Amit a  mozdonyokrol...

Főoldal

Dieselmozdonyok
Villanymozdonyok

Linkek
            
M28 adatok

 

        A MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG által tervezett, a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártott M28 sorozatú mozdonyokkal kezdődött a dízel-tolatómozdonyok beszerzése. A könnyű tolatószolgálatra készült mozdonyokat kétféle (mechanikus és hidraulikus) hajtásrendszerrel gyártották. Mindkét hajtásrendszerű mozdony gépezeti elrendezése azonos. A mechanikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor négyfokozatú sebességváltót hajt, amellyel egybeépített irányváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. A hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor gyorsító áttétellel hajtja az egy nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet, amely kardántengellyel hajtja a kétfokozatú sebességváltót és az irányváltóval egybeépített fokozatváltót. A fokozatváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. 1955-1959 között a mechanikus hajtásrendszerű mozdonyból 24 db és a hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyból 10 db készült a MÁV számára. A mozdonyokba korszerűsítésük során a győri Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motorját (teljesítmény: 100 kW, fordulatszám: 1500 1/min) építették be. A mozdonyok jól beváltak a hazai iparvállalatoknál is.


Általános adatok: _
Tengelyek száma 2
Tengelyelrendezés B
Nyomtáv 1435 mm
Ütközők közti hossz 8030 mm 
Tengelytávolság 3560 mm
Legnagyobb magasság 3650 mm
Legnagyobb szélesség  3150 mm 
Kerékátmérő 950 mm
Legkiseb bejárható pályaívsugár 50 m
Szolgálati tömeg  19 tonna
Legnagyobb tengelyterhelés 96 kN
Maximális sebesség 50km/h 
Dízelmotor: _
Típusa: D 2156 HM 6
Névleges teljesítménye 100 kW
Névleges fordulatszáma 1500 fordulat/perc
Hengerek száma 6
Elhelyezkedésük soros
Hengerátmérő / lökethossz 121 / 150 mm
Üzemanyagkészletek: _
Tüzelőanyag 270/370 kg
Kenőolaj 20 kg
Hűtővíz 150 liter
Homok 100 kg

vissza