik és egyre jobb leszel, úgy fokozatosan rájössz, hogy lehetetlen 2 egérgombbal hatásosan játszani, és el fogsz kezdeni két kézzel játszani. Rengetek játékos az alap hotkeyeket használja, ám néha jobb sajátokat beállítani, ahogy a kezednek kényelmes. A legfontosabb dolog azonban, hogy megtanuld ezek használatát amilyen gyorsan csak lehet. Nem nehezebb mint megtanulni 10 ujjal gépelni, ám időbe telik amíg megszokod és olajozottá válik a használatuk.

A hotkeyek használata különösen fontos az első 10 percben. Amint a játék elkezdődik minden játékos vadul nyomogatja a  H és C gombokat (HCCC), ugyanis (alaphelyzetben) a H betűvel a TC-hez ugrik a képernyő és kijelöli azt, míg a C betűvel elkezdődik a Villager gyártás, így máris megspóroltál néhány másodpercet.

 

Hasznos kiegészítő módok a Vooblyn:

Néhány mód a voobly oldalán, melyek megkönnyítik az életet, az “Download Now” gomb segítségével azonnal telepíti is a játékodhoz (amennyiben le van töltve a voobly kliens):

Small Trees – Lekicsinyíti a fákat, ezáltal könnyebben látni lehet tőlük, és könnyebb kijelölni őket/favágót küldeni rá. Ez alap cucc, ha egy módot használsz csak, az ez legyen.

Spectator Overlay – Amikor recet nézel vissza, vagy más játékosokat figyelsz  számos statisztikákat tár fel, megmutatja többek között a villagerek számát, és hogy melyik tech mikorra készül el, és még sok mindent mást, rendkívül hasznos!

Light Grid Terrains – A pályát egy vékony rács felülettel látja el, így könnyebb a távolsággal számolni, és segít észrevenni ha falazásnál kimarad esetleg némi hely. Számos fajtájával találkozni, vannak sötétebb/világosabb, szinte alig láthatóak, illetve kisebbek-nagyobbak, ez a mód nem mindenkinek jön be, és nem biztos, hogy kezdő játékos tudja is alkalmazni, ezért nem is olyan alap dolog.

Short Walls – Lekicsinyíti a falakat, így könnyében lehet tőlük látni, valamint észrevenni ha egy egység mögöttük van. Hasznos.

Dark Grey Patch – Ez a mód az unalmas szürke színt egy sötét szürkére (már majdnem fekete) cseréli, azonban a profitálás abban rejlik, hogy a térképen sokkal jobban látszódik a szürke játékos ennek köszönhetően. Ha valakinek nem tetszenek a sötét szürke egységek és maradna a megszokottnál létezik (itt) egy változata ennek, ami által csak a térképen színezi sötétebbre a szürkét.

Enhanced Terrains v2 – Rendkívül látványos tuning, nem csak, hogy a grafikát mérföldekkel szebbé teszi, de jobban látszódnak a vízmélységek közti különbségek, amiket az oldalon látható képek is jól szemléltetnek. Ennek a módnak is számtalan újabb/régebbi változata kering az oldalon.

Lehet ezeken kívül 20x ennyit találni, tulajdonképpen a játék összes létező grafikáját ki lehet cserélni az egységek vérétől a bokron és hegyen át az épületekig, ezek csak a legelterjedtebbek, viszont mindenki kedve szerint válogathat. Jó mazsolázást!

Néhány hasznos rövidítés:

Még egy dolog ami jó útravalóul szolgálhat a játék elkezdéséhez, az az alap rövidítések és szlengek használata a játék során, melyek:

Flank – 3v3 és 4v4 játékokban a szélső játékosok

Pocket – 3v3 és 4v4 játékokban a belső játékosok

gg – Alapvetően azt jelenti “good game”, ami a fairplayre utal. Amikor valaki veszít úgy illik, hogy gg-t írjon, mielőtt feladja, erre a nyertes(ek) pedig ugyanezzel reagál(nak).

ca – Cavalry archers

kts – Knights

ew – Eagle warriors

xbows – Crossbowmen

d – Dock (kikötő) (általában flair segítségével jelszik a dock helyét)

w – Water (víz) (általában flair segítségével jelszik ahol a víz van)

gl hf – Alapvetően azt jelenti, hogy “good luck and have fun”, a meccs kezdete előtt használják.

 

Remélem ez a cikk segítséget nyújt és kedvet csinál ahhoz ,hogy az AoC az egyik kedvenc játékotokká váljon!

 

GLHF

 

 

 

 

 

Forrás