Amit a mozdonyokrol... | |
Főoldal Dieselmozdonyok Villanymozdonyok Linkek |
![]() M28 adatok
A
MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG
által tervezett, a
győri Magyar Vagon- és Gépgyárban
gyártott
M28 sorozatú mozdonyokkal kezdődött a
dízel-tolatómozdonyok beszerzése. A
könnyű
tolatószolgálatra készült
mozdonyokat
kétféle (mechanikus és hidraulikus)
hajtásrendszerrel gyártották.
Mindkét
hajtásrendszerű mozdony gépezeti
elrendezése
azonos. A mechanikus hajtásrendszerű mozdonyoknál
a
dízelmotor négyfokozatú
sebességváltót hajt, amellyel
egybeépített
irányváltó
vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a
kerékpárokat. A hidraulikus
hajtásrendszerű
mozdonyoknál a dízelmotor
gyorsító
áttétellel hajtja az egy
nyomatékmódosítóból
álló hidraulikus hajtóművet, amely
kardántengellyel hajtja a kétfokozatú
sebességváltót és az
irányváltóval
egybeépített
fokozatváltót. A
fokozatváltó
vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a
kerékpárokat. 1955-1959 között
a mechanikus
hajtásrendszerű mozdonyból 24 db és a
hidraulikus
hajtásrendszerű mozdonyból 10 db
készült a
MÁV számára. A mozdonyokba
korszerűsítésük során a győri
Rába MAN
licencia alapján gyártott D 2156 HM 6
típusú motorját
(teljesítmény: 100
kW, fordulatszám: 1500 1/min)
építették be.
A mozdonyok jól beváltak a hazai
iparvállalatoknál is.
Általános adatok: _ Tengelyek száma 2 Tengelyelrendezés B Nyomtáv 1435 mm Ütközők közti hossz 8030 mm Tengelytávolság 3560 mm Legnagyobb magasság 3650 mm Legnagyobb szélesség 3150 mm Kerékátmérő 950 mm Legkiseb bejárható pályaívsugár 50 m Szolgálati tömeg 19 tonna Legnagyobb tengelyterhelés 96 kN Maximális sebesség 50km/h Dízelmotor: _ Típusa: D 2156 HM 6 Névleges teljesítménye 100 kW Névleges fordulatszáma 1500 fordulat/perc Hengerek száma 6 Elhelyezkedésük soros Hengerátmérő / lökethossz 121 / 150 mm Üzemanyagkészletek: _ Tüzelőanyag 270/370 kg Kenőolaj 20 kg Hűtővíz 150 liter Homok 100 kg |