A krisztogram
A krisztogram a
pécsi világörökség választott jelképe. A kereszténység első hivatalos
szimbóluma a Péter-Pál sírkamrában is jelen van. Az V. számú sírkamra 2000. évi
feltárása során bronz templomi függőmécses töredékeként találtak ilyen -
bizánci formának, illetve eredetnek feltételezett - régészeti emléket.
A 312. október 28-i Milvius-hídi csata előtt Constantinus császár látomásában e
jel jelent meg a következő szavak kíséretében: "E jelben győzz!"
Krisztus nevének görög kezdőbetűihez (X=khi, P=rho) a pécsi példányon a másik
két betű (A=alfa, w=ómega) is közvetlenül Krisztusra utal.
"Én vagyok az alfa és az ómega, a kezdet és a vég..." (Jelenések
könyve 21.6.)
Pécs - Sopianae
Sopiane
(a térkép kinagyításához kattintson a képre)
Pécs, a "magyar mediterráneum" legdélibb városa, 2000 éves
történelemmel büszkélkedhet. A város területe a római kor óta
folyamatosan lakott. A korábban itt élő népek, az egymást követő, vagy
éppen egymás mellett élő kultúrák kiemelkedő jelentőségű emlékanyagot
hagyományoztak ránk.
Különös helyet foglal el ezek között - egyetemes jelentőségénél fogva -
az ókeresztény, Kr. u. IV. századi emlékanyag, amely a mai belváros
északnyugati részén, a bazilika környékén maradt fenn, átvészelve a
népvándorláskor és a középkor viharait.
Sopianae története a Kr. u. II. századig nyúlik vissza, amikor a Mecsek
déli lábánál az itt haladó észak-déli irányú kereskedelmi utak
találkozásánál egy kedvező fekvésű és éghajlati adottságú, de nem túl
városias település alakult ki.
A korai kis település a Kr. u. III. század végén már városiasabb külsőt
öltött és időközben városi rangra is emelkedett. A III. század legvégén
már a négy részre osztott provincia Valeria nevű tartományának
központja, közigazgatási székhelye, ahonnan a helytartó, a praese
irányította a provincia ügyeit.
A kereszténység a Római Birodalomban A kereszténység közel-keleti bölcsőjéből kiindulva a római korban
terjedt el Európában. Legkorábban Itáliában jelentek meg a keresztények
a Kr. u. I. században. Nagyobb tömegben később, a Kr. u. II-III. század
folyamán elsősorban a keleti tartományokból érkeztek kerezstények az
európai provinciákba, így Pannoniába is. Ennek kiváltó oka és később
fenntartója is a keleti tartományokkal folytatott kereskedelem és az
ott vívott háborúk voltak. Az új vallás széleskörű elterjedéséhez
természetesen olyan ideológiai, gondolkodásbeli változásokra is szükség
volt, amelyek következtében a lakosság egy része a korábban teljesen
ismeretlen vallás híve és egyben terjesztője lett. A Kr. u. IV. század
végére Jézus tanait már széles körben ismerték, a keresztény hit
nagyszámú gyülekezetet tudhatott maga mögött.
A kereszténység történetének korai időszaka (Kr. u. II-III. század) az
üldözések kora volt. A változást a Kr. u. 313-ban kiadott milánói
(mediolanumi) türelmi rendelet jelentette. Constantinus császár, aki
maga is keresztény hitre tért, híres rendeletével feloldozta a
keresztényeket, lehetővé téve a vallás gyakorlását. Ez a keresztény
gyülekezetek megerősödéséhez is hozzájárult és ettől kezdve a
közösségek életét már régészeti hagyatékuk alapján is ismerjük. E
régészeti hagyaték elsősorban a temetkezéssel kapcsolatos építészeti
emlék, amelyek Magyarországon legnagyobb számban éppen Pécsett, a Szent
István téren és környékén elterülő római temető területén maradtak fenn.
A római kori Pécs (Sopianae) temetője Sopianae városának Kr. u. IV.
századi ókeresztény közössége jelentős számú sírépítményt (kápolnát,
sírkamrát, épített sírokat) emelt egykori temetőjében. Az ókeresztény
temetői emlékegyüttes nagysága és gazdagsága a legjelentősebb az
Olaszországon kívüli nekropoliszok emlékanyagában. A város és a temető
területén is 200 éve folynak régészeti kutatások. A város nagy
kiterjedésű temetője a Mecsek déli lejtőin helyezkedik el, a római kori
lakott településtől északra. A IV. századra jellemző, hogy a temetők
gyakran a településeken kívül, de azokhoz nagyon közel alakultak ki.
Az első sírkamrát a XVIII. század elején a mai Ciszterci Rend Nagy
Lajos Gimnáziuma udvarán találták, erről azonban csak feljegyzések
tudósítanak. 1782-ben bukkant elő az első olyan ókeresztény emlék, a
Péter-Pál sírkamra, amely mind a mai napig fennmaradt. 2000-ben
kezdődött el a legújabb lelet, az alaprajzilag egyedülálló nyolcszögű
sírkamra feltárása. A közben eltelt 218 év alatt 16 sírkamrát, több
száz sírt és az azokban eltemetett több ezer későrómai tárgyat hozott
felszínre a régész ásója. A sírkamrák közül három (a Korsós sírkamra,
az ókeresztény mauzóleum és az Apáca utcai ókeresztény sírkápolna)
jelenleg is nyitva áll, a Péter-Pál sírkamra várhatóan a jövő évben
nyílik meg újból a közönség előtt, hét a védelem és állagmegóvás
érdekében ideiglenesen zárva tart. A festett sírkamrák száma öt, az V.
számú, nyolcszög alaprajzú épület feltárása most folyik.
A sírkamrák figurális és ornamentális falfestése csak Róma város
katakombafestészetéhez hasonlítható. A sírkamrák falain az ókeresztény
szimbólumok (Krisztus-monogram, galamb, a korsó és a pohár) mellett
található bibliai jelenetek (Péter és Pál apostolok, Ádám és Éva,
Dániel próféta az oroszlánok barlangjában, Háromkirályok, Jónás
jelenete, Mária és a gyermek Jézus) közeli analógiái Róma város
katakombáiból ismertek. A kancsó és a pohár a halotti tor vagy az
eucharisztia (oltáriszentség) szimbóluma lehet, a több helyen is
feltűnő Krisztus-monogram Krisztus személyes jelenlétére utal és
gyakran a sírokból előkerült ékszereken, gyűrűkön, fülbevalókon is
megjelenik.
A pécsi ókeresztény építmények éppen méretükből adódóan bensőséges,
antik miliőt képesek árasztani még napjainkban is. A pécsi emlékek
építészetileg abban térnek el a Balkánon és más európai provinciákban
talált hasonló épületektől, hogy a sopianae-i temetőépületek között
kétszinteseket is találunk, amelyeket kettős feladat ellátására
emeltek: egyszerre voltak temetkezési helyek és szertartások céljára
szolgáló kápolnák. A sopianae-i temető területén eddig feltárt
sírkamrák, kápolnák, mauzóleum olyan együttest alkotnak tehát, amelynek
egyedi építészeti megjelenése és ugyancsak egyedi, bibliai gyökerekből
táplálkozó falfestészete egy napjainkra is kiható kultúráról és
civilizációról tanúskodik.
A világörökségi listára nevezett emlékanyag olyan eszmékhez kötődik,
amelyek történelmi jelentősége kiemelkedően fontos. A viszonylag kis
területen feltárt, dokumentált és nagyrészt a mai napig megtekinthető
építmények műemlékegyüttese a késő római temető hangulatát idézi az
épületekbe belépő látogató számára. A falképeken keresztül közel
kerülhet a késő antik ember lelkivilágához, és megbizonyosodhat arról,
hogy a kereszténység elterjedésével, általánossá válásával ez az új
vallás milyen páratlan művészeti alkotásokat eredményezett. Az
ókeresztény emlékcsoport különleges, egyedi bizonyítékát jelenti egy
sajátos történelmi kontinuitásnak, amely átível a Kr. u. IV. századtól
a népvándorláskor mozgalmas évszázadain egészen a magyar honfoglalásig.
Pécs mint folyamatos keresztény kegyhely - és mint ez a püspökség
megalapításában is kifejeződik - szorosan kapcsolódik a keresztény
gondolatisághoz és az államalapításhoz.
A pécsi ókeresztény emlékek egyetemes és helyi, de mindenképpen
kiemelkedő értékű tanúi az első évezred keresztény halotti kultuszának,
egy új vallás ébredésének és a változó körülmények közötti utóéletének.
Ilyen nagyszámú és változatos arculatú ókeresztény emlék - amelynek
nagyobb része ma is látogatható - az európai provinciákban máshol nem
került elő. A bibliai és más vallási tárgyú jelenetekkel, ókeresztény
szimbólumokkal ékes falfestmények a késő római ókeresztény művészet
kiemelkedő alkotásai.
Péter-Pál sírkamra - Szent István tér
Az 1782-ben megtalált I. számú, vagy ismertebb nevén Péter-Pál sírkamra
talán a legismertebb pannoniai ókeresztény építmény. A Kr. u. IV.
század végén épült kétszintes épület épen megmaradt sírkamrájának egész
falfelületét falfestmények díszítik. A bejárattal szembeni főfalon
Péter és Pál apostolok mutatnak rá a Jézus jelenlétét szimbolizáló
Krisztus-monogramra. Az oldalfalakon, mint a sírkamrafestészetben
gyakran lenni szokott, bibliai jelenetek sorakoznak: Ádám és Éva, Noé,
a Háromkirályok, Jónás, Mária és a gyermek Jézus. A gazdag növényi és
állati ornamentikával díszített boltozaton négy kör keretbe foglalt
portrét is láthatunk. A már több mint 200 éve napvilágra került freskók
restaurálása és az egész sírkamra rekonstrukciója várhatóan a
közeljövőben befejeződik, és ez a páratlan látnivaló újból nyitva lesz
a nagyközönség számára.
Az I. sírkamra közelében található a kisebb méretű, ugyancsak épen
fennmaradt IV. számú sírépítmény, amelynek falait nem díszítették
falfestményekkel.
Korsós sírkamra - Szent István tér
XVIII. század óta tudunk a sírkamra létezéséről, de feltárására csak
a XX. században került sor. Az észak-déli tájolású épület két részből
áll: a föld alatti festett falú sírkamra felett kápolna helyezkedik el.
A sírkamra temetkezési hely volt, a kápolna szertartások tartására is
szolgált, vagy itt emlékeztek meg az elhúnytról halála évfordulóján. A
kisméretű kápolna nagyobb létszámú gyászoló befogadását nem tette
lehetővé, de a család, vagy a gyülekezet pár tagja összegyűlhetett
benne. A külső támpillérekkel megerősített apszis nélküli épület
sírkamrájában kettős fenékborítású sír került elő a feltáráskor. Az
oldalfalakat geometrikus és növényi ornamentikából álló díszítés
borítja, szimbolizálva a paradicsomkertet. Az északi falon kis falba
mélyített fülkében az eucharisztia (oltáriszentség) vagy a refrigérium
(felfrissülés) megjelenítéseként értelmezhető kancsó és pohár látható.
A sírkamrát a IV. század végén építették.
Ókeresztény mauzóleum - Szent István tér
A mauzóleum 1975-ben a volt vízlépcső helyén került elő, amikor a
pécsiek által kedvelt, de műszakilag elavult nevezetességet
elbontották. Szerencsére az előkerült ókeresztény sírkápolna kárpótolta
a vízlépcső szerelmeseit. Az 1975-76-ban történt feltárást
rekonstrukció és a falfestmények restaurálása követte, amelynek
eredményeként ma látogatható ez a Kr. u. IV. század végén épült
egyszerű, egyhajós, keletre tájolt kis ókeresztény épület. A
templomként funkcionáló felépítmény alatt sírkamrát rejt a föld,
amelynek keleti és északi falaikat díszítette falfestményekkel a
korabeli festő. Az oroszlánok vermébe vetett Dániel próféta, Ádám és
Éva paradicsomkerti jelenete elevenednek meg a falakon. A déli oldalon
nincsenek festmények, mert ott a faragott, III. századi fehér márvány
szarkofág uralja a teret. Az épületet már a római korban átépítették,
bővítették, alkalmassá téve újabb temetkezések befogadására. A feltárás
során előkerült leletanyag arra is következtetni enged, hogy a
mauzóleum a népvándorlás korában is használatban volt.
Ókeresztény sírkápolna - Apáca u. 14.
A Kr. u. IV. században épült kápolna alatt nem volt sírkamra szint.
Eredetileg az egész építmény sírkamraként funkcionált, de Kr. u. 390
körül átépítették, apszisában, azaz szentélyében kőből készült oltárt
emeltek, s ezt a részt egy kis kerítéssel el is rekesztették a
gyülekezeti tértől. Ettől kezdve kizárólag kápolna volt az épület, a
falakon belül már nem alakítottak ki újabb temetkezési helyeket. A
temetkezések ezután az épületen kívülre kerültek, ahol egyszerű,
legtöbbször téglából és kőből épített sírokba temették el halottaikat
Sopianae akkor élt polgárai.
Ez a nagyobb, központi épületek körüli sírcsoportokban való temetkezés
egyébként is jellemző Sopianae-ra. A feltáráson előkerült több mint 100
sír közül néhány "in situ" (azaz eredeti helyén) látható téglasír. A
falakon lévő fotókiállítás az ásatás folyamatával és az előkerült
tárgyakkal ismerteti meg a látogatót. A sírkápolna előzetes bejelentés
alapján a Janus Pannonius Múzeum Régészeti Kiállításának nyitvatartási
idejében látogatható. (Tel.: 72/312-719)
|
vissza a főlapra
Polgármesteri köszöntő
Mediterrán hangulatok
Világörökség
Ókeresztény temető
Unesco
Pécs környéki kirándulás
|